Page 1 of 1
Kleppen EP3
Posted: Sat Apr 11, 2009 2:35 pm
by Jo&
Uit nieuwsgierigheid...
Wat voor kleppen heeft een EP3?
En, als het kan, is het verstandig om de afstelling te (laten) controleren?
Posted: Sat Apr 11, 2009 4:07 pm
by slydawg
Uhhh, metalen kleppen als dat bedoelt? Rond met een steeltje?
Wat is de km stand? Beneden de 70-80k km zou ik zowieso niet betalen om het te controleren tenzij je ze duidelijk hoort.
Posted: Sat Apr 11, 2009 7:05 pm
by Jo&
slydawg wrote:Uhhh, metalen kleppen als dat bedoelt? Rond met een steeltje?
Wat is de km stand? Beneden de 70-80k km zou ik zowieso niet betalen om het te controleren tenzij je ze duidelijk hoort.
Mijn vraag was niet geheel duidelijk denk ik. Ik bedoelde qua techniek. Er zijn verschillende soorten kleppen mechaniek.
De ene kun je niet verstellen, de ander werkt met plaatjes... uh zo gedetailleerd weet ik dat niet.
Ik hoor ze zeker niet.
Km stand is bijna 60K. En ik hoef niet te betalen om ze te laten controleren cq stellen eventueel. Moet alleen wel zinvol zijn natuurlijk :wink:
Posted: Sat Apr 11, 2009 8:23 pm
by Keung
De kleppen zijn handmatig verstelbaar dmv stelschroef.
Posted: Sat Apr 11, 2009 8:34 pm
by Jo&
Keung wrote:De kleppen zijn handmatig verstelbaar dmv stelschroef.
Ah ok thanks! Geen plaatjes nodig dus?
Zou jij het aanraden de waardes te controleren op mn EP3?
Weet jij toevallig de waardes?
Posted: Sat Apr 11, 2009 10:44 pm
by Sinister
Voor een integra schrijven ze om de 20000 km voor, ikzelf laat het doen om de 40000 a 50000 als ik begin te horen of voelen aan de pks da het moet gebeuren.
Posted: Sun Apr 12, 2009 9:32 am
by culasse
Klepspeling aan de inlaatzijde 0.21-0.25 mm.
Klepspeling aan de uitlaatzijde 0.25-0.29 mm.
Je kunt het gewoon zelf doen, het is niet moeilijk, alleen veel werk en het is slecht voor je rug.
Zie mijn build thread.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4735
Posted: Sun Apr 12, 2009 11:42 am
by Sinister
Wel enkel doen bij koude motor, omdat anders de metingen niet kloppen door uitgezet metaal! Greetz
Posted: Mon Apr 13, 2009 1:25 pm
by Jo&
culasse wrote:Klepspeling aan de inlaatzijde 0.21-0.25 mm.
Klepspeling aan de uitlaatzijde 0.25-0.29 mm.
Je kunt het gewoon zelf doen, het is niet moeilijk, alleen veel werk en het is slecht voor je rug.
Zie mijn build thread.
http://hotel.messageboard.nl/3633/viewtopic.php?t=4735
Ik heb een EP3, gelden deze waarden hier ook voor?
Bij hoeveel km moet je eigenlijk officieel vanuit Honda je kleppen laten stellen?
Posted: Mon Apr 13, 2009 5:10 pm
by culasse
Ja, geldt ook voor een EP3.
Kleppen stellen moet officieel elke 100.000 km gebeuren, maar als je bovengemiddeld zit te vteccen de hele tijd, zou ik na ongeveer 50000 km eens kijken of de speling nog volgens de specificatie is.
In mijn geval was ik gewoon nieuwsgierig hoe het zat met de valve lash, aangezien ik op het net een item had gelezen van de eigenaar van Jtune in Australie, die iedereen met een FN2 opriep de valve clearance te checken, aangezien hij bij onderhoudswerk aan diverse FN2`s had gezien dat de speling wat aan de losse kant was.
En ja hoor, bij mijn wagen was de valve lash aan de losse kant, al was het nog wel binnen de toleraties. Voor maximum power heb ik de lash op minimum afgesteld, dus 0.21mm inlaat, 0.25mm uitlaat.
kleppen stellen
Posted: Mon Apr 13, 2009 8:43 pm
by martijn
@ Culasse er zijn ook dealers die dit voor je kunnen doen , dit is geen klusje voor een zaterdagje voor minder ervaren monteurs. Geeft een hoop herrie als het mis gaat, en kost dan ook een hoop.
Als je dit aan zou geven bij een kleine of grote beurt kun je er bij blijven en kijken.
Kleine dingen kun je best zelf doen, maar laat het binnenwerk van je motor over aan mensen die er " ervaren " in zijn.
Sorry MARTIJN
Posted: Mon Apr 13, 2009 9:10 pm
by D_ToXx
@martijn
voor sommige mensen is het (hobby)/nieuwsgierigheid.
dat probleem heb ik ook.
ik moet wel ff zeggen dat het meestal een automonteur(kameraad) is die
er aan sleutelt.
kleppen
Posted: Tue Apr 14, 2009 8:13 am
by martijn
Dat begrijp ik helemaal. Alleen kan het een hele dure hobby worden als je "zomaar "je ding doet.
Dit is gewoon een specialistische ingreep.
Niet om te zeiken hoor , maar als je dit soort dingen wil doen laat het a.u.b. over aan iemand die het kan en waar je op terug kan vallen.
De dealer b.v.
Nogmaals excuus,
Martijn
Posted: Tue Apr 14, 2009 8:36 am
by Sinister
Vind ik ook, is specialistenwerk, maar langs de andere kant heb ik al meermaals meegemaakt dat de dealer er niets van kent en enkel mijn huistuner Inter Tuning
Posted: Tue Apr 14, 2009 8:58 am
by culasse
Dank je voor de bezorgdheid, maar kleppen stellen is niet moeilijk meer als je het al bijna 30 jaar doet. Natuurlijk is het specialistisch werk, maar als je er een bepaalde vaardigheid voor hebt ontwikkeld, is het routine.
Ik ben nu eenmaal een doe het zelver. Ik sleutel al geruime tijd aan wagens en doe al het onderhoud het liefst zelf. De kleppentrein van de K20 motor ziet er op het eerste gezicht exotisch uit, maar het werkingsprincipe van de verbrandingsmotor is de laatste 100 jaar niet meer veranderd. Kleppen stellen is voor elke motor hetzelfde, ongeacht wat voor logo er op het kleppendeksel staat.
Als dit zo`n specialistisch werkje is, dan mogen de Honda technici in het vervolg wel wat nauwkeuriger te werk gaan.
Weliswaar was de klepspeling nog binnen de toleranties, maar in sommige gevallen was ie op het randje, ik had er twee uitlaatkleppen bij met een uiterste tolerantie van 0.29mm, dat is toch wel een beetje erg ruim. Bij één van de kleppen kon ik met wat gepiel de locknut zelfs met mijn vingers loswurmen, ze zitten helemaal niet zo vast.