Page 1 of 1

Zijn deze roestplekken nog te repareren?

Posted: Fri May 02, 2008 9:42 pm
by Lucas79
Beste schade-experts/plaatwerkers,

Ik heb nog ergens een ED9 staan die ik wil gaan opknappen. Ik ben vandaag weer eens gaan kijken, en afgezien van het feit dat hij nog al smerig is, ziet ie er verder nog goed uit. De wielkasten zijn al door de vorige eigenaar aangepakt, net als de dorpels. Ik zit alleen met nare roestplekken op de A-stijl langs de voorruit. Ik heb wat foto's gemaakt en wil graag jullie (professionele) mening of dit nog te fixen is. (zonder de structuur zwakker te maken) Ik heb er met mijn sleutel tegenaan zitten duwen, en het is nog niet helemaal doorgerot.

Image

Image

Image

Posted: Fri May 02, 2008 10:05 pm
by Benjdmin
Yeah sure why not, anything can be repaired.

You would have to take a closer look to see how deep it goes...

Posted: Fri May 02, 2008 10:09 pm
by kamelenjager
Tuurlijk 'kan' het, als je er de centen voor wilt neerleggen.

Toch zou ik voorkeur geven aan een ander chassis van betere staat, wielkasten en dorpels zijn nog te krijgen voor de crx, raamstijlen wordt toch lastiger op aan te pakken.
Is de ruit soms eens vervangen waardoor er vocht bij is gekomen?

De ruit zal er zowieso uit moeten als je de roest wilt aanpakken, roest zal er helemaal uit moeten en nieuw plaat in gelast worden.

Mijn aanraden zou een rexje met rotte motor erbij kopen met een beetje degelijk chassis.
Roest lijkt altijd minder erg dan het lijkt.

Posted: Fri May 02, 2008 10:09 pm
by AllGo
Die roest komt van onder de ruit. Slecht afgekit na vervaning. Om een totaalbeeld te krijgen van de schade dien je de voorruit te verwijderen.

Alles is te repareren, het budget is meestal de beperkende factor.

Posted: Sat May 03, 2008 1:27 pm
by noppie
Heeft niks met kitten te maken...

Sponning is beschadigd met ruit eruit halen en daarna geen primer van tevoren op gezet. Hoppa kit erop en ruit erin...tja dan een paar jaartjes verder.. :cry:

Het kan in ieder geval wel gerepareerd worden ja.

Laats bij een mercedes gezien dat de ruit er hierdoor gewoon los in zat...kon zonder moeite eruit gehaald worden :roll:

Posted: Sat May 03, 2008 1:30 pm
by baRt
weggooien en ander chassis kopen...
heb ik destijds bij mijn tweede ee8 ook gedaan, die had hetzelfde probleem... als je A-stijlen rot zijn, dan is er VEEEEL meer rot...

Posted: Sat May 03, 2008 2:17 pm
by Maskertje
AllGo wrote:
Alles is te repareren, het budget is meestal de beperkende factor.


Hoeft niet de beperkende factor te zijn, soms moet je je afvragen of dat het nog wel waard is.

Posted: Sun May 04, 2008 8:31 pm
by Roy
zo te zien aan de stoelen is een u9 vtec , (correct me if i'm wrong).
Ik denk dat het repareren daarvan wel het geld wel waard is.

ze worden steeds zeldzamer en meer waard mits die in goede staat verkeerd.

en op de vraag of het kan worden gerepareerd: NATUURLIJK!

Posted: Sun May 04, 2008 9:21 pm
by Lucas79
Bedankt voor de reacties zover.

Het is een ED9 uit '89 met ongeveer 200k op de teller (blok is in goede staat, zuipt nagenoeg geen olie). Het is voor mij een hobby project om wat meer kennis van van de auto in het algemeen te krijgen (inclusief plaatwerk enz.) Tijd maakt me niet zo veel uit, hij staat binnenkort toch in mijn eigen garage. Geld maakt uiteraard altijd uit, maar ik heb de auto gratis gekregen, dus er mag wel wat aan uitgegeven worden :razz: . Ik wil in principe alles zelf aan deze auto opknappen om er "wijzer" van te worden, en omdat ik het gewoon leuk vindt. Eerste doel is om deze door de APK te krijgen.

Laat ik de vraag iets nuanceren:

Dat de ruit eruit moet is mij duidelijk. Hoe zou ik daarna deze plekken kunnen/moeten aanpakken? Er is mij verteld dat als ik een stukje uit andere ED9 slijp en hierin las, de stijfheid van de carroserie verloren gaat...

Posted: Mon May 05, 2008 7:33 am
by RedSun
Nieuwe A-stylen erin lassen. Stijfheid verloren? lijkt me niet, je moet hem alleen niet weken achtereen zonder a-stylen laten staan (zakt tie in zeg maar) en eentje tegelijk vervangen of laten vervangen. Let goed op want er moet wel een nieuwe ruit inpassen natuurlijk...

Posted: Mon May 05, 2008 8:04 am
by baRt
zo te zien aan de stoelen is een u9 vtec , (correct me if i'm wrong).


omdat je het vraagt :D

u9 heeft te maken met de katalysator / milieudingen. Niks met wel of niet VTEC hebben.
En aan de stoelen te zien is het dus een ED9, wat een niet-VTEC CRX is.

Posted: Mon May 05, 2008 8:07 am
by baRt
Dat de ruit eruit moet is mij duidelijk. Hoe zou ik daarna deze plekken kunnen/moeten aanpakken? Er is mij verteld dat als ik een stukje uit andere ED9 slijp en hierin las, de stijfheid van de carroserie verloren gaat...


Als jij dat dak eerst stut, heb je weinig problemen. Ook kun je de stijlen een voor een doen, maar das lastiger...

Ik denk dat het het BESTE is om eerst het dak te stutten en vervolgens alle puntlassen los te boren. Daarna van een andere CRX dat uitgeboorde deel erin lassen (eerst uitboren, donorauto hoeft het niet te overleven natuurlijk.

Probleem van stutten is echter, dan de bodemplaat alsnog in kan zakken... mmm... dus je moet de auto ook op krikken zetten, maar op zodanige wijze dat ie net niet loskomt van de grond (dus gewoon dat ie op de krikken rust terwijl hij eigenlijk nog gewoon op zijn wielen staat).

Op zich niet spannend, maar je moet er maar zin in hebben :D

Posted: Mon May 05, 2008 9:17 am
by roblom
Om nog exacter te zijn is het een ED9 MKI uit '88.

Is prima te repareren, ruit moet er wel uit maar denk niet dat je de hele stijlen door hoeft te slijpen. De meeste roest zit waarschijnlijk onder het raam (net als bij mij toentertijd). Ik had toen 1 plek (vergelijkbaar met de laatste foto) en dat hebben ze toen gerepareerd voor € 150. Dit was alleen met plaatselijk bijspuiten, dus niet de hele stijl ofzo want het plekje wat je uiteindelijk zag was erg klein.

Er word wel geroepen dat je 'gewoon' een ander roestvrij chassis moet kopen, maar dat zal tegenwoordig echt niet meer meevallen. De meeste zijn toch al bijna 20 jaar oud en echt goede chassis zijn daarom ook niet goedkooper dan deze roestplekjes repareren. Als de wielkasten en de dorpels goed gerepareerd zijn is het zeker de moeite waard om dit ook goed te laten repareren.

Posted: Mon May 05, 2008 11:40 am
by bastiaan45
Als je deze auto gratis gekregen hebt, zou ik er eens lekker aan beginnen!

Ik heb CRX'en gehad in veel slechtere staat, waar ik wel voor betaald heb en ook veel plezier aan gehad heb! Dit is een leuk iets zou ik zeggen, dus ga ervoor..

Posted: Tue May 06, 2008 6:54 pm
by accord niels
is geen probleem. zeker de bijrijders kant niet.
ruit er uit.
plekken schoon maken. met een staalborstel op de slijptol. nu heb je er goed zicht op. als er geen gaten in zitten zou ik de roest plekken uit stralen met een handstraalertje. met slijpen alleen red je het niet.
wat rot is, er uit slijpen. en zelf gewoon een plaatje er in lassen.
let op erin en niet er op!
buitenkant plammuren, zo'r stijltje is goed zelf te doen.
primer,
grondlak,
afspuiten.
zoek een kleine spuiterij, die kunnen het vaak voor een leuke prijs doen. en ziet er altijd beter uit dan met een spuit bus.

ik ben nu samen met een broer van mij bezig aan een opel kadett c coupe 1978. geloof me deze ziet er wel wat erger uit,
en overdag werk ik als schade hersteller, leerling spuiter.
bij een mercedes garage. (die hebben ook heeel veel roest.)