Page 1 of 2
HELP ! Versnellingsbak problemen EP3 SPOED! ivm GARANTIE
Posted: Tue May 26, 2009 8:49 pm
by TypitalianR
Hallo iedereen,
Ik heb een vraagje over mijn Civic Type R uit 2002 met handgesch. 6 bak.
Bij koude motor gaat hij moelijk in de 2.
Bij warme motor wat beter, maar dan hoor ik de tandwielen in de bak op een gegeven moment.(Vooral als ik gas los laat en op motor afrem )
Zodra ik koppeling indruk is het geluid weg.( Dit is bij elke versnelling )
Ik weet dat het regelmatig voorkomt dat die bakken niet super zijn.
Maar nou is mijn vraag: Wat is hier precies tegen te doen.
Ik kan wel hele forum doorzoeken , alleen heb nog maar 1 maand BOVAG garantie op de auto dus....... ik wil dit zo snel mogelijk weten zodat ik het gemaakt kan hebben!
Auto heeft 92.000 km gelopen
En ik rijd pas met Vtec af en toe als het blok GOED warm is. ( Ben zelf monteur dus weet er alles vanaf :wink: )
Mensen die dit ook mee hebben gemaakt AUB help mij
Alvast hartelijk dank voor jullie medewerking en tijd..
Nicola.
Posted: Tue May 26, 2009 9:33 pm
by D_ToXx
niet super? krijg em niet kapot...
al MTF 3 olie geprobeerd? ik had hetzelfde met de standaard bak olie. MTF3 heeft het veel opgelost: het schakelen ging beter met koud.
hoeveel km heb je en hoe rij je ermee?
misschien hoor je de koppeling?
Posted: Tue May 26, 2009 9:49 pm
by TypitalianR
D_ToXx wrote:niet super? krijg em niet kapot...
al MTF 3 olie geprobeerd? ik had hetzelfde met de standaard bak olie. MTF3 heeft het veel opgelost: het schakelen ging beter met koud.
hoeveel km heb je en hoe rij je ermee?
misschien hoor je de koppeling?
92.000km en rij pas vtec als motor blok GOED warm is
MTF3 olie ?? bij de honda dealer te verkrijgen ??
Posted: Tue May 26, 2009 9:55 pm
by Gangaran
Yep, gewoon bijn de dealer te krijgen.
Posted: Tue May 26, 2009 10:03 pm
by D_ToXx
okay
terug schakelen voor bochten enz? :wink:
of gewoon snelweg V-tec?(hard vooruit)
bij mij zal het magnetisch plaatje in de bak goed vol met ijzerslijpsel met ongeveer dezelfde km. daarom ff de vraag.
als het goed is kan je honda dealer de MTF krijgen. maar post hier ff de prijs. de prijzen verschillen enorm per dealer. er was hier ergens een post van. 2.6 liter heb je nodig volgens mij.
succes.

Posted: Tue May 26, 2009 10:09 pm
by D_ToXx
Posted: Tue May 26, 2009 11:10 pm
by real187
ik had het zelfde bij zn 1 naar zn 2 bij koude start. (echter naar een paar keer schakelen is het weg)
dit was bij een stand van 6.500KM
ik dacht zelf dat ik het bekende synchromeshprobleem had.
(zoek op het forum van civic type-r owners UK naar 2nd gear of synchromesh.)
hier is een service-bulletin van honda over geweest in de UK.
(hier op het forum is hierover ook wel wat te vinden)
ik heb er toen naar laten kijken bij de dealer, maar hun zeiden dat het daar niet aan lag, koude (dikke) olie zeiden ze, toch hadden ze maar ff de bakolie vernieuwd. ik wist toen niet van MTFIII af, anders had ik het er gelijk ingegooid.
en nu bij 26K heb ik het probleem echt heel sporadisch maar een paar keer nog meegemaakt.
morgen laat ik toch ook ff MTF3 eringooien voor de zekerheid. ik moet toch voor een beurt langs.
Posted: Tue May 26, 2009 11:48 pm
by TypitalianR
Hartelijk dank allemaal voor deze behulpzame en snelle reacties SUPER! Mijn dank is groot! Ga morgen gelijk dealer opbellen

! ! !
Posted: Wed May 27, 2009 9:33 am
by Jo&
Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.
Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt
Deze eigenaardigheid hoort gewoon bij die auto / versnellingsbak...
Je kan er nooit een ford-boter-bak van maken
S2000 schakeled trouwens wel een stuk soepeler, korter en directer.
Maakt de EP3 een rare bocht ergens oid?
Posted: Wed May 27, 2009 12:00 pm
by TypitalianR
[quote="Jo&"]Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.
Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt ]
oid ? Wat bedoel je daarmee?
Posted: Wed May 27, 2009 2:51 pm
by Jo&
TypitalianR wrote:Jo& wrote:Ik heb het ook sporadisch dat hij niet altijd naar zn 2 gaat als hij heel koud is (in de winter ofzo).
Maar als ik ff rij is het weg.
Ik heb er wel MTF3 in gegooid en je merkt echt direct! al verschil! Als hij koud is naar 2 of 1 is echt beter.
Je merkt dat als hij warm is je zeker makkelijker naar zn 2 gaat voor een bocht oid. Want daarvoor had ik ook een beetje stroefheid, nu eigenlijk niet meer.
Ohja tip, rem ff beetje harder en dan tijdens remmen naar 1 of 2 werkt ]
oid ? Wat bedoel je daarmee?
Nja niet de EP3, maar het schakelmechanisme-systeem...
Iets te snel getypt

Posted: Wed May 27, 2009 4:12 pm
by slydawg
Nou die eigenaardigheid heb ik geen last van, ook niet bij een koude motor.
Het is wel een bekend voorkomend probleem maar daar had Honda een fix voor, ff laten checken als die ooit is uitgevoerd op jouw auto of niet.
olie erin
Posted: Wed May 27, 2009 6:13 pm
by TypitalianR
Nah heb vandaag gelijk de olie erin gedaan.
Afgetapt en bij gevuld tot het niet meer drupt ( zal wel +/- 1.6 ltr zijn )
Morgen met auto naar het werk en kijken hoe hij het 's morgens doet.
Re: olie erin
Posted: Wed May 27, 2009 7:43 pm
by Jo&
TypitalianR wrote:Nah heb vandaag gelijk de olie erin gedaan.
Afgetapt en bij gevuld tot het niet meer drupt ( zal wel +/- 1.6 ltr zijn )
Morgen met auto naar het werk en kijken hoe hij het 's morgens doet.
Ik weet niet of je er al mee gereden hebt, maar voor je weg rijdt veeg/droog de afsluiting goed af en even een paar keer in alle versnellingen zetten.
En controleer na een rondje rijden even of hij niet lekt.
Posted: Wed May 27, 2009 10:36 pm
by D_ToXx
@ sly: fix?
wat voor een?heb ik denk ik niet.
Posted: Thu May 28, 2009 8:41 am
by Delta_lima
fix = modificatie, kun je bij de dealer laten opzoeken in hun systeem, of dat op jouwn auto ooit is uitgevoerd.
MTF3 kost je rond de 11,- per liter.
Posted: Thu May 28, 2009 10:17 am
by RedSun
waarom ga je niet terug met deze klacht, je hebt toch garantie?
Wat maakt het uit wat het is, zij moeten het oplossen
Posted: Thu May 28, 2009 11:08 am
by real187
D_ToXx wrote: fix?
wat voor een?heb ik denk ik niet.
was deze denk ik
http://civictype-r.co.uk/forum/viewtopi ... 40&t=43317
is wel in de UK
maar ik heb er ook wel eens naar gevraagd, maar ze wisten er niks van.
ze zouden het chekken, maar ik heb het probleem niet echt meer (voorlopig).
Posted: Thu May 28, 2009 11:41 am
by johnny1911
Als ik dit zo hoor, is dit zeker het synchromesh probleem. Bij de Civic Type R FN2 zit het probleem van de 2 naar de 3, terwijl bij de EP3 het van de 1 naar de 2 zit. Er zijn hier inderdaad service bulletins van te vinden, die je dealer ook in het Honda informatiesysteem kan vinden. Dus ik denk gewoon even bellen met deze vermoedens, zij zoeken het op in het systeem en laten dan wel weten of dit probleem het is. Dit probleem valt inderdaad wel onder de fabrieksgarantie! De FN2 van mijn broer heeft de synchro-fix ook gehad, en het probleem is verholpen! Succes!
Posted: Fri May 29, 2009 5:30 pm
by TypitalianR
Het schakelen gaat nu wel beter.
Maar zal inderdaad wel ff een keer navragen hoe of wat over die fix. Kan ik altijd nog doen....
thxns all