Type-R Dynodag 2010 [24-april-2010]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Gaskleppie wrote:Super gezellige dag was het weer! Ik heb geen stem meer over, maar de resultaten waren mooi en divers qua uitkomst. Leuk om iedereen weer te zien zo na de winter!

247,3pk

Kan je hem inscannen/foto van nemen?


Bij deze mijn before (HKS) and after(3" custom) dyno.
Vermogen en koppelwinst letterlijk over de hele linie.

Image
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Rikky wrote:Ik wil gewoon mijn orginele bak houden waar deze in zit,


Yeah the K&N filter kit goes into the OEM box!

Spoon filter is over priced, meant for use on a track car for one race and then to be thrown away.

Its not all in the name Spoon, not a big fan of them any more...
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Massive, U!

Dat is echt een groot verschil. De cijfers zeiden het al maar dit is echt een mooi resultaat! Ik dacht dat de 3" uitlaten alleen voor geblazen motoren werden aanbevolen.

Hoe rijdt het? Verschil moet echt gigantisch zijn. Ik voelde mijn schamele 3 pk namelijk al duidelijk.
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Maarten, met die testpipe heb je met lage toeren toch best veel koppel verlies, in midden toeren geen verschil en met hoge toeren een enkel pk'tje winst. Zou dat pijpje er direct onder vandaan gooien.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Liep de vorm van de testpipe recht van vlens naar vlens?
User avatar
XavCTR
Posts: 445
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:42 pm

Post by XavCTR »

mr. X wrote:Dan hebben wij na afloop zitten kletsen bij de Mc?

Short ram moet je uit je hoofd laten, Dan lever je vermogen in. Voorbeelden staan hier op het forum.
Met een Cold Air Intake krijg je vermogen erbij maar daarvoor moet je alleen een stukje wielkuip wegsnijden.

Ik wil over een tijdje ook weer graag wat dingen testen dus misschien kunnen we dan met een klein groepje terug gaan.


Yep, that was me. :-)

De Short Ram is al onderweg, anderhalve week geleden in een opwelling voor een leuk prijsje gescoord in the UK. Had eigenlijk gehoopt hem nog voor de dynodag binnen te hebben, dan had ik 't al kunnen testen, maar de vulkaan gooide as in 't eten. :roll:

Ik heb bewust niet gekozen voor een CAI vanwege o.a. de hogere prijs, lastigere installatie & onderhoud, mogelijkheid op hydrolock (de EP3 is m'n daily) en imo de minder mooie looks onder de kap. Tegenover het enige mij bekende nadeel van een SRI, heatsoak, woog dat gewoon niet op. Ik zal zelf eens gaan uitproberen in hoeverre heatsoak op te vangen is met een heatshield + cold air feed m.b.v. ducting vanaf de grill. Het gaat mij ook niet zozeer om hetgeen met de meeste winst, maar degene met het leukste geluid en de minste nadelen. Valt het alsnog tegen (PK verlies t.o.v. stock over een groot bereik) dan ga ik wel voor de Hondata-mod en zet ik de SRI gewoon weer te koop.

Anyway, met een groepje weer naar Rica v.d. zomer klinkt goed, ben ik wel voor in! 8)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Dat koppelverlies klopt op papier maar toch voel ik er onder het rijden niet veel van. Misschien kan Frank uitsluitsel geven want ik had met een half oor opgevangen dat het met iets anders te maken kon hebben.

Verder is voor mij piekvermogen interessanter dan dagelijkse 'drivability', dus koppel onder de 4000 rpm.

Frans, het is een verstelbare testpijp. Je schuift dus één buis in een andere. Je moet het eigenlijk zo zien; er is een voelbare rand aan de binnenkant waarmee hij tegen het spruitstuk zit. Ongeveer de dikte van de pijp die erin schoof voelde je. Verder was de diameter volgens mij groter dan die van de uitlaat. Zeker doordat er zowel bij het spruitstuk als bij de middenpijp een versmalling zit vlak voor de katalysator.

Lastig uit te leggen dus ik heb even een schets gemaakt:
Image

De stippellijn is louter ter aanduiding. De flens die op het spruitstuk komt, valt dus eigenlijk IN de eerste pijp en is gelijk met de diameter van de pijp die in de andere gaat.
Het middelste gedeelte heeft dus een iets grotere diameter wat misschien het koppelverlies zou kunnen verklaren.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik kan alleen maar zeggen dat jij heel goed kan rijden :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

[quote="mr. X"]

Frans, het is een verstelbare testpijp. Je schuift dus één buis in een andere. Je moet het eigenlijk zo zien]

Dat denk ik ook. De stroom word eerst versneld en dan direct weer afgeremd. Een resonantie.

Probeer eens een Omni Power testpipe

Image
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Rikky wrote:Ik kan alleen maar zeggen dat jij heel goed kan rijden :wink:


Hahaha!
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik heb nu ook een cat vervanger thuis liggen dit is een buis met een bolling erin netzoals de cat heeft... Daar komt nog een verlengstukje op. Vanavond eens kijken of we deze kunnen monteren :D
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Hoop dat je met een airduct en heatshield wat heatsoak kan gaan vermijden, anders heb je met mooi zeker vanuit stilstand optrekken echt veel vermogen minder wat ook je butdyno gaat merken.
Heb het ook geprobeerd, binnen een week was ie er weer vanaf :D

Tegiwa Imports is bezig een LHD Gruppe M te ontwikkelen, hebben reeds de RHD ' genept' en werkt exact hetzelfde. Misschien optie om dat in de gaten te houden.

En voor een hydrolock moet je echt heel gek doen, ofwel door een sloot van 20 cm diep rijden :lol:
Met pasen in de ardennen gereden waar het echt mega hard regende, plasje hier en daar. Tuurlijk hou je er rekening mee en let je op plassen maar geeft toch aan dat het echt niet zomaar gebeurd.
Kan me voorstellen dat niet iedereen er zo makkelijk over denkt en al loopt te stressen bij klein buitje maar ja.

Qua kosten maakt het verder niet uit de WAI is maar weinig goedkoper...qua onderhoud...ook 2 min verschil !

Maar goed...each to its own !

XavCTR wrote:
mr. X wrote:Dan hebben wij na afloop zitten kletsen bij de Mc?

Short ram moet je uit je hoofd laten, Dan lever je vermogen in. Voorbeelden staan hier op het forum.
Met een Cold Air Intake krijg je vermogen erbij maar daarvoor moet je alleen een stukje wielkuip wegsnijden.

Ik wil over een tijdje ook weer graag wat dingen testen dus misschien kunnen we dan met een klein groepje terug gaan.


Yep, that was me. :-)

De Short Ram is al onderweg, anderhalve week geleden in een opwelling voor een leuk prijsje gescoord in the UK. Had eigenlijk gehoopt hem nog voor de dynodag binnen te hebben, dan had ik 't al kunnen testen, maar de vulkaan gooide as in 't eten. :roll:

Ik heb bewust niet gekozen voor een CAI vanwege o.a. de hogere prijs, lastigere installatie & onderhoud, mogelijkheid op hydrolock (de EP3 is m'n daily) en imo de minder mooie looks onder de kap. Tegenover het enige mij bekende nadeel van een SRI, heatsoak, woog dat gewoon niet op. Ik zal zelf eens gaan uitproberen in hoeverre heatsoak op te vangen is met een heatshield + cold air feed m.b.v. ducting vanaf de grill. Het gaat mij ook niet zozeer om hetgeen met de meeste winst, maar degene met het leukste geluid en de minste nadelen. Valt het alsnog tegen (PK verlies t.o.v. stock over een groot bereik) dan ga ik wel voor de Hondata-mod en zet ik de SRI gewoon weer te koop.

Anyway, met een groepje weer naar Rica v.d. zomer klinkt goed, ben ik wel voor in! 8)
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Tering dat is echt een mooi resultaat man!
Al eerder gezien dat 3" catback groot verschil maakt en die uitdraai bewijst het maar weer eens ! :thumbs:


Gangaran wrote:
Gaskleppie wrote:Super gezellige dag was het weer! Ik heb geen stem meer over, maar de resultaten waren mooi en divers qua uitkomst. Leuk om iedereen weer te zien zo na de winter!

247,3pk

Kan je hem inscannen/foto van nemen?


Bij deze mijn before (HKS) and after(3" custom) dyno.
Vermogen en koppelwinst letterlijk over de hele linie.

Image
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

Ik vind die gruppe M echt tof. ik denk dat het ook wel een van de beste filters is.
ToyZ
Posts: 299
Joined: Fri Dec 15, 2006 7:56 pm

Post by ToyZ »

Enige nadeel van de CAI vind ik dat van AEM de nieuwe "dry type" filters erg gevoelig zijn voor vocht.
Wanneer ze ook maar een beetje vochtig zijn, lijkt het erop de ecu op vollast het verbrandingsprogramma aanpast, door een tekort aan zuurstof wat maar niet lekker door het filter heen wil stromen.
Iemand hier zo'n zelfde ervaring mee ?
User avatar
XavCTR
Posts: 445
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:42 pm

Post by XavCTR »

Sincx wrote:Tegiwa Imports is bezig een LHD Gruppe M te ontwikkelen, hebben reeds de RHD ' genept' en werkt exact hetzelfde. Misschien optie om dat in de gaten te houden.

Een LHD Gruppe M lijkt mij perfect, het is dat die nog niet te koop is anders was ik daar zeker voor gegaan, best of both worlds! Ik kan op de site van Tegiwa zo even niks vinden erover, heb je evt. een link? Oh, en welke intake heb jij er zelf op gehad en welke heb je nu?
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Rikky wrote:Ik heb nu ook een cat vervanger thuis liggen dit is een buis met een bolling erin netzoals de cat heeft... Daar komt nog een verlengstukje op. Vanavond eens kijken of we deze kunnen monteren :D


Gister gemonteerd, maar de auto loopt er niet lekker mee... Dus vanavond de oude cat er weer terug onder... En spaar rustig verder voor een compleet ander systeem...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Tha Bla
Posts: 351
Joined: Thu Apr 03, 2008 10:19 pm

Post by Tha Bla »

Dit was mijn Dynorun resultaat van die gezellige dag :)

Jammer dat ik wat vermogen mis doordat het brandstof/luchtverhouding niet goed is,
maar de auto heeft dit volgens mij altijd gehad dus ik weet misschien niet wat ik mis aan pk's :) (gevoel)

Resultaat is behaald met een stock car m.u.v. Mugen airbox en Mugen twinloop catback.

Image

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
trebboR
Posts: 350
Joined: Mon Jan 18, 2010 5:36 pm

Post by trebboR »

Rikky wrote:
Rikky wrote:Ik heb nu ook een cat vervanger thuis liggen dit is een buis met een bolling erin netzoals de cat heeft... Daar komt nog een verlengstukje op. Vanavond eens kijken of we deze kunnen monteren :D


Gister gemonteerd, maar de auto loopt er niet lekker mee... Dus vanavond de oude cat er weer terug onder... En spaar rustig verder voor een compleet ander systeem...


Hoe bedoel je dit? dat met een katvervanger je auto niet "lekker loopt"? Ik wil graag ook een katvervanger (dus met een beetje demping materiaal) omdat men aangeeft dat een testpipe een schel geluid veroorzaakt.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

trebboR wrote:Hoe bedoel je dit? dat met een katvervanger je auto niet "lekker loopt"? Ik wil graag ook een katvervanger (dus met een beetje demping materiaal) omdat men aangeeft dat een testpipe een schel geluid veroorzaakt.


Hij viel heel laag in de toeren, en bleef daar hangen 500 a 600 rpm en je kreeg heb hier ook lastig uit... En als ik het ga verglijken met de cat die Maarten had dan is die van Maarten beter, deze heb ik even kunnen lenen als deze goed was kon ik hem kopen anders kon ik hem terug geven... Aangezien ik eind dit jaar toch een compelete uitlaat lijn ga...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Locked