Page 1 of 1
How to: kapot gedraaide bout verwijderen
Posted: Sun Jan 31, 2010 7:58 pm
by mr. X
Het probleem
De benodigdheden
De werkwijze
Zorgen dat je veel geduld hebt en er geen zware voorwerpen in de buurt liggen waarmee gegooid kan worden :lol:.
Bepalen welke diameter 'staafje' (weet de echte naam niet) nodig hebt. deze moet een kleinere diameter hebben dan de dikte van de bout, uiteraard. Daarna bepaal je de dikte van de boor (die neem op zijn beurt weer kleiner dan het 'staafje').
Verwijder alles dat nodig is om met de boormachine recht op de dolgedraaide bout te komen.
Daarna probeer je in het midden een gat zo recht mogelijk en diep genoeg te boren.
Vergeet niet de boor te koelen/smeren met olie of WD-40 (op bovenstaande foto die groene bus. Weet de precieze naam niet maar het is stukken beter dan WD-40). Die laatste helpt gelijk de bout los te weken. Per paar geboorde millimeter trek ik de boor eruit en spuit er weer WD-40 op.
Als je ver genoeg geboord hebt draai je dat staafje erin. De schroefdraad zit zo dat je hem er linksom vast draait en dus wanneer hij zich erin 'freet' de bout los draait.
En klaar is Kees:
Niet vergeten alles schoon te maken (eventueel met remreiniger) en een nieuwe bout te monteren :lol:.
:thumbs:
Posted: Sun Jan 31, 2010 8:15 pm
by Benjdmin
Nice!
:thumbs:
Posted: Sun Jan 31, 2010 8:19 pm
by Rikky
mooie duidelijke uitleg :thumbs:
Posted: Sun Jan 31, 2010 10:05 pm
by Knite Force
Nice how-to! Freten = echter vreten

Posted: Sun Jan 31, 2010 10:21 pm
by DC2TYPER
Dat 'staafje' noemen we een 'rechtse tap' :thumbs:
Posted: Mon Feb 01, 2010 7:15 am
by slydawg
DC2TYPER wrote:Dat 'staafje' noemen we een 'rechtse tap' :thumbs:
Of een 'linkse', naar rechts tapt ie namelijk niet, deze zijn speciaal voor wat Mr.X em heeft gebruikt.
Posted: Mon Feb 01, 2010 8:53 am
by MLM
Zal weer een potje schelden aan vooraf zijn gegaan
Posted: Mon Feb 01, 2010 3:11 pm
by sigur
MLM wrote:Zal weer een potje schelden aan vooraf zijn gegaan
hahaha ken dat :-)
Posted: Mon Feb 01, 2010 4:04 pm
by DC2TYPER
slydawg wrote:DC2TYPER wrote:Dat 'staafje' noemen we een 'rechtse tap' :thumbs:
Of een 'linkse', naar rechts tapt ie namelijk niet, deze zijn speciaal voor wat Mr.X em heeft gebruikt.
Hier noemen wij dat 'staafje' zo, zal van streek tot streek afhangen.
Draad kun je er inderdaad niet mee tappen, is het wat te conisch voor

Posted: Mon Feb 01, 2010 9:16 pm
by Keung
Heb ook een keer gehad, vast en afgebroken; alleen brak het gereedschap ook nog eens in 2 stukken...
Posted: Tue Feb 02, 2010 7:57 pm
by mr. X
MLM wrote:Zal weer een potje schelden aan vooraf zijn gegaan
Nou viel dat deze keer wel mee want ik had het al verwacht. Leuk was het niet! Al dat extra werk. Gelukkig werkte hij dit keer mee. Soms willen ze wel eens lastig, of gewoon helemaal niet, eruit gaan.
Wanneer zoiets gebeurt heb je er zeker profijt van als het gemonteerd is met (koper)vet. Als zo'n afgebroken bout nog eens vastgeroest zit heb je er een hele klus aan en mag je hem waarschijnlijk helemaal uitboren en een Helicoil in stoppen.
@ Keung
Dan zat de bout héél vast of was het gereedschap niet zo duur hehe. Meestal is het een van die twee.
Het verschil van goedkoop gereedschap met duur spul is zo duidelijk merkbaar. 'Goed gereedschap is het halve werk', en dat is zo zeker waar.
Ditzelfde geldt ook voor auto onderdelen maar dan is het vaak 'goedkoop is duurkoop' :lol:.
Posted: Wed Feb 03, 2010 10:21 am
by MHG
Heb je ook zo'n how to voor als het achtergebleven deel van het boutje compleet vastgeroest is in de schroefdraad? :lol:
Edit: heb al een how to gevonden hoe zo'n helicoil werkt. Denk dat ik daar maar aan moet gaan geloven.
Posted: Wed Feb 03, 2010 8:54 pm
by mr. X
MHG wrote:Heb je ook zo'n how to voor als het achtergebleven deel van het boutje compleet vastgeroest is in de schroefdraad? :lol:
Edit: heb al een how to gevonden hoe zo'n helicoil werkt. Denk dat ik daar maar aan moet gaan geloven.
Als je hier komt wil ik je er best mee helpen :wink:, kunnen we er samen een mooie 'how-to' van maken. Heb zelf namelijk nog gelukkig nooit zo'n ding hoeven gebruiken maar het moet best
straight forward zijn.
Dit keer overkwam het me en lag mijn camera in de buurt. Dan ben ik de beroerdste niet om er foto's van te maken en met een kleine beschrijving online te gooien. Zo kunnen (en durven) hopelijk meer mensen zelf aan de slag te gaan in plaats van een garage bedrijf het te laten doen.
Posted: Wed Feb 03, 2010 9:49 pm
by MHG
Heb me ook nog een andere, makkelijkere, optie bedacht, voor mijn situatie dan. Bij mij is er een bout overgebroken waar de voorbumper mee op het voorfront vastzit. Ik kan het achtergebleven deel ook uitboren en er dan een blindklinkmoer (damn, wat een woord) in zetten. Is in mijn geval de makkelijkste oplossing, denk ik.
Posted: Wed Feb 03, 2010 10:14 pm
by mr. X
Ah, die beruchte boutjes in de slotplaat (of hoe dat gedeelte ook heet waar ze in zitten). Vreselijk, dat komt inderdaad vaker voor!
Blindklinkmoer is in jouw geval waarschijnlijk beter.
Posted: Sat Feb 06, 2010 2:18 pm
by Delta_lima
Een tap heet zn ding ja
