Page 1 of 2

Koppeling defect?

Posted: Sun Feb 24, 2008 10:57 pm
by DC2TYPER
Ok, ik heb dus het volgende aan de hand met de ITR.
Ik was goed sportief aan het rijden en van het ene moment op het andere krijg ik hem niet meer in versnelling. Ik ga aan de kant leg de motor stil en merk dat het wel weer gaat. Dus, ik zet in eerste, duw de koppeling in en start opnieuw. De auto schiet vooruit :shock: met koppeling ingeduwd in eerste :!: Ik kan dus niet meer ontkoppelen :!:
Heb hem dan in tweede aan de gang gezet en ben in tweede naar huis gereden. schakelen lukte bij wonder, zeer moeilijk, mits het juiste toerental kreeg ik hem wel een versnelling hoger gezet.
Morgen wordt alles nagekeken door men garagist..
Iemand ook al meegemaakt ?
Hopelijk is het het hydroliek pompje dat ervoor zorgt dat er genoeg druk is zodat erontkoppelt kan worden, of zou de koppeling gaar zijn ?
Koppeling heeft nooit doorgeslipt en werkte nog altijd perfect..

Posted: Mon Feb 25, 2008 12:32 am
by mr. X
Bij mij is dat ook gebeurt, ze hadden een verkeerde koppelings cilinder geplaatst toen ze hem hadden vervangen. Dit was degene die op je schutbord geplaatst zit.

Echter van het een op het andere moment is dat niet mogelijk.
Je zou eens kunnen kijken of hij lekt, dat schijnt vaker voor te komen.

Je zou dan op je koppelings pedaal vloeistof kunnen zien zitten (wel met je hoofd onder het dashbord gaan liggen want als het nat is, zal het bovenaan zijn van het pedaal).
Ook zou je het vloeistof pijl van de koppeling kunnen controleren, en eventueel te kijken of je vloeistof aan de buitenkant van de koppelings cilinder ziet.

Deze zit aan de bestuurderskant in de motor ruimte tegen je schutbord geschroefd. Daar zit je vloeistof reservoirtje aan.

Verder kan ik je niet helpen. :wink:

Posted: Mon Feb 25, 2008 1:33 am
by Keung
Klinkt mij erg bekend.

Ik heb met mijn Civic vrijwel identieke probleem gehad, mijn geval was veer in de koppelingsplaat losgekomen en klemgeraakt in de drukgroep.

Hopend dat uwe 'slechts' een koppelingscilinder is...

Veel sterkte!

Posted: Mon Feb 25, 2008 2:01 am
by DC2TYPER
Wat ik ook vreemd vind; vorige week was de koppeling ineens heel straf geworden, als ik de pedaal omhoog liet komen dan pakte de koppeling pas op het allerlaatste moment. Wat later was het probleem vanzelf weg, ik had hier dan ook verder geen aandacht aan geschonken...
Misschien heeft dit er ook wat mee te maken.

Posted: Mon Feb 25, 2008 10:04 am
by AllGo
Je kan met 2 man kijken of het pompje nog werkt. 1 persoon drukt op de koppeling, 2e persoon kijkt of de arm nog beweegt.

In geval van een defecte koppelingscylinder wil het volgende ook nog wel eens helpen: een paar keer achter elkaar het koppelingspedaal indrukken om zodoende wat druk op te bouwen om te ontkoppelen.

Mocht de arm goed bewegen, dan kan het zijn dat de drukgroep het begeven heeft. Dit komt toch wel dikwijls voor. Aangezien je zegt dat je sportief was aan het rijden, acht ik hier de kans groter op dan op een lekke cylinder.

Posted: Mon Feb 25, 2008 2:34 pm
by Gaskleppie
Dit is op zeker een defecte koppelings plaat!

De veren in je plaat zijn eruit gesprongen doordat de metalen plaatjes waartussen ze geklemt zitten afgebroken zijn.
Gebeurt heel vaak bij ITR koppelingsplaten, en altijd bij zwaar gebruik.

Posted: Mon Feb 25, 2008 7:12 pm
by ITR-Boy
Ik heb juist hetzelfde voor gehad zoals Frank zij. Een lipje afgebroken aan de veren alhoewel de veren nog wel op hun plaats zaten.

Posted: Mon Feb 25, 2008 7:24 pm
by Keung
Dit is mijn exemplaar, afgelopen december vervangen.

Image

Ik reed toen op de snelweg en kon niet meer schakelen.
Bovenaan de afrit, motor uit, in z'n 2 gezet, gestart en naar huis gereden.

Wat ik wel had gemerkt is dat ik voor de koppelingvervanging een resonantie had bij +/- 3000 rpm, klonk als een losse hitteschild.
Sinds de nieuwe koppeling is de resonantie verdwenen!

Posted: Mon Feb 25, 2008 10:47 pm
by DC2TYPER
Vandaag heb ik hem naar de garage gereden, is maar enkele kilometer verder dan thuis. Soms kon ik wel goed ontkoppelen maar wat een geratel hoorde ik soms niet. Precies of er vanalles los zat, de drukgroep zal dus wel naar de haaien zijn, wat veertjes losgekomen..

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:24 am
by Katana
Dat is niet zo mooi kerel.

Wat ga je er in zetten?

Ik heb in Tokyo de Carbon series gezien, mooie kans voor een upgrade 8)

Image

Posted: Tue Feb 26, 2008 11:02 am
by AllGo
Slechts 3000 pleuro voor een koppeling! Koopje :)

Je krijgt er wel een vliegwiel van ongeveer 0 kilo bij :)

Posted: Tue Feb 26, 2008 5:21 pm
by Jo&
AllGo wrote:Slechts 3000 pleuro voor een koppeling! Koopje :)

Je krijgt er wel een vliegwiel van ongeveer 0 kilo bij :)


Verzendkosten zullen ook niet erg hoog zijn :wink:

Posted: Tue Feb 26, 2008 6:45 pm
by DC2TYPER
Katana wrote:Ik heb in Tokyo de Carbon series gezien, mooie kans voor een upgrade 8)

Image


Zo eentje heb ik net kapot gereden.




not :lol:

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:59 pm
by Katana
Als je de boel toch los hebt :dunno:

Posted: Wed Feb 27, 2008 8:39 am
by Benjdmin
Katana wrote:Als je de boel toch los hebt :dunno:


Agreed!

Posted: Wed Feb 27, 2008 12:53 pm
by slydawg
Voor je gaat upgraden moet je jezelf ook afvragen als je het nodig hebt.
Als je grote plannen hebt ok, maar als je rond de stock waardes blijft is een oem clutch net zo goed.
Zo denk ik tenminste...

Posted: Sat Mar 01, 2008 7:41 pm
by DC2TYPER
Vandaag de ITR terug kunnen gaan ophalen.
Ik heb mijn koppeling ook kunnen bekijken :shock: 1 veer losgekomen en helemaal vervormd (houders afgescheurd), een andere veer stond op het punt ook los te komen. En de twee andere zaten goed los.
De nieuwe koppeling is er eentje van het merk 'Daikin' en ze voelt best wel goed aan 8)

Posted: Sat Mar 01, 2008 8:29 pm
by wilco
Bekend probleem>>

Image

Posted: Sun Mar 02, 2008 11:18 am
by Martin.O
Moet je die van robin eens zien

Posted: Thu Jul 10, 2008 7:50 pm
by firefox
nu we toch over koppelingen bezig zijn.
is het normaal dat een itr een nogal zware koppeling heeft?
of is dit enkel bij de mijne :p