inhouden ATR

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Robin type-r driver
Posts: 386
Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm

Post by Robin type-r driver »

het is dus toch wel een probleem wat regelmatig voorkomt. maar hoe kan dat dan dat de dealer mij deze info niet geeft zou ik dan denken.

Ivo dank je voor de juiste vraag ik ben der ook zeer benieuwd naar.
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Inhouden van een motor kan meerdere oorzaken hebben. De dealer dacht waarschijnlijk aan inhouden bij het inschakelen van de VTEC, maar de hogere nokkenassen komen bij de ATR pas in vanaf ongeveer 5800 rpm. Inhouden vanaf 4000-4500 toeren ligt dus niet aan het oliepeil of VTEC systeem.

De ATR motor (H22A7) staat bij ongeveer 4000 rpm op z'n armste gebied te draaien (economisch). Bij problemen in de brandstof toevoer (vervuilde injectoren) zul je dat in dit gebied kunnen merken met een te schraal draaiende motor in vollast. Hoewel de ECU echter altijd zal proberen bij te regelen in deellast. Het hoeft ook niet persé aan de injectoren te liggen. Bijvoorbeeld een defecte brandstof drukregelaar of een verstopt brandstoffilter kunnen ook voor problemen zorgen.
Meten is weten.

Het meest simpele is om een keer een busje injectorreiniger in een volle tank te gooien.
Robin type-r driver
Posts: 386
Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm

Post by Robin type-r driver »

ooooh dank u. dit is nieuws waar ik duidelijk mee aan de gang kan :D
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Robin type-r driver wrote:het is dus toch wel een probleem wat regelmatig voorkomt. maar hoe kan dat dan dat de dealer mij deze info niet geeft zou ik dan denken.

Ivo dank je voor de juiste vraag ik ben der ook zeer benieuwd naar.


Omdat die gasten 9 van de 10 keer ook niet weten wat ze daar aan het doen zijn. Maar daar zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zo te lezen heb je geen foutcodes op je dash?
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

MPG wrote:Het meest simpele is om een keer een busje injectorreiniger in een volle tank te gooien.

Bij mij heeft dit niet geholpen, na een tijdje is het weer terug.

Ik ben ondertussen aan het kijken naar enkele zaken die ultrasoon reinigen, en ben ook aan het kijken of het niet goedkoper is om zelf een ultrasoon reiniger te kopen :idea:
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Post by boikel »

Op mijn werk heb ik een ultra soon bad staan. Weet niet wat er verder allemaal komt kijken bij dat ultra soon reinigen, welke chemicalien en zo?

Als je wilt mag je het gebruiken.
User avatar
Raymond en Liset
Posts: 226
Joined: Thu Aug 28, 2008 5:39 pm

Post by Raymond en Liset »

Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem?
Ik heb er met koude en warme motor last van.
Met koude motor, gaat ie in stappen harder rijden als ik gas bijgeef.
Met warme motor, houd ie wel eens in op constante snelheid, en met vol gas geven nog meer, ook heb ik het idee dat mijn vtec niet zo fel meer is.( misschien gewenning )
Ik heb in iedergeval al wat onderdelen in bestelling staan, en mijn butterfly is schoon.
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Bij mij bleek het schoonmaken van de EGR klep/poorten/verdelerplaat het probleem te verhelpen. van 231PK ging ik naar 140PK met de verstopte EGR kanalen, nu is alles weer terug (volgens mijn eigen ervaring, meting volgt nog)
Kijk hier eens naar:
Image
Een complete fotorapportage volgt nog.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Dat is een groot verschil zeg!
Welke km standen hebben jullie?
Zou het misschien dan bij alle ATR's voorkomen.
Die van mij houd ook in bij een koude motor..is het zo ook bij jullie begonnen?
Mijn km stand is nu iig 123.000
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Raymond en Liset
Posts: 226
Joined: Thu Aug 28, 2008 5:39 pm

Post by Raymond en Liset »

Mijn egr port plate heb ik al schoon gemaakt, alleen de egr valve nog niet ( kan ik niet loskrijgen).
Mijn blokje heeft maar 60.000 km. gelopen.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Ik had het met een koude start. Eerste 1-2 minuten gesputter. Ook bij na even stil staan met warme motor. Eerste 1-2 gesputter.

Ik heb mijn 1e O2 sensor vervangen en probleem is opgelost.

Heb er ook maar een Wideband sensor bijgezet (met dank aan Miguel en Niels):

Image

Die eerste OEM sensor heeft het heel druk, constant alles bijregelen.

Goed om te zien op de display
R-STYLE
Posts: 242
Joined: Thu Nov 13, 2008 6:53 pm

Post by R-STYLE »

en waarvoor dient de sensor die je erbij heb gezet katana
en dat gesputter bedoelt u mee net of de motor lichtjes trilt?
"VTEC just kicked in yo!!!"
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

R-STYLE wrote:en waarvoor dient de sensor die je erbij heb gezet katana
en dat gesputter bedoelt u mee net of de motor lichtjes trilt?


De derde sensor is de wideband O2 sensor. Hiermee kan je realtime je AF (air/Fuel) meten.

Met sputteren bedoel ik met 5km/h gas geven en de auto komt niet voorruit, maar remt eerder en de motor maakt een sputterend geluid. Alleen het woord sputterend leek me al duidelijk, maar goed.
R-STYLE
Posts: 242
Joined: Thu Nov 13, 2008 6:53 pm

Post by R-STYLE »

ok begrijp het nu waarvoor de sensor dient
"VTEC just kicked in yo!!!"
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

Foto's van de schoonmaak van het EGR systeem.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

Nice work IvoG.
Hoe heb je het gedeelte bij de inlaat schoongemaakt?
Vallen er geen deeltjes terug in het systeem?
Stofzuiger erop en scobben? Moet het ook een keertje doen denk ik...
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Super Ivo...ziet er goed uit.
Een dremel is zeker wel een must have bij zulke werkzaamheden denk ik.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

Goed werk Ivo, zo zag hij er bij mij ook uit.
R-STYLE
Posts: 242
Joined: Thu Nov 13, 2008 6:53 pm

Post by R-STYLE »

en ivo heb je nu een testrit gemaakt of het inhouden nu weg is
en al dat vuil komt gewoon door de Uitlaatgasrecirculatie voor de milieueisen
nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor
heb ook begrepen dat de echte japanse blokken daar minder last van hebben dan onze blokken die gemaakt zijn in engeland
"VTEC just kicked in yo!!!"
IvoG
Posts: 2402
Joined: Wed Jun 11, 2003 1:32 pm

Post by IvoG »

LCR wrote:Nice work IvoG.
Hoe heb je het gedeelte bij de inlaat schoongemaakt?
Vallen er geen deeltjes terug in het systeem?
Stofzuiger erop en scobben? Moet het ook een keertje doen denk ik...

Een stofzuiger zou inderdaad beter zijn, maar ik heb erop vertrouwd dat de carburetor reiniger de roet deeltjes zou oplossen en dat ze vervolgens via de motor weer naar buiten geblazen worden.

R-STYLE wrote:en ivo heb je nu een testrit gemaakt of het inhouden nu weg is

Ummm... ja :wink:
Post Reply