DTCC onboard Integra van Ben janbroers

Voor alle filmpjes, auto gerelateerde foto's en meeting verslagen
Post Reply
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

DTCC onboard Integra van Ben janbroers

Post by Gaskleppie »

Kom ik zo maar spontaan tegen op joubuis:
http://www.youtube.com/watch?v=HVUj83-k-JA
Gaat hard... Ben zn toptijd was iets van 1:52 ofzo op Zandvoort, echt lelijk hard!
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

in het filmpje rijdt die 2.00 min zie ik met flink wat hinder, gaat al smerig hard. Frank, heb jij meer info van die dc2?
t0n
Posts: 137
Joined: Fri May 09, 2008 9:46 pm

Post by t0n »

Zo, hallo grip! Wat kan hij hard over 't circuit zeg! Wat voor 'n bak had hij destijds? Quaiffe, Sadev?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Pheew, merk weet ik niet meer presies, volgens mij was het idd een sadev dog bak. Gewoon schakelen hoor, trekken en duwen mocht toen niet. Je kan er toch wel lekker snel mee schakelen zoals je hoort. Hij had ook een speciaal hendeltje erop laten maken zodat je nooit naar 1 kon als je dat niet wilde. Na de start gooide hij dan die hendel om en kon hij minder makkelijk fout schakelen. Handig ;)
De auto zelf was een ex-belcar auto, super netjes opgebouwd!
Dirk V
Posts: 364
Joined: Mon Sep 21, 2009 5:42 pm

Post by Dirk V »

De eerste keer dat ik ooit op een circuit geweest ben was op uitnodiging van het toenmalige HOGRO team (rond het jaar 2000), had mijn pa geregeld via zijn werk. Drie keer raden welk materieel de heren bestuurden, juist... ITR's
Wat een ongelooflijk geluid kwam daaruit!
Misschien ben ik daardoor wel Honda-gek geworden. 8)

Image
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

ik was bij de eerste dtcc wedstrijd toen had de itr pole

maar kon het in de race niet waar maken
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

De auto is uit belgie gehaald door Rob Karst. Het was een auto die door PSI opgebouwd was voor de Belcar.

dit vond ik net ook nog ergens:
De DTC Euro-Final TC 2000 is succesvol verlopen voor de Nederlandse deelnemers. Rob Karst won de Europese titel, Cor Euser greep de tweede plaats.

De DTC Euro-Final is op papier een Europees kampioenschap tussen de beste rijders uit de verschillende toerwagenkampioenschappen die rijden volgens het reglement van de Deutsche Tourenwagen Challenge, waaronder het Lbiertel DTCC. Helaas voldeed de DTC Euro-Final TC 2000 op het Circuit Park Zandvoort niet geheel aan deze definitie. De kampioen van het DTC Jürgen Hohenester liet bijvoorbeeld verstek gaan en de Engelsen waren niet van de partij. Van de Nederlanders ontbraken alle Renaults (het Renault Dealerteam en de Renault Mégane van Stokvis Racing), waarbij het eerstgenoemde team budgettaire problemen als reden aangaf. Het Dutch Carisma Racing Team kwam met één Mitsubishi Carisma GDI (de testauto van het team, waarmee tijdens de Marlboro Masters Paul van Splunteren in actie kwam) voor Allard Kalff. De beide overige Carisma's bleven veilig in de werkplaats van Cavallino Engineering, wachtend op de finale van het Libertel DTCC op 17 oktober. Het Hadegro Racing Team liet ook een auto thuis; Toon van de Haterd bestuurde de enige Honda Integra R van het team.

Wel Euser
Cor Euser zou in eerste instantie niet deelnemen, Duncan Huisman zou de BMW 320i E46 van Carly Motors besturen. Euser was echter wel van de partij, de tweede auto van het team van Carly Pellinkhof werd deze keer bestuurd door Bert Ploeg.

In de beide trainingen, die samengesteld de startopstelling van de eerste race vormden, was Cor Euser de snelste. Rob Karst (Honda Integra R, dit keer ingeschreven door PSI Motorsport en daarom ook voorzien van een afwijkende bestickering) reserveerde de andere plek op de eerste startrij. Allard Kalff reed de derde tijd, voor de eerste buitenlandse rijder Dennis Bollin (D, Honda Integra R). Toon van de Haterd reed de vijfde tijd, gevolgd door Michael Funke (Ford Focus, derde in de eindstand van het DTC). De vierde startrij was voor Ellen Lohr (Honda Integra R) en Thomas Winkelhock (BMW 320i E46, vierde in de eindstand van het DTC).

Waterballet
Vlak nadat de deelnemers vertrokken waren voor de opwarmronde van de eerste race, gingen de hemelpoorten op ongekende wijze open met een hagelbui en onweer. Het resultaat: alle auto's werden op de startgrid van regenbanden voorzien en de start werd gedurende lange tijd uitgesteld. De start van de totaal verregende eerste race was voor Cor Euser, voor Rob Karst en Allard Kalff. De beide rijders van het JJ Motorsport / Ekris BMW Team maakten een superstart; Duncan Huisman kwam de eerste keer als zevende over start/finish (hij vertrok als 25ste!), gevolgd door zijn teamgenoot Sandor van Es (vertrokken als vijftiende!).

Glijpartij
Tijdens de 'speedboatrace' gingen de nodige kanshebbers van de baan. Michael Funke ging met zijn zeer snelle Ford Focus in de tweede ronde even kort van de baan, een voorbeeld dat werd gevolgd door onder meer Cor Euser, Toon van de Haterd (twee keer) en Duncan Huisman. Na de derde ronde kwam de Safety Car zelfs op de baan, vanwege de vele auto's die overal langs de baan stonden.

Zege Karst
De zege ging naar Rob Karst (die daarmee de pole position voor de beslissende, tweede race verdiende). Karst was overigens Euser al gepasseerd op het moment dat laatstgenoemde in de Nissanbocht even kort naast de baan belandde.
Allard Kalff werd tweede, nipt gevolgd door de Duitser Dennis Bollin in zijn Honda Integra R. Bollin reed niet zo netjes; hij tikte met de neus van zijn Honda de achterkant van de Mitsubishi Carisma GDI aan.
Michael Funke eindigde als vierde, voor Cor Euser en Sandor van Es. Duncan Huisman kon zijn goede start niet verzilveren, hij verdween in de Tarzanbocht van de baan toen de achterwielen van zijn JJ Motorsport / Ekris BMW Team BMW blokkeerden bij het aanremmen. Huisman moest hierdoor in de finale achteraan starten. Ook Toon van de Haterd haalde het einde van de race niet nadat hij in de race twee keer naast de baan belandde. Hij besloot echter om niet deel te nemen aan de finale.

Hommeles
Voorafgaande aan de start van de tweede, allesbeslissende race was er de nodige hommeles vanuit de hoek van de Duitse deelnemers. Door het slechte weer liep het tijdschema fors uit, wat voor onder meer Thomas Winkelhock betekende dat hij de tweede race niet kon rijden; zijn vliegtuig vertrok om zes uur. Ook enkele journalisten die helemaal uit Finland waren gekomen voor de race, moesten de finale om dezelfde reden missen.
Bij de start van de finale ging het ook al mis, dit keer met de Duitser Michael Becker. De Peugeot 306 kreeg vlak na de start op het rechte stuk een tik, ging achterstevoren en belandde nog op het rechte stuk in de vangrail.

Pech Funke
Bij de start nam Karst de leiding, gevolgd door de vanaf de vierde startpositie komende Michael Funke (Ford Focus). De Duitser kon het tempo van de Honda Integra R op kop goed volgen, tot de auto in de derde ronde stilviel. Karst had op dat moment een gat geslagen ten opzichte van de concurrentie, op dat moment aangevoerd door Allard Kalff.
Duncan Huisman maakte ook dit keer weer een superstart, die hem na twee ronden al op de twaalfde plaats deed belanden. Uiteindelijk zag hij als zesde de finish.
Cor Euser maakte vanaf de vijfde startpositie eeen goede start, maar hij kwam in de prille beginfase op een vuil stuk wegdek, waardoor hij enkele plaatsen terugviel. Vervolgens reed de leider in het tussenklassement van het Libertel DTCC een zeer fraaie inhaalrace, die hem op een uiteindelijke tweede plaats deed belanden. Cor reed ook de snelste raceronde.
Allard Kalff, in de beginfase van de race tweede, moest in de loop van de wedstrijd zijn meerdere erkennen in Euser en de Duitser Bollin. "Er zat niet meer in", aldus Allard over zijn vierde plaats.

Goede race Braspenning
Ron Braspenning deed het prima met zijn BMW 320i E46. Hij begon de finalerace als negende waarna hij in de beginfase terugviel. Ron ging langzaam maar zeker door het veld naar voren, waarbij hij vlak voor het einde van de race Sandor van Es passeerde met een mooie actie. Braspenning besloot de race als zevende.

Uitslag:
1. Rob Karst Honda Integra R 13 ronden in 25:38.122
2. Cor Euser BMW 320i E46 op 4,555
3. Dennis Bollin Honda Integra R op 4,807
4. Allard Kalff Mitsubishi Carisma GDI op 8,216
5. Dirk Adorf Opel Astra GSi 16V op 26,519
6. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 32,571
7. Ron Braspenning BMW 320i E46 op 37,911
9. Sandor van Es BMW 320i E46 op 38,690
12. Bert Ploeg BMW 320i E46 op 1:05.245
14. Bob Sijthoff BMW 320i E36 op 1:18.204
18. Arthur Janssen BMW 320i coupe op 1:46.497



Tijdens deze overwinning sloeg Rob van blijschap een deuk in het dak. Ben heeft mn ng wel eens die deuk laten zien. Hij heeft hem altijd laten zitten. Als het goed is zit die deuk er dus nog steeds in!

Er waren echter 2 PSI Integra's naar nederland gehaald. De tweede werd toen bestuurd door Toon van de Haterd, en die heeft ook nog een overwinning op zn naam staan. Waar die Integra gebleven is weet ik niet. Nooit meer gezien op de baan. Het kan natuurlijk goed dat die weer naar het buitenland gegaan is.

Niemand keek de laatste races raar op als Toon van de Haterd zijn Honda Integra R op de eerste startrij zette. Dat de combinatie Honda-Van de Haterd snel is, was dus wel duidelijk. Het ontbrak echter aan betrouwbaarheid, zoals de race tijdens de Marlboro Masters pijnlijk duidelijk maakte. Op het circuit van Assen lukte het eindelijk: Toon won de eerste race voor het dit jaar in het Libertel DTCC debuterende Hadegro Racing Team.
De eerste van de twee races werd gewonnen door Frans Verschuur, die dit jaar nog geen race had gewonnen.

Tekst: Roy van der Laan

Sandor op pole
Sandor van Es mocht op Assen een door Carly Motors geprepareerde BMW 320i E46 besturen, dit in het kader van de intensieve samenwerking tussen dit team en het JJ Motorsport/Ekris BMW Team.
"Als je in de auto zit, merk je nauwelijks of geen verschillen met onze BMW's", aldus Sandor. De klok toonde echter wel een onderscheid: Sandor reed in de eerste training de snelste tijd, in de tweede sessie liet hij de tweede tijd noteren.
Van Es ruilde stuivertje met Rob Karst; de Honda Integra R-rijder was in de tweede training de snelste en moest in de eerste tijdsessie genoegen nemen met de tweede plaats.

Roulette
Menig topper kwam met een (erg) teleurstellend resultaat uit de eerste training. De oorzaak was de regen, die na enkele droge rondjes samensmolt met het asfalt van het TT Circuit. Het grootste slachtoffer was Cor Euser, die niet verder kwam dan de vijftiende tijd. Hij verremde zich in de beginfase van de training, kwam de pits in voor nieuwe banden en zag toen tot zijn schrik de regen zachtjes op zijn voorruit tikken.

Kapot
Henk Tappel uit Assen is de 'local hero' voor de regionale autosportieve pers en de lokale bevolking annex circuitbezoekers. Henk was daarom dubbel ongelukkig toen zijn Suzuki Baleno tijdens de training de geest gaf en niet meer tijdig gerepareerd kon worden. Gelukkig kon hij een deal sluiten met Braspenning Racing: de Suzuki-dealer huurde voor een race de BMW 320i coupe van Martijn Braspenning (niet doorvertellen aan de Suzuki-importeur). Mede omdat Henk zonder trainingstijd achteraan moest starten en de auto totaal niet kende, speelde hij geen rol van betekenis. Maar het belangrijkste: hij reed mee!

Banden wisselen
Het race-weekeinde werd geteisterd door een ongekende partij hemelwater, dat te pas en vooral te onpas naar beneden kletterde. Een voorbeeld in dit kader is de start van de eerste race van het Libertel DTCC. Iedereen vertrok op slicks voor de opwarmronde, maar de rijders hadden de koppeling nog niet op laten komen of het begon te plenzen. De race werd tot 'wet race' verklaard, waarna de teams op de startgrid de slicks voor regenbanden wisselden.
Toon van de Haterd haalde de startgrid niet, doordat een benzineleiding het begaf. Het betekende het einde van de race voor de veelgeplaagde rijder.

Winst Verschuur
De start was voor Sandor van Es, gevolgd door Rob Karst, Pim van Riet en Frans Verschuur. Marcel Alderden viel al meteen uit, Allard Kalff reed zo goed als achteraan na een uitstapje naast de baan. Dit was de eerste tegenslag voor de rijder die een dramatisch weekeinde meemaakte.
Na enkele ronden viel Van Es terug. "Mijn auto was afgesteld op droog weer, daardoor kreeg ik in de regen steeds meer problemen", aldus de tweevoudig runner-up in het DTCC.
Verschuur bekommerde zich niet om de regen en won, op een fractie van een seconde gevolgd door Rob Karst. Pim van Riet werd derde, gevolgd door Van Es en Marcel van Vliet. Hij was de vervanger van Rob van Someren bij het Renault Dealerteam.
Karst toonde zich tevreden over het rijgedrag van eenieder. "Het was close racing, maar niemand heeft een ander moedwillig geraakt", prees hij zijn tegenstanders. Helaas, Karst vergat zijn uitspraak af te kloppen.

Mooie zege Van de Haterd
Marcel van Vliet schoot in de tweede race door het veld naar voren. Gestart vanaf de twaalfde positie, lag hij na de eerste ronde al zesde. Niet veel later zette hij Tim Coronel hard van de baan. Tim, die als derde had getraind en kans maakte op een podiumplaats, kon het hierdoor verder vergeten. Zijn pitcrew repareerde zijn Mitsubishi Carisma GDI weliswaar provisorisch zodat hij weer de baan op kon, maar hij speelde geen rol van betekenis. Hoewel, het was Coronel die door Frans Verschuur werd ingehaald onder geel, wat de teameigenaar uiteindelijk zijn tweede plaats kostte.

Duimen
Na drie ronden lag de als negende vertrokken Toon van de Haterd al vierde achter het strijdende drietal Karst, Van Es en Verschuur. Alsof deze stilstonden, reed Toon het gat dicht en nam hij de leiding over. Vanaf dat moment werd het zweten voor het volledige Hadegro Racing Team. Teameigenaar Hans de Groot, die de race moest missen vanwege de opgelopen schade tijdens de Marlboro Masters, zag je iedere ronde minimaal een maand ouder worden. Duimendraaiend volgde hij de race, die weer in een drama dreigde te eindigen. Twee ronden voor het einde kwam tuner Bas van Kuppeveld met een gezicht op onweer de pitbox uit: Toon van de Haterd had over de radio gezegd dat hij trillingen in de auto voelde die duidden op een op knappen staande aandrijfas. Gelukkig bleef de Honda toch heel, wat leidde tot de verwachte explosie van vreugde bij het Hadegro Racing Team. Op het hele circuit was niemand te vinden, die het hardwerkende team dit succes niet gunde.

Balen
Frans Verschuur werd als tweede gehuldigd, Sandor van Es stond als derde op het podium. Beiden werden uren na de race echter teruggezet. Verschuur vanwege het gele vlag-incident, Van Es omdat hij Karst had geraakt.
Niet alleen deze rijders baalden, ook iedereen bij het Dutch Carisma Racing Team was allesbehalve blij. Naast het onnodige uitvallen van Tim Coronel werden zij geconfronteerd met Allard Kalff die in de laatste ronde naast de baan belandde. "Ik probeerde Bert Ploeg te passeren, dat liep fout af", aldus Allard. "Ik ben erg teleurgesteld, vooral in mezelf."

Uitslag achtste race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Frans Verschuur Renault Mégane 11 ronden in 19:35.377
2. Rob Karst Honda Integra R op 0.273
3. Pim van Riet Renault Mégane op 1.611
4. Sandor van Es BMW 320i E46 op 3.596
5. Marcel van Vliet Renault Mégane op 11.626
6. Tim Coronel Mitsubishi Carisma GDI op 14.226
7. Cor Euser BMW 320i E46 op 19.043
8. Bert Ploeg BMW 320i E36 op 24.362
9. Duncan Huisman BMW 320i E46 op 28.786
10. Donald Molenaar Renault Mégane op 29.060

Uitslag negende race Libertel DTCC (onder voorbehoud):
1. Toon v.d. Haterd Honda Integra R 15 ronden in 24:32.986
2. Rob Karst Honda Integra R op 2.271
3. Pim van Riet Renault Mégane op 3.727
4. Cor Euser BMW 320i E46 op 11.133
5. Bert Ploeg BMW 320i E36 op 13.144
6. Marcel Alderden Renault MÈgane op 13.756
7. Donald Molenaar Renault Mégane op 15.006
8. Frans Verschuur Renault Mégane op 16.123
9. Sandor van Es BMW 320i E46 op 31.405
10. Peter v.d.Kolk BMW 320i E36 op 35.974

Stand Libertel DTCC na de negende race (onder voorbehoud):
1. Cor Euser 122
2. Donald Molenaar 109
3. Frans Verschuur 105
4. Rob Karst 105
5. Allard Kalff 98
6. Marcel Alderden 94
7. Pim van Riet 94
8. Tim Coronel 81
9. Sandra van der Sloot 52
10. Duncan Huisman 52
Dirk V
Posts: 364
Joined: Mon Sep 21, 2009 5:42 pm

Post by Dirk V »

Tijdens deze overwinning sloeg Rob van blijschap een deuk in het dak. Ben heeft mn ng wel eens die deuk laten zien. Hij heeft hem altijd laten zitten. Als het goed is zit die deuk er dus nog steeds in!


Kan ik hier uit opmaken dat deze ITR nog steeds trots de Europese circuits temt?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nou, hij staat meer in de schuur. Zover ik weet heeft Ben hem nog steeds, maar hij was te koop als je 20K meenam, dus...
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Image

Image

Het kampioenschap 1999 voor Privateers ging naar Rob Karst (Honda met 196 punten)


http://www.autosport.nl/archief/dtcc
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Wat een gave bak.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Zijn er wel specs bekend van deze R?
20K is niet niks.................................
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Those were the times!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: DTCC onboard Integra van Ben janbroers

Post by Gaskleppie »

Kijk nou wat ik allemaal nog vind:
http://www.jodocy-schmitz.com/simotto/example/index.html
http://www.psi-motorsport.com/pages/eng/fs-2-honda.html

2002 Dutch Touring Car Championship


Round 1: Zandvoort, 1st April

Race 1
1 Duncan Huisman BMW 320i 15m25.602, 8 laps
2 Jeroen Bleekemolen Renault Clio 15m26.817
3 Tim Coronel Renault Clio 15m27.070
4 Claudia Hurtgen BMW 320i 15m31.362
5 Donald Molenaar BMW 320i 15m32.552
6 Franz Engstler BMW 320i 15m34.193
Fastest Lap: Huisman, 1m55.870

Race 2
1 Duncan Huisman BMW 320i 25m34.257, 13 laps
2 Jeroen Bleekemolen Renault Clio 25m39.571
3 Gaby Uljee Renault Clio 25m42.114
4 Ben Janbroers Honda Integra 26m11.881
5 Joost Koenders Renault Megane 26m32.764
6 Martin Zondler Citroen Xsara Coupe 26m33.304
Fastest Lap: Huisman, 1m58.706



Round 2: Assen, 28th April

Race 1
1 Tim Coronel Renault Clio 11 laps
2 Duncan Huisman BMW 320i
3 Donald Molenaar BMW 320i

Race 2
1 Duncan Huisman BMW 320i 15 laps
2 Tim Coronel Renault Clio
3 Donald Molenaar BMW 320i



Round 3: Zandvoort, 26th May

Race 1
1 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
2 Tim Coronel Renault Clio
3 Duncan Huisman BMW 320i

Race 2
1 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
2 Tim Coronel Renault Clio
3 Gaby Uljee Renault Clio
R Duncan Huisman BMW 320i 0 laps/accident



Round 4: Assen, 14th July

Race 1
1 Duncan Huisman BMW 320i
2 Donald Molenaar BMW 320i
3 Jeroen Bleekemolen Renault Clio

Race 2
1 Duncan Huisman BMW 320i
2 Donald Molenaar BMW 320i
3 Jeroen Bleekemolen Renault Clio



Round 5: Zandvoort, 11th August

1 Duncan Huisman BMW 320i
2 Donald Molenaar BMW 320i
3 Jeroen Bleekemolen Renault Clio



Round 6: Zandvoort, 8th September

Race 1
1 Duncan Huisman BMW 320i
2 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
3 Donald Molenaar BMW 320i

Race 2
1 Duncan Huisman BMW 320i
2 Donald Molenaar BMW 320i
3 Jeroen Bleekemolen Renault Clio



Round 7: Nürburgring, 22nd September

Race 1
1 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
2 Duncan Huisman BMW 320i

Race 2
1 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
2 Duncan Huisman BMW 320i
3 Michael Gerhardt



Round 8: Zandvoort, 13th October

Race 1
1 Jeroen Bleekemolen Renault Clio 13m28.986, 83.383 mph, 7 laps
2 Frans Verschuur Renault Clio 13m35.714
3 Donald Molenaar BMW 320i
4 Ben Janbroers Honda Integra
5 Patrick Andriessen Renault Megane
6 Jan Joris Verheul BMW 320i
Fastest Lap: Tim Coronel, 1m53.855 (84.640 mph)

Race 2
1 Duncan Huisman BMW 320i 25m41.311, 81.278 mph, 13 laps
2 Tim Coronel Renault Clio 25m45.026
3 Jeroen Bleekemolen Renault Clio
4 Donald Molenaar BMW 320i
5 Frans Verschuur Renault Clio
6 Jan Joris Verheul BMW 320i
Fastest Lap: Tim Coronel, 1m53.919 (84.591 mph)



Final Championship Standings
1 Duncan Huisman BMW 320i 263 pts
2 Jeroen Bleekemolen Renault Clio 256
3 Donald Molenaar BMW 320i 217
4 Tim Coronel Renault Clio 187
5 Gaby Uljee Renault Clio 139
6 Jan Joris Verheul BMW 320i 134
Post Reply