Type-R Dynodag 2010 [24-april-2010]
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Dat hebben ze gister bij IT mij ook wijs proberen te maken, dat 240pk+ niet mogelijk is zonder cams/FI etc.
Nu ga je weer dat gezeur krijgen van verschillede banken, verschillende meetresultaten. Welke is nu de goede??
Wel vreemd dat de crx van Ton wel 247pk kan halen zonder RBC.
Nogmaals, ik weet niet meer wat ik moet geloven.
Nu ga je weer dat gezeur krijgen van verschillede banken, verschillende meetresultaten. Welke is nu de goede??
Wel vreemd dat de crx van Ton wel 247pk kan halen zonder RBC.
Nogmaals, ik weet niet meer wat ik moet geloven.
Je buttdyno kun je geloven !
Denk dat je de resultaten op exact dezelfde bank voor en na modificaties meer als indicatie moet nemen hoeveel je er ong. op vooruit bent gegaan.
Maar geloof niet dat ik met jouw resultaten eender welke bank me echt druk zou maken :lol:
Denk dat je de resultaten op exact dezelfde bank voor en na modificaties meer als indicatie moet nemen hoeveel je er ong. op vooruit bent gegaan.
Maar geloof niet dat ik met jouw resultaten eender welke bank me echt druk zou maken :lol:
Gangaran wrote:Dat hebben ze gister bij IT mij ook wijs proberen te maken, dat 240pk+ niet mogelijk is zonder cams/FI etc.
Nu ga je weer dat gezeur krijgen van verschillede banken, verschillende meetresultaten. Welke is nu de goede??
Wel vreemd dat de crx van Ton wel 247pk kan halen zonder RBC.
Nogmaals, ik weet niet meer wat ik moet geloven.
247 zonder RBC en cams lijken mij positieve cijfers, echter zal iedere dyno verschillen. En het gaat erom dat je er een positief gevoel bij hebt.
Kijk maar naar de verschillen tussen NL, UK en de US. Degene die de motoren bouwt die ik verkoop heeft laatst een gebouwde 2.0 met itb's gebouwd die 272 doet op een engine dyno. Dat is eigenlijk de beste manier om krukas pk's te meten. Je hebt geen verliezen van je bak / overbrenging die je dmv reken formules moet omrekenen.
Ik verwacht dat mijn setup met de juiste cams 300+ kan doen. Echter omdat mijn bak me beperkt qua vermogen mik ik op 280 bruikbare pk's (laten we zeggen +/- 250 whp). En een goede koppel kromme alles daarboven is mooi meegenomen!
Kijk maar naar de verschillen tussen NL, UK en de US. Degene die de motoren bouwt die ik verkoop heeft laatst een gebouwde 2.0 met itb's gebouwd die 272 doet op een engine dyno. Dat is eigenlijk de beste manier om krukas pk's te meten. Je hebt geen verliezen van je bak / overbrenging die je dmv reken formules moet omrekenen.
Ik verwacht dat mijn setup met de juiste cams 300+ kan doen. Echter omdat mijn bak me beperkt qua vermogen mik ik op 280 bruikbare pk's (laten we zeggen +/- 250 whp). En een goede koppel kromme alles daarboven is mooi meegenomen!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Hoe groot wordt die motor van jou dan? Wordt het een K24? Eimert de groot heeft hier in nederland al een K24 gebouwd en die maakte idd ook op een haar na net gee 300pk op een engine dyno.
@ gangarang, Ik sta er idd van te kijken dat die IT bank nu weer minder geeft. En dat terwijl ik andere uitdraaien heb gezien die weer wel aardig overeen kwamen.
Het enige bewijs wat we hebben dat de Rica bank aardig klopt is het feit dat een gezonde standaard K20 idd presies zn vermogen afgeeft wat ze opgeven. Een minder gezonde valt gelijk door de mand en een opgefokte K20 geeft meer. Niet dat dat nou presieze feiten zijn, maar ik ken ook banken die altijd meer aangeven... dus zeg het maar..
Het enige wat ik je over IT kan vragen is of ze elke run netjes de out-run gedaan hebben om het verlies te bepalen. Ik heb ze er vaker op betrapt dat ze nogal makkelijk even 15% toevoegen ipv de verlies meting uit te voeren.
En bij Rica kwam juist naar boven dat je koppeling een tikkie blijft hangen als je niet helemaal volledig je koppeling intrapt. Vandaar dat Roeltje een extra meting nodig had. Tijdens de out-run zag hij fluctuaties in de meting, en dat gaf een foutieve meting. Bij de tweede meting zag alles er wel goed uit. Hij wist zelfs nog te herinneren dat de vorige keer het ook zo was met jou auto!
Zo zie je maar dat een run zomaar beinvloed kan worden en dat idd een echte engine dyno de enige juiste manier van meten is. Maargoed, dan duren die dyno dagen zo lang....
@ gangarang, Ik sta er idd van te kijken dat die IT bank nu weer minder geeft. En dat terwijl ik andere uitdraaien heb gezien die weer wel aardig overeen kwamen.
Het enige bewijs wat we hebben dat de Rica bank aardig klopt is het feit dat een gezonde standaard K20 idd presies zn vermogen afgeeft wat ze opgeven. Een minder gezonde valt gelijk door de mand en een opgefokte K20 geeft meer. Niet dat dat nou presieze feiten zijn, maar ik ken ook banken die altijd meer aangeven... dus zeg het maar..
Het enige wat ik je over IT kan vragen is of ze elke run netjes de out-run gedaan hebben om het verlies te bepalen. Ik heb ze er vaker op betrapt dat ze nogal makkelijk even 15% toevoegen ipv de verlies meting uit te voeren.
En bij Rica kwam juist naar boven dat je koppeling een tikkie blijft hangen als je niet helemaal volledig je koppeling intrapt. Vandaar dat Roeltje een extra meting nodig had. Tijdens de out-run zag hij fluctuaties in de meting, en dat gaf een foutieve meting. Bij de tweede meting zag alles er wel goed uit. Hij wist zelfs nog te herinneren dat de vorige keer het ook zo was met jou auto!
Zo zie je maar dat een run zomaar beinvloed kan worden en dat idd een echte engine dyno de enige juiste manier van meten is. Maargoed, dan duren die dyno dagen zo lang....
Gaskleppie wrote:Hoe groot wordt die motor van jou dan? Wordt het een K24? Eimert de groot heeft hier in nederland al een K24 gebouwd en die maakte idd ook op een haar na net gee 300pk op een engine dyno.
@ gangarang, Ik sta er idd van te kijken dat die IT bank nu weer minder geeft. En dat terwijl ik andere uitdraaien heb gezien die weer wel aardig overeen kwamen.
Het enige bewijs wat we hebben dat de Rica bank aardig klopt is het feit dat een gezonde standaard K20 idd presies zn vermogen afgeeft wat ze opgeven. Een minder gezonde valt gelijk door de mand en een opgefokte K20 geeft meer. Niet dat dat nou presieze feiten zijn, maar ik ken ook banken die altijd meer aangeven... dus zeg het maar..
Het enige wat ik je over IT kan vragen is of ze elke run netjes de out-run gedaan hebben om het verlies te bepalen. Ik heb ze er vaker op betrapt dat ze nogal makkelijk even 15% toevoegen ipv de verlies meting uit te voeren.
En bij Rica kwam juist naar boven dat je koppeling een tikkie blijft hangen als je niet helemaal volledig je koppeling intrapt. Vandaar dat Roeltje een extra meting nodig had. Tijdens de out-run zag hij fluctuaties in de meting, en dat gaf een foutieve meting. Bij de tweede meting zag alles er wel goed uit. Hij wist zelfs nog te herinneren dat de vorige keer het ook zo was met jou auto!
Zo zie je maar dat een run zomaar beinvloed kan worden en dat idd een echte engine dyno de enige juiste manier van meten is. Maargoed, dan duren die dyno dagen zo lang....
Wordt een 2.2en een beetje liter, 90mm zuigers 86mm stroke, lichtgewicht forged krukas etc. etc. maar zoals gezegd ga niet voor piek pk's. Heb liever een brede powerband en een motor die heel blijft. Heb zelfs overwogen de motor te destroken...
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm