Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Heb het wederom met veel interesse gelezen, en blijf lekker bij 10W40.
-=[BLACKA]=-
Posts: 420
Joined: Mon May 16, 2005 7:14 pm

Post by -=[BLACKA]=- »

een standaard olie (10W40) van een A merk??
Amerk??
Prijs??
Waar te halen??
Bijvoorbaat grote dank
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik denk dat Silkolene 5w40 wel volstaat.

Ik gebruik zelf Kendall Elite 5W50, advies van Dr. Engel (Eigen product :wink: )
HondArd
Posts: 2650
Joined: Sun Jan 30, 2005 12:11 pm

Post by HondArd »

Castrol Magnatec GTX. Kost 10 pleuro de liter bij de pomp maar bij de Makro rond de 30 voor 4,5 liter. Maar het is een alles behalve zeldzame olie en bij zowat alle automaterialenzaken te krijgen.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Persoonlijk heb ik het niet zo meer op sommige Castrol producten , en heb veel foto's gezien van toen ze een blok los trokken hoe gitzwart het blok was van de aanslag van de olie.

Maar aan de andere kant heb ik er wel goede ervaringen mee op de Toyota motoren.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Kendall Elite 5W50


daar hoor ik ook steeds betere verhalen over.
Ook zo'n 5W50 die een heel breed berijk heeft. Dus dun bij koude toestand waardoor hij gewoon geschikt is voor in de winter, en toch een hoog eind nummer wat aangeeft dat hij ook bij hele hoge temperaturen niet inkakt!
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Ik ben er persoonlijk erg tevreden over , ook word de olie niet gitzwart .
Hij word natuurlijk wel wat donkereder van kleur maar niet gitzwart, het is niet een extreem duur product maar iets lastiger te krijgen.
Toen ik mijn eerste oliewissel deed, van ...merk olie naar deze Olie luste hij wel meer olie , maar nu ik voor de 3de keer de nieuwe olie er in heb zitten is het verbruik nagegenoeg weg.(Moest het blok wennen of inlopen op andere olie???)

Ik bestel deze maand of begin Jan. 3 dozen (18 flessen) met Kendall Elite 5W50 , nog meer gegadigden ...eventueel?Wil niemand wat aansmeren , maar ga toch bestellem en het beste is om het zoveel mogelijk bij 1 merk te houden en niet continue te wisselen van oliemerk/viscositeit.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Moest het blok wennen of inlopen op andere olie???


Dat doet hij inderdaad! Daarom is het beter om zo min mogenlijk te wisselen van type olie.
Als je iets anders neemt, moet je dat niet doen om dat 1 keer te proberen, maar om voor altijd over te gaan.
Winter/zomer olie wissels is al helemaal niet aan te bevelen!
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

ITR1689 wrote:Waar werkt de heer Engel?

Ik ben benieuwd hoe hij over dat Mugen MT105 toevoeging denkt.



Heb een reactie terug van Dr. Engel , mar had net mijn hele vraag niet beantwoord maar hier in ieder geval het mailtje]Goedemorgen,

Op zich kan het niet veel kwaad om Molybdenium toevoegingen te gebruiken, let wel op dat je niet teveel toevoegt. Het spul lost niet op in de olie en ik heb al meerder keren motoren gezien waar de oliekanalen van de krukas en de drijfstangen verstopt zaten met een grijsachtige smurrie, dit bleek gewoon teveel Molybdenium toevoeging te zijn. Kijk dus goed op de fles voor de aanbevolen mengverhouding.

Groetjes JW[/b]
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

mijn vorige (duitse) itr eigenaar rade me aan om zijn olie te blijven gebruiken,castrol rs 0w40. bij iedere 10000km gooide hij nieuwe olie en filter erop. tellerstand staat nou bijna op 95k,en mijn oliepijl is nou bijna tot de helft.dus neem aan dat ie bij 90k gewisseld heeft.heb verder geen problemen met deze olie naar mijn weten,of is er toch een betere olie voor mij. rij haast niet op het circuit,en er zijn vaak korte stukkken bij maar soms ook wel lange.en tuurlijk vaak in het vtec gebied...
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Dus met die logica staat je oliepeil na 10.000 km net boven het kritieke punt? Handig zo'n verbruik...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

VTECCIE wrote:Dus met die logica staat je oliepeil na 10.000 km net boven het kritieke punt? Handig zo'n verbruik...

Da's heel normaal, ljkt mij...
Bij moderne motoren gaat er maar 1 liter olie per 30.000km erbij.
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Normaal? Tsja... mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

Een B-serie motor mag olie verbruiken met en erg zware voet.

En dan bedoel ik niet eens een keer hoge snelheden rijden of een keer VTECCEN maar , echt je motor op de klote geven .
Volgas >>Toerenbegrenzer>>Remmen en dan weer en dan nog een keer en dan weer remmen en dan weer en dan weer volgas en dan weer ,eigenlijk zoiets wat je op het circuit doet , en dit zul je niet veel doen op straatgebruik dus daar zul je ook minder olieverbruik bij hebben.Op het circuit heb je gewoonweg olieverbruik!!Vraag aan menig ITR rijder op circuit :idea:
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

De bovenstaande beschrijving is eigenlijk het enige wat mijn wagen doet. :lol:
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

:wink:
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.


je hebt altijd uitzonderingen op de regel!
Jammer genoeg kan niet iedereen dat zeggen....
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

1 liter olie per 10.000 km vind ik nog steeds niet slecht voor een hoogtoerige VTEC motor...
Want op het circuit moet je rekenen op 1 liter per 10 a 20 rondjes.
VTECRTY
Posts: 188
Joined: Sat Jul 22, 2006 3:28 pm

Post by VTECRTY »

VTECCIE wrote:Normaal? Tsja... mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.
Dus jij wil beweren dat jouw motor bijna geen druppel olie verbruikt met wat wilco net vertelde? super motor heb jij geloof er weinig van. trouwens heb je je itr niet meer te koop staan?
User avatar
HONDA
Posts: 4475
Joined: Tue Jun 17, 2003 7:33 pm

Post by HONDA »

Dat beweer ik zeker en het is al bijna 4 jaar een feit...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Post Reply