Plaatsing van olie temperatuur meter
Posted: Sat Jul 26, 2008 1:22 am
Na 10 minuten zoeken heb ik 4 topic gevonden die enigsinds gerelateerd zijn maar allemaal dood lopen. Vandaar dat ik een nieuw topic open waarin hopelijk de informatie samengevat kan worden met een heldere uitleg.
Topic 1
Topic 2
Topic 3
Topic 4
Er zit namelijk verschil in de temperatuur die je meet met een olie ring (tussen olie filter en blok), en de temperatuur in je carterpan.
Waar kun je de sensor het best plaatsen?
In bovenstaande topics heb ik gelezen dat de temperatuur bij het olie filter lager ligt doordat hij daar al wat temperatuur heeft verloren.
De meest logische plaats voor een accurate meting is dus je carter pan.
Wat zijn de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden bij plaatsing van een sensor in je carterpan?
Punt een:
Zorg voor genoeg ruimte. Ben er altijd zeker van dat de sensor niet te ver in je carter pan steekt waardoor hij mogelijk met iets in contact kan komen.
Punt twee:
Zorg er altijd van te voren voor dat de sensor in de moer past. Het is behoorlijk vervelend om erachter te komen als de moer al daadwerkelijk is vastgelast aan de binnenkant van je carter.
Punt drie:
Zorg dat de rijwind de sensor niet kan beinvloeden. Logisch dat de sensor een lagere temperatuur zal aangeven als hij continu door rijwind wordt afgekoeld.
Punt vier:
Zorg ervoor dat de bedrading goed aangesloten is. Laat hem niet in de buurt komen van onderdelen die erg heet worden. Als de meter gebruik maakt van een contact geschakeld lampje, soldeer het dan áltijd. Veiligheid voor alles. Zo voorkom je eventueel brand gevaar door kortsluiting.
Laatste aandachtspunt van mijn kant:
Monteer het metertje zo dat je er niet door afgeleid wordt tijdens het rijden op de weg, en hij makkelijk af te lezen is op het circuit.
Zijn er nog mensen met advies?
Hoe kom je er bijvoorbeeld achter waar de sensor het minst last heeft van de rijwind?
Goede of nare ervaringen met een bepaald met meter? Post het hier ook.
Laatste vraag:
Is het gewoon mogelijk een normale moer aan de binnenkant van je carterpan te lassen of is deze van een speciale legering gemaakt waardoor dit wellicht niet mogelijk is?
Topic 1
Topic 2
Topic 3
Topic 4
Er zit namelijk verschil in de temperatuur die je meet met een olie ring (tussen olie filter en blok), en de temperatuur in je carterpan.
Waar kun je de sensor het best plaatsen?
In bovenstaande topics heb ik gelezen dat de temperatuur bij het olie filter lager ligt doordat hij daar al wat temperatuur heeft verloren.
De meest logische plaats voor een accurate meting is dus je carter pan.
Wat zijn de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden bij plaatsing van een sensor in je carterpan?
Punt een:
Zorg voor genoeg ruimte. Ben er altijd zeker van dat de sensor niet te ver in je carter pan steekt waardoor hij mogelijk met iets in contact kan komen.
Punt twee:
Zorg er altijd van te voren voor dat de sensor in de moer past. Het is behoorlijk vervelend om erachter te komen als de moer al daadwerkelijk is vastgelast aan de binnenkant van je carter.
Punt drie:
Zorg dat de rijwind de sensor niet kan beinvloeden. Logisch dat de sensor een lagere temperatuur zal aangeven als hij continu door rijwind wordt afgekoeld.
Punt vier:
Zorg ervoor dat de bedrading goed aangesloten is. Laat hem niet in de buurt komen van onderdelen die erg heet worden. Als de meter gebruik maakt van een contact geschakeld lampje, soldeer het dan áltijd. Veiligheid voor alles. Zo voorkom je eventueel brand gevaar door kortsluiting.
Laatste aandachtspunt van mijn kant:
Monteer het metertje zo dat je er niet door afgeleid wordt tijdens het rijden op de weg, en hij makkelijk af te lezen is op het circuit.
Zijn er nog mensen met advies?
Hoe kom je er bijvoorbeeld achter waar de sensor het minst last heeft van de rijwind?
Goede of nare ervaringen met een bepaald met meter? Post het hier ook.
Laatste vraag:
Is het gewoon mogelijk een normale moer aan de binnenkant van je carterpan te lassen of is deze van een speciale legering gemaakt waardoor dit wellicht niet mogelijk is?