Kachel repareren/ vervangen EP3

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Zoooo, na een half jaar tobben heb ik afgelopen weekend toch de moed gevonden weer eens te kijken naar het probleem met de kachel.

Ik had in februari buiten dit forum om nog wat emailcontact gehad met Miguel. Hij had nog 1of 2 kachels liggen dus van hem had ik allerlei foto's gekregen.

Toch heb ik het nooit gerepareerd omdat ik via de kraan onder het dashboard, de kachel in de winter op half warm had gezet en in de zomer op koud. Nu de winter is aangebroken wil ik het gemaakt hebben. Helaas was het niet het beste weekend, zie hier wat impressies:

Mijn werkplaats: 2 krikjes en een parasol tegen de regen, en niet te vergeten een opstapje dat ooit van mijn wijlen oma was:
Image

Image

Image
[/img]

Ja en als je eenmaal begonnen bent kun je niet meer terug:
Image

Image

Na 2 uurtjes kijken, schroeven en schuilen voor de regen kwam ik erachter dat ik niet met de hand bij het vermoedelijke probleem kon komen, omdat de airco in de weg leek te zitten.
In paniek Miguel gebeld en dankzij zijn telefonische consult is het uiteindelijk toch gelukt (tnx Miguel)

Image

De vermoedelijke boosdoener kon er zelfs helemaal uit worden gehaald! Deze was zeer smerig omdat er een pollenfilter ontbrak. Hierdoor liep de schuif zwaar:
Image

De boel zit weer in elkaar, maar ik heb het nog niet kunnen testen. De kabel vanaf de knop op het dash naar de kachel is gaar. De bediening van de kraan met de hand (zonder kabel) lijkt echter nog steeds zwaar te gaan, maar het is wel iets beter geworden. Of de operatie nuttig was moet zich dus nog uitwijzen.

Uiteindelijk is het een klus die je in de regen kunt doen in ca 2-3 uur inclusief alles schoonmaken.

Toch kun je beter eerst de tandwielen aan de linker buitenzijde controleren, want ik denk dat daar bij mij een 2e probleem zit... en nee de kabel is het echt niet hoor.

Gr. Bas
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Zoooo das een lekker joppie ! Hoop dat je kabel ook weer goed krijgt en het weer naar behoren werkt !

Ik heb waarschijnlijk soortgelijke probleem. Ook mijn warm/koud schakelaar ging altijd stroef. Tot de laatste trackday op Zandvoort.
Toen ging hij ineesn HEEEL soepel.

Maar was dus niet de bedoeling hehe, ff snel naar warm draaien en 'KRAK' hoorde ik. Nu staat de temperatuur precies op het midden, dat is de laatste stand waar hij instond voor hij krak deed :P

Begrepen dat er iets afgebroken is en het precies achter de knop zelf zit ?
Moet dus die hele dash eruit en mij kennende wordt dat een annoying job :P
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Eerst maar eens kijken wat er gebroken is. misschien is alleen de kabel losgeschoten.
Aan de andere kant ... als ie zwaar loopt heb je idd hetzelfde als ik.

Vaak schijnt de kabel zelf zwaar te lopen.
Of de schuif is vies zoals bij mij.

Toch ben ik er dus nog niet klaar mee.
Ik ga binnenkort de tandwielen aan de rechterkant van de kachel controleren ... en dat is een rot klus omdat je er bij bijna niet bij kan.
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

Heej, ik heb echt exact hetzelfde probleem en het zit me al enige tijd dwars :evil: .
Ik heb inmiddels het grijze dashboard er helemaal uitgehaald en gekeken naar de kabel. Bij mij loopt die kabel heel erg stroef (ik heb het idee dat het in de kabel zelf zit) waardoor die steeds losschiet van de bedieningsknop. Is het een beetje te doen om die kabel te vervangen zonder het hele dashboard eruit te slopen en weet iemand wat de kabel nieuw kost?

graag tips/advies...
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Kwaaltje van de EP3 of niet?

Van mij ITR loopt ook wel zwaar maar niet echt extreem zwaar is dit normaal?
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ik heb er helemaal geen last van :-P.

Kabeltje vervangen moet alleen het grijze middenstuk eruit, voor de rest kan je dan overal bij komen.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

is het pollenfilter van een dc5 hetzelfde als een ep3???
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Asch600RR wrote:Heej, ik heb echt exact hetzelfde probleem en het zit me al enige tijd dwars :evil: .
Ik heb inmiddels het grijze dashboard er helemaal uitgehaald en gekeken naar de kabel. Bij mij loopt die kabel heel erg stroef (ik heb het idee dat het in de kabel zelf zit) waardoor die steeds losschiet van de bedieningsknop. Is het een beetje te doen om die kabel te vervangen zonder het hele dashboard eruit te slopen en weet iemand wat de kabel nieuw kost?

graag tips/advies...


Morgen krijg ik het nieuwe kabeltje. Weet nog niet wat ie kost, mijn garage heeft er gewoon 1 besteld, terwijl ik een prijsaanvraag had gedaan ... het zal dus wel meevallen.

Dat kabeltje kun je "eenvoudig"zonder te hoeven schroeven monteren (als je radio er al uit is.)
Ik haal het kleine kapje los onder het stuur. Dan kun je met je hand bij de hevel komen. (mits je niet te dikke patatvingers hebt :wink: ).
Het is wel handig als je eerst oplet hoe je oude kabel zat, want je hebt er geen zicht op, het is op de tast!
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

slydawg wrote:Ik heb er helemaal geen last van :-P.


Nee vind je het gek als je een voorraad hebt met kachels en toebehoren .. :D
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

miquel is zo dun die kruipt via de kabelboom achter het dashboard,ik krijg mijn dikke kop nog niet eens onder het dashboardkassie


ik heb gehoord dat miquel in een tl-lamp slaapt
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Martin.O wrote:ik krijg mijn dikke kop nog niet eens onder het dashboardkassie


O jawel hoor! met mijn hulp lukt dat :lol:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

YES, nieuwe kabeltje was binnen en die heb ik er net ingebouwd.
Kacheltje werkt weer!
Heb overigens wel wat geimproficeerde klemmetjes gemaakt, onder het bedieningspaneel (acher de radio).
De originele voldeden niet, kabel schoot los, ging wringen etc.
De boel loopt nog wel een beetje zwaar, maar als je niet beter weet valt het niet op.
Al met al dus toch een geslaagde actie, die ik achteraf veel eerder had moeten doen.
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Oja, wat de kabel kost weet ik nog niet, komt op de factuur van de 80k beurt. Het bestelnr is iig:

79542-S6D-G11 Cable, temp contl
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Mooi dat je deze winter weer lekker de temp van binnen in de auto kan regelen.

Kabeltjes zijn trouwens verschillende lengtes dus ook rekening daarmee houden, voor degene die van plan zijn nieuwe te bestellen.
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Kan niet wachten tot het winter is en dat de ramen lekker aangeslagen zijn, zo erg dat het ijs aan de binnenkant zit ..... en dan lekker knus kacheltje aan, mmm gezellig ... :(
CTR-Asch
Posts: 627
Joined: Wed Jun 03, 2009 10:25 am

Post by CTR-Asch »

bas5th wrote:YES, nieuwe kabeltje was binnen en die heb ik er net ingebouwd.
Kacheltje werkt weer!
Heb overigens wel wat geimproficeerde klemmetjes gemaakt, onder het bedieningspaneel (acher de radio).
De originele voldeden niet, kabel schoot los, ging wringen etc.
De boel loopt nog wel een beetje zwaar, maar als je niet beter weet valt het niet op.
Al met al dus toch een geslaagde actie, die ik achteraf veel eerder had moeten doen.


@ bas5th;
Geimproviseerde klemmetjes?? Die kan je er toch gewoon op klikken? Is het beter om de klemmetjes echt vast te maken?

@ Miguel
Verschillende lengtes? Er zijn toch maar twee kabels, één voor het stellen van warm/koud en één voor het stellen van de richting?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Ja klopt, 2 kabels, 2 verschillende lengtes.
bas5th
Posts: 106
Joined: Tue Jan 26, 2010 8:21 pm

Post by bas5th »

Om eerlijk te zijn had ik de klemmetjes niet meer, maar ik kan wel zien dat die een iets andere richting hebben.
Als ik mijn geïmproficeerde klem precies zo plaats als het origineel dan heeft de kabel de neiging zich in een bocht te wringen.
Ik heb mijn klem daarom een paar graden gedraaid (tegen de richting van de "wringbocht"), zodat er krachten zijn in maar 1 richting.
Ik hoef daardoor de kabel ook niet meer te borgen op de hevel met de rubbere ringetjes.

Suc6
Sincx
Posts: 893
Joined: Wed Feb 13, 2008 12:04 am

Post by Sincx »

Komende week tijd om wat aan die auto te doen dus wil die dash er uit gaan rukken. Zijn er nog tips of heeft iemand een how to uit de service manual voor de centre console ?
Kan zo snel geen goede honda manual op het internetz vinden, en bang datals ik er zomaar aan begin ik straks met me lompe klauwen een paar platic clipjes ofzo afbreek :lol:

Thanks
User avatar
real187
Posts: 296
Joined: Mon Aug 18, 2008 6:53 am

Post by real187 »

Sincx wrote:Komende week tijd om wat aan die auto te doen dus wil die dash er uit gaan rukken. Zijn er nog tips of heeft iemand een how to uit de service manual voor de centre console ?
Kan zo snel geen goede honda manual op het internetz vinden, en bang datals ik er zomaar aan begin ik straks met me lompe klauwen een paar platic clipjes ofzo afbreek :lol:

Thanks


http://downloads.hondatech.info/Auto/Ma ... c01-05.zip
volledige manual
Post Reply