Page 1 of 3
Lambda waarde te hoog
Posted: Fri Nov 23, 2007 4:45 pm
by DC2TYPER
Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn). De dag erna ben ik onmiddelijk naar de herkeuring gegaan maar ik heb eerst de motor goed warm gereden en toen was de meting 1.5 !
Dan maar een goede katalysator eronder gestoken en dat gaf bij de meting een resultaat van 2.0 :-?
Waar kan die hoge waarde nog aan liggen buiten de lambda sensor wat gaar is want zo een sensor is toch wel prijzig dacht ik ?
Posted: Fri Nov 23, 2007 5:00 pm
by Filip
Heb probleem ook al gehad door luchtfilter.
Standaard erop en probleem was opgelost.
Posted: Fri Nov 23, 2007 6:02 pm
by Gaskleppie
Dan heb je wel een heeeeeeel ranzig filter gehad!
Maare, die kat heeft vaak een beetje een ochtend humeur als hij net uit zn winterslaap gehaald wordt.
Ga eerst maar eens een stuk volgas knallen op de snelweg en ga dan nog maar eens meten.
Hij moet gewoon even heel goed heet worden, dan zakt je co wel.
Posted: Fri Nov 23, 2007 6:12 pm
by DC2TYPER
Gaskleppie wrote:Dan heb je wel een heeeeeeel ranzig filter gehad!
Maare, die kat heeft vaak een beetje een ochtend humeur als hij net uit zn winterslaap gehaald wordt.
Ga eerst maar eens een stuk volgas knallen op de snelweg en ga dan nog maar eens meten.
Hij moet gewoon even heel goed heet worden, dan zakt je co wel.
Ja, men luchtfilter is laatst nog zuiver gemaakt. (aem v1, zat er vorig jaar ook op toen was lambda wel ok)
Denk dat de katalysator en 50 km onder zat toen ik naar de keuring ben geweest, en heb hier een tiental kilometer mee geknald..
Ik zal hem nog wat meer laten afzien dan :lol:
Posted: Fri Nov 23, 2007 6:14 pm
by Gaskleppie
Of die kat is dood..... Kan ook....
Als je zonder 1.6 haalt dan zou je met zeker onder de 1 moeten komen. Blijft hij 1.6 of wordt hij zelfs hoger dan is die dood.
Posted: Sun Nov 25, 2007 10:14 am
by itr703
Gaskleppie wrote:Of die kat is dood..... Kan ook....
Als je zonder 1.6 haalt dan zou je met zeker onder de 1 moeten komen. Blijft hij 1.6 of wordt hij zelfs hoger dan is die dood.
Kost een kat eigenlijk en hoelang gaat ie mee bij de ITR ?
Zijn er ervaringscijfers ?
Grtx;
Peter
Posted: Sun Nov 25, 2007 11:59 am
by mr. X
Ik dacht nieuw rond de 750 euro.
Posted: Sun Nov 25, 2007 1:01 pm
by Gaskleppie
Een kat gaat niet zo maar kapot hoor.
Ik zou eerder nog even goed door rijden, of eens laten checken of je lambda sonde niet kapot is.
Heb je nog een afwijkend verbruik de laatste tijd?
Posted: Sun Nov 25, 2007 1:22 pm
by JDMTEG
In België nieuw bij de dealer 1182€. :shock:
Posted: Sun Nov 25, 2007 2:01 pm
by Gaskleppie
Niet nieuw kopen joh!
Er zijn hele volksstammen die zo'n ding het hele jaar op 1 week na in de kast hebben staan. Gewoon even lenen van iemand die ook een ITR heeft en ook met vervanger rond rijdt.
Posted: Sun Nov 25, 2007 11:58 pm
by DC2TYPER
Wel ik heb hem ook geleend van ITR639
Morgen nog maar eens gaan proberen dan want het verbruik is niet echt gestegen laatst. Ik rij zo een 9 liter op 100 km.
Dat is 1 op 11 zoals jullie dat in nederland noemen ?
Posted: Mon Nov 26, 2007 7:01 am
by Gaskleppie
Dat is een vrij normaal verbruik van een ITR ja......
Die Luc is ook een goeie gozer he'?
haha!
Posted: Mon Nov 26, 2007 4:01 pm
by eteuben
Een kat heeft een levensverwachting net zolang als de auto. Dus een autoleven lang zou die mee moeten gaan.
Kats die vervangen worden voortijdig, zijn slechts behandeld. Dat wil zeggen slechte emissies te verduren gehad. Ook als van je auto bv. het motormanagementlampje brandt en dan langdurig doorrijden.
Posted: Mon Nov 26, 2007 7:38 pm
by DC2TYPER
Vandaag dus opnieuw geweest, serieus door zitten knallen onderweg want toen ik binnen stopte stonk het er naar rubber

ops: .
eerste waarde was 2.0, dan een halve minuut op 3000RPM gehouden toen zakte hij tot 1.2 en bleef hij schommelen rond 1.3
Morgen naar de honda dealer eens zien wat ze daar zeggen :-?
Posted: Mon Nov 26, 2007 7:48 pm
by Killabee
Hmm, mijn tip zou dan inderdaad zijn, even goed warm rijden en net voordat je de keuring ingaat, echt even hoge toeren maken, even je blok goed straffen. Dan gooi je al t vuil eruit.
Posted: Mon Nov 26, 2007 8:29 pm
by DC2TYPER
Killabee wrote:Hmm, mijn tip zou dan inderdaad zijn, even goed warm rijden en net voordat je de keuring ingaat, echt even hoge toeren maken, even je blok goed straffen. Dan gooi je al t vuil eruit.
Wel, ik kan je verzekeren dat ik dit gedaan heb :lol:
Re: Lambda waarde te hoog
Posted: Mon Nov 26, 2007 10:56 pm
by eteuben
DC2TYPER wrote:Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn).
Moet dat niet
hoger zijn? Ik ga er vanuit dat er hier over het CO waarde gepraat wordt, wat bij ons aardig scherper is dan. Vanaf 92ers tot 2000 op 0.5 tussen 2000 en 2004 0.3 en de huidige auto's op 0.2!
Dan moet een waarde van 1.0 toch haalbaar zijn? Dat lukt ons hier ook.
Re: Lambda waarde te hoog
Posted: Tue Nov 27, 2007 10:14 am
by DC2TYPER
eteuben wrote:DC2TYPER wrote:Ik geraak dus niet door de keuring omdat mijn lambda waarde te hoog blijft. Eerst was ik met een lege katalysator gegaan (gaf vorig jaar geen probleem) en toen had ik 1.6 als waarde (mag niet lager dan 1.0 zijn).
Moet dat niet
hoger zijn? Ik ga er vanuit dat er hier over het CO waarde gepraat wordt, wat bij ons aardig scherper is dan. Vanaf 92ers tot 2000 op 0.5 tussen 2000 en 2004 0.3 en de huidige auto's op 0.2!
Dan moet een waarde van 1.0 toch haalbaar zijn? Dat lukt ons hier ook.
CO uitstoot is nog wat anders, er worden hier twee waardes gemeten..
Posted: Tue Nov 27, 2007 5:26 pm
by ITR639
Gaskleppie wrote:Dat is een vrij normaal verbruik van een ITR ja......
Die Luc is ook een goeie gozer he'?
haha!
Hela hela :-) I'm just trying to help :razz:
De katalysator heeft wel een heel jaar op zolder gelegen maar dat zou enkel de uitstoot kunnen beïnvloeden toch?
Eigenlijk snap ik niet eens wat ze op de keuring aan je lambdawaarde hebben.
Hoger dan 1 is zelfs armer dus ...
Of er is een lek in de uitlaat na de lambasonde. Het hoeft echt niet veel te zijn.
Posted: Tue Nov 27, 2007 7:40 pm
by DC2TYPER
ITR639 wrote:Gaskleppie wrote:Dat is een vrij normaal verbruik van een ITR ja......
Die Luc is ook een goeie gozer he'?
haha!
Hela hela :-) I'm just trying to help :razz:
De katalysator heeft wel een heel jaar op zolder gelegen maar dat zou enkel de uitstoot kunnen beïnvloeden toch?
Eigenlijk snap ik niet eens wat ze op de keuring aan je lambdawaarde hebben.
Hoger dan 1 is zelfs armer dus ...
Of er is een lek in de uitlaat na de lambasonde. Het hoeft echt niet veel te zijn.
Een lek na de sonde zou geen erg zijn omdat hij daar alleen maar blaast en geen lucht meer naar binnen trekt.
Op de honda garage hebben ze de ecu uitgemeten en de lambdasonde zou in orde moeten zijn. Enigste advies wat ze me gaven was om een additief toe te voegen om de motor te reinigen. De bougie's zouden ook versleten kunnen zijn maar die hebben hun kilometers nog niet ik voel geen vermogensverlies... :evil: