Page 1 of 1

profieldiepte + bandendruk

Posted: Thu Feb 19, 2009 10:18 am
by frederik
ik had eens een vraagje over de profieldiepte van een band. voor de keuring moet die minimum 1.6 mm zijn dacht ik.

maar tot hoeveel is het eigelijk nog veilig ? want 1.6 mm lijkt me wel heel weinig te zijn ? of niet?

en hoeveel is aan te raden voor het circuit op te gaan ?

ik had dit eens graag geweten over een gewone band. en over een sportieve band zoals de yokohama parada spec 2


zaterdag in zolder ga ik rijden met een set dunlop sp sport 215/40/17. op hoeveel druk zou ik die ongeveer moeten zetten ? vooraan en achteraan ?

Posted: Thu Feb 19, 2009 11:00 am
by ee8
1.6mm of eronder: apk afkeur
1.7-2.5: adviescode apk

veilig, tja......onder de 3mm vind ik versleten.....dus 3mm + zou je als veilig kunnen houden.

Posted: Thu Feb 19, 2009 1:15 pm
by culasse
Zolang je er niet mee in de regen rijdt is 1.6 mm minimum eigenlijk geen probleem.
Vroeger, toen ik geen geld had reed ik bij wijze van spreken in auto`s van 100 gulden met vier verschillende banden, geheel kaal. En toch reed het goed. Het hangt ervan af wat voor eisen je stelt.

Wat circuitgebruik betreft, in de tijd van voor trackdaybanden waren er mensen die met geschaafde wegbanden rondreden. De profieldiepte werd teruggebracht tot ongeveer 2.5 mm. De gedachte daarachter was dat dit voor minder verwringing van het loopvlak zorgde, dus meer bochtsnelheid en koersvastheid. Er waren echter ook tegenargumenten; afgeschaafde banden hebben minder rubbermateriaal in het overgebleven loopvlakgedeelte om warmte te absorberen, dus een band met weinig of geen profiel meer heeft grotere kans op oververhitting, en dus gripverlies.
Ik reed vroeger op het circuit meestal op standaardbanden die vrijwel geheel versleten waren, maar ik kon gauw merken wanneer de boel oververhit werd. Langer doorrijden had dan geen zin meer en na een rondje of 4 moest ik vaak de pits opzoeken om de banden te laten koelen.
Op den duur had ik de neiging om met lagere bandspanning rond te rijden, zo gauw de banden glijerig werden, was het tijd om even te pauzeren. Vaak kon ik zo nog een paar extra ronden rijden.
Op den duur kon ik me trackdaybanden veroorloven en was dat gedoe verleden tijd.

Posted: Thu Feb 19, 2009 1:18 pm
by frederik
het is maar omdat ik een set yoko parada spec 2 bandjes op de kop heb getikt die bijna op zijn.voor een heel leuke prijs. dus een 4mm profieldiepte. en ik vroeg me af of ik daar nog iets mee kon doen

Posted: Thu Feb 19, 2009 1:27 pm
by frederik
zaterdag in zolder ga ik rijden met een set dunlop sp sport 215/40/17. op hoeveel druk zou ik die ongeveer moeten zetten ? vooraan en achteraan ?

Posted: Thu Feb 19, 2009 2:40 pm
by culasse
Gewoon de normale spanning voor op de openbare weg, zou ik zeggen.
Het is momenteel toch hardstikke koud, en de temperatuur in de banden blijft waarschijnlijk wel binnen de perken. Op het circuit had ik de neiging om achter iets meer spanning erin te doen dan voor. De voorbanden worden meestal wat warmer dan achter omdat ze meer belast worden.

Posted: Thu Feb 19, 2009 6:37 pm
by JDMTEG
frederik wrote:zaterdag in zolder ga ik rijden met een set dunlop sp sport 215/40/17. op hoeveel druk zou ik die ongeveer moeten zetten ? vooraan en achteraan ?


Ga je de circuit experience doen? Daar zullen ze het je wel zeggen. 1.8bar
Heb het eind vorig jaar ook gedaan en viel best mee. Zeker voor herhaling vatbaar... als ik mijn ITR nog had.

Ach... misschien mijn nieuwe 'occasie' keteltje eens los laten. Heb nog een uur vrij rijden te goed.

Posted: Fri Feb 20, 2009 8:43 am
by frederik
ITR897 wrote:
frederik wrote:zaterdag in zolder ga ik rijden met een set dunlop sp sport 215/40/17. op hoeveel druk zou ik die ongeveer moeten zetten ? vooraan en achteraan ?


Ga je de circuit experience doen? Daar zullen ze het je wel zeggen. 1.8bar
Heb het eind vorig jaar ook gedaan en viel best mee. Zeker voor herhaling vatbaar... als ik mijn ITR nog had.

Ach... misschien mijn nieuwe 'occasie' keteltje eens los laten. Heb nog een uur vrij rijden te goed.


ja ik ga de circuit experience doen

Posted: Sun Feb 22, 2009 2:25 am
by Jo&
Onder de 3mm is niet aan te raden.
Maar aan de andere kant (bijna) kalen banden fungeren als sliks, met als nadeel dat je banden weinig koelen... Hangt van de omstandigheden af en hoe je band afgesleten is.

Ik heb Bridgestone RE050A XL banden op standaard velgen. Mijn normale bandenspanning is 2,6 bar op alle wielen. Heb een beetje gexperiementeerd alleen met weggebruik! met 2,5 tot 2,7 bar. En ik vind het fijn als de voorste banden juist niet te zacht staan, omdat je met hardere banden scherper in kan sturen en meer gevoel met de weg houd in een bocht.
En achter juist niet te hard omdat ik dan het gevoel heb grip te verliezen.

Dus zodoende mijn ervaring voor weggebruik.

Als het je eerste keer is op het circuit, is het misschien handig om gewoon alles te laten zoals je op de weg ook rijdt. Je bent dat immers gewent en zal waarschijnlijk toch de auto toch niet tot zn uiterste pushen en niet zo rijden dat je echt banden vreet enz.

Al zijn (ook voor op de weg) bandjes met 1,6mm zeker erg kaal, zeker voor op de weg. Vergeet niet dat je naast grip, ook te maken heb met afvoer van water in de kanalen van je banden. En met droog weer is meer rubber meer grip, maar in waterige omstandigheden is minder profieldiepte minder afvoer van water. Bezuinigen op banden is echt een hele slechte bezuiniging die je juist duur kan komen te staan...

Posted: Sun Feb 22, 2009 11:05 am
by frederik
ik heb gisteren de parada's gaan halen en ik moet zeggen ze zien er nog redelijk goed uit.

ik heb in zolder gereden met 1.8 bar in de bandjes, en ik moet zeggen de ctr ging goed, ik reed wel op dunlop sp sports. de baan lag er wat vochtig uit maar de ctr bleef met deze bandendruk mooi stabiel controleerbaar. mijn vorige keer op zolder reed ik op de gewone bandendruk voor op de weg, en toen was het ook nat, en was de ctr zeker minder controleerbaar dan gisteren.

Posted: Mon Feb 23, 2009 10:00 am
by Jo&
frederik wrote:ik heb gisteren de parada's gaan halen en ik moet zeggen ze zien er nog redelijk goed uit.

ik heb in zolder gereden met 1.8 bar in de bandjes, en ik moet zeggen de ctr ging goed, ik reed wel op dunlop sp sports. de baan lag er wat vochtig uit maar de ctr bleef met deze bandendruk mooi stabiel controleerbaar. mijn vorige keer op zolder reed ik op de gewone bandendruk voor op de weg, en toen was het ook nat, en was de ctr zeker minder controleerbaar dan gisteren.


Hangt ook van je bandensoort af welke druk je wilt gebruiken. Het is wel zo dat als je op het circuit flink door gast, je banden warmer worden, dus ook de lucht er in en die zet uit als die warm wordt dus dan neemt de druk toe.

Ik denk dat je het gewoon proefondervindelijk vast moet stellen en maar beginnen met die 1.8 die je zelf gebruikt.

Posted: Mon Feb 23, 2009 3:37 pm
by frederik
ja ik ben begonnen op 1.8 bar. en dat lijkt me aardig in de buurt te zitten. naarmate ik enkele rondjes rond geweest was tegen een matig tempo zodat de bandjes goed warm konda worden merkte ik dat de auto beter controleerbaar was. ook was de achterkant makkelijker in bedwang te houden leek me. ook had ik minder last van onderstuur in het nat tegenover vorige keer op circuit zolder.

vorige keer op zolder reed ik op de gewone druk voor op straat. dit werd toen volgens mij veel te hard na een paar rondjes

Posted: Mon Feb 23, 2009 5:14 pm
by Jo&
Veel succes!

Posted: Wed Feb 25, 2009 12:57 pm
by JDMTEG
Heb je je bandendruk ook gemeten na het rijden?

Bij mij was dat in december, voor het rijden 1.8 en na het rijden links 2.3 en rechts 2.6. type banden: Federal SS-595.

Posted: Wed Feb 25, 2009 3:02 pm
by frederik
nee, dat heb ik niet gedaan