4 punts gordels

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Tha Bla
Posts: 351
Joined: Thu Apr 03, 2008 10:19 pm

4 punts gordels

Post by Tha Bla »

Ik zit een beetje om me heen te kijken naar een 4punts gordel voor in mijn auto.

Nu heb ik er een aantal gezien in de vorm van Takata, OMP, QSP en Sparco.

Wat zijn hiervan de verschillen behalve de bedragen?
Waar moet je allemaal op letten?
Moet je normale gordel dan uit de auto, ik d8 ooit eens gehoord te hebben dat je er maar 1 in mag hebben zitten.

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Sabelt verkoopt ook gordels.
Ik denk dat er niet heel erg veel verschil zit in de A-merk gordels.

Meen wel gehoord te hebben dat er voor de APK maar 1 gordel per stoel in mag zitten. Maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Takata is Japans en derhalve denk ik dat de voorkeur van de meesten hier naar dat merk uit zal gaan. Of het ook de 'beste' is weet ik niet.

Wat bepaalt of een gordel het beste is of niet...?
SteefO
Posts: 547
Joined: Mon Jan 11, 2010 10:50 am

Post by SteefO »

Jo& wrote:Sabelt verkoopt ook gordels.

Wat bepaalt of een gordel het beste is of niet...?


Ik denk dat je dat het beste kunt beoordelen na een aanrijding :lol:
Spons
Posts: 753
Joined: Tue Nov 10, 2009 2:07 pm

Post by Spons »

persoonlijk vind ik die sabelt gordeltjes altijd zo smal :S
liever takata qsp etc
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Rikky wrote:Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...



Dat moet je dan maar is navragen in ziekenhuizen en bij mensen die flinke ongelukken hebben gehad. 4 punts is VEEL beter dan de standaard gordel, je blijft op je plek, er komt niet ineens tighonderd G op je shouder/ribben. Kracht wordt beter verdeeld over je lichaam, je zit veel steviger in je stoel gesnoerd. Standaard gordel is eigenlijk maar een achterhaald kutding als je het mij vraagt.

Waarom heb ik zelf niet al een 4 punt :roll:
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Sincx wrote:
Rikky wrote:Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...



Dat moet je dan maar is navragen in ziekenhuizen en bij mensen die flinke ongelukken hebben gehad. 4 punts is VEEL beter dan de standaard gordel, je blijft op je plek, er komt niet ineens tighonderd G op je shouder/ribben. Kracht wordt beter verdeeld over je lichaam, je zit veel steviger in je stoel gesnoerd. Standaard gordel is eigenlijk maar een achterhaald vagina als je het mij vraagt.

Waarom heb ik zelf niet al een 4 punt :roll:

Ik denk dat je voor wat betreft de krachtverdeling idd gelijk hebt.
Als het goed is zijn 4 punts gordels ook rekbaar, zoals een 3punts gordel dat ook is, om de krachten deels te absorberen zeg maar.

Kwa wiplash denk ik dat je met een 4 punts ook beter uit bent ivm het stabieler houden van je bovenlichaam, maar dat weet ik niet zeker.

Alleen als je snel je auto uit moet is een 3 punts beter denk ik...

Kan iemand veiligheids nadelen van een 4punts verzinnen?
Dus niet gebruiksgemak, maar kwa veiligheid?
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

4 punts heeft 1 knop release die in feite beter en sneller te bereiken is.
Je moet wel je armen eronder vandaan halen maar dat is bij een 3 punts niet anders.

Denk dat je qua veiligheid alleen maar +punten hebt denk ik.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik hoef het niet na te vragen, want ik was dood geweest zonder gorder en minimaal verlamt met 4 punt gordel. De 3 punt daar in tegen heeft mijn leven gered...

Maar kwa kracht verdeling heb je zeker geleik...

Na delen 4 punt, als je stoel van plaats wisseld (dus dat je bodem plaat omvouwt) dan trekt de gordel je strak tegen de stoel, als die stoel dan ook nog door midden breekt door een dak dat verkeerd zit krijg je 100% een stoel in het midden van je rug.

Dit is met mij gebeurd alleen dan met 3 punt gordel, doordat ik 3 punts gordel droeg kon ik rechts boven krom met me lichaam waardoor ik niet voledig de stoel midden in mijn rug kreeg...

Weet niet of iemand het verhaal snapt :roll:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Ik begrijp je Rikky,

Maar....er is natuurlijk ook een verschil in stoelen.
Een standaard autostoel a la golfje , astraatje, enz is mischien wel iets minder sterk dan een recaro of sparco ofzo.
Want waarom rijden alle profesionele race teams met 4 of zelfs 5 punts gordels?


Maar het zal per ongeval ook verschillen hoe je beweegt in de stoel :wink:
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Ik heb voor de Time Attack Sabelts besteld. Goede kwaliteit, 3" gordels en voor een leuke bedrag uit Italie. Was nog goedkoper dan een merk als L-tec.
DOEN.....
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Volgens mij mag je wel je originele gordels laten zitten als je 4 punts gordels aanbrengt.
Alleen moet je de bevestiging van je 4 puntsgordels wel goed zichbaar laten.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

User avatar
Arno
Posts: 1069
Joined: Thu Mar 01, 2007 10:40 pm
Contact:

Post by Arno »

Zolang de gordels op de oem bevestigingspunten zitten is het geen probleem. Er moet achter wel in gordel inzitten voor de apk mits je de bank er uit haalt natuurlijk.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik ga al jaren door de APK met zowel gewone als 4 punts gordels. Op straat gebruik ik de gewone, op het circuit de 4 punts.

Ik zou zeker de 3" gordels nemen, al zijn er lui met dikke stieren nekken die dan vinden dat die brede gordels in hun nek snijden. Zelf heb ik daar geen last van.
Btw, ik heb 1 punt aan de stoel zelf vast zitten ala stock, de andere kant zit ook ala stock aan de vloer vast en de rest zit achter aan mn veerpoot brug.
Dus qua ongeluk waarbij je bodem opvouwt ben je net zo slecht af...
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Sincx wrote:Klinkt als een uitzondering op de regel Rikky 8)

En als je over stoelen begint:

Recardo vs Bride:

http://www.youtube.com/watch?v=9xoauIut ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=j4Qsd4-8IMo
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2515624

Heftig reclame filmpje: :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=uUuqTHvW ... re=related


Recaro's RULEZZ..... :worshippy:
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Sincx wrote:Klinkt als een uitzondering op de regel Rikky 8)


Dat denk ik ook, dat is het zelfde dat iemand een ongeluk overleeft zonder gordel dat is ook zo'n "uitzondering" en ik zit er steeds harder over te denken om Takata's te kopen...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

In mijn civic 4punts gordels. Met bevestiging 1x origineel punt bij dorpel. 1x extra oog aan de tunnel en 2x horizontaal naar achteren aan rolkooi.
Icm sparco corsas...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Arno wrote:Zolang de gordels op de oem bevestigingspunten zitten is het geen probleem. Er moet achter wel in gordel inzitten voor de apk mits je de bank er uit haalt natuurlijk.

Ik denk dat je niet mits, maar tenzij bedoelt?
Tha Bla
Posts: 351
Joined: Thu Apr 03, 2008 10:19 pm

Post by Tha Bla »

Hmmm als ik het goed begrijp betaal je dus uiteindelijk 2x zo veel voor alleen de naam Takata, en te weten dat het japans is.
Als je het via internet besteld is het ook maar afwachten of je de echte krijgt inplaats van immitatie.

Dan kies ik waarschijnlijk wel voor de QSP varianten mocht er weer voldoende cash beschikbaar zijn, dit omdat ik die nog niet vaak ben tegen gekomen.

Groeten MaRcel
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is mistery.
Post Reply