Olie vragen? De antwoorden!

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Post Reply
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Olie vragen? De antwoorden!

Post by Gaskleppie »

Ook hier maar even neerkwakken.
Het is een samenraapsel van allerlei topics over olie en koelers. Nog met dank aan Wilco voor de beste info.
Mijn conclusie dus van al deze topic's. Doe er mee wat je wilt, zo zie ik het!

----------------------------------------------------------------------------------------

Ik krijg wel vaker de vraag welke olie nou het beste is voor hoogtoerige (turbo&NA) motoren als de onze, en wanneer men nu een extra koeler nodig hebt.

Vandaar deze post.....


Aangezien we op het Type-R forum al een aardige discussie achter de rug hebben wil ik onze bevindingen hier ook kwijt.

Dit is een antwoord mailtje over de olie in een ITR van een olie technicus die een boekje open doet over de typen olieen die er zijn en in welke situaties je het beste welke olie kan gebruiken:


-------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Het voorschrift van de Integra Type R is behoorlijk ruim, dat wil zeggen dat je een 15w/40, een 10w/40, en 5w/40 en een 5w/50 mag gebruiken.

Hoge toeren zijn makkelijker te smeren dan lage toeren, een Turbo diesel motor is moeilijker van de juiste smeerfilm te voorzien bij lage toeren dan de Honda motor bij 9000 toeren. Ook de olietemperatuur is geen probleem. Alle oliën worden tegenwoordig bij 150˚C getest op de afschuifdrukken die deze olie bij deze temperatuur en hoge toerentallen nog op kan nemen. Een olie functioneert dus prima bij 135˚C. Wel is het zo dat de veroudering van de olie wat sneller gaat als er regelmatig hoge temperaturen worden bereikt. Wisselen om de 5000 km is wellicht wat snel, maar 10.000 zou weer te lang kunnen zijn, dus blijf maar rond de 5000 km zitten.

Dan het verhaal van de di-esters. Nagenoeg alle 5w/40 oliën maken gebruik van di-ester technologie. De 5w/50 oliën hebben zelfs nog iets meer di-esters. Dit is een goede maar algemeen gebruikte technologie. Motul benadrukt dus gewoon iets dat alle maatschappijen al een paar jaar gebruiken en dus eigenlijk niets bijzonders is. Marketing-technisch natuurlijk een prima zet, maar product technisch is het helemaal niet zo speciaal als Motul wil doen geloven. Zeker onze oliën evolueren ook, alleen wordt daar minder ruchtbaarheid aan gegeven, zo zal de 5w/50 van vorig jaar zeker op een paar punten afwijken van de 5w/50 van dit jaar, alle producten zijn continu onderhevig aan verbeteringen, omdat ook autofabrikanten steeds hogere eisen aan de producten gaan stellen. De naam blijft wel hetzelfde, maar de formulatie wijzigt continu om de beste resultaten te kunnen waarborgen.

De Kendall Elite 5w/50 is een PAO syntheet, dus een ECHTE syntheet. Ook in dit product wordt gebruik gemaakt van de di-ester technologie. Het is dus een Groep 4 en groep 5 olie.

Groep 1 = minerale olie, redelijke kwaliteit, relatief veel vervuiling, Viscositeits index <100

Groep 2 = minerale olie, goede kwaliteit, veel minder vervuiling, viscositeitsindex 100-120

Groep 3 = Hydrocracked, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, viscositeitsindex 140+

Groep 4 = Poly Alpha Olefinen, zeer goede kwaliteit, geen vervuiling, geen zijtakken op de molecuulketens, Viscositeitsindex 160+

Groep 5 = esters en di-ester

Dat de PAO producten (groep IV) officieel door een aantal niet als synthetisch worden gekenmerkt, is nieuw voor mij, het verbaast mij echter niet. Ook voor de PAO heb je koolwaterstoffen als basis nodig. Als dat het criterium is voor de definitie synthetisch, dan heb ik daar geen problemen mee.

Zelf ben ik van mening dat deze discussie eigenlijk niet zo interessant is, er is ooit een idioot geweest die heeft geroepen dat synthetisch beter is en daar hebben wij nu nog allemaal last van. Wat echter precies een syntheet is, daar heeft niemand enig idee van. Een syntheet (lees PAO) heeft zo zijn voordelen, maar dat geldt zeker ook voor de minerale en hydrockracked producten (resp groep II en III)

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je weet wat de basis van het product is dat je gebruikt. In de loop der jaren zijn er tal van olie-merken geweest die misbruik hebben gemaakt van deze abstracte materie, zodat groep III producten als volsynthetisch zijn verkocht, met bijbehorende prijs. Of nu een PAO (groep IV) wel of niet volledig synthetisch is, lijkt mij daarom niet zo interessant. Wat van belang is dat je over dezelfde basisproducten praat als je verschillende merken met elkaar gaat vergelijken.
Er zijn merken die een groep III als volsyntheet verkopen en daar een hoge prijs voor vragen, zij maken geen gebruik meer van PAO's alleen maar Groep III. Toch hebben zij volsynthetische producten volgens de etiketten. Dit zijn echt wel goede producten, maar idd geen volsyntheten volgens het eerder genoemde criterium. Op deze manier creer je dan een ondoorzichtigheid voor de consument, doordat een syntheet van het ene merk 8 euro kost, terwijl de syntheet van het andere merk 20 euro kost.

In 2001 heb ik een zeer uitgebreid olie-onderzoek gedaan bij de subaruclub nederland. Daar wil ik wel even een paar resultaten van toelichten. Ik heb toen de stelling genomen dat een minerale 10w40 betere prestaties en bescherming zou leveren dan de volsynthetische 0w40 producten (ongeacht merk!!) Uit onderzoek bij circa 60 impreza 555's is toen naar voren gekomen dat de minerale 10w40 gemiddeld 5x minder slijtage vertoonden in vergelijking met de volsynthetische 0w40. De 5w50 scoorden weer beter dan de 10w40 producten, de 5w50 waren dan ook het beste product voor de 555's, gevolgd door de 10w40.
Ook zaten er een aantal 10w40 producten van Motul bij op ester-basis, met nagenoeg dezelfde prestaties als de normale 10w40 producten. Niets bijzonders dus. Evenals Canonball toevoegingen die werden gevonden, geen betere prestaties tov de gewone 10w40.

Wat je nu steeds meer ziet is dat het voor en nadelen van de verschillende basisolien steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Waar je voorheen nog PAO's voor moest bijmengen op een product temperatuur-stabiel te maken, redt je dit nu eenvoudig met groep III basisolien. Geen dure PAO's meer, minder verschillende basisolien op voorraad en het resultaat is zeker niet slechter, dat wijzen de resultaten nu wel uit.

Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen.

Samengevat: Wat is nu precies een syntheet? Groep IV of pas vanaf groep V, lijkt mij niet interessant, je zoekt een bepaalde performance. Het is veel belangrijker dat je weet wat basisolie van het product is. Als op het flesje staat groep III, of hydrocracked, maar ook volsynthetisch, dan is dat allemaal wel leuk, maar dan weet je dat je dit product niet moet verglijken met een PAO product, waar ook volsynthetisch op staat. Pak dan een ander groep III product. Het prijsverschil zegt al een hoop over de gebruikte basisolie.
Ook groepV producten, volgens sommige de enige echte syntheten, onderscheiden zich niet qua performance van de PAO's (en als zij zich wel onderscheiden, dan eerder in negatieve zin dan in positieve zin.)

Voordeel Groep V: erg plakkerig en zeer sterke hydrodynamische smeerfilm. nadeel bij te lage toerentallen kan de smeerfilm snel uiteenvallen, zodat je dan versnelde slijtage krijgt. Niet bestand tegen al te hoge temperaturen, er ontstaat dan koolvorming.
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.
Voordeel groep III: zeer goede smering, redelijk goede Viscositeitsindex. Nadeel minder goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen in vergelijking met de groep IV producten. Iets meer verdampingsverlies (lees olieverbruik) ivm de groep IV producten.
Voordeel Groep II, zeer goede smering, redelijke Viscositeitsindex en prijsvriendelijk. Nadeel nog meer verdampingsverlies en maximaal haalbare temperaturen liggen behoorlijk lager ivm groep III producten.
Groep 1 is gewoon niets bijzonders.

Als je een goed advies wil hebben, dan ben ik bang dat je toch een wat persoonlijkere benadering zoekt, omdat alle flesjes zeggen dat het synthetisch is en dat het bovendien het beste is voor jouw auto........snappen jullie het nog????

Motul heeft een goede naam, maar tijdens een aantal olie-onderzoeken, vergelijkingen en het onderzoek bij de Subaruclub, waren de Motul producten niets beter of slechter dan het gemiddelde.

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

J.W.A. Engel

Aanvulling;

*Mobil1 0W40 = PAO

*5W50 Mobil porsche spec = PAO

*Castrol RS 10W60 = Hydrocracked

*Castrol Magnatec 5W40 = Hydrocracked

*Silkolene 5W40 = Waarschijnlijk Hydrocracked

*Motul 300V Competition 15W50 = waarschijnlijk hydrocracked

*Motul 300V Power 5W40 = waarschijnlijk hydrocracked/Pao



Een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.

Blijf gewoon bij een 5w/40 of 5w/50.



Groep 4 plakt wat minder, vooral nadelig als het een seizoensgevoelig voertuig betreft. De eerste koude start na bv 2 maande stilstand, of 4 maanden stilstand is dan een start waarbij de motor echt droog is, terwijl een Hydrocrack, of een gewone mineraal nog een behoorlijke smeerfilm achterlaat. Juist de Groep 4 heeft de beste resultaten bij hoge temperaturen, hoge toerentallen en hoge afschuifdrukken, voor extra “vettigheidâ€￾ wordt er wel wat esters in verwerkt, maar ook weer niet te veel. Daarom is het gewoon moeilijk te zeggen dat deze olie bestaat uit die bestanddelen en die olie heeft weer die en die bestanddelen.

130 of 135 graden is echt niet zo hoog, de koolvorming zal pas optreden boven de 180/190 graden en dan nog alleen onder de ideale omstandigheden daarvoor. In de praktijk weten de oliefabrikanten dit proces goed in toom te houden. Met name 2-takt Olien hebben hier iets meer last van, maar daar staan de Olien dan ook direct in contact met de verbranding van 1000 graden.


---------------------------------------------------------------------


Als ik dit bovenstaande verhaal even vertaal naar mijn omstandigheden en olie waar ik nu mee rijd om ik tot het volgende:


Ik rij met Mobil 1 5W50
Ik heb dus een PAO olie, oftewel groep 4
en die eigenschappen zijn:
Voordeel groep IV: zeer goed bestand tegen zeer hoge temperaturen en toerentallen. Nadeel: geen affiniteit met metaal, de olie plakt veel minder aan het metaal, zodat de motor bv droger is bij iedere koude start.


Voor mij perfect! Ik rij er toch geen korte stukken mee, en de rest is perfect voor mijn rijstijl!


Met de bovenstaande wetenschap kunnen we ook aardig bepalen wanneer men een extra oliekoeler nodig heeft.
De hedendaagse olieen kakken pas in elkaar bij extreme temperaturen en mag hij dus heter worden dan wat men in het verleden als grens aan nam.
140 graden is pinuts voor een moderne olie wat gelijk aangeeft dat bijna niemand hier op het forum een koeler nodig heeft!!

Uit het bovenstaande kan men dus ook leren dat je beter niet met een race olie kan gaan rijden als je elke dag de auto gebruikt om met een trutte tempo naar je werk te rijden!



Mijn conclusie:

1) Bij de gene met een standaard motor die alleen maar een beetje op de snelweg trapt is het beste af met een standaard olie (10W40) van een A merk en heeft echt niks anders nodig!

2) De gene die aan sprinten/circuit rijden mee doen, hogere toeren draaien en/of een turbo hebben kunnen het beste de 5W50 van Mobil 1 nemen ZONDER OLIEKOELER.

3) Alleen de circuit knallers die eigenlijk niks anders doen met hun auto dan circuit rijden hebben iets aan de echte race olieen als de Redline, Motul 300V, Castrol 10W60 MET eventueel een extra koeler.



Voor de gene die de eigenschappen van de door mij aangerade Mobil 1 5W50 willen nalezen: http://www.ibg.ge/lubricant.asp?lubID=5

Zoals je kan zien is de maximale temperatuur waarbij de olie uiteen valt zelfs 236graden! Maar laat je niet verleiden dat dit de temperatuur is die in het carter gemeten mag worden. In de lagerschalen kan door de druk krachten de temperatuur erg oplopen. En omdat er altijd een deel olie redelijk koud terug in je carter loopt, en een deel extreem heet meet je altijd de gemiddelde temperatuur.
In de praktijk mag de olie van hoogwaardige qualiteit ala de Mobil 5W50 140graden worden (284Fahrenheid) at dus aangeeft dat je idd bijna nooit een extra koeler nodig hebt.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Goede info!
User avatar
Voodoo
Posts: 2145
Joined: Mon Jul 12, 2004 10:33 pm

Post by Voodoo »

Admin, deze topic STICKY maken aub 8)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Mooie verzameling van een stuk goede informatie!
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Waar werkt de heer Engel?

Ik ben benieuwd hoe hij over dat Mugen MT105 toevoeging denkt.


Dit vind ik ook interessant:

"Korte zijsprong naar luchtfilters, met name de open air-filters en 57i-kits hadden schrikbarend veel silica vervuiling, uit gesprekken maakte ik op dat de beloofde vermogenswinst bovendien ook niet was waargenomen."

Dus K&N filters laat je motor sneller slijten? silica = zand.
wilco
Posts: 1548
Joined: Thu Dec 22, 2005 5:59 am
Contact:

Post by wilco »

De hr Engel werkt ook bij een olie salesment bedrijf , verkoopt nu Kendall olie.
Ik ben bij deze olie gekomen na wat mailtjes heen en weer te sturen en de olie stond erg goed bekend bij de Sub./Evo NL scene .
9 van de 10 rijden met deze olie onder volle belasting op circuit en aangezien de 3 zuiger en krukas van Subaru van chocolade is gemaakt en tijdens circuitdagen niet kapot loopt zal vast wel een betekenis hebben.

Dr. Engel heeft er zer veel verstand van en is van meerdere dingen bekend , ik kan wel eens vragen aan hem over de toevoeging van bijv. MT05 of Hamp.
klokkie
Posts: 103
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:29 pm

Post by klokkie »

op het moment heb ik er 0W30 in zitten. Dit werd me geadviseerd. Ook staat er op de bus dat het geschikt is voor hoogtoerige motoren waar wat harder mee gereden wordt, en mijn blikkie loopt er eigenlijk best wel goed op. Na ruim 10.000 km nog geen problemen gehad. Kost rond de 60 euro voor een bus van 5 liter.
klokkie
Posts: 103
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:29 pm

Post by klokkie »

Hier nog wat over 0W30:

SUPER LUBE FULL SYNTHETIC SL/CF 0W30 is een volledig synthetische motorolie van de laatste generatie, voor de smering van alle 4-takt benzine motoren.

VOORDELEN :

 Uitstekende vloeibaarheid bij lage temperatuur.
 Uiterst geringe weerstand bij het starten.
 Uitzonderlijke viscositeitsindex.
 Zeer hoge, thermische stabiliteit.

KWALITEITSNIVEAU :

API SL/CF/EC (Energy Conserving)
CCMC G5/PD2
ACEA A3-02 / B4-04
VW 505.00 (1/97), 502.00
MB 229.1
BMW longlife
PORSCHE goedgekeurd

TOEPASSINGEN.

 4-taktbenzinemotoren, meerkleppen,

TYPISCHE KENMERKEN :

Test Methode Eenheid Gemiddeld resultaat
SAE-klasse 0W30
Dichtheid bij 15°C D 4052 kg / m³ 855
Viscositeit bij 40°C D 445 cSt 88
Viscositeit bij 100 °C D 445 cSt 13,8
Viscositeit bij –25 °C D 2602 cP 3350
Viscositeitsindex D 2270 160
Stolpunt D 97 °C -45
TBN D 2896 g KOH/kg 8,8
Vlampunt COC D 92 °C 235
Sulfaatas D 874 massa % 1,1
Verlies door verdamping NOACK massa % 8,0
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Sorry, maar 0W30 wordt absoluut NIET geadviseerd voor de K20a.

Te dun, kost je je lagerschalen! In de winter zal het best nog wel gaan maar op hete dagen met zware belastingen kan het absoluut je lagerschalen kosten. Ik heb jammer genoeg al voorbeelden hiervan gezien....
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

Gaskleppie wrote:Sorry, maar 0W30 wordt absoluut NIET geadviseerd voor de K20a.



Volgens mij staat het wel ergens in het instructieboekje van de CTR. Ik zag het een tijdje geleden, en ik was zeer verbaasd. In de VS gebruiken ze zelfs 5W20. zie pag. 3-2, werkplaatshandboek EP3.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Voor bijna alle motoren mag je het gebruiken, maar niet voor de K20a.
Net als de meeste andere typeR motoren.

Reden: Smallere drijfstangen en dus minder draagvlak. Perfect voor de hogere toeren, maar er moet wel een dikkere olie tussen zitten anders spetterd alles er tussenuit!
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

0W30 is no no voor K20.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

slydawg wrote:0W30 is no no voor K20.


Welke is dan wel aan te raden? 5W30??
stoede
Posts: 146
Joined: Sun Jun 08, 2003 4:13 pm

Post by stoede »

klokkie heeft een h22a7 hoor

wat is nu echt het beste voor een k24 dan?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Lees maar wat ik als conclusie geschreven heb.

Je hebt het ook wel lekker gelezen he? Het hele stuk gaat over de soorten olie met bijbehorende eigenschappen en dat de keuze sterk afhankelijk is van wat je met je motor doet.
En jij vraagt dan doodleuk wat voor jou de beste olie zonder aan te geven wat je er mee doet.......



? klokkie een H22a? Zelfde verhaal, 0W30 is te dun voor typeR motoren.
User avatar
Gangaran
Posts: 1894
Joined: Sun Apr 16, 2006 8:12 pm

Post by Gangaran »

Ja maar ik neem aan dat jouw conclusie voor de ITR is en niet voor de CTR of kan ik aannemen dat er geen verschil is?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Ik krijg wel vaker de vraag welke olie nou het beste is voor hoogtoerige (turbo&NA) motoren als de onze, en wanneer men nu een extra koeler nodig hebt.

Vandaar deze post.....
ITR1689
Posts: 1250
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:00 pm

Post by ITR1689 »

In de VS schrijft Honda dunnere olie voor in de handleiding om te zorgen dat de motoren zuiniger lopen. Ik vraag me af of Honda dat ook bij de CTR heeft gedaan in Europa.
Wat staat in de Europese handleiding of werkplaatshandboek?
autodre
Posts: 898
Joined: Thu Apr 27, 2006 11:45 am

Post by autodre »

CTR kreeg van dealer 5w40 of 5w30....

(3 dealers gevraagd)
MPG
Posts: 82
Joined: Thu Apr 06, 2006 6:54 pm

Post by MPG »

Een xxW30 olie is dunner bij hogere temperaturen dan een xxW40 olie.

Vooral bij hoogtoerige motoren lopen de temperaturen hoog op. Juist daarom moet je een dikkere olie bij de hogere temperaturen gebruiken.

Het gebruik van xxW30 olie in een type R is sterk af te raden en zal 's zomers zeker voor extra slijtage zorgen. In de winter is 5W40 beter dan 10W40, betere smering bij koude start.
Post Reply