Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
klokkie
Posts: 103
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:29 pm

Post by klokkie »

staat er in de boekjes van de b serie motoren niet dat bij goed en stevig gebruik een liter op 1000 niet eens een uitzondering hoeft te zijn?
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

heb dus hier gelezen dat je het beste bij dezelfde olie kan blijven maar wil toch de juiste olie hebben voor mijn itr,en misschien dat het verbruik dan wat minder wordt. dus wat raden jullie mij aan...
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Nogmaals, lees dan zelf het hele verhaal door. Trek daar je conclusies uit. Er staan voorbeelden van waarvoor de olie dient.....

Dikkere olie = minder verbruik, maar of je daar nou blij mee moet zijn?? Liever meer olie dan te weinig... :!:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dus jij wil beweren dat jouw motor bijna geen druppel olie verbruikt met wat wilco net vertelde? super motor heb jij geloof er weinig van. trouwens heb je je itr niet meer te koop staan?


Neem maar aan dat dat klopt ja....
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

heb dus hier gelezen dat je het beste bij dezelfde olie kan blijven maar wil toch de juiste olie hebben voor mijn itr,en misschien dat het verbruik dan wat minder wordt. dus wat raden jullie mij aan...


Gewoon goed lezen en concluderen wat voor JOU (met je rijstijl) nou echt de beste olie is.
Misschien rij je al met de beste en is overstappen niet nodig.
Als je besluit over te gaan kies je een olie die makkelijk te krijgen is of misschien de olie die je dealer er bij een beurt ingooit. (als die ook geschikt is voor je)
En blijf dat dan voor altijd gebruiken. Wissel wel gelijk van filter als je van olie veranderd. En eigenlijk moet je de olie dan na een dagje rijden weer wisselen om het blok te spoelen.

In de tijd dat mn dealer nog de beurtjes gaf, leverde ik zelf de olie aan die er in moest! En als ze het gore lef hadden er iets anders in te gooien........
baRt
Posts: 1258
Joined: Thu Dec 22, 2005 1:19 pm

Post by baRt »

mijn frikandelletje doet hetzelfde als die van Sander... geen zichtbaar zakken van het oliepeil na 7500km... alleen ik rij niet zoals Sander rijdt, ik doe ook normale ritjes... :)

hoe dan ook, valt me niet tegen zeg maar!

op dit moment zit er EXS 5w60 in, wordt geen zwarte meuk, blijft een donker-transparant bruine kleur... precieze gebeuren omtrent die olie ga ik nog bekijken, MarcoMHE had de fles al weggedondert voor ik hem in handen had...
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Zo nu alle antwoorden op mijn vragen aan Dr. Engel over Molybdenium , het onderste stukje is nieuw.

Goedemorgen,

Op zich kan het niet veel kwaad om Molybdenium toevoegingen te gebruiken, let wel op dat je niet teveel toevoegt. Het spul lost niet op in de olie en ik heb al meerder keren motoren gezien waar de oliekanalen van de krukas en de drijfstangen verstopt zaten met een grijsachtige smurrie, dit bleek gewoon teveel Molybdenium toevoeging te zijn. Kijk dus goed op de fles voor de aanbevolen mengverhouding.

Molybdeen is idd een zeer glad goedje. Je kan het vergelijken met Teflon, alleen is dit proces wat beter te controleren. Bij Teflon slibt eigenlijk je motor een beetje dicht. Bij Molybdeen gebeurt dit minder snel, maar is het wel belangrijk dat je niet teveel toevoegt. Ik heb verder geen vergelijkingen en/of metingen waarin deze toevoegingen worden vergeleken, maar als Honda het zelf voorschrijft, heb ik er meer vertrouwen in dan de producten die je ’s avonds op de televisie kan kopen.

Met vriendelijke groet,

JW
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

ja denk dat ik het gewoon hou bij mijn castrol rs,ik volg jullie goeie raad maar op. is dacht ik een prima olietje. er zijn ook zoveel soorten,word je niet goed van ja... laters
spider
Posts: 12
Joined: Mon Jun 12, 2006 10:56 pm

Post by spider »

heb het hele verhaal gelezen

moet nu ook olie verwisselen.

als ik het goed begrijp is een 5 w 40 van A merk of 5 w 50 van een van de genoemde merken goed voor mij?

rij tuffend naar mijn werk 15 km en rijdt dan rustig want hij is toch niet warm. Verder rijdt ik af en toe een keer door om hem op zijn sodemieter te geven dus veel vtechen en dan wel hoge toeren maken als ie goed warm is.

mijn aanvullende vraag is alleen: ik rijdt ook veel korte stukjes van een paar kilometer dus veel koude starts welke olie past hier dan het beste bij want ik zag dat
gaskleppie schreef over zijn 5 w 50 : ik rijdt toch geen korte stukken dus is deze goed.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Het antwoord staat er bijna letterlijk!
Doe eens een poging......
spider
Posts: 12
Joined: Mon Jun 12, 2006 10:56 pm

Post by spider »

ok sorry inderdaad het staat er bij .

die olie die jij gebruikt is dus niet geschikt voor mij met veel koude starts

een een 10 w 40 van een a merk (zou niet weten welke nu goed castrol of zo?) is dus aldus jouw conclusie voldoende
ATR 270
Posts: 174
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:00 pm

Post by ATR 270 »

met veel interesse heb ik dit topic doorgelezen
ik neem aan dat dit verhaal net zo goed opgaat voor mijn h22a7.
Aangezien ik alleen een snelwegstamper ben, zou ik dus voor de 10w40 moeten gaan en dan volgens het boekje met api sh,sj of sg
Welk merk gooit de ATR alhier in zijn blok en waarom dat merk?

het gedeelte over de open lucht filters vond ik wel interessant, maar wat is nou precies silica vervuiling?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Silica = zand. Sort of.
ATR 270
Posts: 174
Joined: Sun Jun 03, 2007 10:00 pm

Post by ATR 270 »

ITR1689 wrote:Silica = zand. Sort of.


en hoe zou dat dan kunnen?
Ik mag aannemen dat de filterkwaliteit gelijk is.
Heeft dat te maken met het grotere "opnameoppervlak" van een open filter?
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

ATR 270 wrote:
ITR1689 wrote:Silica = zand. Sort of.


en hoe zou dat dan kunnen?
Ik mag aannemen dat de filterkwaliteit gelijk is.
Heeft dat te maken met het grotere "opnameoppervlak" van een open filter?

Waarschijnlijk door de grotere gaten in aftermarket filters. Maar de gevolgen zijn misschien pas na honderdduizenden km's zichtbaar, of misschien nooit. Hangt van heel veel factoren af. Bijv. omgeving, onderhoud van je filter, oliewissels, kwaliteit van je luchtfilter (met olie of zonder olie).
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Ik gooide altijd Castrol Magnatex GTX 10W40 in de ATR, maar dat is vooral gedaan omdat hij zo makkelijk te krijgen is, en we gebruikten de ATR ook voor de normale ritjes. Verder denk ik dat elke willekeurige olie van een gerenomeerd merk met de dezelfde eigenschappen als die van Castrol goed is.
VTEClover
Posts: 203
Joined: Tue Apr 04, 2006 5:39 pm

castrol

Post by VTEClover »

ik draai op castrol magnatec synth 5w40 en die doet het ook goed bij mij.
zolang de motor op volsyntheet niet teveel olie verbruikt ga ik NIET over op halfsynth

aleen 1 probleem ik kan deze olie niet meer kopen in 25 liter vatjes wat enorm scheelt in prijs.

wat er wel beschikbaar is, is marly volsynth 5w40 ???is dit goed spul of niet??
greetz
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nou, back from the death dan maar.....

Omdat er weer een aantal broekies bij gekomen zijn die op dit vlak wat uitleg nodig hebben over olie....

Kan iemand deze sticky maken please??
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Gaskleppie, dat olieonderzoek van dr. Engel dat je aanhaalt, stamt uit 2004 en is inmiddels achterhaald. We zitten nu in 2009 en kunnen wat modernere technische info over olie gebruiken. Heb je niet een ander artikel dat meer up to date is?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

In grove lijnen is het nog steeds een kloppend verhaal. Het geeft in ieder geval aan in welke richting iemand moet denken om een juiste keuze te maken.

Vaak wordt er veel te extreem gedacht en neemt men een te dunne of juist een te dikke olie terwijl dat voor hun situatie helemaal niet nodig is en zelfs schadelijk kan zijn. Dit (oude) advies geeft ze een aardig idee van welke olie ze beter kunnen kiezen dan wat ze voor ogen hadden.
Post Reply