Page 1 of 1
Olieverbruik B18C-R
Posted: Mon Mar 09, 2009 5:23 pm
by kamelenjager
Beste mensen, het is vrij algemeen bekend dat een B18C aardig wat olie kan verbruiken, en dat het vrij normaal is, vooral in hoge toeren.
Nu begin ik dit toch wel aardig zat te worden, bij een beetje sportief straatgedrag kan ik elke 1000km wel een liter bijvullen, tot mijn grote ergenis.
Is het bekend waar dit gebruik vandaan komt? Zou dit puur aan zuigerveren (olieschraap veren) liggen, of zou het ook aan iets anders kunnen liggen?
Kenmerken van mijn olieverbruik:
1) Boven de 8000tpm (redline 9k) grote blauwe pluim achter de auto. Bij 'normaal' gebruik, gen hoge toeren, aanzienlijk minder verbruik.
2) Als ik stationair +8000 tpm ga komt er blauwe pluim onder het blok vandaan! Uitlaatlijn is gasdicht! Zou dit kunnen komen door dat de carterpan iets los komt te staan door een te hoge druk ofzo?
Extra info:
- Blok is recent geflusht
- ECU moet nog afgesteld worden, maar dit zou geen invloed mogen hebben op olievebruik toch?
Posted: Mon Mar 09, 2009 5:38 pm
by CyRaX
Vind het altijd maar raar dat iedereen praat over "het normale hoge olieverbruik van een b18c".
Mijn ITR verbruikt zo goed las niks op Castrol 5w-30.
Maar goed, om op je vraag terug te komen:
Je olieverbruik kan komen door verschillende oorzaken, zoals inderdaad versleten zuigerveren, maar het kan ook ontsnappen via je klepsteelafdichtingen.
Op wat voor olie rij je? 0w.....of hoger? En welk type olie?
Je olieverbruik komt NIET door je carterpan verhaal.
Het komt ook niet door je afstelling!
Posted: Mon Mar 09, 2009 5:58 pm
by kamelenjager
CyRaX wrote:Je olieverbruik kan komen door verschillende oorzaken, zoals inderdaad versleten zuigerveren, maar het kan ook ontsnappen via je klepsteelafdichtingen.
Op wat voor olie rij je? 0w.....of hoger? En welk type olie?
Je olieverbruik komt NIET door je carterpan verhaal.
Het komt ook niet door je afstelling!
Klepsteelafdichtingen, dit zou te maken kunnen hebben met het hoge toeren gebeuren, klinkt wel aannemelijk.
Ik rij op 5W-40 olie.
Betreft het carterpan verhaal, iemand een idee waar deze pluim ontsnapt? Ik kan er niet achter komen lijkt echt onder het blok zelf weg te komen.
Posted: Mon Mar 09, 2009 8:20 pm
by Jo&
Ik weet niet hoe je het kan verhelpen, ik weet alleen wel dat het merk en type olie erg veel uitmaakt. Dit is zeker geen oplossing want jou probleem lijkt ergens anders vandaan te komen, maar misschien is dit vast een goed begin.
Posted: Mon Mar 09, 2009 8:27 pm
by kamelenjager
Ik heb het olie topic doorgelezen, gezien ik een vrij 'dagelijkse' gebruiker ben, gemiddeld 4 á 500 km per week.
10w40 Zou mijn keuze worden dan. Voorkeur voor merk in de 10w40?
Posted: Mon Mar 09, 2009 9:34 pm
by Jo&
Dat het een A merk is, is het belangrijkste.
Beste is 2x verversen als je overstapt... En oliefilter vervangen.
Motul, Castrol, Shell, Esso etc etc
Posted: Tue Jul 07, 2009 4:46 pm
by DC2TYPER
Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat. Kleprubbers versleten ?
Posted: Tue Jul 07, 2009 6:18 pm
by Gaskleppie
rook onder het blok vandaan lijkt op overmatige carterdruk waardoor het bij alle mogenlijke gaten eruit komt, dus ook uit het potje aan de achtekant van het blok. Lijkt me wel dat er dan iets los ligt. Zomaar daar rook vandaan komen kan in principe niet. Zit de carter druk afvoer nog standaard of zijn daar dingen aan gewijzigt?
Posted: Wed Jul 08, 2009 7:13 am
by DC2TYPER
DC2TYPER wrote:Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat.
Iemand een idee wat de oorzaak van dit fenomeen is?
Posted: Wed Jul 08, 2009 8:49 am
by ee8
Gaskleppie wrote:rook onder het blok vandaan lijkt op overmatige carterdruk waardoor het bij alle mogenlijke gaten eruit komt, dus ook uit het potje aan de achtekant van het blok. Lijkt me wel dat er dan iets los ligt. Zomaar daar rook vandaan komen kan in principe niet. Zit de carter druk afvoer nog standaard of zijn daar dingen aan gewijzigt?
carterdruk door zuigerveren of wanden slecht kan ook.
cilinderwanden worden nog wel es wat gladder bij b-series waardoor ze olie gaan verbruiken.
Posted: Wed Jul 08, 2009 7:23 pm
by roblom
DC2TYPER wrote:DC2TYPER wrote:Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat.
Iemand een idee wat de oorzaak van dit fenomeen is?
Klepseals waarschijnlijk.
Heb overigens ook een B18C6 maar ook geen olie verbruik, rij bijna 30.000 km per jaar en hoef dus bijna nooit tussen de beurten door bij te vullen. Heel soms een beetje (waarom soms heb ik geen idee van) maar meestal niet.
Posted: Fri Jul 10, 2009 6:02 am
by jochem dc2
roblom wrote:DC2TYPER wrote:DC2TYPER wrote:Gas geven tot vb 8000rpm, dan gas lossen tot 6500, terug wat gas bijgeven en een rookpluim uit de uitlaat.
Iemand een idee wat de oorzaak van dit fenomeen is?
Klepseals waarschijnlijk.
Heb overigens ook een B18C6 maar ook geen olie verbruik, rij bijna 30.000 km per jaar en hoef dus bijna nooit tussen de beurten door bij te vullen. Heel soms een beetje (waarom soms heb ik geen idee van) maar meestal niet.
Toen ik mijn ITR bij TCC afleverde, kreeg ik ook te horen dat mijn "hoge" olie verbruik, waarschijnlijk lag aan de klepsealtjes.....
Greetz,