Page 4 of 8

Posted: Mon Jul 20, 2009 5:17 pm
by wilco
Laatst nog contact met dhr Engel gehad over de olieonderzoeken , en tot heden zijn er nog weinig supervernieuwende toevoegingen.

Gewoon kiezen voor een goede POA olie.

Posted: Mon Jul 20, 2009 10:16 pm
by Sincx
Wat ik zelf ook intressant vond en vind zijn de soort gelijke onderwerpen op/van Opieoils.com op verschillende fora. Staan zeer informatieve topics waar je zoals een leek als ik was/ben :lol: toch behoorlijk wat wijzer wordt.

Posted: Tue Jul 21, 2009 6:17 am
by Gaskleppie
En komen die ook neer op de conclusies die dhr Engel in zn verslag heeft gezet?

marly

Posted: Fri Aug 07, 2009 6:53 pm
by VTEClover
vroeger kocht ik castrol 25 liter vatjes in de makro bij ons +- 100 euro
deze zijn uit het gamma genomen enkel nog 4.5 liter 50 euro!!!
is marly goede olie??? nu verkopen ze enkel deze nog voorbeeld 10w40 25 liter op het net gevonden
Image
Image
ik reed altijd volsynth castrol magnatec 5w40
volsynth 5w40 marly silver hebben ze ook te koop; is deze aan te raden???op de site van marly zelf staat niets over deze olie of laat staan marly olie in 25 liter vaten

volgens de sae sj moet dit normaal toch goede olie zijn en de volsynt zal wel sl zijn
denk er soms over om naar halfsynth over te stappen aangezien mn olieverbruik toeneemt +- 0.5 l op 1500 km dit was vroeger veel minder
of gewoon volsynth blijven rijden???

grtz

Re: marly

Posted: Fri Aug 07, 2009 9:54 pm
by Jo&
[quote="VTEClover"]vroeger kocht ik castrol 25 liter vatjes in de makro bij ons +- 100 euro
deze zijn uit het gamma genomen enkel nog 4.5 liter 50 euro!!!
is marly goede olie??? nu verkopen ze enkel deze nog voorbeeld 10w40 25 liter op het net gevonden

ik reed altijd volsynth castrol magnatec 5w40
volsynth 5w40 marly silver hebben ze ook te koop]

Ik weet waar je nu op rijdt, maar olieverbruik is niet alleen afhankelijk van type, maar zeker ook afhankelijk van het merk olie dat je rijdt.
Castrol volsynt heb ik nu ook. Zal es een keer peilen.

Gebruik aub de zoekfunctie om een olie topic te zoeken. Lees die en ga daar in verder over olie aub.

catrol

Posted: Wed Aug 19, 2009 1:04 pm
by VTEClover
dit is toch een olietopic??? :-)

op de site v marly staat marly gold en niets over marly silver???

jo& : kun jij misschien nog aan castrol in 20 liter vaten raken???

grtz

Posted: Sat Sep 26, 2009 12:45 pm
by Little Viper
Hallo,
Welke olie kan ik beste nemen voor een Civic Type R "fn2". (model 2009).

de codering van het motorblok ken ik niet.

Blijf ik best bij de standaard olie?
Die is 5w30 is, lees ik.

Mijn rijstijl:
veel korte afstanden (rustig warm rijden).
af en toe autostrade.
Indien de motor warm is: meer hoge toeren 8)

Circuitrijden doe ik niet.

Afgaande op jullie tips lees ik voor de fn2:
5w30 of 5w40
Mag je van de ene olie op de andere wisselen...

Thanks voor de info

Posted: Sat Sep 26, 2009 5:25 pm
by Gaskleppie
gewoon geen bijzondere olie van een A merk moet goed genoeg zijn voor jou. Gewoon wat er in je boekje staat is goed.

Posted: Sat Sep 26, 2009 9:59 pm
by Jo&
maakt vrijwel niets uit, 30 of 40.
Beste is bij 1 olie blijven, maar als je wilt switchen moet je je oliefiltervervangen (moet toch wel bij oliewissel maar goed).

Kzou niet te vaak switchen.

In nood kun je er beter maar iets van olie ingooien...
Is geen ramp voor ff.

Posted: Sun Sep 27, 2009 1:21 am
by mr. X
Ik bedoel dat hij vraagt of hij zo kan wisselen van motor olie, éénmalig. Niet wekelijks of vaker.

Als je van olie wil wisselen is het verstandig dit te doen als hij toch zijn olie beurt krijgt. Dan gaat (bijna) alle oude olie eruit en kun je de gewenste olie erin doen.

Posted: Sun Sep 27, 2009 6:12 am
by Little Viper
Ok, dan zal het wel 5w30 worden, denk ik.

Eenmaal "1 type olie gekozen", blijf ik hier inderdaad bij.
(van full synthetische olie mag je in principe niet naar semi gaan )

Posted: Sun Nov 01, 2009 3:53 am
by mr. X
Wie durft er hier als eerste iets te gaan zeggen naar aanleiding van de meeting? :lol:

Posted: Sun Nov 01, 2009 7:58 am
by Gaskleppie
Wie durft er hier als eerste iets te gaan zeggen naar aanleiding van de meeting?

Ik weet wat je bedoeld maar ik vrees dat er niet echt iets veranderd.

Een race blok bouwt men meestal iets ruimer en vraagt een dikkere olie.
Een straat auto wordt tegenwoordig nauwkeuriger gebouwd met kleinere toleranties en draaid dus standaard op dunnere olie. Dus wordt de olie nog steeds gekozen naar het ontwerp van de motor.
Je ziet het vaak snel genoeg aan de olie temperatuur. Als die onder zware omstandigheden omlaag gaat bij een bepaald olie type zit je goed.

Posted: Fri Nov 27, 2009 11:03 am
by Joostb
Gaskleppie wrote:
Moest het blok wennen of inlopen op andere olie???


Dat doet hij inderdaad! Daarom is het beter om zo min mogenlijk te wisselen van type olie.
Als je iets anders neemt, moet je dat niet doen om dat 1 keer te proberen, maar om voor altijd over te gaan.
Winter/zomer olie wissels is al helemaal niet aan te bevelen!


Dat je niet te vaak van type olie moet wisselen snap ik, maar hoe zit het met merken onderling? Moet je ook merk trouw zijn bij het wisselen van olie?

Posted: Fri Nov 27, 2009 7:50 pm
by Gaskleppie
Ik zou het wel doen.
Dus als je veel op de weg zit is het handig om een olie te kiezen die makkelijk te vinden is.

5w30

Posted: Fri Nov 27, 2009 10:48 pm
by VTEClover
neem aan dat 5w30 altijd volsyntheet is en niet in semi te verkrijgen???

en was het niet van semi naar vol dat je niet mocht overgaan????
grtz

Posted: Mon Nov 30, 2009 11:12 am
by Jo&
Ik zou het gewoon bij vol houden...

Posted: Mon Nov 30, 2009 7:42 pm
by Roy
Gaskleppie wrote:Ik zou het wel doen.
Dus als je veel op de weg zit is het handig om een olie te kiezen die makkelijk te vinden is.



je kunt ook zorgen dat je altijdeen litertje extra heb. :idea: :wink:

Posted: Wed Dec 02, 2009 8:00 am
by autodre
g-unit wrote:
Gaskleppie wrote:Ik zou het wel doen.
Dus als je veel op de weg zit is het handig om een olie te kiezen die makkelijk te vinden is.



je kunt ook zorgen dat je altijdeen litertje extra heb. :idea: :wink:


Jups heb ik ook altijd. En 5w30 is bij Shell goed te krijgen. Alleen sinds een maand ofzo schreeuwend duur!

23 euro ofzo voor 1 LITER!?

als aanvulling:

Kun je in een auto die geen vol synt olie heeft, wel bijvullen met vol synt olie? Gaat om een 'normale' auto

Posted: Wed Dec 02, 2009 1:11 pm
by Jo&
autodre wrote:
g-unit wrote:
Gaskleppie wrote:Ik zou het wel doen.
Dus als je veel op de weg zit is het handig om een olie te kiezen die makkelijk te vinden is.



je kunt ook zorgen dat je altijdeen litertje extra heb. :idea: :wink:


Jups heb ik ook altijd. En 5w30 is bij Shell goed te krijgen. Alleen sinds een maand ofzo schreeuwend duur!

23 euro ofzo voor 1 LITER!?

als aanvulling:

Kun je in een auto die geen vol synt olie heeft, wel bijvullen met vol synt olie? Gaat om een 'normale' auto

Alles beter dan droog staan!
Maar goed is het niet, exacte details weet ik niet.