Page 1 of 1

airco stuk??? onder dashboard??

Posted: Tue Jun 30, 2009 8:18 pm
by VTEClover
niet voor mij maar voor een kennis.
gaat om itr met airco.
heeft net zn airco laten vullen ,compressor draait wel maar de fan slaat niet en er komt geen koude lucht uit.fan heb ik overbrugd en getest en die werkt.

nu hoor ik wel een sissend geluid als de airco aan staat achter het handschoenkastje naast de verwarmingsblower.
is dit stuk??zoja

kan dit onderdeel gemaakt worden of is dit iets dat volledig moet vervangen worden???
greetz

Posted: Tue Jun 30, 2009 9:59 pm
by Jo&
Klinkt als of lekke vloeistof slang, is je mat nat?
Of toevoer van koude lucnt.

Posted: Tue Jun 30, 2009 11:09 pm
by Keung
Lijkt op een defecte relais voor de aircoventilator, deze is te vinden in de zekeringkastje onder de motorkap.

Je kan het (tijdelijk) wisselen met de relais voor achterruitverwarming of om uit te proberen.

Posted: Wed Jul 01, 2009 2:39 pm
by Jo&
Sorry ik had niet goed gelezen.

Posted: Wed Jul 01, 2009 8:22 pm
by Jan Visser
Een airco systeem die te leeg is maakt bijna altijd een sissend geluid en hoeft nog niet te betekenen dan je airco systeem lek is. Een airco verliest na een aantal jaar geleidelijk zijn koudemiddel en als daardoor de druk te laag/hoog is zorgt de drukschakelaar dat de airco niet meer aanslaat. (Niet alle systemen zijn beveiligd tegen een te hoge druk btw. Integra weet ik zo niet.)

Ik denk dat doordat de ventilator niet heeft gedraaid de druk in het systeem te hoog is opgelopen en daardoor de airco de te veel aan druk geloost heeft om verdere beschadigingen te voorkomen.

Als het goed is heeft diegene die het systeem voor het laatst gevuld heeft ook fluor aan het systeem toegevoegd. Als de airco lek is zou je de lekkage nu ook zo op kunnen sporen.

Ik denk dat je eerst de oorzaak moet zoeken waarom de ventilator niet inschakeld moet oplossen en daarna je airco moet laten controleren op lekkage. Dan gewoon afvullen en rijden maar weer.




Ps; Bij een auto waar de aircoventilator niet meer werk wil de auto stationair nog wel eens heel langzaam gaan draaien. Dat komt doordat de druk in het systeem zo hoog oploopt dat de aircopomp een druk opbouwd van meer dan 25 bar. En dat kost serieus kracht. Zoveel dat de motor stationair zeer langzaam kan gaan draaien, of zelfs afslaat!!!

Posted: Wed Jul 01, 2009 8:33 pm
by D_ToXx
Een airco systeem die te leeg is maakt bijna altijd een sissend geluid en hoeft nog niet te betekenen dan je airco systeem lek is. Een airco verliest na een aantal jaar geleidelijk zijn koudemiddel


verliest zijn koudemiddel maar niet lek :-?

het probleem wat ik heb (EP3) is dat een rubber ring op de pomp uitdroogd omdat je de airco te weinig gebruikt en dan gaat lekken.

koudemiddel gaat niet zomaar weg in een gesloten circuit.

airco

Posted: Wed Jul 01, 2009 8:53 pm
by VTEClover
zal morgen in ieder geval zijn relais eens uittesten.

heb deze week zijn abs-fail-safe relais in ieder geval al mogen vervangen.die was ook stuk.
een relais kan dus blijkbaar ook stuk gaan bij honda dus zal ff checken.

Posted: Wed Jul 01, 2009 9:17 pm
by Jan Visser
D_ToXx wrote:.
verliest zijn koudemiddel maar niet lek :-?


Een airco verliest altijd wat koudemiddel. Dat proces duurt ook geen maanden, maar jaren. Heb het dan over een jaar of 5/6.......

Posted: Fri Jul 03, 2009 9:01 am
by Jo&
[quote="Jan Visser"]Ps]

Mn EP3 gaat juist een hoger toerental draaien als mn (werkende) airco aanslaat.

Is dat electronisch geregeld? Ik zou volgens jou verhaal verwachten dat je dan juist een lager toerental gaat draaien...

Posted: Fri Jul 03, 2009 12:25 pm
by Jan Visser
Ja, dat regelt de computer

Posted: Fri Jul 03, 2009 12:49 pm
by Jo&
Jan Visser wrote:Ja, dat regelt de computer


En regelt de ITR niet bij, bij een te zware belasting kapotte airco?

Posted: Fri Jul 03, 2009 1:31 pm
by Jan Visser
Ja, ook een ITR doet dat, maar als de druk in het airco systeem extreem hoog oploopt dan wil de computer het wel bijregelen, maar de stationair regeling trekt het dan gewoon niet meer. IAC klep staat dan maximaal open, maar nog komt er niet genoeg lucht de motor binnen om de motor op zijn normale stationaire toerental te houden. Zo erg remt de aircopomp de motor af door de te hoge druk.

Als je dan plots op het gas gaat staan krijg je leuke effecten kan ik je wel vertellen. De druk in het airco systeem loopt dan zo hoog op 30/40 bar dat hij die druk toch ergens kwijt moet. Kan is groot dat er dan iets stuk gaat. Het is maar net of er een beveiling op zit. Zit die er op dan gaat er vast ergens een overdrukklep open waar de druk langs kan ontsnappen, maar zit die er niet op dan is het maar net wat de zwakste schakel is. Verdamper, condensor of iets anders.

Heb dit bij mijn eigen Prelude gehad. En dat allemaal doordat de aircopomp door bleef draaien terwijl die knop toch echt UIT stond :-?

De aircopomp bij mijn auto word via de ecu aan en uitgezet. Probleem is echter dan ik op een P28 obd1 ecu rij die de aircopomp op de 1 of andere vage manier altijd aangestuurd, maar de ventilator dus niet. Gevolg is bij mij dus dat de druk daardoor te hoog oploopt.

Heb de stekker van de airco pomp er bij mij maar afgetrokken en wanneer het echt te warm is wissel ik gewoon even van ecu........

Posted: Fri Jul 03, 2009 1:37 pm
by Jo&
Aha dank u voor de uitleg!