Page 1 of 2

Regenbanden voor ITR

Posted: Sun Aug 30, 2009 5:25 am
by boikel
Vorig jaar november ben ik met mijn ITR met bijna nieuwe Bridgestone Re010 naar een trackday op Spa Francorchamps geweest. Door de koude (4°C) natte baan had ik echt 0.0 grip.

In november zijn er weer enkele trackdays op Spa van BaT en de BMW circuitclub en waarschijnlijk regent het dan weer. Ik wil daar weer graag naar toe maar wil niet continue glijdend de baan over.
Weet iemand welke band uitermate geschikt is voor sportief rijden met natte koude omstandigheden? Iemand rade me de RainSport2 van Uniroyal aan, maar deze heeft schijnbaar hele zachte wangen. Normaal dus geen aanrader voor een ITR, of juist wel op een natte baan?

Suggesties zijn welkom!

Posted: Sun Aug 30, 2009 9:22 am
by Gaskleppie
Op een natte baan zal je een voordeel kunnen hebben van slappe wangen.
Het loopvlak kan dan makkelijker zn grip behouden op het wegdek.
Die Rainsport is idd 1 van de betere regenbanden.

Posted: Sun Aug 30, 2009 6:11 pm
by itr-1895
in het begin van het jaar heb ik heel de middag op Assen in de regen gerden op AO48 soft compound en had daar voldoende grip mee

Posted: Mon Aug 31, 2009 11:23 am
by V-tje integra
ik hzb nu de toyo's r1r zitten gewoon super band in de regen...
nog nooit met een band gereden die zo 'plakte' aan de baan bij regen

Posted: Mon Aug 31, 2009 12:04 pm
by boikel
@ITR1895 Gebruik je die soft compound alleen bij regen of ook op een droge baan? En hoe lang gaan die banden mee? Waren ze na 1 dag al ver op of heb je er meerdere dagen mee kunnen rijden?

@ V-tje Integra: Heb je de banden ook al gebruikt bij lagere temperaturen (<5°C), of alleen 's zomers?

Posted: Mon Aug 31, 2009 3:54 pm
by V-tje integra
boikel wrote:@ITR1895 Gebruik je die soft compound alleen bij regen of ook op een droge baan? En hoe lang gaan die banden mee? Waren ze na 1 dag al ver op of heb je er meerdere dagen mee kunnen rijden?

@ V-tje Integra: Heb je de banden ook al gebruikt bij lagere temperaturen (<5°C), of alleen 's zomers?


nja die banden gaan er nu 2 maand opzitten dus nog niet echt in de kou mee gereden :wink:

Posted: Wed Sep 02, 2009 4:32 pm
by itr-1895
die banden gebruik ik altijd.
en je kan wel 3 middagen met je voorste banden rijden.
alleen vloog er de laaste keer een hele hoek uit het loopvlak weg dus die ging maar 1 middag mee :lol:

Posted: Thu Sep 24, 2009 1:55 pm
by Marsnel
A048's zijn echte semi-slicks. Doen het ook nog goed als het wegdek gewoon nat is, behalve wanneer het echt regent en er plassen op de baan komen, dan gaan ze aquaplannen omdat er eigenlijk geen profiel op zit. Daarnaast hebben ze pas echt grip als ze warm zijn, en dat duurt soms even in de winter bij nat weer.

Toyo T1r vond ik altijd dramatisch slecht op nat wegdek. Echt een droogweer band. (maar dan smeren ze weer te snel)

Zit zelf beetje met hetzelfde probleem dat ik voor echt nat weer eigenlijk geen goede circuit-banden heb. Maar je zou eens kunnen kijken naar speciale regenslicks, of misschien sportieve winterbanden??

Posted: Thu Sep 24, 2009 3:59 pm
by boikel
Heb nog gekeken naar Hoosier regenbanden, maar deze zijn best kostbaar en slijten als een malle zodra de baan maar een beetje opdroogd. Ga het eens proberen met die Uniroyal Rainsport2 banden, als het niks is kan ik altijd nog verder kijken.

Posted: Wed Oct 21, 2009 7:44 pm
by BugsM
Ik heb sinds kort rainsports voor op de ring. Wanneer het nat is, zal ik mijn ervaringen hier delen...

Posted: Thu Oct 22, 2009 10:09 am
by boikel
Thanks, heb die van mij intussen ook binnen en ga ze 14-11 op Spa proberen. Dit is trouwens de eerste keer dat ik hoop dat het regent op een trackday. :D

Posted: Tue Mar 16, 2010 8:20 am
by Katana
Hoe is het gegaan ?

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:07 am
by boikel
Tsja, beetje gemengde gevoelens. Banden hebben een hele zachte wang en geven op hoge snelheid een onbetrouwbaar gevoel. Dit gevoel werd waarschijnlijk versterkt omdat ik op straat nog geen meter met deze banden gereden had. Het gladde laagje dat op nieuwe banden zit kreeg ik er ook moeilijk af. Bij de voorbanden duurde dit denk ik al 10 rondjes Spa, dat is toch ruim 60 kilometer. De achterbanden voelden toen nog compleet nieuw aan en waren erg koud.

Na een stevige glijpartij door bovenstaande redenen (en overschatting van mijn eigen kunnen) was het vertrouwen nog verder gedaald en heb ik de rest van de dag rustig aan gedaan.

In vergelijking met mijn RE010's, waarmee ik een jaar eerder met regen over Spa heb gereden, hebben de rainsports zodra dat gladde laagje eraf is meer grip.

Als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan om regenbanden te kopen zou ik gaan voor echte circuitbanden (Dunlop, Hoosier etc.) en geen genoegen meer nemen met een compromis.

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:10 am
by Katana
Hoe vaak ben je nu al op SPA geweest? 8)

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:17 am
by boikel
Nog maar 2 keer in het echt, wel al 10.000 km op de computer. :D
Zaterdag 27-3 is het weer BaT op Spa, zit er aan te denken om weer te gaan, maar wil eigenlijk deze maand ook nog een hefbrug kopen. Zucht, altijd weer die keuzes.

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:27 am
by Katana
En twee keer regen , hm dat is vervelend. :-?

Staan bij mijn favorites op BAT

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:42 am
by boikel
Zie net dat er 27-3 bijna 100 mensen meedoen. pfff, dat is wel erg druk. In november waren het er 30, kon je een paar rondjes rijden zonder iemand tegen te komen.

Als jij gaat Frans, dan stel ik mijn hefbrug nog een maandje uit. :D

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:58 am
by Katana
Momentje, even op mijn nagels bijten

Posted: Tue Mar 16, 2010 1:01 pm
by boikel
Nagels zijn nu wel op zeker? :D

Posted: Tue Mar 16, 2010 1:33 pm
by Katana
Ja, ben nu aan mijn vingers begonnen.

Jij wil op de zaterdag gaan?

Er komt waarschijnlijk een dynodag aan op de 27e dus word dan een druk weekend