Page 1 of 1

Imploderen van het dak

Posted: Sat Jul 26, 2008 12:08 am
by mr. X
Aangezien ik behoorlijk aan het klussen ben geweest aan de EG en het bijna een 'bare-shell' is geworden, vroeg ik me het volgende af:

De 2 gelijmde zijraampjes en de voorruit heb ik zelf eruit gesneden met speciaal gereedschap. Nu heb ik eens opgevangen dat het mogelijk was wanneer je zonder ramen rond rijdt er de kans bestaat dat het implodeert, ofwel de hele zooi naar beneden komt.
Dat is te begrijpen als het raam deel uitmaakt van de carrosserie, echter de EG heeft gelijmde ramen. Er lopen waarschijnlijk ook 2 buizen door je A stijlen die voor de stijfheid zorgen.

Is het mogelijk om met de auto te gaan rijden zonder dat het dak naar beneden komt?
Weet iemand hier meer over?

Natuurlijk ga ik er geen lange stukken mee over de snelweg rijden. We hebben voor onze schuur wel een venijnig hoog drempeltje liggen. Dat is het eerste obstakel als de auto eruit moet, en bij eventueel transport op een auto ambulance krijgt hij ook schokken te voorduren.
Vandaar de vraag.

Bedankt voor de input!

Posted: Sat Jul 26, 2008 12:23 am
by D_ToXx
lol! denk dat je het wel red met een 80km/u,hangt af van de windrichting natuurlijk. maar misschien een oplossing een spanbandje of twee erom? voor de zekerheid..en stutten. :D

Posted: Sat Jul 26, 2008 12:25 am
by mr. X
D_ToXx wrote:lol! denk dat je het wel red met een 80km/u,hangt af van de windrichting natuurlijk. maar misschien een oplossing een spanbandje of twee erom? voor de zekerheid..en stutten. :D


Imploderen is het inzakken van het dak, dat hij eraf waait lijkt me sterk :D

Posted: Sat Jul 26, 2008 12:31 am
by D_ToXx
hahaah klopt.. :D (foutje)

maar goed :D , stutten en en spanbandje doen denk ik wonderen.

Posted: Sat Jul 26, 2008 7:16 am
by Goelette
ik heb toch al heel wat auto's op een ambulance vervoerd zonder voorruit, en het dak is nog nooit geimplodeerd.... Lijkt me dat daar ook wel veel grotere krachten voor nodig zijn, als het uberhaupt al mogelijk is.

Overigens maakt je raam deel uit van de carosserie, OMDAT hij erin gelijmd zit. Als hij los in een rubber er in zat maakt hij geen deel uit van de carosserie.

Posted: Sun Jul 27, 2008 11:15 am
by ee8
niet mee rijden.

beetje rondduwen enzo maakt niet uit, maar met motor erin enzo gewoon niet doen.

Posted: Mon Jul 28, 2008 7:15 am
by RedSun
Zou er ook niet teveel mee kloten nee. Zo min mogelijk vervoeren en zo kort mogelijk de ruiten eruit laten. zeker de de voorruit is een belangrijk onderdeel van de constructie.

Japans staal is al zo dun.

Posted: Mon Jul 28, 2008 11:01 am
by IvoG
Goelette wrote:Overigens maakt je raam deel uit van de carosserie, OMDAT hij erin gelijmd zit. Als hij los in een rubber er in zat maakt hij geen deel uit van de carosserie.
:idea: :idea: :idea:

Posted: Mon Jul 28, 2008 12:27 pm
by RedSun
Dat zou jij toch moeten snappen Ivo. Als hij los ligt kan hij de carosserie nooit verstevigen maar omdat hij vast zit in de carosserie verstevigd hij de constructie.

Overigens zit hij gekit en niet gelijmd.

Maar ik snap je punt, hij verstevigd iets maar niet erg veel, met name torderen wordt iets tegen gegaan. Maar als je een zwakke a stijl hebt klapt je ruit er gewoon uit als hij tordeerd.

Posted: Tue Jul 29, 2008 11:28 am
by IvoG
Ik trek Goelette niet in twijfel, ik haal het punt juist aan, tot 3 keer toe!

:idea: <> :?:

Het is mijn manier om te beamen dat ik het met het punt van Goelette juist eens ben, en waarom.

Posted: Tue Jul 29, 2008 12:14 pm
by RedSun
Excuses Ivo, er is inderdaad een verschil tussen vraagteken en lampje....