Page 1 of 1

Raar Lambda probleem

Posted: Thu Mar 04, 2010 12:09 pm
by magnificent_one
Ik heb gezien dat hier veel hulp en ervaring op het forum zit dus ik probeer hier ook maar eens een oplossing te vinden :-)
Ik zit namelijk met een raar lambda probleem...
Bij het veranderen van mijn uitlaat en uitlaatspruitstuk heb ik mijn voorste lambda moeten verlengen omdat het lambdagat verder naar achter zat. Dit hebben we dus gedaan, alles draad voor draad verlengt zodat er zeker geen fouten konden gemaakt worden. Natuurlijk eerst unplugd en dan pas begonnen met knippen en solderen :wink: Nadat dit gedaan was, terug ingeplugd, auto gestart, ... 5seconden en mijn engine check lampje ging aan.
Ik dus de auto laten uitlezen, P0135 fout in het heatercircuit van de eerste lambda sensor... Gereset, na 5 seconden, weer lampje :evil:
Dan dachten we dat het toch kwam door het verlengen. Uitlaat en spruitstuk weer standaard gezet, OEM honda lambda gekocht en erin gedraaid (omdat de universele wel eens problemen kunnen geven naartschijnt) gereset, gestart en toch kwam het lampje terug :evil: :evil:
Dan maar bij de dealer afgezet zodat zij het verder konden uitzoeken :-)
Krijg ik een paar uur later telefoon: we hebben testen gedaan, aan de computer gehangen, gereset, lambda nog eens nagekeken, ... En het zal waarschijnlijk in de ECU zitten...

Is dan de enige oplossing op het lampje uit te krijgen een nieuwe ECU kopen?!

Verder rijd de civic gewoon normaal, uitstoot is normaal enz. Dus geen rare dingen, enkel het lampje dat steeds weer aan komt :(
Ohja, voor degene die het niet weten, ik rij EP2 (1.6) 8)

Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven want ik heb helemaal geen ideëen meer :o ops:

Posted: Thu Mar 04, 2010 5:00 pm
by Gaskleppie
Ik ben heel benieuwd wat hij met een andere lambda doet, dus of hij dan ook een storing geeft. Als hij dat dan nog steeds doet en de bekabeling is ok heb je waarschijnlijk de uitgang opgeblazen van de verwarmings regeling in je ecu....

Posted: Thu Mar 04, 2010 5:07 pm
by slydawg
Oke,

Als ik het goed lees zit er nu een oem lambda in? Waarom zat er een universele eerst in?
Verlengen kan zeker die foutmelding veroorzaken, de sensor moet binnen een bepaalde tijd zijn bedrijfs temp halen, redt ie dat niet krijg je die fout melding.

Andere oorzaken die deze melding veroorzaken:
Weerstand in verwarmings element van de sensor is te hoog
Sluiting of slechte massa in verwarmings element
Weerstand in het verwarmings circuit (bekabeling) te hoog
Slechte massa

Ik denk niet dat het aan de ecu ligt maar je weet nooit, ik zou de bekabeling goed door meten, de stekkers controleren als de pennetjes er nog vast in zitten.

Suc6

Posted: Thu Mar 04, 2010 5:59 pm
by magnificent_one
Neenee, er zat eerst ook een OEM sensor in maar deze hebben we verlengt. Toen ik die terug ingeplugd had kwam de foutmelding er op...
Dus heb ik een OEM lambda gekocht en deze icm de originele uitlaatlijn geplaatst zodat alles terug origineel was.
Maar nog steeds de foutmelding :(
Dus de andere lambda zit er al in. Ook de bekabeling lijkt mij in orde...
Massa pakt hij volgens mij automatisch aan de uitlaat.

Kan ik zien of ik de uitgang heb opgeblazen van de verwarmingsregeling?Of is dit uitmeten ofzo?
Ik zal de bekabeling nog eens bekijken in het weekend.
Als er nog ideetjes komen hoor ik het graag! Alvast bedankt!

Posted: Thu Mar 04, 2010 7:51 pm
by Roy
klinkt als een vergelijkbaar probleem als dat ik had met mijn DC sports Header.

Posted: Thu Mar 04, 2010 8:55 pm
by Gaskleppie
Op de verwarmings draden moet bij contact aan altijd 12 volt staan.. Simel..

Posted: Thu Mar 04, 2010 11:12 pm
by magnificent_one
g-unit wrote:klinkt als een vergelijkbaar probleem als dat ik had met mijn DC sports Header.


Hoe heb jij het opgelost dan? Ik heb ook een dc-sports header

Posted: Fri Mar 05, 2010 7:09 am
by Gaskleppie
Een header doet niks met je heater hoor. Ruig behandelen tijdens het wisselen des te meer.
Maar als een andere lambda niet helpt heb je toch iets anders gesloopt.

Zaten de sleutels nog in het contact toen je de draden verlengde? Dan heb je waarschijnlijk de boel opgeblazen..

Posted: Fri Mar 05, 2010 12:06 pm
by magnificent_one
Ik dacht dus ook dat ik misschien iets te ruig ben geweest bij het veranderen, maar met een nieuwe lambda heb ik het nog, en daarmee ben ik heel voorzichtig geweest :)
Ook hebben we de lambda eerst unplugged en dan op de werkbank verlengt. Dus kortsluiting lijkt me ook raar... Hoewel ik dit meer en meer begin te denken :(

Posted: Sat Mar 06, 2010 12:24 pm
by Keung
Probleem is dus ontstaan na het verlengen en solderen.

Alles stock (en nieuw) gezet en probleem blijft, zit het probleem dus niet in de uitlaat en lambdasensor.

Stekkerpins van de lambdasensor en motorbekabeling goed gecontroleerd?
Als deze goed zijn zal het probleem toch richting de ECU moeten zitten...

Posted: Sat Jul 17, 2010 9:54 am
by magnificent_one
Nog eens even updaten.
Het lampje brand nog steeds, maar nu heb ik gisteren nog wat testen gedaan met mijn obd2 reader.
Wanneer ik boven de 4000 rpm blijf en het lampje reset blijft het uit, zelfs wanneer ik schakel en niet terug val onder de 4000 toeren.
Maar wanneer ik minder en onder de 4000 toeren kom springt het lampje terug aan...
Nu heb ik ergens gelezen dat de lambda niet werkt boven een bepaald toerental, dit zal bij de ep2 4000 toeren per minuut zijn waarschijnlijk.
Maar dit doet me dus ook denken dat het probleem niet aan een kortsluiting of de ecu ligt maar wel in de lambda...

Any views on this one?

Posted: Sun Jul 25, 2010 10:49 am
by magnificent_one
nobody?

Posted: Sun Jul 25, 2010 2:18 pm
by Keung
De uitlaatgastemperatuur boven de 4000 rpm is kennelijk voldoende warm/heet zodat de verwarmingselement van je lambda niet hoeft in te schakelen door de ECU.

Posted: Sun Jul 25, 2010 2:25 pm
by magnificent_one
En ligt het dan aan de lambda dat het lichtje blijft branden? Of kan het dan nog steeds aan de ecu liggen?