Lichte vliegwiel ATR
Lichte vliegwiel ATR
Hi luitjes, ik heb een vraag? Ik ben van plan een lichte vliegwiel van TCC in mijn ATR te plaatsen, maar wat is de na en voordelen van? Wordt de motor ook onrustiger? Dusss wie heeft er ervaring mee?
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
Zijn genoeg topics over te vinden,
Motor wordt er zeker niet onrustig van, zo licht is zn TCC wiel niet.
Een Fidanza wiel weegt 3,5kg, en zelfs daar heb je er geen last van.
Motor accelereerd sneller, valt ook sneller terug in toeren.
Theoritisch gezien, kun je minder op de motor afremmen, in de praktijk nog nooit gemerkt.
Ik zeg zeker doen!
Motor wordt er zeker niet onrustig van, zo licht is zn TCC wiel niet.
Een Fidanza wiel weegt 3,5kg, en zelfs daar heb je er geen last van.
Motor accelereerd sneller, valt ook sneller terug in toeren.
Theoritisch gezien, kun je minder op de motor afremmen, in de praktijk nog nooit gemerkt.
Ik zeg zeker doen!
-
- Posts: 49
- Joined: Wed Apr 02, 2008 2:19 pm
Ik heb jarenlang met een Spoon gereden en nog nooit problemen gehad. Ook nog nooit van scheuren gehoord bij andere rijders...
Maar er zijn inderdaad topics genoeg over dit onderwerp.
Maar er zijn inderdaad topics genoeg over dit onderwerp.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
Heeft je motor ook balansassen? Zo ja, dan heeft het geen zin.
Een licht vliegwiel is goed te combineren met een short shifter en een paddle clutch met een kort aangrijppunt. Ik heb verschillende Franse wagens gehad met zo`n ombouw, en dat werkte gewoon fantastisch.
Een heel licht vliegwiel betekent wel dat er overal op materiaal is bezuinigd, om hem maar zo licht mogelijk te maken. Dat betekent dat bij intensief en langdurig hard raggen een hoop warmte van de koppeling door het vliegwiel geabsorbeerd wordt. Is het vliegwiel niet vrij van spanningen uit het smeed-of gietproces, kan dit tenslotte leiden tot stressfracturen, vooral bij de boutgaten en het kranswiel voor de startmotoraandrijving. In het ergste geval breekt het ding, meestal op de meest ongelegen momenten. Bij de huidige moderne voorwielaandrijver zit het vliegwiel meestal niet meer dan 20 cm verwijderd van de rechtergasvoet. Bij bijna 8000 toeren krijgt zo`n vliegwiel de kracht van een handgranaat, wanneer ie in stukken breekt. iets om in het achterhoofd te houden bij de aanschaf van een vliegwiel.
Een licht vliegwiel is goed te combineren met een short shifter en een paddle clutch met een kort aangrijppunt. Ik heb verschillende Franse wagens gehad met zo`n ombouw, en dat werkte gewoon fantastisch.
Een heel licht vliegwiel betekent wel dat er overal op materiaal is bezuinigd, om hem maar zo licht mogelijk te maken. Dat betekent dat bij intensief en langdurig hard raggen een hoop warmte van de koppeling door het vliegwiel geabsorbeerd wordt. Is het vliegwiel niet vrij van spanningen uit het smeed-of gietproces, kan dit tenslotte leiden tot stressfracturen, vooral bij de boutgaten en het kranswiel voor de startmotoraandrijving. In het ergste geval breekt het ding, meestal op de meest ongelegen momenten. Bij de huidige moderne voorwielaandrijver zit het vliegwiel meestal niet meer dan 20 cm verwijderd van de rechtergasvoet. Bij bijna 8000 toeren krijgt zo`n vliegwiel de kracht van een handgranaat, wanneer ie in stukken breekt. iets om in het achterhoofd te houden bij de aanschaf van een vliegwiel.
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
Sorry maar dit is geen goed voorbeeld maar meer sensatie.
De foto is van een extreem voorbeeld van een drag race auto en is zeker geen lichte maar extra dik zelfs met een dunnere koppelingsplaat om het te laten passen. Staal op staal.
De koppeling die hier gebruikt is voor veel meer dan de 200-250pk die wij hebben.
Een voorbeeld/idee geven over een "handgranaat" klinkt ook grappig. Reken die ook eens uit voor een OEM zuiger bij 8500 tpm van een ?
Naar mijn mening is bezuinigen op een goedkoop vliegwiel mogelijk, maar zoals vaker betekent dit vaak mindere kwaliteit. Het vliegwiel inbouwen kost je veel meer aan tijd/arbeidsloon. Als er dus een vliegwiel of koppeling van mindere kwaliteit in zit en een van de twee begeeft het dan krijg je de dure in en uitbouw kosten weer.
De vraag is altijd; wat zijn je plannen er mee?
De foto is van een extreem voorbeeld van een drag race auto en is zeker geen lichte maar extra dik zelfs met een dunnere koppelingsplaat om het te laten passen. Staal op staal.
De koppeling die hier gebruikt is voor veel meer dan de 200-250pk die wij hebben.
Een voorbeeld/idee geven over een "handgranaat" klinkt ook grappig. Reken die ook eens uit voor een OEM zuiger bij 8500 tpm van een ?
Naar mijn mening is bezuinigen op een goedkoop vliegwiel mogelijk, maar zoals vaker betekent dit vaak mindere kwaliteit. Het vliegwiel inbouwen kost je veel meer aan tijd/arbeidsloon. Als er dus een vliegwiel of koppeling van mindere kwaliteit in zit en een van de twee begeeft het dan krijg je de dure in en uitbouw kosten weer.
De vraag is altijd; wat zijn je plannen er mee?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm