Page 1 of 1

stevigheid van een gerichte velg

Posted: Thu May 28, 2009 10:49 am
by frederik
een kennis van me heeft een velg waar een beetje een onbalans in zit, daardoor zitten er nu trillingen op zijn stuur waneer hij +120km/h rijd.

bij de bandencentrale zeiden ze na het proberen balanceren van de velg/band. dat er maar een kleine onbalans zat in de velg, en dat ze er van verschoten dat je dit al voelde in het stuur.

ze zeiden dat ze wel de velg konden rechten en dat dan het probleem zou wegzijn. nu vroegen wij ons af hoe het dan zit met de stevigheid van de velg, na het richten.

dus ik dacht ik zal het hier eens vragen. het is wel geen velg op een honda, maar dat maakt weinig uit lijkt me.

dus wat denken jullie ? beter een nieuwe velg kopen, of laten richten?
de velg wordt soms ook wel eens gebruikt om het circuit op te gaan en waarschijnlijk komt de onbalans ook door het raken van een curbstone ofzo.

Posted: Thu May 28, 2009 12:41 pm
by RedSun
Als de velg gericht kan worden moet je dat gewoon laten doen.
De stevigheid zal niet afnemen hoor.

Er zijn ook grenzen aan wat ze kunnen richten, soms is de velg te krom en moet hij wel vervangen worden.

Gewoon laten richten dus. Geen enkel probleem.

Posted: Thu May 28, 2009 3:19 pm
by kamelenjager
Mogelijke (tijdelijke) oplossing: de velg met een slagje achterop zetten, heeft mijn garage me ooit eens als advies gegeven.
Daar schijn je er minder last van te hebben.

Posted: Thu May 28, 2009 10:47 pm
by RedSun
Tja maar je blijft onregelmatige bandenslijtage houden, je kunt hem beter zsm laten richten

Posted: Fri May 29, 2009 6:06 am
by Gaskleppie
even nog over het richten van velgen. Sommige velgen, en met name de hoogwaardige gesmede japanse velgen ala Volk, Racinghart etc maar ook de superlegera van OZ zijn wel erg gevoelig en kunnen zeker ernstig in kracht afnemen als ze krom geweest zijn.
Bij dat soort velgen waar "forged" op staat uitkijken dus!

Posted: Fri May 29, 2009 11:47 am
by frederik
er zit maar een heel klein beetje een slag in, is zelfs niet zichtbaar, enkel wanneer de velg op de machine draait om hem te balanceren zie je een beetje dat ze op en neer gaat. maar aan de velg zelf is geen zichtbare schade.

het is wel een rota velg, maakt dit uit ?

Posted: Fri May 29, 2009 6:27 pm
by Gaskleppie
Staat er "forged" op?

Posted: Fri May 29, 2009 7:52 pm
by TypitalianR
Zolang er geen scheurtjes en barsten nu al inzitten blijft het alluminium gewoon heel en hard.

no problem.

Posted: Sat May 30, 2009 12:02 pm
by frederik
Gaskleppie wrote:Staat er "forged" op?


dat betwijfel ik van rota's :wink: