Page 1 of 3

Kachel repareren/ vervangen EP3

Posted: Sun Feb 07, 2010 6:39 pm
by bas5th
Hallo,

Heb me zojuist voorgesteld. Graag zou ik wat foto's plaatsten, maar dan moet ik 3 post hebben.
Laat ik dan gelijk maar beginnen met mijn 2e post:

De kachel in mijn EP3 is niet te bedienen met de knop op het dashboard.
Ik weet wat het probleem is.

De kraan van kachelunit, die dus in het dashboard zit, achter de radio en de pook, loopt aan of veel te zwaar. Deze wordt bedient met een kabel die aan de draaiknop op het dashboard zit.
Als je de kachel op koud zet dan wordt er aan de kabel getrokken en bij warm wordt de kabel geduwd.
Op warm zetten is dan ook het probleem. De kabel wringt zich dan in een bocht, zodat het kraantje dus niet bediend wordt en het "lekker koel" blijft in de auto.

Nu heb ik gisteren de hele dag op mijn rug in de meest ongemakkelijke positie, met mijn hoofd tussen de pedalen gelegen. ik dacht dat ik hem misschien gangbaar kon maken. Helaas .. dit was tevergeefs.

Ik ben bang dat er een expert bij moet komen.
Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?

Groeten,

Bas

Posted: Sun Feb 07, 2010 7:35 pm
by slydawg
Waar woon je? Misschien dat ik ff voor je kan kijken voordat je het naar een dure expert brengt die misschien voor kijken al een uurtje in rekening brengt.
Beetje lastig uitleggen wat je allemaal moet/kan checken.

Posted: Sun Feb 07, 2010 10:49 pm
by bas5th
Ik woon in de achterhoek.
Maar voor een goed consult ben ik natuurlijk bereid te reizen.

Ben bang dat het halve dashboard afgebroken moet worden ...
Misschien moet het maar gauw lente worden, dan is het probleem opgelost :)

Bas

Posted: Mon Feb 08, 2010 7:03 am
by slydawg
Wat je kan checken, radio demonteren iig zodat bovenste bakje weg is en je de onderkant van de ventilatie bediening kan zien.
Dan kan je controleren als het klemmetje nog om de mantel zit van de kachel bediening. Als dit klemmetje weg is, los gesprongen of zo, dan beweegt die hele mantel mee tijdens bedienen terwijl alleen de kabel moet bewegen in de mantel.

Onder bij je stuur had je al gekeken en die zat goed?

Posted: Mon Feb 08, 2010 8:51 am
by bas5th
Ik heb alles bekeken wat kon zonder sloopwerk:
Zelfs alle kabels heb ik ontkoppeld om te kijken welk gedeelte stroef loopt. Bijv. in de motorruimte zit ook een kraantje. Die loopt soepel.
De kabel zelf glijdt ook soepel.
Op de kachel zit een "tandwielenmechanisme" ook dit mechanisme heb ik in delen getest.
Wat ik niet kon testen is de klep (of wat het ook mag zijn) die inwendig in de verwarming zit. Daar ligt denk ik het probleem, ook omdat ik weerstand hoor en voel bij het overschakelen van warm naar koud.

De vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik die kachel eruit?

Bas

Posted: Mon Feb 08, 2010 9:37 am
by slydawg
Je draaiknop van koud/warm bediend het kraantje onder je motorruimte.
Er zit verder geen klep inwendig in je kachel, enige kleppen die er zitten zijn kleppen die de lucht naar de verschillende roosters leiden.

Ben vrij zeker dat de kachel er niet uit hoeft. Wil je het er echt uit is het een beste klus hoor.

Posted: Mon Feb 08, 2010 9:51 am
by bas5th
Ben je er zeker van dat er inwendig niets aangestuurd wordt?

Als je naar het tandwielen mechanisme kijkt op de kachel zelf, dan zit er ook een klein (bruin) tandwiel op. Zijn as loopt wel degelijk de kachel in.

Bovendien hoor ik ook een schavend, dof en hol geluid bij het overschakelen van koud naar warm. Lijkt echt van binnenuit te komen.

Bas

Posted: Mon Feb 08, 2010 10:39 am
by slydawg
Inwendig in de kachel zit er niets dat de temp. regelt, dat doet het kraantje buiten onder de motorkap.
Ik heb thuis nog een kachel uit de auto liggen, zal ik ff dubbel checken.

Posted: Mon Feb 08, 2010 5:03 pm
by goofy1978
oei bij mijn ep3 gaat het ook redelijk zwaar, maar ie doet het nog wel.
ie is van 2002 met 100000km op de klok

Posted: Tue Feb 09, 2010 10:48 am
by Jo&
Bij mijn EP3 gaat hij ook beetje zwaar.
Het is een bekend probleem bij de EP3 dat de warmte-kou aansturing stroef en/of kapot gaat.

Posted: Tue Feb 09, 2010 1:20 pm
by autodre
Ha, ik heb hetzelfde. Het gaat soms zwaar, maar het werkt gelukkig nog wel

Posted: Tue Feb 09, 2010 2:12 pm
by Tenck
Yup, same here.

Posted: Wed Feb 10, 2010 7:55 pm
by ToyZ
slydawg wrote:Wat je kan checken, radio demonteren iig zodat bovenste bakje weg is en je de onderkant van de ventilatie bediening kan zien.
Dan kan je controleren als het klemmetje nog om de mantel zit van de kachel bediening. Als dit klemmetje weg is, los gesprongen of zo, dan beweegt die hele mantel mee tijdens bedienen terwijl alleen de kabel moet bewegen in de mantel.

Onder bij je stuur had je al gekeken en die zat goed?


Heb mij al sinds ik de EP3 heb geergerd aan dit probleem, totdat ik op een zomerse dag het middenconsole heb gedemonteerd.

Wat Slydawg je heeft uitgelegd zou zeer zeker het probleem kunnen zijn.
Alle andere gevallen die ik heb gelezen kunnen te wijten zijn aan het betreffende klemmetje.

Honda heeft mijnsinziens de kabel gewoon tekort gehouden en de bevestiging van de buitenmantel te zwak.

Bij mij is het nu opgelost en laat de kachel zich als nooit tevoren bedienen.

Posted: Wed Feb 10, 2010 8:55 pm
by bas5th
slydawg en ik hebben buiten het forum even met zijn tweeen eea uiteengezet.
Bij mij zit het probleem inwendig in de kachelunit en niet in de kabels.
Nu kunnen we acher het dashboard de boel losschroeven (met heel veel werk) en dan moet er een schuifklep gangbaar gemaakt worden.
Het zal nog wel even duren voordat de boel bij mij weer werkt, aangezien ik geen garage heb.

Als dit alles gelukt is dan zal ik hier zeker op het forum een beschrijving van geven.

Bas

Posted: Wed Feb 10, 2010 9:43 pm
by integra
Veel Succes ( is altijd een rotwerk achter het dashboard.)

Posted: Wed Feb 10, 2010 10:03 pm
by Gaskleppie
Martin.O wil vast je kachel wel even repareren... Whoehahahaha!

Posted: Fri Feb 12, 2010 6:16 pm
by Martin.O
:o ops: trok ik bij mijn eige kachel het koperen pijpje eraf :censor

kon ik het hele dashboard eruit halen en daarna de hele kachel unit :evil:

Posted: Fri Feb 12, 2010 8:43 pm
by Keung
Toen kwam je bij mij terecht voor informatie voor het loshalen van je dashboard. :o

Posted: Sat Feb 13, 2010 8:52 am
by Martin.O
voordat ik nog meer sloop

Posted: Sun Feb 14, 2010 1:32 pm
by FastFWD
Boel werk om een EP dash er uit te krijgen, al een paar keer gedaan. Heb eventueel nog wel een goedwerkende kachel liggen, los :wink: