Lichte vliegwiel ATR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
bar honda

Lichte vliegwiel ATR

Post by bar honda »

Hi luitjes, ik heb een vraag? Ik ben van plan een lichte vliegwiel van TCC in mijn ATR te plaatsen, maar wat is de na en voordelen van? Wordt de motor ook onrustiger? Dusss wie heeft er ervaring mee?
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Zijn genoeg topics over te vinden,

Motor wordt er zeker niet onrustig van, zo licht is zn TCC wiel niet.
Een Fidanza wiel weegt 3,5kg, en zelfs daar heb je er geen last van.

Motor accelereerd sneller, valt ook sneller terug in toeren.
Theoritisch gezien, kun je minder op de motor afremmen, in de praktijk nog nooit gemerkt.
Ik zeg zeker doen!
accord niels

Post by accord niels »

ik heb het ook op mijn accord, en het is goed te merken. Ja zeker doen. ik weet niet wat ze bij tcc kosten, maar op ebay.com staan ze ook van fidanza.
sigur

Post by sigur »

Heb voor mijn ITR ook een TCC vliegwiel erin en bevalt me prima.
En dat je minder kan afremmen op de motor heb ik ook niet gemerkt.
LCR

Post by LCR »

Zeker doen!
Heb al bij RJ geinformeerd en die zei dat de TCC vliegwiel goed is,terwijl er bij een bekend merk (lepel :-? ) wel scheuren waren gemeld onder de users.....
Ik w8 even op de grote beurt....dan ga ik wel veel tegelijk vervangen
HONDA

Post by HONDA »

Ik heb jarenlang met een Spoon gereden en nog nooit problemen gehad. Ook nog nooit van scheuren gehoord bij andere rijders...

Maar er zijn inderdaad topics genoeg over dit onderwerp.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Hint: Fidanza via ebay is EN goedkoper EN veel lichter...
slydawg

Post by slydawg »

Elk vliegwiel kan scheuren, maakt niet uit welk merk, is hoe je ermee omgaat.
Ik heb gescheurde vliegwielen gezien van Toda, Fidanza en ook van minder bekende merken.

En te licht is ook weer niet goed.
culasse

Post by culasse »

Heeft je motor ook balansassen? Zo ja, dan heeft het geen zin.
Een licht vliegwiel is goed te combineren met een short shifter en een paddle clutch met een kort aangrijppunt. Ik heb verschillende Franse wagens gehad met zo`n ombouw, en dat werkte gewoon fantastisch.

Een heel licht vliegwiel betekent wel dat er overal op materiaal is bezuinigd, om hem maar zo licht mogelijk te maken. Dat betekent dat bij intensief en langdurig hard raggen een hoop warmte van de koppeling door het vliegwiel geabsorbeerd wordt. Is het vliegwiel niet vrij van spanningen uit het smeed-of gietproces, kan dit tenslotte leiden tot stressfracturen, vooral bij de boutgaten en het kranswiel voor de startmotoraandrijving. In het ergste geval breekt het ding, meestal op de meest ongelegen momenten. Bij de huidige moderne voorwielaandrijver zit het vliegwiel meestal niet meer dan 20 cm verwijderd van de rechtergasvoet. Bij bijna 8000 toeren krijgt zo`n vliegwiel de kracht van een handgranaat, wanneer ie in stukken breekt. iets om in het achterhoofd te houden bij de aanschaf van een vliegwiel.
culasse

Post by culasse »

Hier een voorbeeld waar het even mis ging.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

In de dragster racerij komen dit soort dingen wel eens voor.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

hahah

WTF!! :shock: :shock:
Delta_lima

Post by Delta_lima »

In de dragracerij wordt er ook wel wat agressiever omgegaan met materiaal.
LCR

Post by LCR »

:shock:
Heilige bananen! Dat's te heftig voor woorden..........maar ga het toch doen :twisted:
JDMTEG

Post by JDMTEG »

:shock: Dat ziet er lief uit.
mr. X

Post by mr. X »

Allejesus...

Dan ben je wel blij dat zo'n stuk metaal door je motorkap gaat en niet door je schutbord op borst hoogte naar binnen komt zetten...

Ik schrok even, dacht dat het je FN2 was!
slydawg

Post by slydawg »

mr. X wrote:Allejesus...

Dan ben je wel blij dat zo'n stuk metaal door je motorkap gaat en niet door je schutbord op borst hoogte naar binnen komt zetten...

Ik schrok even, dacht dat het je FN2 was!

In die auto is de motor in lengte richting dus veeel minder kans, maar voor de FWD rijder.......
Katana

Post by Katana »

Sorry maar dit is geen goed voorbeeld maar meer sensatie.

De foto is van een extreem voorbeeld van een drag race auto en is zeker geen lichte maar extra dik zelfs met een dunnere koppelingsplaat om het te laten passen. Staal op staal.

De koppeling die hier gebruikt is voor veel meer dan de 200-250pk die wij hebben.

Een voorbeeld/idee geven over een "handgranaat" klinkt ook grappig. Reken die ook eens uit voor een OEM zuiger bij 8500 tpm van een ?

Naar mijn mening is bezuinigen op een goedkoop vliegwiel mogelijk, maar zoals vaker betekent dit vaak mindere kwaliteit. Het vliegwiel inbouwen kost je veel meer aan tijd/arbeidsloon. Als er dus een vliegwiel of koppeling van mindere kwaliteit in zit en een van de twee begeeft het dan krijg je de dure in en uitbouw kosten weer.

De vraag is altijd; wat zijn je plannen er mee?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Meneer Culasse is weer eens een beetje aan het overdrijven. Wat wij met onze auto's doen zal zeker niet dit soort resultaten geven.

En stop eens met Honda vergelijken met die franse meuk.... heeft echt geen toegevoegde waarde..
S.J.

Post by S.J. »

Aan elke modificatie zit een risico. Als je geen risico wil lopen kun je de auto beter stock laten. Nieuwe technologie ontstaat door fouten maken en het verbeteren van die fouten. Ik zou het gewoon doen als ik jou was.
black-night

Post by black-night »

zo dat gebeurt dus met lichte vliegwiel
Locked