Kachel repareren/ vervangen EP3
Kachel repareren/ vervangen EP3
Hallo,
Heb me zojuist voorgesteld. Graag zou ik wat foto's plaatsten, maar dan moet ik 3 post hebben.
Laat ik dan gelijk maar beginnen met mijn 2e post:
De kachel in mijn EP3 is niet te bedienen met de knop op het dashboard.
Ik weet wat het probleem is.
De kraan van kachelunit, die dus in het dashboard zit, achter de radio en de pook, loopt aan of veel te zwaar. Deze wordt bedient met een kabel die aan de draaiknop op het dashboard zit.
Als je de kachel op koud zet dan wordt er aan de kabel getrokken en bij warm wordt de kabel geduwd.
Op warm zetten is dan ook het probleem. De kabel wringt zich dan in een bocht, zodat het kraantje dus niet bediend wordt en het "lekker koel" blijft in de auto.
Nu heb ik gisteren de hele dag op mijn rug in de meest ongemakkelijke positie, met mijn hoofd tussen de pedalen gelegen. ik dacht dat ik hem misschien gangbaar kon maken. Helaas .. dit was tevergeefs.
Ik ben bang dat er een expert bij moet komen.
Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?
Groeten,
Bas
Heb me zojuist voorgesteld. Graag zou ik wat foto's plaatsten, maar dan moet ik 3 post hebben.
Laat ik dan gelijk maar beginnen met mijn 2e post:
De kachel in mijn EP3 is niet te bedienen met de knop op het dashboard.
Ik weet wat het probleem is.
De kraan van kachelunit, die dus in het dashboard zit, achter de radio en de pook, loopt aan of veel te zwaar. Deze wordt bedient met een kabel die aan de draaiknop op het dashboard zit.
Als je de kachel op koud zet dan wordt er aan de kabel getrokken en bij warm wordt de kabel geduwd.
Op warm zetten is dan ook het probleem. De kabel wringt zich dan in een bocht, zodat het kraantje dus niet bediend wordt en het "lekker koel" blijft in de auto.
Nu heb ik gisteren de hele dag op mijn rug in de meest ongemakkelijke positie, met mijn hoofd tussen de pedalen gelegen. ik dacht dat ik hem misschien gangbaar kon maken. Helaas .. dit was tevergeefs.
Ik ben bang dat er een expert bij moet komen.
Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?
Groeten,
Bas
Wat je kan checken, radio demonteren iig zodat bovenste bakje weg is en je de onderkant van de ventilatie bediening kan zien.
Dan kan je controleren als het klemmetje nog om de mantel zit van de kachel bediening. Als dit klemmetje weg is, los gesprongen of zo, dan beweegt die hele mantel mee tijdens bedienen terwijl alleen de kabel moet bewegen in de mantel.
Onder bij je stuur had je al gekeken en die zat goed?
Dan kan je controleren als het klemmetje nog om de mantel zit van de kachel bediening. Als dit klemmetje weg is, los gesprongen of zo, dan beweegt die hele mantel mee tijdens bedienen terwijl alleen de kabel moet bewegen in de mantel.
Onder bij je stuur had je al gekeken en die zat goed?
Ik heb alles bekeken wat kon zonder sloopwerk:
Zelfs alle kabels heb ik ontkoppeld om te kijken welk gedeelte stroef loopt. Bijv. in de motorruimte zit ook een kraantje. Die loopt soepel.
De kabel zelf glijdt ook soepel.
Op de kachel zit een "tandwielenmechanisme" ook dit mechanisme heb ik in delen getest.
Wat ik niet kon testen is de klep (of wat het ook mag zijn) die inwendig in de verwarming zit. Daar ligt denk ik het probleem, ook omdat ik weerstand hoor en voel bij het overschakelen van warm naar koud.
De vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik die kachel eruit?
Bas
Zelfs alle kabels heb ik ontkoppeld om te kijken welk gedeelte stroef loopt. Bijv. in de motorruimte zit ook een kraantje. Die loopt soepel.
De kabel zelf glijdt ook soepel.
Op de kachel zit een "tandwielenmechanisme" ook dit mechanisme heb ik in delen getest.
Wat ik niet kon testen is de klep (of wat het ook mag zijn) die inwendig in de verwarming zit. Daar ligt denk ik het probleem, ook omdat ik weerstand hoor en voel bij het overschakelen van warm naar koud.
De vraag is dus eigenlijk: hoe krijg ik die kachel eruit?
Bas
Je draaiknop van koud/warm bediend het kraantje onder je motorruimte.
Er zit verder geen klep inwendig in je kachel, enige kleppen die er zitten zijn kleppen die de lucht naar de verschillende roosters leiden.
Ben vrij zeker dat de kachel er niet uit hoeft. Wil je het er echt uit is het een beste klus hoor.
Er zit verder geen klep inwendig in je kachel, enige kleppen die er zitten zijn kleppen die de lucht naar de verschillende roosters leiden.
Ben vrij zeker dat de kachel er niet uit hoeft. Wil je het er echt uit is het een beste klus hoor.
Ben je er zeker van dat er inwendig niets aangestuurd wordt?
Als je naar het tandwielen mechanisme kijkt op de kachel zelf, dan zit er ook een klein (bruin) tandwiel op. Zijn as loopt wel degelijk de kachel in.
Bovendien hoor ik ook een schavend, dof en hol geluid bij het overschakelen van koud naar warm. Lijkt echt van binnenuit te komen.
Bas
Als je naar het tandwielen mechanisme kijkt op de kachel zelf, dan zit er ook een klein (bruin) tandwiel op. Zijn as loopt wel degelijk de kachel in.
Bovendien hoor ik ook een schavend, dof en hol geluid bij het overschakelen van koud naar warm. Lijkt echt van binnenuit te komen.
Bas
slydawg wrote:Wat je kan checken, radio demonteren iig zodat bovenste bakje weg is en je de onderkant van de ventilatie bediening kan zien.
Dan kan je controleren als het klemmetje nog om de mantel zit van de kachel bediening. Als dit klemmetje weg is, los gesprongen of zo, dan beweegt die hele mantel mee tijdens bedienen terwijl alleen de kabel moet bewegen in de mantel.
Onder bij je stuur had je al gekeken en die zat goed?
Heb mij al sinds ik de EP3 heb geergerd aan dit probleem, totdat ik op een zomerse dag het middenconsole heb gedemonteerd.
Wat Slydawg je heeft uitgelegd zou zeer zeker het probleem kunnen zijn.
Alle andere gevallen die ik heb gelezen kunnen te wijten zijn aan het betreffende klemmetje.
Honda heeft mijnsinziens de kabel gewoon tekort gehouden en de bevestiging van de buitenmantel te zwak.
Bij mij is het nu opgelost en laat de kachel zich als nooit tevoren bedienen.
slydawg en ik hebben buiten het forum even met zijn tweeen eea uiteengezet.
Bij mij zit het probleem inwendig in de kachelunit en niet in de kabels.
Nu kunnen we acher het dashboard de boel losschroeven (met heel veel werk) en dan moet er een schuifklep gangbaar gemaakt worden.
Het zal nog wel even duren voordat de boel bij mij weer werkt, aangezien ik geen garage heb.
Als dit alles gelukt is dan zal ik hier zeker op het forum een beschrijving van geven.
Bas
Bij mij zit het probleem inwendig in de kachelunit en niet in de kabels.
Nu kunnen we acher het dashboard de boel losschroeven (met heel veel werk) en dan moet er een schuifklep gangbaar gemaakt worden.
Het zal nog wel even duren voordat de boel bij mij weer werkt, aangezien ik geen garage heb.
Als dit alles gelukt is dan zal ik hier zeker op het forum een beschrijving van geven.
Bas
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm