Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Vtequila »

[quote="donkeykong"]1) komt doordat de versnellingsbak koud is of]

Het is varierend, het schakelen van 1 naar 2 wil ook nog weleens lastig gaan bij het optrekken na een stuk gereden te hebben, dan zal het waarschijnlijk nieuwe synchro's worden :) ?
- Rise 'n Shine! -
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Jo& »

Sorry geen tijd om je hele topic door te lezen.
Maar heb je de versnellingsbak olie al verwisseld?
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Vtequila »

Jo& wrote:Sorry geen tijd om je hele topic door te lezen.
Maar heb je de versnellingsbak olie al verwisseld?


Is niet mijn topic :D maar goed, de bakolie is eind feb 2011 nog vervangen, MTF-3
- Rise 'n Shine! -
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Jo& »

Vtequila wrote:
Jo& wrote:Sorry geen tijd om je hele topic door te lezen.
Maar heb je de versnellingsbak olie al verwisseld?


Is niet mijn topic :D maar goed, de bakolie is eind feb 2011 nog vervangen, MTF-3

Prima!
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by LaurenZ »

Vtequila wrote:
Jo& wrote:Sorry geen tijd om je hele topic door te lezen.
Maar heb je de versnellingsbak olie al verwisseld?


Is niet mijn topic :D maar goed, de bakolie is eind feb 2011 nog vervangen, MTF-3



Hoeveel KM nog verder??
'98 JDM Integra Type-R
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Vtequila »

L4urenZ wrote:
Vtequila wrote:
Jo& wrote:Sorry geen tijd om je hele topic door te lezen.
Maar heb je de versnellingsbak olie al verwisseld?


Is niet mijn topic :D maar goed, de bakolie is eind feb 2011 nog vervangen, MTF-3



Hoeveel KM nog verder??


ongeveer 11.000, lijkt me wel een aantal om het te gaan verversen :lol:
- Rise 'n Shine! -
V-tje integra
Posts: 383
Joined: Thu Mar 20, 2008 4:06 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by V-tje integra »

ik rij op dit moment mer castrol edge 10w60... maar blijkbaar zou dit zeer slecht moeten zijn voor men b18c6... zou te dik zijn bij hoge temp... dus denk ik over te gaan naar 5w30.... ale da raden ze mij toch aan... aangezien ik een oliecooler heb... iemand die me wat uitleg kan geven waarom die 10w60 slecht is? Thx

Grtz
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Gaskleppie »

V-tje integra wrote:ik rij op dit moment mer castrol edge 10w60... maar blijkbaar zou dit zeer slecht moeten zijn voor men b18c6... zou te dik zijn bij hoge temp... dus denk ik over te gaan naar 5w30.... ale da raden ze mij toch aan... aangezien ik een oliecooler heb... iemand die me wat uitleg kan geven waarom die 10w60 slecht is? Thx

Grtz


Die 10W60 is te dik bij lage temperaturen, niet bij te hoge. Maargoed, die 10W60 is een race olie en daarom bestand tegen en bedoeld om allejezus heet te zijn. Zolang de olie koud blijft smeert hij dus niet zo goed als een olie die gemaakt is om onder normalere situaties te werken, en zal je motor dus meer slijten dan bv een 5w40.

Even als voorbeeld: Ik rij zelf namelijk ook op 10W60 maar dat doe ik omdat mn auto meer circuit kilometers maakt dan straat kilometers. De hele winter staat hij ook lekker stil in de garage. Vorige week haalde ik de olie koeler slangen los en wilde de olie er uit laten lopen. Dit was er na een dag pas helemaal uitgelopen en wat er toen in de opvang bak lag leek nog meer op appelstroop dan op motor olie. Ik kon de bak op zn kop houden en het liep er niet eens uit!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Jo& »

Gaskleppie wrote:Even als voorbeeld: Ik rij zelf namelijk ook op 10W60 maar dat doe ik omdat mn auto meer circuit kilometers maakt dan straat kilometers. De hele winter staat hij ook lekker stil in de garage. Vorige week haalde ik de olie koeler slangen los en wilde de olie er uit laten lopen. Dit was er na een dag pas helemaal uitgelopen en wat er toen in de opvang bak lag leek nog meer op appelstroop dan op motor olie. Ik kon de bak op zn kop houden en het liep er niet eens uit!


Wow...
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by daxcer »

Die MTF3 is dus bij de dealer te verkrijgen.
Maar vind je die ook in de autoshop en welk merk raden jullie daar aan ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Gaskleppie »

Neem gewoon MTF3. Dan zit je altijd goed en heb je geen risico dat je je bak sloopt.
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by daxcer »

Ook
Welke olie gebruikt honda eigenlijk voor de fn2 ?
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Lucas79 »

daxcer wrote:Ook
Welke olie gebruikt honda eigenlijk voor de fn2 ?


Hangt er van af, in het boekje staat een behoorlijke range van olies die geschikt zijn voor de Type-R FN2, afhankelijk van of je de auto bijvoorbeeld in Australië rijdt, of op de Noord Pool. Bij De Bois (Arnhem) gooien ze er bij mij altijd 5w35 in. Dit zou niet de meest ideale zijn volgens velen hier. Mijn FN2 heeft nu ruim 100k gereden en vervang de olie maximaal om de 10k. Rond de 5k moet ik er een half litertje bij gooien. Mijn rijstijl zou als vrij pittig omschreven kunnen worden, maar zeker niet extreem. Ik rijd de motor altijd wel minimaal 15 minuten warm voordat ik de VTEC gebruik. Tot op heden heb ik geen klagen.

Als ik een circuitdagje ga rijden, varvang ik de olie zowieso, zowel de versnellingsbak olie als de motor olie.

Zoals deze post al meerder keren heeft laten zien, kan je niet speciefiek zeggen dat "dit" merk of "dit" type het beste is. De bekende merken maken allemaal goede olie, het verschil zit in hoe je de auto gebruikt.
Deus Ex Machina!
daxcer
Posts: 88
Joined: Sun Jul 18, 2010 12:21 am

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by daxcer »

ik bedoelde eigenlijk welk merk ze gebruiken voor de motorolie en transmissie olie ?
Of zijn die allemaal verpakt in een Honda merk verpakking ?
Bij Renault gebruikte ze vroeger ELF en bij Volkswagen is het Castrol vandaar de vraag.

Ikzelf ben een heel rustige rijder die af en toe eens goed wil doortrekken maar zeker geen circuit werk enz
Dus zal ik zeker genoeg hebben hebben aan de traditionele olie.

Zag net dat de vorig eigenaar maar om de 20.000 km olie liet verversen, in het boekje staat om de 10.000km of 5.000km.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Jo& »

Volgensmij gebruikt elke Honda dealer een eigen merk voor de motorolie.

De transmissie olie zou ik zeker MTFIII van Honda gebruiken want er zijn een aantal gevallen bekend waarbij de versnellingsbak kapot is gegaan bij andere olie.
Sinister
Posts: 900
Joined: Mon Jan 08, 2007 12:23 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Sinister »

Ik rij op 10w40 van valvoline, aangeraden door een gast uit de racing wereld, pakt niets verbruik, geen mm, en prestaties zijn in orde.
Post Reply