Olie stuurbekrachteging loopt over...

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Dus een doorgelust ITR stuurhuis stuurt te zwaar? Zit hier ook over te denken aangezien ik bezig ben met een H22A. Ik ga proberen de bekrachtiging te behouden. En de b-serie pomp aan de H22A te knopen...

Hoe heb je het stuurhuis doorgelust? Simpelweg een slang op beide aansluitingen?

Hatchman wrote:
Gaskleppie wrote:Ik rij zelf met een poelie setje van aem, draaid het minder zwaar...
Maare, die regelaar zit volgens mij onder je pomp, ingebouwd dus.
Als je alles eraf wilt halen moet je alles weghalen en de slangen doorverbinden met elkaar. Je mag echter niet alle olie eruit halen. Het moet wel gesmeerd blijven. Het is wel aan te bevelen om de olie te vervangen voor een hele dunne olie zodat het zo licht mogenlijk blijft draaien. Naaimachine olie ofzo is goed.


Frank, ga jij ook onbekrachtigd rijden straks?
Ik rij zelf ook met een doorgelust itr stuurhuis en honda powersteering fluid, dit rijdt eigenlijk net iets te zwaar om lekker te kunnen sturen op het circuit. Nu wil ik eigenlijk een dunnere olie proberen.
Nu moet er voor de bekrachtigde stuurhuizen van Honda speciale Honda PSF in, waar andere stuurhuizen meestal ATF gebruken (veel dunner, net water). Nu vraag ik me af als je een bekrachtigd stuurhuis doorlust er dan wel dunnere olie in mag? Zat inderdaad ook te kijken naar naaimachine olie van bv Kroon http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_ind/krmp/200/industrie/kroon-oil-onderhoudsproducten/naaimachineolie. Zou dit een betrouwbare en duurzame olie zijn om te gebruiken?
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

met smalle 195 bandjes is het nog goed te doen, maar rij nu met 205 en dat stuurt voor het mooie net te zwaar.
Stuurhuis heb ik doorgelust met 2 slangen met een t-stuk ertussen en het reservoir met vloeistof erboven. De slangen zijn verder zo kort mogelijk gehouden. Ik vind het persoonlijk beter rijden zonder stuurbekrachtiging, krijg veel meer feedback van mn banden. Ga die naaimachine olie maar eens proberen dan, hopelijk stuurt het dan wat lichter :wink:
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Re: Olie stuurbekrachteging loopt over...

Post by itr-1895 »

Ik had gister ook last van een over lopend reservoir van het stuurhuis.
Alleen heb ik geen stuurbekrachting meer maar het systeem door gelust met een T-stuk er tussen expantie reservoir er tussen.
Dus mocht de druk te hoog worden druk ik de pakking er niet tussen uit maar gaat de vloeistof in het reservoir.
Dit is jaren goed gegaan tot gisteren,de auto op een trailer gelierd en er af gereden deed nog even een check voor ik aan de cicuitdag begon zit de olie tegen de motorkap aan! (is dus met druk er uit gespoten)
Het enige wat ik kan bedenken is dat het te maken heeft dat ik met 225 banden ben gaan rijden, verder is er niks veranderd wat hier mee te maken kan hebben.
vreemde was ook dat het nivo van de olie nog wel goed was en de hele dag geen last meer gehad.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Olie stuurbekrachteging loopt over...

Post by Gaskleppie »

Zelf rij ik al een tijd zonder bekrachtiging en dat bevalt prima totdat je moet straatje keren, lol!
Maar op het circuit waar ik hem hoofdzakelijk gebruik gaat het super. Lekker veel gevoel in het stuur.
De olie die in het stuurhuis zit heb ik er grotendeels uit laten lopen en het laatste restant laat ik dus expres zitten om de boel nog een beetje vet te houden. De leidingen die normaal naar de pomp gaan heb ik doorgelust zodat er eventueel nog wat olie heen en weer kan lopen als ik stuur. Ondertussen heb ik al weer heel wat gereden met deze setup en het gaat super. Totaal geen problemen!
itr-1895
Posts: 678
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:23 pm

Re: Olie stuurbekrachteging loopt over...

Post by itr-1895 »

Mij bevalt het sturen zonder ook prima,
Alleen wat ik vreemd vind ik dat nu in eens er zoveel olie uit komt terwijl het jaren goed is gegaan.
En een tweede is dat het nivo naar verhouding aan wat er uit is gekomen bijna niks is gedaald, mijn vraag is dus waar die olie dan weg moet komen?

Jij hebt er dus een gesloten systeem van gemaakt.
Hier was ik zelf niet zoon voorstander van want hoeveel is dat laatste restant dat je hebt laten zitten?
als er te veel in blijft druk je al de pakkingen en kering kapot.
en te weinig olie lijkt mij ook niet goed.

Image
Doorgelust deel met T-stuk

Image
Resevoir hier lag dus een plas olie om heen en tegen de motorkap aan.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Olie stuurbekrachteging loopt over...

Post by Gaskleppie »

Een stuurhuis zonder bekrachtiging heeft er ook geen olie inzitten dus waarom zou je dan het huis vol houden? Een beetje olie tegen eventuele roest lijkt mij genoeg dus heb ik er voor gekozen om hem grotendeels leeg te houden. En de lucht die er inzit kan mooi als expansie dienen dus kan ik hem afsluiten zonder problemen.
Post Reply