Page 1 of 2
Luchtfilter, Dry and Oiled
Posted: Mon May 19, 2008 11:31 pm
by Sincx
Voordat ik het internet af ga naar info eerst maar is de vraag hier neer zetten.
Verschil in werking tussen een Dry en Oiled Airfilter ? Zijn er qua harde cijfers nog noemenswaardige verschillen of misschien nog belangrijker qua bescherming ....ofwel de graad van filtering ?
Namelijk setje binnen gekregen van AEM met een Dry AEM Filter, heb altijd Oiled K&N filters gehad namelijk en altijd erg tevreden en ook makkelijk schoon te maken. ..hoe werkt dat met zo'n droog filter dan ?
Thanks
Posted: Tue May 20, 2008 5:52 am
by Gaskleppie
Ik zou eerlijk gezegt niet weten hoe het gaat met een droog filter qua schoonmaken maar de reden dat ze steeds meer droge filters maken is vanwege de lucht wegers die steeds meer gebruikt worden in de auto industrie. Die luchtwegers of MAF sensoren zijn gevoeliger voor olie filters. De olie sloopt de sensor.
Posted: Tue May 20, 2008 8:04 am
by Sincx
Klinkt logisch !
Zit trouwens ook keurig een complete beschrijving hoe je hem schoon moet maken in de doos

ops:

ops: :lol: Foutje had ik over het hoofd gezien.
Tot aan de 'neck'in lauw water met cleaning solution dompelen, ff wat 'shaken' en dit herhalen tot er geen vuil meer vanaf komt. Rustig laten drogen en job's a good one. :razz:
Posted: Tue May 20, 2008 11:03 am
by culasse
Ik ben een voorstander van een droog filter, heeft meer airflow.
Ik heb de gewoonte om het filter elk jaar te vervangen door een nieuwe, geen gedoe met schoonmaken of opnieuw in de olie zetten.
Posted: Tue May 20, 2008 12:36 pm
by Sincx
Elk jaar vervangen is een beetje over the top, tuurlijk is het fijn te weten dat ie 100% is maar als je hem gewoon wast zoals voorgeschreven kun je er jaren mee doen en geeft hij vast ook nog altijd 100% !
Posted: Tue May 20, 2008 6:32 pm
by culasse
Ik gebruik filters van een paar tientjes. Dan kan het wel uit om elk jaar een nieuwe te kopen.
(het kan ook zijn dat ik te lui ben om ze schoon te maken)
Posted: Tue May 20, 2008 10:30 pm
by BugsM
Voor droge filters ala spoon kun je ook reinigingsspul krijgen. Volgens mij heb ik nog een busje van het merk "blitz". Het bestaat dus wel.
Zelf heb ik K&N vervangingsfilters voor de ATR en coupe...
Posted: Tue May 20, 2008 11:10 pm
by Sincx
Mye voor een tientje of iets zal ik er ook niet moeilijk over doen :lol:
Weet niet wat dat renigingsspul kost anders is het mss zelfs goedkoper. Is zien.
Posted: Tue May 20, 2008 11:51 pm
by Maskertje
Ik heb zo'n flesje originele AEM droogfilter cleaner
Had er 2 maar 1 is verkocht.
Daar staat op dat je de hele fles (250-300mL) in 1x in wat water moet gooien. SICK!
Posted: Wed May 21, 2008 8:35 am
by Sincx
http://www.aempower.com/ViewCategory.as ... goryID=102
Bijna $9,-, zal iets meer worden ivm bezorging. Valt mee voor zeg 3 á 4 beurten per jaar.
Nieuwe filter kost iets meer als $50,- excl. bezorging.
Nog maar net waar je hem koopt/besteld maar indicatie is er.
Posted: Wed May 21, 2008 9:25 am
by Maskertje
Sincx wrote:http://www.aempower.com/ViewCategory.aspx?CategoryID=102
Bijna $9,-, zal iets meer worden ivm bezorging. Valt mee voor zeg 3 á 4 beurten per jaar.
Nieuwe filter kost iets meer als $50,- excl. bezorging.
Nog maar net waar je hem koopt/besteld maar indicatie is er.
Incl verzending kom je rond op 12-15 euro per fles. Best prijzig om em te wassen

Als je met een luchtpistool schoonspuit en dan met water schoonmaakt is hij bijna net zo schoon.
Posted: Wed May 21, 2008 7:45 pm
by Jo&
Een oem luchtfilter voor een CTR kost 32,87
Posted: Wed May 21, 2008 9:44 pm
by Katana
Maskertje wrote:Sincx wrote:http://www.aempower.com/ViewCategory.aspx?CategoryID=102
Bijna $9,-, zal iets meer worden ivm bezorging. Valt mee voor zeg 3 á 4 beurten per jaar.
Nieuwe filter kost iets meer als $50,- excl. bezorging.
Nog maar net waar je hem koopt/besteld maar indicatie is er.
Incl verzending kom je rond op 12-15 euro per fles. Best prijzig om em te wassen

Als je met een luchtpistool schoonspuit en dan met water schoonmaakt is hij bijna net zo schoon.
Gewoon de gebruiks aanwijzing volgen. Voorkom je gedonder mee.
Posted: Wed May 21, 2008 10:00 pm
by JDMTEG
Gebruik nooit een luchtpistool. Gaat je filter gegarandeert stuk van.
Posted: Wed May 21, 2008 11:25 pm
by Sincx
Lijkt me inderdaad niet de bedoeling om hem met druk schoon te spuiten.
Hoe vaak reinigen jullie het luchtfilter eigenlijk ? Welk type dan ook.
Posted: Thu May 22, 2008 12:52 am
by Maskertje
Luchtpistool alleen voor de groffe deeltjes. Alles kan zo lang het maar met mate is.
Posted: Thu May 22, 2008 6:49 am
by Katana
Maskertje wrote:Luchtpistool alleen voor de groffe deeltjes. Alles kan zo lang het maar met mate is.
Liever jij dan ik. lees de gebruiks aanwijzing
Posted: Thu May 22, 2008 8:03 pm
by Keung
Katana wrote:Maskertje wrote:Luchtpistool alleen voor de groffe deeltjes. Alles kan zo lang het maar met mate is.
Liever jij dan ik. lees de gebruiks aanwijzing
Gaat prima, laatst mijn K&N (met beleid) nog gereinigd.
De lucht-aanzuig-snelheid door het filter is ook behoorlijk, een luchtpistool is daar niks bij.
Posted: Thu May 22, 2008 9:29 pm
by JDMTEG
Keung wrote:Katana wrote:Maskertje wrote:Luchtpistool alleen voor de groffe deeltjes. Alles kan zo lang het maar met mate is.
Liever jij dan ik. lees de gebruiks aanwijzing
Gaat prima, laatst mijn K&N (met beleid) nog gereinigd.
De lucht-aanzuig-snelheid door het filter is ook behoorlijk, een luchtpistool is daar niks bij.
Daar twijfel ik toch heel sterk aan. De lucht-aanzuig-snelheid wordt namelijk verdeelt over de hele filter terwijl je met een luchtpistool plaatselijk een heel hoge druk geeft op de luchtfilter.
Posted: Thu May 22, 2008 10:20 pm
by Katana
Gewoon zachtjes schoonlikken dus :lol: