Page 1 of 1

Lakbeschermingsproducten

Posted: Mon May 26, 2008 11:49 am
by bastiaan45
Op verzoek dit topic.

Korte toelichting. Ik heb stage gelopen bij het Benelux hoofdkantoor van ProTech Lakbescherming te Moergestel. Ik ben hier ook in vaste dienst getreden en ben tot en met maart 2008 in dienst geweest. Ik heb aldaar Marketing en PR verzorgd.

Er mag dus gezegd worden dat ik weet hoe de wereld van de lakbescherming in elkaar zit, wat er op de markt is qua aanbod en wat nou de voordelen zijn van dergelijke behandelingen.

Ik ga geen promotionele praatjes houden voor welk merk dan ook, maar als er vragen zijn over zaken zal ik mijn best doen om ze zo goed en eerlijk mogelijk te beantwoorden en te zorgen dat ik een juist en onafhankelijk advies kan geven.

Dus roept u maar! :D

Posted: Mon May 26, 2008 4:15 pm
by Sincx
Heb er alvast één voor je !

Zoek nog een goeie en niet te dure execentrische polijst machine incl. pads !
Heb wel wat lopen neuzen maar misschien dat je nog gouden tip hebt, voor de rest ben ik voorzien :wink:

Posted: Mon May 26, 2008 5:11 pm
by HONDA
Image

Posted: Mon May 26, 2008 5:22 pm
by bastiaan45
Als je de beste wilt, kan ik er maar 1 aanraden, dat is een Flex. Qua prijs weet ik niet precies hoe deze zit, kwalitatief is het de beste, en hij werkt erg fijn.

www.flex-tools.com

Schijven zou ik bestellen van Meguiars, Rood, geel en wit, de kleine variant, MW-serie is dat geloof ik. (Mocht je echt ervaren zijn kun je de wollen schijf nog nemen, maar ik raad je aan die te laten liggen tenzij je professioneel lakbewerker bent.)

Ik twijfel niet aan je kunnen, maar zorg wel dat je exact weet hoe je moet polijsten. Dat is namelijk een vak wat slechts sommige mensen echt kunnen, en heel veel mensen proberen. Het is echt een vak. Je moet met dergelijke dingen om kunnen gaan, anders richt je meer schade aan dan dat je goed doet. Kortom, ga hier alleen mee aan de slag als je er echt ervaring mee hebt en cursussen in gevolgd hebt. Anders kun je beter voor een goede Hand Polish gaan, daar richt je veel minder snel schade mee aan.
Meguiars M-8032 is daarvan een goed voorbeeld.

Succes!

Posted: Mon May 26, 2008 5:31 pm
by Sincx
Alright zal er eens verder naar kijken. Heb al paar keer meegekeken met een ware pro op het gebied van detailen en al een paar keer zelf wat stukken gedaan. Informatie genoeg over verzameld en al wat ervaring mee opgedaan dus wil de stap gaan wagen en als test project is met mijn Clio beginnen :lol: Kan er alleen maar beter op worden :thumbs:

Posted: Mon May 26, 2008 6:01 pm
by bastiaan45
Netjes, veel succes ermee.

Tip: pas op bij randen van plaatwerk en bollingen of randen in de carosserie. Daar ga je extra snel door de lak heen.

Daarnaast zou ik ergens onderaan de auto beginnen. Mocht het misgaan, zie je dit minder snel dan dat je de motorkap aanfikt. :wink:
:wink:
Succes!

Posted: Mon May 26, 2008 7:46 pm
by Jo&
Zou je wat willen vertellen over Protech? Voor- / nadelen enz... Wij willen dat namelijk op onze auto's aan laten brengen omdat ik 2 mensen ken die hier al heeel blij mee zijn.

Posted: Wed May 28, 2008 11:35 am
by bastiaan45
@ Jo&

Natuurlijk wil ik in het kort even iets vertellen, je kunt me ook altijd PB sturen, zodat je anders kunt bellen, ik wil je graag te woord staan. In het kort

Het hoofdbestanddeel van ProTech is oorspronkelijk voor ruimtevaart uitgevonden. Het is van origine een product wat op 2 zaken gericht was. Afdichten van lakporien en duurzaamheid. Het was de bedoeling dat dit product door het afdichten van porien in de lak het brandstofverbruik van raketten verminderde terwijl het duurzaam op het vaartuig aangebracht bleef tijdens ruige ritten. Het heeft zichzelf bewezen en is effectief gebleken, alleen de prijs van het aanbrengen en het product deed het voordeel uiteindelijk teniet, daarom is dit nooit doorgezet.

Zelf heb ik van klanten gehoord dat behandelde Cesna’s (vliegtuig) 10km pu harder qua top vliegen na een ProTech behandeling, door de extreem gladde carosserie.

Later hebben een Zwitser en een Fransman het op de markt gezet voor auto’s. Waar het eigenlijk hetzelfde werkt. Door het afsluiten van lakporien (vergelijkbaar met huidporien) wordt het lakoppervlak extreem glad, dit is niet alleen voelbaar. Hierdoor hecht vuil en aanslag minder aan, denk aan roest, roodfilm, uitwerpselen, insecten enzovoorts. Al deze zaken zijn na een ProTech behandeling veel makkelijker te verwijderen met slechts een simpele wasbeurt. Daarnaast beschermt ProTech de lak tegen invoelden als pekel, UV en stralingen. Je moet de ProTech laag zien als een beschermlaag a la GoreTex voor kleding: het ademt naar buiten, maar sluit af naar binnen. Zo blijft de lak in optimale conditie.
Wassen is veel makkelijker en de lak verliest aantoonbaar in 5 jaar slechts 4 procent van de glans. Bij een onbeschermde auto is dit gemiddeld 29%.

Geheel resulteert in 2 verschillende mogelijke behandelingen. 1 is PT500 voor nieuwe auto’s, waarop 5 jaar garantie gegeven wordt.

Daarnaast bestaat PT200, voor gebruikte auto’s (vanaf 3 maanden of 5000km) waar 2 jaar garantie gegeven wordt. Lees wel, na 2 jaar is deze ProTech beschermlaag nog zeker aanwezig, evenzo als bij de PT500 behandeling, echter kan dan niet meer de complete garantie gegeven worden. Het wil zeker niet zeggen dat na 2 jaar de auto opnieuw behandeld moet worden, een simpele servicebehandeling is vaak voldoende.

Een behandeling duurt gemiddeld een complete dag. Er wordt namelijk lakcorrectie toegepast op de auto, zodat hij compleet swirl, kras en aanslagvrij is. Dit omdat de auto straks in complete nieuwstaat moet verkeren. Dan wordt de ProTech laag aangebracht, zodat dit resultaat blijft.

Ik kan hier nog ver op ingaan, maar wil het hier even bij laten, vragen zijn altijd welkom!

Posted: Wed May 28, 2008 1:45 pm
by eteuben
Na zo'n lakbehandeling kun je hem toch wel gewoon wassen met normale zeep of heb je dan ook weer een speciaal product nodig die deze beschermlaag niet aantast?

Trouwens... Een golfbal gaat harder en verder MET putjes dan zonder!! :wink:

Posted: Wed May 28, 2008 2:49 pm
by mr. X
Klopt wat je zegt, door de luchtwervelingen die ontstaan in de putjes glijdt hij met nog minder weestand door de lucht.

Hetzelfde als de binnenkant van een (scooter) motorblok. Terug in die tijd was er altijd een hele discussie bezig wat beter was. De grove structuur (waar olie in kan blijven zitten zodat er een soort van olie film aan de binnenkant kwam) of polijsten (het zo glad mogelijk krijgen van oneffenheden).

En inderdaad, is wassen met een normale (Meguiars) was afdoende of volstaan andere producten? Mag de auto na de behandeling ook niet meer gewaxt worden?

Posted: Wed May 28, 2008 4:09 pm
by Sincx
Is dit dan een Wax die je op de Auto aan brengt of een soort lakvoeder / Polisch ?

En ook dit spul gaat er vanaf als je gaat kleien om de diepere conterminaties te verwijderen denk ik ?

Weet niet wat het kost natuurlijk maar met bv meguiars line of soortgelijk kun je toch ook prima resultaten behalen heb ik ondervonden.
1x in de 3 maanden kleien en waxen en zeg 1 of 2 x per jaar een 6 stappen behandeling is mijns inziens voldoende en zal je auto een diepe wetlook glans blijven geven. Uiteraard mits regelmatig en zorgvuldig gewassen en behandeld.

Posted: Wed May 28, 2008 6:00 pm
by bastiaan45
Ik zal deze vragen allemaal afzonderlijk zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Na zo'n lakbehandeling kun je hem toch wel gewoon wassen met normale zeep of heb je dan ook weer een speciaal product nodig die deze beschermlaag niet aantast?

Trouwens... Een golfbal gaat harder en verder MET putjes dan zonder!!


Hét voordeel aan ProTech, maar daarnaast ook het bewijs dat dit een lakveredeling is die ín de lak zit, is het feit dat je de auto met alles kunt wassen wat je wilt. Met zeep, met shampoo(van welk merk dan ook) je kunt een auto waar ProTech op zit met wasbenzine wassen als je wilt, de ProTech beschermlaag gaat er zeker niet af.

Alle concurrenten die 'lakbeschermingen' aanbieden waarna bepaalde middelen niet meer mag gebruiken (zoals vooral ontvettende shampoo's) zijn niet te vergelijken. Dit zijn producten op Wax basis, dan is zelfs de helft van een ProTech behandeling nog te veel.
Wax heeft namelijk 2 nadelen:
1- Het is vet, wat met ontvetter (vaak in shampoo)) verwijderd wordt. Een auto met ProTech wordt vaak met Dubro of dreft gewassen, dán komt de glans pas naar boven. Dit hoef je niet te proberen wanneer de auto met Meguiars oid behandeld is.
2- Wax is vet, daarom blinkt de waxlaag en niet de lak. Was kan glimmen, maar een schone kraakheldere lak glimt (met de glansmeter gemeten) vele malen meer.

Dus wassen met wat je wilt, de eerste die een ProTech laag van zijn auto wast, moet ik nog tegen komen.

Klopt wat je zegt, door de luchtwervelingen die ontstaan in de putjes glijdt hij met nog minder weestand door de lucht.

Hetzelfde als de binnenkant van een (scooter) motorblok. Terug in die tijd was er altijd een hele discussie bezig wat beter was. De grove structuur (waar olie in kan blijven zitten zodat er een soort van olie film aan de binnenkant kwam) of polijsten (het zo glad mogelijk krijgen van oneffenheden).

En inderdaad, is wassen met een normale (Meguiars) was afdoende of volstaan andere producten? Mag de auto na de behandeling ook niet meer gewaxt worden?


Wat betreft de golfbal ; ik zou het niet weten. Ook in die theorie zit zeker een punt. Ik weet alleen dat NASA het product zo ontworpen heeft. Daarnaast geeft een glad oppervlak sowieso minder aanhechting voor vuil. Ik heb dit verhaal gehoord van een klant persoonlijk met een vliegtuig, en het leek me vrij logisch dat dit mogelijk was.
Nu hebben we het over een vliegtuig, verwacht natuurlijk niet dat je Type R sneller is met ProTech :wink:

Wat betreft jouw vraag ; je mag je auto in de wax zetten zoveel je wilt, maar het resultaat wordt dan echt niet beter. Wax is een veelgebruikt product wat een mooie glans geeft, maar het is simpelweg een vetemulsie, die in vergelijking met synthetische producten een veel lagere glanswaarde geeft. Je gaat je lak die dan optimaal glimt en tot zijn recht komt, insmeren met een vertroebelende emulsie. De eigenaar van ProTech, mijn baas toen, deed het altijd voor als volgt:
-->pak maar een schone ruit of raam en ga met je wijsvinger over je voorhoofd, net langs je haarlijn. (bij de een wat verder te zoeken wellicht als bij de ander 8) )
Ga nu met die vinger over de ruit. Je ziet dan dat je een vetlaag achterlaat op een schoon oppervlak. Dit glimt inderdaad, maar maakt de glans niet helderder en dieper, en dat is wat je wilt.

Is dit dan een Wax die je op de Auto aan brengt of een soort lakvoeder / Polisch ?

En ook dit spul gaat er vanaf als je gaat kleien om de diepere conterminaties te verwijderen denk ik ?

Weet niet wat het kost natuurlijk maar met bv meguiars line of soortgelijk kun je toch ook prima resultaten behalen heb ik ondervonden.
1x in de 3 maanden kleien en waxen en zeg 1 of 2 x per jaar een 6 stappen behandeling is mijns inziens voldoende en zal je auto een diepe wetlook glans blijven geven. Uiteraard mits regelmatig en zorgvuldig gewassen en behandeld.


ProTech is geen wax, maar een synthetische component die porien opvult en afsluit. Dat had ik al deels beantwoord.

Met kleien krijg je ProTech niet weg. Met kleien haal je transportroest, aanslag en lichte nevel weg. Daarmee kun je geen diepe conterminanties verwijderen, als je het goed doet tenminste (ik neem aan dat je klei gebruikt icm de juiste vloeistof. Ik hoor hier heel veel het woord Meguiars, ik denk dan aan Final Inspection wat zich heel goed leent voor kleien. Kleien gaat over een toplaag, en dringt niet verder door. Als kleien echt een laag zou verwijderen, zou je de ramen niet kunnen kleien, en dat best als je het goed doet. ProTech wordt door speciale machines tussen de porien ín die toplaag gedrukt.


De passie voor auto's (mooie en nette) auto's zit nog steeds diep, daar betrap ik mezelf nu wel op 8)

Ik hoop dat de vragen beantwoord zijn, anders vraag het gerust.