Page 1 of 1
Olie "verbrandingstemperatuur"
Posted: Wed Jun 13, 2007 9:38 pm
by Killabee
Ik zat net te rijden, ff op zn staart getrapt, en olietemperatuurmeter geeft dan zo ongeveer 220 graden aan.
En toen kwam de vraag, wat is de temperatuur dat olie "verbrand". Ik weet dat als olie te heet wordt dat het niet meer goed lubriceert.
Dus wie weet wat de temp is....
Posted: Wed Jun 13, 2007 9:40 pm
by IvoG
Tweehonderdtwintig graden!?!? :shock: :shock: :shock:
Fahrenheit zeker?
Posted: Wed Jun 13, 2007 9:46 pm
by ITR639
220°F is amper 105°C, dus geen paniek. :-)
Er wordt aangeraden om max. tot 130°C te gaan.
Ter info:
190°F = 88°C
210°F = 99°C
230°F = 110°C
250°F = 121°C
Posted: Wed Jun 13, 2007 10:00 pm
by Killabee
Aha, dat is t. Dacht al...
Posted: Wed Jun 13, 2007 11:10 pm
by Sinan
huh, het is dus opgegeven in Fahrenheit
Posted: Wed Jun 13, 2007 11:31 pm
by mr. X
:lol: Als de olie zo warm zou zijn, was het denk ik al plastic geworden.
Dit verschilt per olie, maar deze verliest zijn smerende eigenschappen ongeveer bij 140/150+ graden celcius ongeveer. Echter zoals ITR 639 zegt 130-135 graden is het maximale wat hij mag worden.
Posted: Thu Jun 14, 2007 9:33 am
by VTECRob
Ik zit met Trackdays rustig op 136 graden...
Maar na de Trackday, wordt de olie dan ook direct verwisseld...
Posted: Thu Jun 14, 2007 9:47 am
by riddertje
Na hoeveel tijd ongeveer zitten julie op deze temperaturen op trackdays?
Posted: Thu Jun 14, 2007 11:03 am
by VTECRob
2 minuut 8

Posted: Thu Jun 14, 2007 2:01 pm
by Eric
Het verbranden van olie is niet het grootste gevaar. De ellende ontstaat als er verbrandingsresten op zuigerveren etc achterblijven. Vaak(er) verversen en of een reiniger gebruiken is niet onverstandig!