Page 1 of 1

Stationair onregelmatig

Posted: Wed Aug 12, 2009 1:01 pm
by DC2TYPER
Ik reed de oprit op na een korte rit en toen ik stilstond merkte ik dat het stationair behoorlijk schommelde.
Van 1100 naar 1500 en terug naar 1100.. Het gebeurde afbouwend naar boven toe, dus 1100-1500-1100-1450-1100-1400-1100-1350 om uiteindelijk op 1100 stil te blijven staan. Ik geef wat gas bij en stationair daalt weer naar normale toerental. Wat klopt er niet ?

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:01 pm
by Benjdmin
Heb ik ook met de ITR, volgens mij is er iets miss met de TPS...

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:06 pm
by Jo&
TPS?

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:34 pm
by slydawg
Throttle Position Sensor

Ik denk eerder de IAC valve die vervuild is.

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:38 pm
by Jo&
Heeft een EP3 en DC2 drive by wire?

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:41 pm
by Benjdmin
Nope...

Indeed Sly, could also be IAC!

Any hints on how to give that a good clean?

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:43 pm
by DC2TYPER
Benjdmin wrote:Nope...

Indeed Sly, could also be IAC!

Any hints on how to give that a good clean?


Dit is de tweede keer dat ik het voorheb. Laatste keer moet +-750 km terug geweest zijn.
More info about the IAC someone ?

Posted: Wed Aug 12, 2009 3:55 pm
by slydawg
Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

IAC valve is een klepje dat lucht om je gasklep heen lijd als je gasklep gesloten is, bij een koude start draait de motor hoger en naarmate die warmer wordt daalt ook je stationair toerental, dit wordt gergeld door die IAC valve.
Je kan em eraf halen en schoonmaken, ik spuit wat carb cleaner erdoor heen om alle troep los te maken, als alle troep eruit is gebruik ik wd40 om de boel weer goed gangbaar te maken.

Posted: Wed Aug 12, 2009 7:16 pm
by DC2TYPER
slydawg wrote:Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

Wel toen was de situatie anders, motor was ongeveer net warm en ik rem af voor het rode licht. Ik duw de koppeling in terwijl ik rem en toen deed hij het. Sindsdien niet meer voor gehad tot vandaag.

Posted: Wed Aug 12, 2009 10:38 pm
by mr. X
Een bus brake cleaner (remreiniger, duh) erop los laten Ben en Kristof! Even uit elkaar schroeven en een bus op leeg spuiten. Zal het probleem vast over zijn. Als je hier bent Ben kunnen we wel eens kijken.
Miguel, moet dat klepje wel weer ingespoten worden om hem te 'smeren' of gangbaar te krijgen/houden?

Posted: Fri Aug 14, 2009 6:48 pm
by muggo
ik heb dus ook zoiets nou momenteel bij mijn ep3 had het 2 jaar terug ook gehad en naar de dealer gebracht die hadden de hoofdzekeringkast vervangen een maand later had ik het weer .
toen maar de openluchtfilter schoongemaakt en toen was het voorbij .
nu vandaag de dag heb ik al zoveel nagekeken dat ik zelf ook niks meer weet wat het kan zijn

Posted: Fri Aug 14, 2009 10:10 pm
by slydawg
mr. X wrote:Een bus brake cleaner (remreiniger, duh) erop los laten Ben en Kristof! Even uit elkaar schroeven en een bus op leeg spuiten. Zal het probleem vast over zijn. Als je hier bent Ben kunnen we wel eens kijken.
Miguel, moet dat klepje wel weer ingespoten worden om hem te 'smeren' of gangbaar te krijgen/houden?


Er zitten ook kleine lagertjes in, bij de ep3, en met brake cleaner etc haal je alle smering weg vandaar dat ik na schoonmaak wat smering erin spuit.

Posted: Sat Aug 15, 2009 1:17 pm
by Keung
Met een bedrijfswarme motor 10 min. stationair laten draaien, zo wordt de stationair toerental opnieuw ingeleerd.

IACV klep schoonmaken heb ik (tot op heden) alleen bij auto's moeten doen >200dkm

Posted: Sat Aug 15, 2009 11:35 pm
by slydawg
Keung wrote:Met een bedrijfswarme motor 10 min. stationair laten draaien, zo wordt de stationair toerental opnieuw ingeleerd.

IACV klep schoonmaken heb ik (tot op heden) alleen bij auto's moeten doen >200dkm


Ik heb er een aantal gedaan van ep3's die echt vast zaten en ze hadden allemaal <200dkm.
Weet niet hoe het voor de andere modellen is.

Posted: Sun Aug 16, 2009 11:47 am
by muggo
slydawg wrote:Hoe heb je het de vorige keer opgelost?

IAC valve is een klepje dat lucht om je gasklep heen lijd als je gasklep gesloten is, bij een koude start draait de motor hoger en naarmate die warmer wordt daalt ook je stationair toerental, dit wordt gergeld door die IAC valve.
Je kan em eraf halen en schoonmaken, ik spuit wat carb cleaner erdoor heen om alle troep los te maken, als alle troep eruit is gebruik ik wd40 om de boel weer goed gangbaar te maken.


ik neem aan dat deze klep ook in de gasklephuis is gevestigd :?:
de gasklephuis is er bij helemaal af geweest en gereinigd de massa nagekeken en de luchtfilter schoongemaakt .
verder hebben we mapsenor die boven op de gasklep zit losgehad en schoongemaakt

Posted: Sun Aug 16, 2009 12:50 pm
by Gaskleppie
Ik heb er een aantal gedaan van ep3's die echt vast zaten en ze hadden allemaal <200dkm.
Weet niet hoe het voor de andere modellen is.


Keung bedoelde de iacv's van de ITR, niet die van de CTR. Die zijn anders qua constructie.
Schommelende idle kan heel veel dingen zijn. Van rotte temp sensoren tot lucht in het koelsysteem. Maar ook vacuum lekken of een onjuist afgestelde lucht idle schroef kan het veroorzaken.

Posted: Sun Aug 16, 2009 7:09 pm
by DC2TYPER
Had het vandaag weer voor, zal al de tips eens controleren. Thx.