Page 1 of 2
Integra start niet meer.
Posted: Tue Jul 07, 2009 9:20 pm
by boikel
Vandaag na mijn vakantie mijn Integra uit de stalling gehaald. Auto heeft 2 weken stil gestaan en starte direct zoals ik gewend ben.
Thuis ben ik een paar uurtjes bezig geweest om mijn nieuwste speeltje (Mugen airbox

)te monteren. Heb hem daarna gestart om het geluid te horen en ben daarna gaan eten.
30 minuten later wilde ik een tourtje gaan maken, draaide de sleutel om die nog in het contact zat, niks meer. Paar keer sleutel eruit en erin, start niet meer, startmotor draait ook niet rond. Het groene sleutel lampje blijft branden totdat ik start en begint daarna te knipperen. Is dit normaal? moet zeggen dat ik daar normaal nooit op let.
Omdat mijn eerste gedachte is dat de startonderbreker ingrijpt heb ik de accukabels nog een minuutje eraf gehaald om te resetten, maar dit mag ook niet baten.
Heeft iemand ideeen hierover wat het kan zijn.
Kan zelf bedenken: startonderbreker, crappy alarmsysteem, startmotor. Ideeen om dit te testen? Alvast bedankt.
Posted: Tue Jul 07, 2009 11:24 pm
by Maskertje
is je accu niet leeg?
Posted: Tue Jul 07, 2009 11:31 pm
by mr. X
Normaal behoort hij te branden als je hem ot contact draait, tot ongeveer het punt dat de benzine pomp gestopt is met draaien. Dan gaat het groene lampje uit en kan je de auto starten.
Je probleem houdt in dat de sensor ring rondom je contact slot de sleutel niet meer 'leest'. Heb je de tweede sleutel al geprobeerd?
Als hij de andere sleutel (NIET DE RODE, mocht je die hebben) wel pakt moet je de sleutel opnieuw laten inlezen. Dit kan de dealer voor je doen. Ik weet niet of je dat eventueel zelf zou kunnen doen.
Mocht er iets kapot zijn zal het een aardig dure reparatie zijn. De sensor ring is niet duur maar deze kan je niet plaatsen zonder een nieuwe bijbehorende module. Althans, dat is wat ze mij bij de Honda dealer vertelde. De sensor ring zit op een 60 euro als ik me niet vergis, de module is ongeveer 400 uit het bolletje gezegd.
Hoe dit kan gebeuren? Heb je misschien de sleutel in de tussentijd laten vallen? Dat zou wel eens de reden kunnen zijn.
Succes!
Posted: Wed Jul 08, 2009 12:26 am
by boikel
De accu is niet leeg, lampen branden goed en eerder draaide de startmotor makkelijk rond.
Het groene lampje gaat inderdaad na een paar seconden uit. Als ik dan probeer te starten hoor ik een klik vanuit mijn dashbord (relay denk ik) en verder helemaal niks meer.
Reserve sleutel heb ik ook geprobeerd, zelfde verhaal.
Ik ga morgen eens kijken of ik haar aan kan slepen, bij aanslaan moet het de startmotor wel zijn. Als ze niet aanslaat demonteer ik het alarm wel, daar zit ook nog een startonderbreker. Zo kom ik er wel achter.
Bedankt voor het meedenken.
Posted: Wed Jul 08, 2009 12:30 am
by mr. X
Ik lees nu dat je de sleutel in het contact hebt laten zitten, stond hij de hele tijd op contact?
*edit
Dit moet helemaal niet uit maken, als het groene lampje knippert is er gewoon iets mis met de sensor ring of module. Zonder die zal hij geen vonkje geven. Ook niet als je hem aan gaat slepen.
Heb je een rode sleutel? Dan zou ik met de auto naar de dealer gaan en de sleutels opnieuw laten inlezen.
Posted: Wed Jul 08, 2009 12:40 am
by boikel
Lampje knippert pas nadat ik probeer te starten.
Als ik er niet uitkom bel ik de dealer wel. Alleen jammer dat die 60km verderop zit.

Posted: Wed Jul 08, 2009 12:50 am
by mr. X
Dus je draait het contact om, lampje brandt, lampje gaat uit en pas nadat je hem daadwerkelijk probeert te starten gaat hij branden? Dan durf ik niets meer te zeggen :wink: .
Posted: Wed Jul 08, 2009 5:56 am
by Gaskleppie
Ik heb een alarm installatie wat ook eens de weg kwijt geweest is. Die deed ook iets soortgelijks. Dat alarm heb ik toen tijdelijk losgehaald, alle bedrading weer terugebouwd en starten als een dolle.
Het alarm is terugestuurd en opnieuw geprogrammeerd. Ding was gewoon alles kwijt!
Posted: Wed Jul 08, 2009 8:17 am
by sigur
Gaskleppie wrote:Ik heb een alarm installatie wat ook eens de weg kwijt geweest is. Die deed ook iets soortgelijks. Dat alarm heb ik toen tijdelijk losgehaald, alle bedrading weer terugebouwd en starten als een dolle.
Het alarm is terugestuurd en opnieuw geprogrammeerd. Ding was gewoon alles kwijt!
Heb ik ook gehad, gewoon even proberen om je alarm los te koppelen.
Posted: Wed Jul 08, 2009 8:47 am
by ee8
boikel wrote:
Het groene lampje gaat inderdaad na een paar seconden uit. Als ik dan probeer te starten hoor ik een klik vanuit mijn dashbord (relay denk ik) en verder helemaal niks meer.
klinkt toch echt als een lege accu. als je immo issues geeft verwacht ik niet dat er een relais tikt.
Posted: Wed Jul 08, 2009 1:46 pm
by Sinister
Starter module in dashboard waar je sleutel insteekt stuk volgens mij. Heeft de mijne ook af en toe maar na meermaals proberen start hij wel.
Posted: Wed Jul 08, 2009 2:56 pm
by boikel
Na het aanslepen starte de integra. Met een kapotte startonderbreker moet dit niet kunnen dus daar zal het niet aan liggen. Verder heb ik de de accu laten testen en daar kwam uit dat de accu vervangen moet worden. Fijn, accu is een jaar oud.
Om toch de proef op de som te nemen heb ik een andere accu uit mijn Patrol gehaald om te testen, helaas hetzelfde verhaal. Startmotor is dus waarschijnlijk ook kapot.
Toen de Integra eenmaal draaide heb ik nog een testritje gamaakt om mijn nieuwe speeltje te testen. Na een tijdje viel me op dat de watertemperatuur te hoog was, heb hem maar in de berm gezet en stationair laten draaien totdat de temperatuur weer enigszins gezakt was. Daarna naar huis laten slepen. Durfde het niet meer aan om verder te rijden. Er zijn van die dagen dat je maar beter in je bed kan blijven liggen. :cry:
Posted: Wed Jul 08, 2009 6:03 pm
by Maskertje
Dus je accu was leeg en startmotor stuk ?
Hoe kreeg je em opeens draaiende?
Ik vind dat wanneer je watertemp te hoog wordt, juist niet stationair aan moet latendraaien om maar je temp omlaag te brengen. Je temp gaat er eerder omhoog van, want watertemp wordt gekoeld door rijwind op je radiator. Nu warmt de auto juist op en er is geen rijwind. Gewoon uitzetten lijkt me het best.
Posted: Wed Jul 08, 2009 8:57 pm
by Progger
Heb je al gemeten of er spanning op de solenoide van de startmotor komt (black/white draad)? Zoja, laat iemand de motor eens starten en geef een goeie lap met een stok op de solenoide. Het komt nogal eens voor dat deze zaken blijven hangen (alleen ben ik het bij honda nog niet tegengekomen, wel bij andere merken)
Posted: Wed Jul 08, 2009 9:23 pm
by roblom
Nou ik heb aardig wat klappen uitgedeeld aan de startmotor van mijn CRX
Maar het zou kunnen idd. Zou gewoon eerst eens onderzoeken of de startmotor wel echt stuk is.
Posted: Wed Jul 08, 2009 10:27 pm
by boikel
Apparaat gaf aan dat de accu vernieuwd moest morden, verder geen meldingen. Vanavond na een tijdje aan de oplader kwam de melding "accu ok + opladen". Dat de accu leeg was kwam dus waarschijnlijk door al mijn startpogingen.
Om te starten heb ik de Integra achter mijn Patrol gesleept en daarna in zijn 2 de koppeling laten opkomen, toen draaide de motor direct.
Dat ik de Integra stationair liet draaien leek me op dat moment het beste, het koelvloeistof blijft dan iig rondgepompt worden. Wat zou dit trouwens veroorzaakt kunnen hebben? kapotte thermostaat, waterpomp :shock: , of zou de sensor in de war kunnen zijn? Ik hoop dat er niks beschadigd is, ik weet niet hoe lang de temperatuur al zo hoog was.
Het doormeten van die solenoid zal ik morgen eens proberen, een corrigerende tik heb ik al gegeven maar mocht niet baten.
Mocht iemand een 2e hands startmotor hebben liggen dan ben ik waarschijnlijk wel geinteresseerd. Nieuw zijn ze echt schreeuwend duur.
Posted: Thu Jul 09, 2009 6:15 am
by Gaskleppie
Heb je je massa draad los gehaald bij het monteren van de mugenbox en vergeten terug te zetten?
Posted: Thu Jul 09, 2009 10:33 am
by Jo&
boikel wrote:Dat ik de Integra stationair liet draaien leek me op dat moment het beste, het koelvloeistof blijft dan iig rondgepompt worden. Wat zou dit trouwens veroorzaakt kunnen hebben? kapotte thermostaat, waterpomp :shock: , of zou de sensor in de war kunnen zijn? Ik hoop dat er niks beschadigd is, ik weet niet hoe lang de temperatuur al zo hoog was.
Misschien voor de zekerheid koelvloeistof vervangen, of maakt het niet uit als die te warm is geweest?
Posted: Thu Jul 09, 2009 12:03 pm
by boikel
Er staat spanning op de zwarte witte draad bij starten, slaan op de solenoid heeft geen zin. Als ik de startmotor losmaak, kan ik dan met een losse accu de werking controleren?
EDIT:
Heb de solenoid direct verbonden met mijn accu en ik hoorde alleen een klik. Genoeg indicaties dat de startmotor overleden is.
Voor het warm worden verhaal ga ik beginnen om de thermostaat te vervangen, dan vervang ik ook gelijk de koelvloeistof.
Posted: Thu Jul 09, 2009 3:47 pm
by Jo&
boikel wrote:Er staat spanning op de zwarte witte draad bij starten, slaan op de solenoid heeft geen zin. Als ik de startmotor losmaak, kan ik dan met een losse accu de werking controleren?
EDIT:
Heb de solenoid direct verbonden met mijn accu en ik hoorde alleen een klik. Genoeg indicaties dat de startmotor overleden is.
Voor het warm worden verhaal ga ik beginnen om de thermostaat te vervangen, dan vervang ik ook gelijk de koelvloeistof.
Soms kan je ze laten reviseren (opnieuw laten winden).
Maar ik kan niet oordelen of dat zinvol is.