Olie stuurbekrachteging loopt over...

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Olie stuurbekrachteging loopt over...

Post by Moonrock240 »

Ik heb de circuit-integra nu reeds 2 jaar in mijn bezit, en sinds de laatste 5 trackdays gooit de integra telkens wat olie van de stuurbekrachteging buiten via de rode vuldop.

Het peil gaat telkens ongeveer 1.5cm naar beneden als ik gereden heb.

Aangezien het volgens mij door de oplopende hitte komt, heb ik vandaag ook een standaard vti- oliecooler gestoken zoals op onderstaande schets.

Image

Nu hoop ik dat het probleem hiermee verholpen is...

Zijn er nog mensen die dit probleem gehad hebben (bij circuitgebruik)

Het gekke is dat ik er nooit last van had, en zelfs gisteren bij ongeveer 3°c buitentemperatuur gooide hij wat olie buiten... Of kan dit ook andere oorzaken hebben?

Alvast bedankt! :wink:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Toevallig een paar weken de werking van de pomp doorgespit. Er zit een regelaar onder die de olie druk boven een bepaald toerental omlaag brengt zodat je bij harder rijden minder bekrachtiging hebt. Als die regelaar nou vast zit kan ik me voorstellen dat de olie veel heter wordt dan normaal. Je koeler zou dan kunnen helpen, maar normaal zou dat niet nodig zijn.
Mooi moment om je bekrachtiging eraf te gooien ;) Heb je gelijk meer gevoel in je stuur op het circuit.
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Geen koeler en ook geen last van verliezen van olie...

@ Frank Rijd jij zonder riem dan? Nee toch...
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Heb je OEM vloeistof er in zitten?
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Post by Moonrock240 »

Katana wrote:Heb je OEM vloeistof er in zitten?


De olie die er uit gekomen is, was rood-achtig. Nu zit er nieuwe olie van Honda op, deze was een beetje lichter van kleur...

Die andere olie zat er op toen ik hem kocht, maar werkte meer dan 1.5 jaar zonder problemen... (en waarschijnlijk bij de vorige eigenaar ook)
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Post by Moonrock240 »

[quote="Gaskleppie"]Toevallig een paar weken de werking van de pomp doorgespit. Er zit een regelaar onder die de olie druk boven een bepaald toerental omlaag brengt zodat je bij harder rijden minder bekrachtiging hebt. Als die regelaar nou vast zit kan ik me voorstellen dat de olie veel heter wordt dan normaal. Je koeler zou dan kunnen helpen, maar normaal zou dat niet nodig zijn.
Mooi moment om je bekrachtiging eraf te gooien ]

Zit deze regelaar in de pomp, of is deze eventueel appart te vervangen?

Zou het rijden zonder servo meevallen op circuit denk je? En wat houdt het in om de servo te verwijderen?

Ik heb nog nooit zonder servo gereden, maar je wint er wel gelijk enkele kilograms mee en hebt minder weerstand op de motor :roll: :D
BugsM
Posts: 649
Joined: Mon Feb 14, 2005 12:32 pm

Post by BugsM »

Er zat dan ATF olie op. Advies is toch echt een origineel honda. Deze is bruiniger van kleur.

Moonrock240 wrote:
Katana wrote:Heb je OEM vloeistof er in zitten?


De olie die er uit gekomen is, was rood-achtig. Nu zit er nieuwe olie van Honda op, deze was een beetje lichter van kleur...

Die andere olie zat er op toen ik hem kocht, maar werkte meer dan 1.5 jaar zonder problemen... (en waarschijnlijk bij de vorige eigenaar ook)
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik rij zelf met een poelie setje van aem, draaid het minder zwaar...
Maare, die regelaar zit volgens mij onder je pomp, ingebouwd dus.
Als je alles eraf wilt halen moet je alles weghalen en de slangen doorverbinden met elkaar. Je mag echter niet alle olie eruit halen. Het moet wel gesmeerd blijven. Het is wel aan te bevelen om de olie te vervangen voor een hele dunne olie zodat het zo licht mogenlijk blijft draaien. Naaimachine olie ofzo is goed.
Moonrock240
Posts: 97
Joined: Sun Mar 22, 2009 8:45 pm

Post by Moonrock240 »

Gisteren 160 km over circuit zolder gereden, en hieruit is gebleken dat het probleem beter is door de koeler, maar nog niet helemaal verholpen.

Na de eerste sessie van ongeveer 25 minuten stond de servo-olie bijna 1 cm boven de maximale stand... en daarna is het nog verder gestegen waardoor de olie weer overliep.

Beter uitkijken voor een andere servopomp waarschijnlijk?

Gek probleem, buiten de uitleg die Frank gaf, kan ik hier ook geen andere verklaring voor vinden...
:-?
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

heb op 16 maart de Integra 12 jaar en daar is nog nooit stuurvlooeistof ververst en is nog net zo rood als de eerste dag

nu hoor ik dit de laatste tijd wat vaker en zag laats bij book a track de atr van ivo en de civic van marcello overlopen

ik heb op zanvoort,assen,spa,zolder en lelystad gereden van koud tot 30 graden dus daar lig het ook niet aan (en ik heb ook een poelie setje van AEM maar ik moest hem betalen en frank krijg hem gratis)

Martin uit groningen (ITR1895 ?) heeft zijn stuurpomp eraf gehaalt en heeft volgens mij een how to beschreven en rijdt met 888 super soft als daily drive

frank is idd bezig met zijn zijn stuurkolom en heeft zich weer erin verdiept dus denk ik dat je het in die hoek kan zoeken

maar als je de auto als track only gebruikt zal ik het er zeker af halen dan heb je veel meer gevoel in het stuur en minder gewicht onder de motorkap en je kan ook gelijk een ctr poelie monteren met enkele snaar




zelf getyp
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Inderdaad, ik heb sinds 2003 meerdere circuitdagen gedaan, 1x Anglesey, 5x Spa, 3x Zandvoort, en pas bij de laatste keer Zandvoort is het opgetreden. Bij Marcello ook zoiets, die had zeker 4x meer circuitdagen gereden zonder ooit over te koken.

Oorzaak is nog steeds niet gevonden.
Apex
Posts: 128
Joined: Sat Mar 17, 2007 2:47 pm

Post by Apex »

Bij Honda-Fanatics had iemand exact hetzelfde probleem (Dodo-Bizar, zie onder).. Maar dan zelfs nog erger. Daar spoot het er bij normaal rijden al uit. De remedie : Stuurbekrachtigingspomp vervangen. Daarna was het over.

Dat zou ik dus eerst proberen. Want ik denk dat dit alleen maar erger gaat worden.. En je wil niet verrast worden met een weigerende stuurbekrachtiging als je net ff in de chicane zit ergens..

Wel Honda PSF erin he.. EN alles even flushen lijkt me ook niet overbodig

Groeten Vincent

Image
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Martin.O wrote:heb op 16 maart de Integra 12 jaar en daar is nog nooit stuurvlooeistof ververst en is nog net zo rood als de eerste dag

nu hoor ik dit de laatste tijd wat vaker en zag laats bij book a track de atr van ivo en de civic van marcello overlopen

ik heb op zanvoort,assen,spa,zolder en lelystad gereden van koud tot 30 graden dus daar lig het ook niet aan (en ik heb ook een poelie setje van AEM maar ik moest hem betalen en frank krijg hem gratis)

Martin uit groningen (ITR1895 ?) heeft zijn stuurpomp eraf gehaalt en heeft volgens mij een how to beschreven en rijdt met 888 super soft als daily drive

frank is idd bezig met zijn zijn stuurkolom en heeft zich weer erin verdiept dus denk ik dat je het in die hoek kan zoeken

maar als je de auto als track only gebruikt zal ik het er zeker af halen dan heb je veel meer gevoel in het stuur en minder gewicht onder de motorkap en je kan ook gelijk een ctr poelie monteren met enkele snaar




zelf getyp

[offtopic]Langste bericht ooit?[/offtopic]
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

:clap Martin respect dude.


Wellicht help het als we eerst bepalen of het door temperatuur komt. Is het niet de temperatuur moet er mechanisch probleem zijn.

Als het bij somige auto's op het circuit gebeurd lijkt het die kant op te gaan.

Is het een hydrofobische stof?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Als de regelaar niet goed werkt komt er te veel druk op het systeem. Druk wekt temperatuur op dus wordt het heter. Een koeler helpt dus wel wat, maar haalt de oorzaak niet weg..
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Zou dat niet moeten horen/voelen als de pomp on-the-way-out is?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Volgens mij kan je het herkennen aan overlopende potjes ;)
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

[quote="Gaskleppie"]Volgens mij kan je het herkennen aan overlopende potjes ]

Daar lijkt het wel op :lol:
Hatchman
Posts: 90
Joined: Sun Mar 04, 2007 12:09 pm

Post by Hatchman »

Gaskleppie wrote:Ik rij zelf met een poelie setje van aem, draaid het minder zwaar...
Maare, die regelaar zit volgens mij onder je pomp, ingebouwd dus.
Als je alles eraf wilt halen moet je alles weghalen en de slangen doorverbinden met elkaar. Je mag echter niet alle olie eruit halen. Het moet wel gesmeerd blijven. Het is wel aan te bevelen om de olie te vervangen voor een hele dunne olie zodat het zo licht mogenlijk blijft draaien. Naaimachine olie ofzo is goed.


Frank, ga jij ook onbekrachtigd rijden straks?
Ik rij zelf ook met een doorgelust itr stuurhuis en honda powersteering fluid, dit rijdt eigenlijk net iets te zwaar om lekker te kunnen sturen op het circuit. Nu wil ik eigenlijk een dunnere olie proberen.
Nu moet er voor de bekrachtigde stuurhuizen van Honda speciale Honda PSF in, waar andere stuurhuizen meestal ATF gebruken (veel dunner, net water). Nu vraag ik me af als je een bekrachtigd stuurhuis doorlust er dan wel dunnere olie in mag? Zat inderdaad ook te kijken naar naaimachine olie van bv Kroon http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_ind/krmp/200/industrie/kroon-oil-onderhoudsproducten/naaimachineolie. Zou dit een betrouwbare en duurzame olie zijn om te gebruiken?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Tja, zolang de seals de boel maar af dichten kan je alles er in gooien wat smeert. Het gaat er meer om dat het niet droog staat dan dat het goed moet smeren.
De thermische belasting krijgt die olie toch niet meer te verduren omdat er geen pomp krachten op komen te staan.

Zelf blijf ik wel met bekrachtiging rijden. Dit omdat ik een ander stuurhuis ga proberen wat nog directer is. En dan zonder bekrachtiging gaat nog zwaarder draaien. Eerst met, dan kijk ik wel hoe het stuurt.
Post Reply