Page 1 of 1
Air/fuel ratio metertje
Posted: Thu Jul 05, 2007 6:47 pm
by mr. k
ik heb onlangst een air/fuel meter aangeschaft nu is de
vraag waar moet ik de sensor plaatsen ?
Mvg Sven
Posted: Thu Jul 05, 2007 7:54 pm
by slydawg
Uhm, in de de uitlaat?
Posted: Thu Jul 05, 2007 11:18 pm
by Booster
volgens mij werkte die sensor net als een Lambda sensor. Moet zo dicht mogelijk bij de kop zitten, want bij lagere temperaturen werkt die niet. Als die verder langs de uitlaat zit gemoneteerd dan is die meestal voorverwarmd.
Posted: Sat Jul 14, 2007 10:52 pm
by crx303
Wat voor A/F meter is dat dan?
Posted: Tue Jul 17, 2007 11:01 am
by chris-r
Je kan ook het signaal uit je ecu pakken
Posted: Tue Jul 17, 2007 4:02 pm
by slydawg
chris-r wrote:Je kan ook het signaal uit je ecu pakken
Dat kan niet zomaar.
Posted: Tue Jul 17, 2007 10:10 pm
by chris-r
slydawg wrote:chris-r wrote:Je kan ook het signaal uit je ecu pakken
Dat kan niet zomaar.
Waarom niet?
Posted: Tue Jul 17, 2007 10:19 pm
by slydawg
Omdat hij niet heeft vermeld wat voor meter en sensor hij heeft.
Posted: Wed Jul 18, 2007 7:01 pm
by chris-r
slydawg wrote:Omdat hij niet heeft vermeld wat voor meter en sensor hij heeft.
Uhhm ja, daar heb je eigenlijk wel een punt ja!
Posted: Wed Jul 18, 2007 8:57 pm
by crx303
Precies.
Hij heeft het over een 'metertje', maar wel met sensor?
Dus klinkt goedkoop, geen wideband
Maar wat dan wel?
Posted: Thu Aug 30, 2007 3:37 pm
by Progger
Wat voor soort van air fuel metertje? Wideband of narrowband? Plaatsing is nogal redelijk belangrijk vooral voor de widebands.
Posted: Thu Aug 30, 2007 4:35 pm
by slydawg
Progger wrote:Wat voor soort van air fuel metertje? Wideband of narrowband? Plaatsing is nogal redelijk belangrijk vooral voor de widebands.
Vertel..
Posted: Thu Aug 30, 2007 7:21 pm
by Progger
Veronderstel dat het gaat om een wideband lambda sensor maw de bosch LSU 4.2 of LSU 4.9.
Belangrijke zaken zijn :
De maximum temperatuur van de sensorbehuizing niet overschrijden. Dit is logisch aangezien het systeem de sensor op temperatuur houd door te verwarmen en niet de mogelijkheid geeft om af te koelen. Is meer een probleem bij turbomotoren dan bij atmosferische.
De hoek waarmee de sensor wordt gemonteerd op de uitlaatcollector moet tussen 0° en 90° bevinden.
Zorg ervoor dat de sonde diep genoeg in de uitlaat terechtkomt.
De buitenkant van de connector (hierdoor ademt de sensor) moet aan "propere" vrije lucht hangen. Wordt gebruikt als referentie voor de Nernst cell.
Om samen te vatten plaats de sensor ongeveer op dezelfde plaats als de originele of iets verder downstream.
Zorg ervoor dat je alle vier de cylinders meet. Dan heb je een mooi gemiddelde. Dit is uiteraard geen indicatie voor de goede werking van een bepaalde cylinder. Als je dit wilt moet je er vier plaatsen. Goed voor op de dyno en om eventuele problemen te achterhalen.
Als je een systeem hebt dat calibreert aan de lucht (dit zijn niet de beste maar goed genoeg) doe dit dan op geregelde tijdstippen indien je motor niet meer in closed loop functioneert. Normale niet getunde honda rijdt bijna gans de tijd in closed loop rond lambda 1.
Indien nog vragen fire at will!
Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.
Posted: Thu Aug 30, 2007 7:34 pm
by slydawg
Ah,ok...makes sense.
Posted: Thu Aug 30, 2007 8:18 pm
by wilco
Progger wrote:Last but not least laat de sensor nooit onverwarmd in de uitlaat. Dit en vochtigheid bij opstart zijn de grootste vijanden van een lsu.

ops: :?:

ops: :?:
Posted: Fri Aug 31, 2007 12:49 am
by mr. X
Mooie uitleg, kunnen we wat mee.
Maar dat laatste zinnetje snapte ik ook niet helemaaal.
Posted: Fri Aug 31, 2007 10:15 am
by Progger
Met dat laatste zinnetje bedoel ik dat je nooit de sensor onverwarmd (zonder het bijhorende toestel dat de verwarming op zich neemt) mag achterlaten bij een draaiende motor.
Hopelijk is dit duidelijker.
Posted: Sat Jan 30, 2010 8:33 pm
by mr. X
Aangezien ik niks kan vinden en het wel makkelijk is dat alles in eenzelfde topic blijft vraag ik het hier.
Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).
Zoiets:
Heeft drie draadjes (rood, zwart, paars en grijs).
Rood gaat naar de plus
Zwart naar de min
Paars naar de dimlicht schakelaar
Waar de grijze gaat weet ik niet precies. Je kan/moet hem op een van de draadjes aansluiten die in de ECU gaat (goh :lol: ).
Moet ik die op de Oxygen sensor draad zetten?
Zat op de site van
Dodo naar de 'pin-out' te kijken.
Kan niks anders vinden en het lijkt me dat hij daar op gaat.
Iemand die dit zeker durft te zeggen?
Posted: Sun Jan 31, 2010 7:37 pm
by Guest
mr. X wrote:Vandaag een Air/Fuel metertje gekocht (zo'n goedkope).
zien dat ie niet in je gezicht ontploft bij een ongeval he :wink: :!:
Posted: Sun Jan 31, 2010 11:27 pm
by ITR DC2
T is maar een metertje... :-?
Buiten dat het informatie geeft kan je er hooguit een blauw plekje van oplopen....