Page 1 of 1
koppeling ctr
Posted: Tue Apr 28, 2009 10:35 am
by bartman
heeft er hier al iemand de koppeling en drukgroep van een CTR laten vervangen? aan hoeveel km was dit nodig en hoeveel heeft het gekost aan stukken en uurloon ?
Posted: Tue Apr 28, 2009 11:00 am
by Sinister
Ja die van mij begint ook wat te verslijten maar zolang ik er geen extreem last van heb laat ik het nog niet vervangen, hoeveel km heb je nu en wat zijn je verschijnselen?
Posted: Tue Apr 28, 2009 11:19 am
by bartman
42000 km , heb geen slip maar ontkoppeld niet meer voldoende waardoor ik moeilijk kan schakelen. bij honda zeggen ze koppeling versleten.. de auto word gebruikt maar niet misbruikt. ik vind het vreemd.
Posted: Tue Apr 28, 2009 11:53 am
by Sinister
40000 km is wel rap inderdaad, zou zoiets geen 100000 km moeten meegaan?
Posted: Tue Apr 28, 2009 12:01 pm
by slydawg
Koppeling heeft geen vast aantal km dat het meegaat, kan 100000+ km mee of 10000 km, hangt van heleboel factoren af.
vervangen is ongeveer een dag werk.
Posted: Tue Apr 28, 2009 12:05 pm
by Sinister
Wel kostelijke grap dus.
Posted: Tue Apr 28, 2009 2:51 pm
by culasse
Er zit een stelmechanisme boven het koppelingspedaal, bedoeld om de hoogte van het pedaal af te stellen. Misschien helpt het om wat aan de stelschroef te draaien. Wellicht verbetert dit het ontkoppelen.
Wazige foto:
In een andere post gaf je aan dat je een koppelingscilinder had laten vervangen. Weet je zeker dat dit niet gerelateerd is aan je koppelingsprobleem? Misschien heeft het één met het ander te maken.
Is het koppelingsmechanisme voldoende ontlucht? anders werkt het druklager niet goed.
Posted: Tue Apr 28, 2009 4:01 pm
by bartman
deze schroef kan ik eens bekijken...
ik veronderstel dat de boel ontlucht is aangezien de auto alleen in officiele garages binnengaat en hoop dat ik er mag vanuitgaan dat ze dat daar checken.. kan ik dit zelf controleren en hoe ontlucht je dit ?
Posted: Tue Apr 28, 2009 4:37 pm
by slydawg
Waarom zou die ontlucht moeten zijn? Om je koppelingscilinder te vervangen hoeft je vloeistof er niet uit. Hebben ze je vloeistof ververst?
Denk niet dat de garage controleert als je lucht in je systeem hebt zonder vooraf hierom te vragen.
Checken kan je door opnieuw te gaan ontluchten, als je het niet weet te doen zou ik er niet aan beginnen, voordat je het weet heb je wel lucht erin terwijl dat nu misschien niet het geval is.
Posted: Tue Apr 28, 2009 4:37 pm
by culasse
Er zit een ontluchtingsnippel aan de voorkant van het blok, op een, ik mag wel zeggen enorme kloteplek. Probeer erbij te komen, monteer er een doorzichtig slangetje op en laat die in een vaatje stromen waarbij het uiteinde van de slang ondergedompeld is. Draai de dop van de koppelingscilinder. Draai de nippel los. Zet iemand anders achter het stuur en laat die langzaam de koppeling intrappen en weer loslaten. Herhaal deze procedure verschillende keren. Kijk of je belletjes in de slang ziet. Vul ondertussen af en toe wat hydraulische olie bij totdat er geen belletjes meer uitkomen. Nippel aandraaien en klaar.