Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
BZRKbb2
Posts: 684
Joined: Thu Dec 14, 2006 11:25 am
Contact:

Post by BZRKbb2 »

Kwam dit nog tegen op een forum... dacht plak het hier even.
http://www.mediafire.com/file/lmznzo1mynt/Oil%20Tests.pdf
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Zo op het eerste gezicht wel een beetje vreemde manier van testen....
Binnenkort maar eens verder lezen.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Verder gelezen...

Net wat ze zelf al zeggen is dit een vrij simpele test die alleen maar aangeeft hoe sterk de olie film laag is. Dat dan de echte race olieen er het beste uitkomen kijk ik niet echt van op. Het probleem met die olieen is wel dat ze vaak slecht presteren als het gaat om de koude start. Ook zijn ze vaak gevoeliger voor veroudering en vervuiling. Ze worden toch vaak vroegtijdig vervangen en werken alleen onder de zelfde (hete) omstandigheden, dus kan je je als olie fabrikant specialiseren op 1 werkgebied.
Een normale olie moet een veel breder werkgebied hebben en moet ongevoeliger zijn voor veroudering en vervuiling. Dus wat het beste is voor je straat auto komt bij deze test niet naar voren jammer genoeg.

Deze test heeft dus ook geen invloed op de adviezen die we eerder gegeven hebben.....
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Wat is dan de oorzaak van een olie die pekzwart ziet en niet mooi bruin word ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Olie hoort zwart te worden. Als hij bruin zou blijven werkt hij niet goed.
En is echter wel verschil in gewoon zwart worden, of zwart worden door vervuiling. Dat kan je gewoon zien dus niet moeilijk te herkennen.
jupke
Posts: 584
Joined: Sun Feb 06, 2005 7:01 pm

Post by jupke »

MPG wrote:Een xxW30 olie is dunner bij hogere temperaturen dan een xxW40 olie.

Vooral bij hoogtoerige motoren lopen de temperaturen hoog op. Juist daarom moet je een dikkere olie bij de hogere temperaturen gebruiken.

Het gebruik van xxW30 olie in een type R is sterk af te raden en zal 's zomers zeker voor extra slijtage zorgen. In de winter is 5W40 beter dan 10W40, betere smering bij koude start.


ik zit dit zo te lezen,maar de dealer raad mij ook 5W30 aan!!!!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Voor een H22? Lijkt me niet handig. Een H22 heeft al dunnere lagerschaaltjes die al knap gevoelig zijn. Een beetje body in je olie is dan aan te raden.
jupke
Posts: 584
Joined: Sun Feb 06, 2005 7:01 pm

Post by jupke »

Gaskleppie wrote:Voor een H22? Lijkt me niet handig. Een H22 heeft al dunnere lagerschaaltjes die al knap gevoelig zijn. Een beetje body in je olie is dan aan te raden.

thx voor het advies,volgende maand krijgt hij een grote beurt,dan zal ik meteen vragen of er andere olie in kan.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ik kan geen besluit maken.

Mijn DC2 staat vaak lange periodes stil en met die achterliggende gedachte zou ik voor een groep V (esters en di-esters) willen gaan. Deze hebben de beste smerende eigenschappen bij een koude start na een lange periode stilstaan.
Echter, als er met de auto gereden wordt dan loopt de olie temperatuur vaak ook hoog op. Het is echt een plezier auto die vaak in de VTEC zit. Ik rij dan ook +- 350-375 km op een tank, nooit echt zuiniger.
Voor die eigenschappen zou ik weer een groep IV (PAO) nodig hebben.

Een PAO spreekt me wel aan maar ik heb geen enkel idee hoe groot die initiële slijtage zal zijn tijdens een koude start na 2-4 maanden stilstand.

De keus valt voor mij op dit moment op de Mobil1 0W40 of 5W50 Porsche spec.
Is er iemand die me wil helpen deze knoop door te hakken? Vrijdag wordt namelijk de versnellingsbak en motorolie ververst maar ik heb nog geen idee welke olie. Heb me nu al enkele keren lopen verdiepen maar steeds kom ik er niet uit.

Als ik de auto dagelijks zou gebruiken was de keus veel makkelijker en zou het een groep IV PAO worden gezien mijn zware rechtervoet.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik zelf doe het zelfde als jij qua rijstijl en heb ook die porsche spec 5w50.
niks mis mee!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Waar is dat eigenlijk te koop? Kan me niet herinneren dat ik deze ergens eerder gezien heb.
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Post by daxcer »

De complimenten = heel nuttig topic !
heb het met plezier gelezen

Nu had ik toch nog een paar vraagjes :

1) over dat zijsprongetje van de luchtfilter. Is het dan gewoon beter om het bij de originele te houden ?

2) als je maar 5.000km per jaar rijdt is het dan een must om elk jaar je olie te vervangen of kan wachten op een onderhoudsbeurt geen kwaad ?

3) zijn toevoegingen zoals SLICK 50 en andere nuttig of is het gewoon geldverspilling
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

daxcer wrote:2) als je maar 5.000km per jaar rijdt is het dan een must om elk jaar je olie te vervangen of kan wachten op een onderhoudsbeurt geen kwaad ?

Een beurt is toch 1x per jaar...?! Dus elk jaar een onderhoudsbeurt wat inhoud dat je je je olie ververst....?!

daxcer wrote:3) zijn toevoegingen zoals SLICK 50 en andere nuttig of is het gewoon geldverspilling

Dat zal je nooit weten.
Zelf ken ik SLICK niet, maar heb een keer Forté bij mn olie gegooid en de motor loopt veeel stiller en soepeler stationair.

Af en toe een reiniger in je benzine kan ook geen kwaad.
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

Hoi mensen...

Woendag ga ik de kopppelings cylinder vervangen en ook de druk groep lager.

Als de bak voor de drukgroep lager toch al er onder vandaan is gehaald dan kan ik net zo goed de olie ervan verversen.

Ik heb het topic doorgelezen en de search gebruikt maar kan niets vinden over versnellingsbak olie. ( so please don't flame me :o ops: )

Wat moet ik daarvoor gebruiken?
Ik weet dat men op de Antillen er gewoon motor olie voor gebruikt en dit op auto's die extreem gebruikt worden ( racen , sprinten etc). ( het betreft een 10W40 olie van honda zelf dat daar de dealer voorschrijft ervoor)

Wat is het beste dat ik kan gebruiken?
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Geen motorolie in je versnellingsbak! Schijnen onze Honda's slecht tegen te kunnen!

Gewoon Manual Transmission Fluid versie 3 bij de Honda dealer halen. In het kort MTF 3!

Heb zelf mn EP3 ververst met MTF3 en ben er over te spreken. Er staat ergens op het forum een of meerdere slechte verhalen over motorolie in versnellings bakken van Honda's.

Voor een ITR moet iemand dit even bevestiging, maar ik weet vrij zeker dat MTF3 daar ook het beste voor is.
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

thx jo..

Zit er daar ook een bepaalde viscositeit aan dat ik moet aanschaffen of is het gewoon MTF-3
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

MTF 3. Punt. Geen verschil in viscositeit of iets dergelijks.

Je zal dit ongelofelijk gaan merken, zowel de EJ9 als de DC2 (en mijn oude EP3) schakelen (schakelde) bizar veel beter.
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

X weet je toevallig hoeveel liter?
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

'@Micronsil

wesjes wrote:MTF 3, is 1,7 Liter


Wes rijdt een K20

Zie http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... 085#133085

V-tje integra wrote:mijn itr met filter 4 lieter olie en in mijn bak gaat ongeveer iets van een 2.7 l mtf 3....
gisteren mijne maat zijn bak olie ook vervangen en daar ging ook 2.7l mtf in :wink:


Rijdt een Integra
'98 JDM Integra Type-R
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

Ik had dealer gebeld die zei kom maar met een jerry can dan krijg wel 2L van me mee.

Dan kan ik liever 3L halen.
Post Reply