Page 1 of 3
Oil Temps
Posted: Sat Jul 04, 2009 11:39 am
by Sincx
Nieuwsgierig wat voor temp. waarden mensen krijgen met de EP3 die ook een oil temp meter hebben ingebouwd.
Dan wel met normaal rijden, sportief rijden en op circuit.
Thanks
Posted: Sat Jul 04, 2009 11:40 am
by wesjes
Ik rijd dan wel geen EP3.
Maar als ik normaal rijd zo rond de 95 graden..
op het circuit max ~ 120 graden.
Posted: Sun Jul 05, 2009 1:47 pm
by ee8
just cruising rond de 80-85
beetje rammen richting 90-95
eg met k20 btw.
Posted: Sun Jul 05, 2009 4:11 pm
by martijn
Ik rij ook Ep3 met normaal rijgedrag ongeveer 85-95
En op het circuit max 110-115.
Misschien wel handig te melden dat mijn meting op het oliefilter zit en niet in de carterpan.
Martijn
Posted: Fri Mar 26, 2010 8:42 pm
by Sincx
FF draadje opratelen
Stel je stelt je radiator in om eerder te gaan draaien, bij 80 graden ofzo zou je dan de boel koeler kunnnen houden ?
Zomaar een ingeving tbh

ops:
Posted: Fri Mar 26, 2010 9:12 pm
by Gaskleppie
Scheelt niet veel.
Maar als een K20 maar max 115 graden wordt op het circuit hoef je helemaal niks te doen. Dat is niet te heet.
Posted: Fri Mar 26, 2010 9:53 pm
by wesjes
Gaskleppie wrote:Scheelt niet veel.
Maar als een K20 maar max 115 graden wordt op het circuit hoef je helemaal niks te doen. Dat is niet te heet.
Mijn olie temp meter geeft 130+ aan op het circuit :O
Ik denk dat ik een extra olie cooler moet hebben of anders moet die beter gekoelt worden
Posted: Fri Mar 26, 2010 9:55 pm
by Gangaran
Normaal winter 85 graden
Normaal zomer 90 graden
Autobahn 110 graden
Posted: Fri Mar 26, 2010 9:58 pm
by Sincx
Mya qua waarden zit het wel snoor, beetje op de straat knallen of rechtuit is het meestal rond de 110-115. Maar op zandvoort werd het echter 125 en was het over met de fun...cooling down en pit in. Misschien verwacht ik wel te veel :lol: 30min of meer knallen zonder problemen hehehe.
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:01 pm
by wesjes
125 graden is volgens mij nog niet eens zo erg?

Posted: Fri Mar 26, 2010 10:03 pm
by Gaskleppie
Nee, boven de 135 moet je pas rustiger aan gaan doen.
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:04 pm
by Sincx
Nee maar hou hem liever onder de 130...daarboven is het meer een gok nemen voor de average user denk ik dan.
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:05 pm
by wesjes
Ik heb mijn defi's ingesteld op 130 graden als de temp hoger word dan dat gaan ze piepen.. en word het dus rustig rondje cruisen totdat de temp zover gezakt is.
Zijn er nog tips om de olie cooler te houden?
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:05 pm
by vtec vince
Begint de olie niet al bij 100 graden te verbranden dan?
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:09 pm
by Gaskleppie
Gelukkig niet!
Moderne olieen kunnen tot 200 graden hebben voor ze uit elkaar vallen.
Op je metertje heb je dan ongeveer 140 graden staan.
Tussen de lagerschalen is de olie dan die 200 graden, en wat er langs loopt is veel kouder. In je carter waar alles dan bij elkaar komt is het gemiddeld dan die 140 graden.
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:11 pm
by D_ToXx
wesjes wrote:Ik heb mijn defi's ingesteld op 130 graden als de temp hoger word dan dat gaan ze piepen.. en word het dus rustig rondje cruisen totdat de temp zover gezakt is.
Zijn er nog tips om de olie cooler te houden?
het staat er al.... :wink:
een oliecooler
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:13 pm
by Sincx
:lol: :lol:
Hehe Maar ja dan koel je je olie blijft dat beter in check maar hoe zal de rest van je setup het houden ! Banden/remmen enz.
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:20 pm
by wesjes
M'n remmen banden is geen probleem.. als je remmen maar genoeg gekoeld worden.
Dus max 140 graden daarna is het game over met de olie neem ik aan..
Hoe zit dat met een andere thermostaat helpt dat enigzins?
Posted: Fri Mar 26, 2010 10:31 pm
by Moonrock240
Ik zit met olietemperaturen van + 140°c op circuit (integra) en ga hier voor de volgende trackday iets aan doen. Ik overweeg nog enkele mogelijkheden (oliekoeler of grotere carterpan in combinatie met een grotere radiator, thermostaat en fanswitch...)
Weet iemand welk effect een grotere carterpan (bv Moroso) heeft op de olietemperatuur?
Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat ze bij Spoon namelijk niet graag werken met oliekoelers... Wat is hun reden hiervoor?
Posted: Sat Mar 27, 2010 3:47 am
by DC2TYPER
Ik meet via mijn peilstok. Normaal rijden 90-95, wat liggen knallen richting 115 en als ik topsnelheid nog eens test of op circuit dan staat hij ook tegen de 140 te wijzen, maar dan hou ik er mee op.
B18 btw.