Page 1 of 3
EP3 2002 stuur trekt af en toe naar rechts...
Posted: Thu Feb 25, 2010 11:02 am
by CTR-Almere
Sinds kort merk ik dat mijn auto af toe naar rechts trekt voor al als ik net even heb door gehaald en weer rustig ga rijden. Het is niet zo dat het altijd zo is maar werl erg vervelend als het gebeurd. In eerste instantie dacht ik dat hij uitgelijnt moest worden maar dan zou het toch zo moeten zijn dat hij bijv. bij afremmen altijd naar rechts moet trekken? Ik heb gister avond even gekeken op een parkeervak bij mij voor en toen merkte ik op dat asl ik het stuur heen en weer bewoog ik een klikkend/tikkend gegluid kon horen.
Duid dit op speling in de stuurinrichtiong? of toch uitlijnen?
Posted: Thu Feb 25, 2010 11:11 am
by LaurenZ
Tikkende dingen bij het sturen zijn meestal de homokineet...
Maar ik kan het mis hebben.
Misschien heb je
hier het juiste antwoord.
Posted: Thu Feb 25, 2010 11:13 am
by slydawg
Het is gebruikelijk hier op dit forum om uzelf eerst voor te stellen in het daarvoor bestemde forum gedeelte, het liefts met een paar mooi foto's van de CTR.
Daarna kunnen we verder brainstormen over jouw klacht m.b.t het naar rechts trekken van de auto.
Posted: Thu Feb 25, 2010 12:04 pm
by CTR-Almere
@slydawg
je hebt gelijk

ops: . Slecht begin ik zal me eerst even voor stellen.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=7351
Re: EP3 2002 stuur trekt af en toe naar rechts...
Posted: Thu Feb 25, 2010 8:17 pm
by slydawg
CTR-Almere wrote:Sinds kort merk ik dat mijn auto af toe naar rechts trekt voor al als ik net even heb door gehaald en weer rustig ga rijden. Het is niet zo dat het altijd zo is maar werl erg vervelend als het gebeurd. In eerste instantie dacht ik dat hij uitgelijnt moest worden maar dan zou het toch zo moeten zijn dat hij bijv. bij afremmen altijd naar rechts moet trekken? Ik heb gister avond even gekeken op een parkeervak bij mij voor en toen merkte ik op dat asl ik het stuur heen en weer bewoog ik een klikkend/tikkend gegluid kon horen.
Duid dit op speling in de stuurinrichtiong? of toch uitlijnen?
Oke, de CTR is best gevoelig voor sporvorming op de weg, misschien net op dat moment op zo'n weg tenzij het het doet ongeacht wat voor weg.
De auto hoeft niet altijd naar rechts te trekken bij het remmen mocht ie niet goed zijn uitgelijnd, als je remt veranderd nl. ook je uitlijning.
Wat je zelf kan doen is de auto voor in het midden opkrikken en controleren op speling.
Als dat volgens jouw goed is zou ik de uitlijning laten controleren en indien nodig opnieuw uitlijnen.
Links rechts heb je dezelfde banden met evenveel profiel?
Klikkend geluid dat je hoort is moeilijk te beoordelen zo, zou zelf een keer moeten luisteren.
Als je op een vlakke rechte weg rijdt en stuur exact in de middenstand, gaat de auto ook gewoon rechtuit? De CTR, vooral de 2001-2004 modellen zijn af fabriek slecht uitgelijnd afgeleverd.
Speling lijkt me sterk maar je weet nooit, ken de geschiedenis van de auto niet.
Posted: Thu Feb 25, 2010 8:18 pm
by eteuben
Ik merkte vorig jaar ook een speling op het stuurwiel, maar dit is minimaal en niet erg volgens de dealer. Hij had wel eens meer speling meegemaakt.
Ik vond dit ook namelijk te wijten aan het trekkerige gedrag tijdens accelereren. Maar... Hiervoor ben ik al gewaarschuwd, dat door het stugge vooronder, dat ie een sporentrekker is. Hij trekt bij versnellen altijd in een spoor op de weg, dus tis niet met een losse vinger sturen, maar met beide handen sturen... !!
Posted: Thu Feb 25, 2010 8:22 pm
by slydawg
Ik ben bezig met een oplossing om dat trekkerige gedrag drastisch te verminderen, rechtuit stabiliteit zou een stuk beter moeten worden.
Als ik het heb uitgetest laat ik jullie weten. Het is iig niet de goedkoopste oplossing.
Re: EP3 2002 stuur trekt af en toe naar rechts...
Posted: Thu Feb 25, 2010 9:52 pm
by CTR-Almere
slydawg wrote:CTR-Almere wrote:Sinds kort merk ik dat mijn auto af toe naar rechts trekt voor al als ik net even heb door gehaald en weer rustig ga rijden. Het is niet zo dat het altijd zo is maar werl erg vervelend als het gebeurd. In eerste instantie dacht ik dat hij uitgelijnt moest worden maar dan zou het toch zo moeten zijn dat hij bijv. bij afremmen altijd naar rechts moet trekken? Ik heb gister avond even gekeken op een parkeervak bij mij voor en toen merkte ik op dat asl ik het stuur heen en weer bewoog ik een klikkend/tikkend gegluid kon horen.
Duid dit op speling in de stuurinrichtiong? of toch uitlijnen?
Oke, de CTR is best gevoelig voor sporvorming op de weg, misschien net op dat moment op zo'n weg tenzij het het doet ongeacht wat voor weg.
De auto hoeft niet altijd naar rechts te trekken bij het remmen mocht ie niet goed zijn uitgelijnd, als je remt veranderd nl. ook je uitlijning.
Wat je zelf kan doen is de auto voor in het midden opkrikken en controleren op speling.
Als dat volgens jouw goed is zou ik de uitlijning laten controleren en indien nodig opnieuw uitlijnen.
Links rechts heb je dezelfde banden met evenveel profiel?
Klikkend geluid dat je hoort is moeilijk te beoordelen zo, zou zelf een keer moeten luisteren.
Als je op een vlakke rechte weg rijdt en stuur exact in de middenstand, gaat de auto ook gewoon rechtuit? De CTR, vooral de 2001-2004 modellen zijn af fabriek slecht uitgelijnd afgeleverd.
Speling lijkt me sterk maar je weet nooit, ken de geschiedenis van de auto niet.
Ik nijg toch meer naar speling in de stuurhuisbus o.i.d. heb net voor de deur gechecked door de auto op kontact te zetten dus zonder stuurbekrachtiging en dan te sturen dan kan ik duidelijk goren dat ik eerst een stukje draai voor dat hij echt gaat sturen zeg maar. ik weet niet niet in hoeverre dat normaal is maar vin het tocht wel irritant tijdens het rijden.
Verder als je rijd doet hij het op vlakke wegen ook maar niet constant dat is juiste het vreemde.
Posted: Thu Feb 25, 2010 10:05 pm
by mr. X
slydawg wrote:Ik ben bezig met een oplossing om dat trekkerige gedrag drastisch te verminderen, rechtuit stabiliteit zou een stuk beter moeten worden.
Als ik het heb uitgetest laat ik jullie weten. Het is iig niet de goedkoopste oplossing.
Traction bars, of ben je lekker zelf aan het knutselen? Van dat laatste hou ik wel. Ben wederom benieuwd.
Posted: Sat Feb 27, 2010 6:05 pm
by CTR-Almere
Ik was vandaag naar AutoKraaij gewest daar even in een bij een ande EP gevoeld en die had het zelfde... Ze zijden daar dat het waarschijnlijk toch uitlijnen is en nieuwe banden (me banden zijn 50%) dus k ga dat maar proberen. Daarnaast zij Slydawg ook dat de uitlijning van pre - facelift EP's ook niet altijd super is dus k moet het maar proberen.
Posted: Mon Mar 01, 2010 10:25 pm
by Angelus
Zelfde probleem gehad alleen niet het tikkende geluid, ook mijn CTR 04 trok naar rechts en er zaten toen der tijd nog RE040 onder.
Na 4 nieuwe RE050A XL banden en uitlijnen hoopte ik dat het opgelost was, maar helaas was dit niet het geval. Wel was het hobbelige gevoel weg tijdens rijden omdat de vorige banden erg gecupt waren.
Gelukkig had ik de auto bij de dealer gekocht (Garantie) dus hebben ze een stuur correctie gedaan en nogmaals uitgelijnd.
Dit heeft me dus niks gekost maar was voor mij wel de oplossing, rijd inmiddels alweer 3/4maanden perfect en me stuur staat nog steeds netjes in het midden.
Posted: Mon Mar 01, 2010 10:33 pm
by CTR-Almere
Angelus wrote:Zelfde probleem gehad alleen niet het tikkende geluid, ook mijn CTR 04 trok naar rechts en er zaten toen der tijd nog RE040 onder.
Na 4 nieuwe RE050A XL banden en uitlijnen hoopte ik dat het opgelost was, maar helaas was dit niet het geval. Wel was het hobbelige gevoel weg tijdens rijden omdat de vorige banden erg gecupt waren.
Gelukkig had ik de auto bij de dealer gekocht (Garantie) dus hebben ze een stuur correctie gedaan en nogmaals uitgelijnd.
Dit heeft me dus niks gekost maar was voor mij wel de oplossing, rijd inmiddels alweer 3/4maanden perfect en me stuur staat nog steeds netjes in het midden.
wow

... dat is wel heel toevallig precies dat is het waarschijnlijk... Ik moet toch nieuwe banden voor hebben maar met uitlijnen moet het verholpen zijn?
Posted: Mon Mar 01, 2010 10:45 pm
by Angelus
Uhm, ik hoefde ook niet alle banden te vernieuwen, maar eigenlijk ook wel want mijn RE040 banden waren gewoon te gecupt en dat doen ze uiteinderlijk allemaal.
Dus om in 1x van het probleem af te zijn heb ik toen daarvoor gekozen.
Als je gaat voor nieuwe banden onder de CTR gooi er dan gelijk *RE050A XL* onder en bespaar daar niet op.
Dan pas ga je ervaren hoe hard je eigenlijk met je CTR door de bochten kan knallen, heerlijk gevoel en zo hoort het bij een Type-R. :twisted:
Helaas was de stuur correctie nodig en kon alleen de Honda dealer dit doen want antione doet dit dus niet. (zou ik ook niet willen)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het maakte mijn dag helemaal weer goed, want ik werd er echt schij* zie* (heel naar) van :P
MvG, brandon
Posted: Mon Mar 01, 2010 10:53 pm
by CTR-Almere
Ik ben ook niet van plan daar op te bezuinigen ik moet wel goede banden hebben. maar die stuur correctie hoe werkt dat dan moeten ze dat in het stuurhuis doen o.i.d.? en wat kost uitlijnen en stuur correctie bij de dealer eigenlijk?
Posted: Mon Mar 01, 2010 10:55 pm
by D_ToXx
maar de oplossing sly?
Posted: Mon Mar 01, 2010 11:03 pm
by Angelus
CTR-Almere wrote:Ik ben ook niet van plan daar op te bezuinigen ik moet wel goede banden hebben. maar die stuur correctie hoe werkt dat dan moeten ze dat in het stuurhuis doen o.i.d.? en wat kost uitlijnen en stuur correctie bij de dealer eigenlijk?
Goeie vraag, zoals ik aangaf viel dit gelukkig in mijn garantie termijn, en weet ik hier helaas niet de prijzen van. Maar beslist dat hier iemand op het forum er meer over kan vertellen die bij honda zelf werkt.
Of je legt je probleem voor bij honda amsterdam (zelf ook geweest) die kunnen je wel een prijs indicatie geven.
Posted: Mon Mar 01, 2010 11:08 pm
by CTR-Almere
Oke ik zla het idd even aan de Amsterdam vragen. maar even wat anders in almere is weer een honda dealer maar die is er net (auto brockhoff). Is het toch beter om even naar Amsterdam te gaan?
Posted: Mon Mar 01, 2010 11:16 pm
by Angelus
Ik ben er nog niet geweest, goeie ervaringen met Honda dealer nieuwkerk Amsterdam en ik denk ook wel dat ze mij nog herkennen.
Dit was bij mij het probleem, jij lijkt een soortgelijke probleem te hebben maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, ik vertel dan ook alleen wat ik heb mee gemaakt en hoe het bij mij was verholpen.
Ik hoop dat het snel voor je wordt opgelost.
Posted: Mon Mar 01, 2010 11:20 pm
by CTR-Almere
Angelus wrote:Ik ben er nog niet geweest, goeie ervaringen met Honda dealer nieuwkerk Amsterdam en ik denk ook wel dat ze mij nog herkennen.
Dit was bij mij het probleem, jij lijkt een soortgelijke probleem te hebben maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, ik vertel dan ook alleen wat ik heb mee gemaakt en hoe het bij mij was verholpen.
Ik hoop dat het snel voor je wordt opgelost.
Ik zal voor de zekerheid maar naar Amsterdam gaan. en dat hoop ik ook dat het snel verholpen is en krijg van meerdere kanten te horen dat het de uitlijning is dus ik zet me geld daarop.
Posted: Tue Mar 02, 2010 12:28 am
by Jo&
Naar mijn beste weten kunnen ze bij uitlijn centrums beter uitlijnen dan bij Honda Dealers...
De RE050 XL doet het veel beter in de regen dan de 040 trouwens. Dus ik denk dat je daar sowieso gebaat bij bent!