Page 1 of 2

4 punts gordels

Posted: Mon Mar 29, 2010 12:12 pm
by Tha Bla
Ik zit een beetje om me heen te kijken naar een 4punts gordel voor in mijn auto.

Nu heb ik er een aantal gezien in de vorm van Takata, OMP, QSP en Sparco.

Wat zijn hiervan de verschillen behalve de bedragen?
Waar moet je allemaal op letten?
Moet je normale gordel dan uit de auto, ik d8 ooit eens gehoord te hebben dat je er maar 1 in mag hebben zitten.

Groeten MaRcel

Posted: Mon Mar 29, 2010 12:36 pm
by Jo&
Sabelt verkoopt ook gordels.
Ik denk dat er niet heel erg veel verschil zit in de A-merk gordels.

Meen wel gehoord te hebben dat er voor de APK maar 1 gordel per stoel in mag zitten. Maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Takata is Japans en derhalve denk ik dat de voorkeur van de meesten hier naar dat merk uit zal gaan. Of het ook de 'beste' is weet ik niet.

Wat bepaalt of een gordel het beste is of niet...?

Posted: Mon Mar 29, 2010 12:41 pm
by SteefO
Jo& wrote:Sabelt verkoopt ook gordels.

Wat bepaalt of een gordel het beste is of niet...?


Ik denk dat je dat het beste kunt beoordelen na een aanrijding :lol:

Posted: Mon Mar 29, 2010 1:02 pm
by Spons
persoonlijk vind ik die sabelt gordeltjes altijd zo smal :S
liever takata qsp etc

Posted: Mon Mar 29, 2010 2:31 pm
by Rikky
Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...

Posted: Mon Mar 29, 2010 3:52 pm
by Sincx
Rikky wrote:Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...



Dat moet je dan maar is navragen in ziekenhuizen en bij mensen die flinke ongelukken hebben gehad. 4 punts is VEEL beter dan de standaard gordel, je blijft op je plek, er komt niet ineens tighonderd G op je shouder/ribben. Kracht wordt beter verdeeld over je lichaam, je zit veel steviger in je stoel gesnoerd. Standaard gordel is eigenlijk maar een achterhaald kutding als je het mij vraagt.

Waarom heb ik zelf niet al een 4 punt :roll:

Posted: Mon Mar 29, 2010 3:57 pm
by Jo&
Sincx wrote:
Rikky wrote:Ik heb altijd het idee dat 4 punts gorders met een ongeluk meer druk op de rug zetten dan gewoon 3 punt omdat je dan juist beweegelijker bent en kan vormen naar de stoel (die ook buigt!!!)

Maar dat kan aan mij liggen...



Dat moet je dan maar is navragen in ziekenhuizen en bij mensen die flinke ongelukken hebben gehad. 4 punts is VEEL beter dan de standaard gordel, je blijft op je plek, er komt niet ineens tighonderd G op je shouder/ribben. Kracht wordt beter verdeeld over je lichaam, je zit veel steviger in je stoel gesnoerd. Standaard gordel is eigenlijk maar een achterhaald vagina als je het mij vraagt.

Waarom heb ik zelf niet al een 4 punt :roll:

Ik denk dat je voor wat betreft de krachtverdeling idd gelijk hebt.
Als het goed is zijn 4 punts gordels ook rekbaar, zoals een 3punts gordel dat ook is, om de krachten deels te absorberen zeg maar.

Kwa wiplash denk ik dat je met een 4 punts ook beter uit bent ivm het stabieler houden van je bovenlichaam, maar dat weet ik niet zeker.

Alleen als je snel je auto uit moet is een 3 punts beter denk ik...

Kan iemand veiligheids nadelen van een 4punts verzinnen?
Dus niet gebruiksgemak, maar kwa veiligheid?

Posted: Mon Mar 29, 2010 4:30 pm
by Sincx
4 punts heeft 1 knop release die in feite beter en sneller te bereiken is.
Je moet wel je armen eronder vandaan halen maar dat is bij een 3 punts niet anders.

Denk dat je qua veiligheid alleen maar +punten hebt denk ik.

Posted: Mon Mar 29, 2010 5:01 pm
by Rikky
Ik hoef het niet na te vragen, want ik was dood geweest zonder gorder en minimaal verlamt met 4 punt gordel. De 3 punt daar in tegen heeft mijn leven gered...

Maar kwa kracht verdeling heb je zeker geleik...

Na delen 4 punt, als je stoel van plaats wisseld (dus dat je bodem plaat omvouwt) dan trekt de gordel je strak tegen de stoel, als die stoel dan ook nog door midden breekt door een dak dat verkeerd zit krijg je 100% een stoel in het midden van je rug.

Dit is met mij gebeurd alleen dan met 3 punt gordel, doordat ik 3 punts gordel droeg kon ik rechts boven krom met me lichaam waardoor ik niet voledig de stoel midden in mijn rug kreeg...

Weet niet of iemand het verhaal snapt :roll:

Posted: Mon Mar 29, 2010 5:42 pm
by vtec vince
Ik begrijp je Rikky,

Maar....er is natuurlijk ook een verschil in stoelen.
Een standaard autostoel a la golfje , astraatje, enz is mischien wel iets minder sterk dan een recaro of sparco ofzo.
Want waarom rijden alle profesionele race teams met 4 of zelfs 5 punts gordels?


Maar het zal per ongeval ook verschillen hoe je beweegt in de stoel :wink:

Posted: Mon Mar 29, 2010 5:53 pm
by LCR
Ik heb voor de Time Attack Sabelts besteld. Goede kwaliteit, 3" gordels en voor een leuke bedrag uit Italie. Was nog goedkoper dan een merk als L-tec.
DOEN.....

Posted: Mon Mar 29, 2010 6:02 pm
by vtec vince
Volgens mij mag je wel je originele gordels laten zitten als je 4 punts gordels aanbrengt.
Alleen moet je de bevestiging van je 4 puntsgordels wel goed zichbaar laten.

Posted: Mon Mar 29, 2010 6:07 pm
by Sincx

Posted: Mon Mar 29, 2010 6:09 pm
by Arno
Zolang de gordels op de oem bevestigingspunten zitten is het geen probleem. Er moet achter wel in gordel inzitten voor de apk mits je de bank er uit haalt natuurlijk.

Posted: Mon Mar 29, 2010 6:32 pm
by Gaskleppie
Ik ga al jaren door de APK met zowel gewone als 4 punts gordels. Op straat gebruik ik de gewone, op het circuit de 4 punts.

Ik zou zeker de 3" gordels nemen, al zijn er lui met dikke stieren nekken die dan vinden dat die brede gordels in hun nek snijden. Zelf heb ik daar geen last van.
Btw, ik heb 1 punt aan de stoel zelf vast zitten ala stock, de andere kant zit ook ala stock aan de vloer vast en de rest zit achter aan mn veerpoot brug.
Dus qua ongeluk waarbij je bodem opvouwt ben je net zo slecht af...

Posted: Mon Mar 29, 2010 7:27 pm
by LCR
Sincx wrote:Klinkt als een uitzondering op de regel Rikky 8)

En als je over stoelen begint:

Recardo vs Bride:

http://www.youtube.com/watch?v=9xoauIut ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=j4Qsd4-8IMo
http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2515624

Heftig reclame filmpje: :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=uUuqTHvW ... re=related


Recaro's RULEZZ..... :worshippy:

Posted: Mon Mar 29, 2010 8:46 pm
by Rikky
Sincx wrote:Klinkt als een uitzondering op de regel Rikky 8)


Dat denk ik ook, dat is het zelfde dat iemand een ongeluk overleeft zonder gordel dat is ook zo'n "uitzondering" en ik zit er steeds harder over te denken om Takata's te kopen...

Posted: Mon Mar 29, 2010 9:22 pm
by BugsM
In mijn civic 4punts gordels. Met bevestiging 1x origineel punt bij dorpel. 1x extra oog aan de tunnel en 2x horizontaal naar achteren aan rolkooi.
Icm sparco corsas...

Posted: Mon Mar 29, 2010 9:43 pm
by Jo&
Arno wrote:Zolang de gordels op de oem bevestigingspunten zitten is het geen probleem. Er moet achter wel in gordel inzitten voor de apk mits je de bank er uit haalt natuurlijk.

Ik denk dat je niet mits, maar tenzij bedoelt?

Posted: Wed Mar 31, 2010 1:04 pm
by Tha Bla
Hmmm als ik het goed begrijp betaal je dus uiteindelijk 2x zo veel voor alleen de naam Takata, en te weten dat het japans is.
Als je het via internet besteld is het ook maar afwachten of je de echte krijgt inplaats van immitatie.

Dan kies ik waarschijnlijk wel voor de QSP varianten mocht er weer voldoende cash beschikbaar zijn, dit omdat ik die nog niet vaak ben tegen gekomen.

Groeten MaRcel