inhouden ATR
-
- Posts: 386
- Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm
Inhouden van een motor kan meerdere oorzaken hebben. De dealer dacht waarschijnlijk aan inhouden bij het inschakelen van de VTEC, maar de hogere nokkenassen komen bij de ATR pas in vanaf ongeveer 5800 rpm. Inhouden vanaf 4000-4500 toeren ligt dus niet aan het oliepeil of VTEC systeem.
De ATR motor (H22A7) staat bij ongeveer 4000 rpm op z'n armste gebied te draaien (economisch). Bij problemen in de brandstof toevoer (vervuilde injectoren) zul je dat in dit gebied kunnen merken met een te schraal draaiende motor in vollast. Hoewel de ECU echter altijd zal proberen bij te regelen in deellast. Het hoeft ook niet persé aan de injectoren te liggen. Bijvoorbeeld een defecte brandstof drukregelaar of een verstopt brandstoffilter kunnen ook voor problemen zorgen.
Meten is weten.
Het meest simpele is om een keer een busje injectorreiniger in een volle tank te gooien.
De ATR motor (H22A7) staat bij ongeveer 4000 rpm op z'n armste gebied te draaien (economisch). Bij problemen in de brandstof toevoer (vervuilde injectoren) zul je dat in dit gebied kunnen merken met een te schraal draaiende motor in vollast. Hoewel de ECU echter altijd zal proberen bij te regelen in deellast. Het hoeft ook niet persé aan de injectoren te liggen. Bijvoorbeeld een defecte brandstof drukregelaar of een verstopt brandstoffilter kunnen ook voor problemen zorgen.
Meten is weten.
Het meest simpele is om een keer een busje injectorreiniger in een volle tank te gooien.
-
- Posts: 386
- Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm
Robin type-r driver wrote:het is dus toch wel een probleem wat regelmatig voorkomt. maar hoe kan dat dan dat de dealer mij deze info niet geeft zou ik dan denken.
Ivo dank je voor de juiste vraag ik ben der ook zeer benieuwd naar.
Omdat die gasten 9 van de 10 keer ook niet weten wat ze daar aan het doen zijn. Maar daar zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zo te lezen heb je geen foutcodes op je dash?
MPG wrote:Het meest simpele is om een keer een busje injectorreiniger in een volle tank te gooien.
Bij mij heeft dit niet geholpen, na een tijdje is het weer terug.
Ik ben ondertussen aan het kijken naar enkele zaken die ultrasoon reinigen, en ben ook aan het kijken of het niet goedkoper is om zelf een ultrasoon reiniger te kopen :idea:
- Raymond en Liset
- Posts: 226
- Joined: Thu Aug 28, 2008 5:39 pm
Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem?
Ik heb er met koude en warme motor last van.
Met koude motor, gaat ie in stappen harder rijden als ik gas bijgeef.
Met warme motor, houd ie wel eens in op constante snelheid, en met vol gas geven nog meer, ook heb ik het idee dat mijn vtec niet zo fel meer is.( misschien gewenning )
Ik heb in iedergeval al wat onderdelen in bestelling staan, en mijn butterfly is schoon.
Ik heb er met koude en warme motor last van.
Met koude motor, gaat ie in stappen harder rijden als ik gas bijgeef.
Met warme motor, houd ie wel eens in op constante snelheid, en met vol gas geven nog meer, ook heb ik het idee dat mijn vtec niet zo fel meer is.( misschien gewenning )
Ik heb in iedergeval al wat onderdelen in bestelling staan, en mijn butterfly is schoon.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
- Raymond en Liset
- Posts: 226
- Joined: Thu Aug 28, 2008 5:39 pm
Ik had het met een koude start. Eerste 1-2 minuten gesputter. Ook bij na even stil staan met warme motor. Eerste 1-2 gesputter.
Ik heb mijn 1e O2 sensor vervangen en probleem is opgelost.
Heb er ook maar een Wideband sensor bijgezet (met dank aan Miguel en Niels):
Die eerste OEM sensor heeft het heel druk, constant alles bijregelen.
Goed om te zien op de display
Ik heb mijn 1e O2 sensor vervangen en probleem is opgelost.
Heb er ook maar een Wideband sensor bijgezet (met dank aan Miguel en Niels):
Die eerste OEM sensor heeft het heel druk, constant alles bijregelen.
Goed om te zien op de display
R-STYLE wrote:en waarvoor dient de sensor die je erbij heb gezet katana
en dat gesputter bedoelt u mee net of de motor lichtjes trilt?
De derde sensor is de wideband O2 sensor. Hiermee kan je realtime je AF (air/Fuel) meten.
Met sputteren bedoel ik met 5km/h gas geven en de auto komt niet voorruit, maar remt eerder en de motor maakt een sputterend geluid. Alleen het woord sputterend leek me al duidelijk, maar goed.
- vtec vince
- Posts: 2751
- Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am
en ivo heb je nu een testrit gemaakt of het inhouden nu weg is
en al dat vuil komt gewoon door de Uitlaatgasrecirculatie voor de milieueisen
nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor
heb ook begrepen dat de echte japanse blokken daar minder last van hebben dan onze blokken die gemaakt zijn in engeland
en al dat vuil komt gewoon door de Uitlaatgasrecirculatie voor de milieueisen
nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor
heb ook begrepen dat de echte japanse blokken daar minder last van hebben dan onze blokken die gemaakt zijn in engeland
"VTEC just kicked in yo!!!"
LCR wrote:Nice work IvoG.
Hoe heb je het gedeelte bij de inlaat schoongemaakt?
Vallen er geen deeltjes terug in het systeem?
Stofzuiger erop en scobben? Moet het ook een keertje doen denk ik...
Een stofzuiger zou inderdaad beter zijn, maar ik heb erop vertrouwd dat de carburetor reiniger de roet deeltjes zou oplossen en dat ze vervolgens via de motor weer naar buiten geblazen worden.
R-STYLE wrote:en ivo heb je nu een testrit gemaakt of het inhouden nu weg is
Ummm... ja :wink: