Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Thanks... En zovaak verwisselen wist ik niet... Maar het gaat binnen nu en 500 km gebeuren :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Thanks miguel :thumbs:
Ik doe alles relaxt :wink:
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Elk jaar of elke 5.000 km je versnellingsbak olie verversen voor dagelijks gebruik is echt onzinnig en door sommige gerespecteerde kennis rijke mensen zelfs slecht.

Olie verouderd, heeft een expirationdate zeg maar, dus elke paar jaar of wat er in je boekje staat voor km's bijv 80.000 klinkt aannemelijk.

Overigens kan ik het wel aanraden aan de mensen die het nog nooit hebben laten doen, want dan kun je het nieuwe type, dus MTF 3, erin gooien en is echt de moeite waard.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Jo& wrote:Elk jaar of elke 5.000 km je versnellingsbak olie verversen voor dagelijks gebruik is echt onzinnig en door sommige gerespecteerde kennis rijke mensen zelfs slecht.

Olie verouderd, heeft een expirationdate zeg maar, dus elke paar jaar of wat er in je boekje staat voor km's bijv 80.000 klinkt aannemelijk.

Overigens kan ik het wel aanraden aan de mensen die het nog nooit hebben laten doen, want dan kun je het nieuwe type, dus MTF 3, erin gooien en is echt de moeite waard.


Kan je dan eens uitleggen, of vragen aan die mensen, waarom dat slecht zou zijn?

Ik snap namelijk niet hoe een verse olie ooit slecht kan zijn...
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Even een paar korte redenen. Voor meer info vraag die meneer die afgelopen Nurburg meet heeft gesproken of Don van JD exausts.
Er zit altijd een klein beetje metaal stof of mini slijpsel in je versnellingsbak olie. Normaal gaat dit aan de magneet zitten, of kruipt weg in hoekjes, gaatjes, tussenruimtetjes... maw zit op plekken waar het lekker rust. En als je er af blijft blijft het daar. Het wordt onderdeel van je versnellingsbak, het heeft vrijwel geen slijtage op je bak.
(Let wel: Natuurlijk wel als het bomvol met slijpsel en stof zit, maar als je het elke paar jaar ivm veroudering van de olie of als je meer rijdt bijv. elke 80.000 km doet mag dat niet zo zijn tenzij je misschien trackdays rijdt en een minder nette rijstijl hebt, maar daar heb ik het niet over.)
Als je je olie ververst laat je al je olie eruit lopen. Maar niet 100% vd olie komt eruit en ook niet al het stof en slijpsel.
Het fijne stof of slijpsel komt van zn plek. Na het bijvullen van de olie gaat het opnieuw zwerven waarna het weer ergens anders zitten. Je moet het zien als zand tussen de tandwielen. Dit veroorzaakt slijtage (=ruimte op je bak) en weegt wel op als je het elke paar jaar doet vanwege olie veroudering, na veel km's, of na bijv. een of meerdere trackdays.
Na een trackday zou ik adviseren de olie goed te bekijken. Je kunt het uit de olie halen die je eruit haalt of het nodig was. Iedereen rijdt anders.

Het is dus altijd een afweging.

Hoop dat het niet chaotisch verteld is.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Ik snap je verhaal dus het is voor 99% van de mensen duidelijk :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Rikky wrote:Ik snap je verhaal dus het is voor 99% van de mensen duidelijk :wink:

Thanks. Heb het wel net ff klein beetje aangepast.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Nog steeds duidelijk en denk voor de meeste wel iets duidelijker :wink:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ohja en als je je versnellingsbak olie ververst hebt, voor je gaat rijden:
- Droog de aftap dop af.
- Dan even 1 voor 1 de pook in alle versnellingen zetten. Ff smeren :wink:
- Daarna rustig inrijden door even alle versnellingen rijdend te doorlopen á 5 min.
- Zet dan de auto weer stil en controleer of je de aftap goed dicht gedraaid heb dmv voelen of hij gelekt heeft. Je kunt evt het peil nog een keer ff checken maar als hij niet lekt moet dat goed zitten.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Post by vtec vince »

Zitten er bij de versnellingsbak bouten ook ravetjes achter die verwisseld moeten worden bij een olie wissel?
Dus eigenlijk hetzelfde als bij motorolie vervangen...
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Jo& wrote:Even een paar korte redenen. Voor meer info vraag die meneer die afgelopen Nurburg meet heeft gesproken of Don van JD exausts.
Er zit altijd een klein beetje metaal stof of mini slijpsel in je versnellingsbak olie. Normaal gaat dit aan de magneet zitten, of kruipt weg in hoekjes, gaatjes, tussenruimtetjes... maw zit op plekken waar het lekker rust. En als je er af blijft blijft het daar. Het wordt onderdeel van je versnellingsbak, het heeft vrijwel geen slijtage op je bak.
(Let wel: Natuurlijk wel als het bomvol met slijpsel en stof zit, maar als je het elke paar jaar ivm veroudering van de olie of als je meer rijdt bijv. elke 80.000 km doet mag dat niet zo zijn tenzij je misschien trackdays rijdt en een minder nette rijstijl hebt, maar daar heb ik het niet over.)
Als je je olie ververst laat je al je olie eruit lopen. Maar niet 100% vd olie komt eruit en ook niet al het stof en slijpsel.
Het fijne stof of slijpsel komt van zn plek. Na het bijvullen van de olie gaat het opnieuw zwerven waarna het weer ergens anders zitten. Je moet het zien als zand tussen de tandwielen. Dit veroorzaakt slijtage (=ruimte op je bak) en weegt wel op als je het elke paar jaar doet vanwege olie veroudering, na veel km's, of na bijv. een of meerdere trackdays.
Na een trackday zou ik adviseren de olie goed te bekijken. Je kunt het uit de olie halen die je eruit haalt of het nodig was. Iedereen rijdt anders.

Het is dus altijd een afweging.

Hoop dat het niet chaotisch verteld is.


Ben het er niet helemaal mee eens maar goed.
Om maar een vb te noemen,
Als ik dus me versnellings bak olie aftap gaan al die restjes opnieuw zwerven nadat ik bijvul? Als die tandwielen met 8000+ toeren draaien blijven al die restjes zitten op hun plek waar ze rusten? Dat gaat er bij mij dus niet in. Die magneet zit er toch om al de restjes op te pikken.

En al die stappen na verversen bakolie vind ik persoonlijk onzin behalve het controleren op lekkages dan.
Peilen kan je op onze bak niet, gewoon vullen tot het overstroomt en dan zit je goed.

Niet alles wat de "experts" zeggen is heilig.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

slydawg wrote:Ben het er niet helemaal mee eens maar goed.
Om maar een vb te noemen,
Als ik dus me versnellings bak olie aftap gaan al die restjes opnieuw zwerven nadat ik bijvul? Als die tandwielen met 8000+ toeren draaien blijven al die restjes zitten op hun plek waar ze rusten? Dat gaat er bij mij dus niet in. Die magneet zit er toch om al de restjes op te pikken.

Daar is ook wat voor te zeggen.

slydawg wrote:En al die stappen na verversen bakolie vind ik persoonlijk onzin behalve het controleren op lekkages dan.
Ik had er bij moeten zetten dat dat meer een tik van mezelf is :wink:
Ff kort rondje en dan lekkage checken is wel ff belangrijk idd.

slydawg wrote:Peilen kan je op onze bak niet, gewoon vullen tot het overstroomt en dan zit je goed.
Ohja!

slydawg wrote:Niet alles wat de "experts" zeggen is heilig.

Heb je helemaal gelijk in!
Ik reproduceer alleen wat mij gezegt is.
micronsil
Posts: 744
Joined: Mon Mar 01, 2010 7:10 pm

Post by micronsil »

Bakolie en motor olie is ververst eveneens heb ik de drukgroep lager ook aangepakt.

De auto heeft nog nooit zo lekker gereden.


Ik werd de afgelopen week echt helemaal gestoord van de drukgroep lager en dacht van als de bak eraf gaat dan ook maar de olie verversen.

Ik kan het een ieder aanraden.


@ X
Enorm verschil met schakelen..
Je hebt gelijk X heeeeeeeeeeerlijk gewoon.

Ik dacht juist dat de grof / rauw schakelende bak gewoon hoorde bij de type R omdat iedere andere R die ik gereden heb ook zo lekker grof schakelde.

Maar met die nieuwe olie is het zo smooth.
Ik schakel zo over met maar 1 vinger op de pook.

Een ding die marv en ik tegen gekomen waren.
De vorige eigenaar van mijn auto is niet zo zorgvuldig te werk gegeaan.
De clutchplate zat gewoon los, die schrieven waren niet vast gedraait 2 schroeven zaten vast de rest los.
Ik heb dus enorm geluk gehad dat de druklager dat k*t geluid begon te maken anders dan had het heel anders afgelopen kunnen zijn als een van die schoeven daar bij de koppeling helemaal los gekomen was.

@ Jo.

nadat de olie was ververst hebben we ff proef gereden in alle versnellingen en daarna ben ik terug naar huis gegaan.


Net op werk ff alles nagelopen of alles goed vast zit en niet lekt.
Danny
Posts: 75
Joined: Mon Jul 12, 2010 2:42 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Danny »

Ik heb heel even een vraagje. Ik wil binnekort onderhoud laten plegen bij mijn integra. Op dit moment heb ik 10w40 half synth in de motor (b18c6 met 125.000 op de klok ). Nu zag ik bij all4honda een aanbieding voor 5w40 olie ( vol synth en oliefilter met carterplug).

Nu is mijn vraag : Zou ik kunnen overstappen op vol synth of raden jullie dit af? Dat ik misschien beter kan vasthouden aan de half synth.

Ik ben een leek op dit gebied, dus hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

alvast bedankt

Gr Danny
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by LaurenZ »

Die magnetische carterplug hoef je maar 1 keer aan te schaffen.
daarna gewoon een nieuwe ring erin.

Is geen slechte deal bij All4Honda.
Rij zelf met de FUCHS 5w40 die hij ook verkoopt.
Prima olie voor ons blokje. Zou geen kwaad kunnen, heb zelf alleen geen ervaring met de Motul 8100 5W40 die erin dat pakket zit...
'98 JDM Integra Type-R
Danny
Posts: 75
Joined: Mon Jul 12, 2010 2:42 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Danny »

ow dus dat zou moeten kunnen. Heb geen zin dat ik dadelijk problemen krijg met het blokje. Ik heb vorige keer het onderhoud door iemand anders laten doen en ik weet zeker dat het 10w40 is en denk half synth maar dit weet ik niet zeker.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by donkeykong »

is geen slechte olie nee, enige waar je even aan moet denken is dat je van oliesoort wisselt...probeer wat info te vinden op web of van anderen hier.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Gaskleppie »

Wat ik in het grote verhaal ook al vertelde: Neem een olie van een A merk die je makkelijk overal kan krijgen. Zeker als je eigenlijk alleen maar op straat rijd maakt het bijna niet uit welk A merk je neemt, vandaar mn tip om er 1 te nemen die makkelijk te vinden is.
Veel wisselen met olie kan ik streng afraden. Als deze olie die je nu hebt een A merk is en je geen problemen hebt moet je die gewoon blijven gebruiken.
User avatar
Vtequila
Posts: 541
Joined: Mon Dec 20, 2010 7:27 pm
Contact:

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by Vtequila »

Om even op het versnellingsbak verhaal terug te komen, wanneer de auto nog koud is schakel ik niet geleideloos naar z,n 2. Je hoort dan echt een "tok", als ik dan wat meer gas erbij geef dan lijkt het wat soepeler te gaan, ook wordt het soepeler naarmate ik een stuk heb gereden. Ik zit er nooit naast en blokkeren doet hij ook niet echt, soms gaan het gewoon wat moeilijker. Wat kan ik eraan doen zodat deze overgang van 1 naar 2 soepel wordt/blijft ?

groet
- Rise 'n Shine! -
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Olie vragen? De antwoorden!

Post by donkeykong »

1) komt doordat de versnellingsbak koud is of;
2) of bekende synchro probleem, nieuwe synchros.
Post Reply