Page 1 of 2
ET waarde velg ...
Posted: Fri Apr 06, 2007 7:23 pm
by @LLST@RR
Men nieuwe velgen 17X 7.5 ET +35
We hebben de velg gemonteerd met band 205/40/17
De velg komt ne dikken cm buiten de wielkas...In hoeverre is dit schadelijk voor de auto?Andere neveneffecten?
Of valt het nog mee?
Het gaat over Integra Type R dus
grtzz
Posted: Fri Apr 06, 2007 10:37 pm
by roblom
Op een R zeker niet aan te raden (andere auto ook niet overigens). Te hoge ET waarde geeft extra slijtage aan wiellagers en verslechtert de wegligging behoorlijk (zeker in dit geval van een ET waarde die VEEL te laag is), spoorgevoelig.
Snel verpatsen aan een VW ofzo.
Posted: Sat Apr 07, 2007 9:08 am
by HondaFan
WOW das wel een hele lage ET-waarde. Naar mijn weten is voor een ITR het beste ET48- ET55.
Ik zou die velg gauw wegdoen.
Posted: Sun Apr 08, 2007 10:01 am
by @LLST@RR
Bestaat er dan geen mogelijkheid om iets te regelen aan den ITR zodat de wegligging toch beter word?En dat de wiellagers minder vlug verslijten?????
Posted: Sun Apr 08, 2007 10:23 am
by Voodoo
@LLST@RR wrote:Bestaat er dan geen mogelijkheid om iets te regelen aan den ITR zodat de wegligging toch beter word?En dat de wiellagers minder vlug verslijten?????
Nee, waarom zou je rommelen aan de rest alleen om de velgen erin te passen. Den ben je toch echt niet goed bezig.
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:26 pm
by roblom
Sommige velgen kun je afdraaien, maar van ET35 naar ET55... denk niet dat dat gaat aangezien je velg dan wat slap word.
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:27 pm
by @LLST@RR
is het dan niet zo => bredere band = betere wegligging = meer loopvlak?
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:36 pm
by mr. X
Nee, bredere band betekend een minder grote oppervlakte druk per cm3
Zelfde als jij plat op de grond ligt, dan zal ik je veel makkelijker over de grond kunnen trekken dan wanneer jij op je 2 voeten staat en ik moet je proberen te verduwen.
Er is een optimum voor alles.
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:39 pm
by roblom
En de ET waarde is niet de breedte van de band maar de maat die aangeeft hoe ver de wielen naar buiten komen.
zie hier voor meer info
Druk = kracht x oppervlak
Simpel gezegd in dit geval is de kracht de massa van de auto, het oppervlak het raakvlak van de band met het asvalt en de druk de wrijvingskracht. Er moet dus een optimum gevonden worden, dus bredere banden is niet per definitie meer kracht.
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:43 pm
by @LLST@RR
is het dan echt zo schadelijk voor de auto dat de velg 1 cm buiten steekt..??
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:49 pm
by roblom
Echte schade zul je niet na een maand al merken nee.
Maar veel belangrijker is het weggedrag van de auto. Een ITR staat bekend om zijn erg goede wegligging en dan ga jij er velgen op zetten die dat een behoorlijk stuk teniet doen, beetje zonde vind je niet.
En ik begrijp echt dat je het zonde vind om ze te verkopen maar er is echt GEEN andere goede oplossing om de velgen er toch onder te zetten zonder problemen. Laat het een les wezen om de volgende keer iets meer informatie in te winnen voordat je iets koopt.
Posted: Sun Apr 08, 2007 2:55 pm
by @LLST@RR
roblom wrote:Echte schade zul je niet na een maand al merken nee.
Maar veel belangrijker is het weggedrag van de auto. Een ITR staat bekend om zijn erg goede wegligging en dan ga jij er velgen op zetten die dat een behoorlijk stuk teniet doen, beetje zonde vind je niet.
En ik begrijp echt dat je het zonde vind om ze te verkopen maar er is echt GEEN andere goede oplossing om de velgen er toch onder te zetten zonder problemen. Laat het een les wezen om de volgende keer iets meer informatie in te winnen voordat je iets koopt.
ik had alles al een keer gelezen maar ik wist bij god niet dat ET +35 ging buitensteken uit de kas...Ik dacht eerder dat het zou gelijk komen ...
Den één minimaliseert het en anderen maken het te bont.En wat is slechte wegligging.....
Posted: Sun Apr 08, 2007 3:04 pm
by roblom
Slechte wegligging is wegligging die minder goed is als een standaard ITR
En degene die zeggen dat het wel meevalt rijden zelf waarschijnlijk in een VW.
Officieel mogen je wielen ook niet uitsteken buiten de wielkasten voor de APK....
Posted: Sun Apr 08, 2007 6:53 pm
by ITR1689
Een verkeerde ET waarde heeft invloed op de "scrub radius".
Zie onderaan:
http://www.familycar.com/alignment.htm
Posted: Fri May 04, 2007 11:08 pm
by Martin Omi Performance
even dit topic uit het stof halen met een vraagje van mijn kant..
Is et40 op een ITR te doen?
zit namelijk een beetje te schommelen tussen 2 sets velgen. Of rota gt3 royal red 16 inch et40 of 16 inch oem JDM eikei ITR velgen
Posted: Fri May 04, 2007 11:20 pm
by mr. X
OEM!! :roll:
Posted: Fri May 04, 2007 11:47 pm
by D-Rex
Keuze lijkt mij ook niet zo moeilijk... OEM!!!
Posted: Thu May 10, 2007 10:24 pm
by Martin Omi Performance
Ja oem lijkt leuke keuze maar wil eigenlijk toch de gt3(zo raar dat ze toch gaaf zijn)
maar gaat et 40 wel binnen de wielkassen vallen?
Posted: Fri May 11, 2007 6:18 pm
by itr-1895
die gt3 gaat wel mooi staan als je je auto toch roze laat spuiten

Posted: Fri May 11, 2007 8:18 pm
by Martin Omi Performance
haha nice. me vriendin heeft deze velgen onder haar eg maar dan int goud. zal is vragen of ze toch maar deze wil kopen. Is wel cool opzich. maar blijf ze int rood toch iets mooier vinden uiteindelijk