Olie vragen? De antwoorden!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Verder gelezen...
Net wat ze zelf al zeggen is dit een vrij simpele test die alleen maar aangeeft hoe sterk de olie film laag is. Dat dan de echte race olieen er het beste uitkomen kijk ik niet echt van op. Het probleem met die olieen is wel dat ze vaak slecht presteren als het gaat om de koude start. Ook zijn ze vaak gevoeliger voor veroudering en vervuiling. Ze worden toch vaak vroegtijdig vervangen en werken alleen onder de zelfde (hete) omstandigheden, dus kan je je als olie fabrikant specialiseren op 1 werkgebied.
Een normale olie moet een veel breder werkgebied hebben en moet ongevoeliger zijn voor veroudering en vervuiling. Dus wat het beste is voor je straat auto komt bij deze test niet naar voren jammer genoeg.
Deze test heeft dus ook geen invloed op de adviezen die we eerder gegeven hebben.....
Net wat ze zelf al zeggen is dit een vrij simpele test die alleen maar aangeeft hoe sterk de olie film laag is. Dat dan de echte race olieen er het beste uitkomen kijk ik niet echt van op. Het probleem met die olieen is wel dat ze vaak slecht presteren als het gaat om de koude start. Ook zijn ze vaak gevoeliger voor veroudering en vervuiling. Ze worden toch vaak vroegtijdig vervangen en werken alleen onder de zelfde (hete) omstandigheden, dus kan je je als olie fabrikant specialiseren op 1 werkgebied.
Een normale olie moet een veel breder werkgebied hebben en moet ongevoeliger zijn voor veroudering en vervuiling. Dus wat het beste is voor je straat auto komt bij deze test niet naar voren jammer genoeg.
Deze test heeft dus ook geen invloed op de adviezen die we eerder gegeven hebben.....
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
MPG wrote:Een xxW30 olie is dunner bij hogere temperaturen dan een xxW40 olie.
Vooral bij hoogtoerige motoren lopen de temperaturen hoog op. Juist daarom moet je een dikkere olie bij de hogere temperaturen gebruiken.
Het gebruik van xxW30 olie in een type R is sterk af te raden en zal 's zomers zeker voor extra slijtage zorgen. In de winter is 5W40 beter dan 10W40, betere smering bij koude start.
ik zit dit zo te lezen,maar de dealer raad mij ook 5W30 aan!!!!
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Ik kan geen besluit maken.
Mijn DC2 staat vaak lange periodes stil en met die achterliggende gedachte zou ik voor een groep V (esters en di-esters) willen gaan. Deze hebben de beste smerende eigenschappen bij een koude start na een lange periode stilstaan.
Echter, als er met de auto gereden wordt dan loopt de olie temperatuur vaak ook hoog op. Het is echt een plezier auto die vaak in de VTEC zit. Ik rij dan ook +- 350-375 km op een tank, nooit echt zuiniger.
Voor die eigenschappen zou ik weer een groep IV (PAO) nodig hebben.
Een PAO spreekt me wel aan maar ik heb geen enkel idee hoe groot die initiële slijtage zal zijn tijdens een koude start na 2-4 maanden stilstand.
De keus valt voor mij op dit moment op de Mobil1 0W40 of 5W50 Porsche spec.
Is er iemand die me wil helpen deze knoop door te hakken? Vrijdag wordt namelijk de versnellingsbak en motorolie ververst maar ik heb nog geen idee welke olie. Heb me nu al enkele keren lopen verdiepen maar steeds kom ik er niet uit.
Als ik de auto dagelijks zou gebruiken was de keus veel makkelijker en zou het een groep IV PAO worden gezien mijn zware rechtervoet.
Mijn DC2 staat vaak lange periodes stil en met die achterliggende gedachte zou ik voor een groep V (esters en di-esters) willen gaan. Deze hebben de beste smerende eigenschappen bij een koude start na een lange periode stilstaan.
Echter, als er met de auto gereden wordt dan loopt de olie temperatuur vaak ook hoog op. Het is echt een plezier auto die vaak in de VTEC zit. Ik rij dan ook +- 350-375 km op een tank, nooit echt zuiniger.
Voor die eigenschappen zou ik weer een groep IV (PAO) nodig hebben.
Een PAO spreekt me wel aan maar ik heb geen enkel idee hoe groot die initiële slijtage zal zijn tijdens een koude start na 2-4 maanden stilstand.
De keus valt voor mij op dit moment op de Mobil1 0W40 of 5W50 Porsche spec.
Is er iemand die me wil helpen deze knoop door te hakken? Vrijdag wordt namelijk de versnellingsbak en motorolie ververst maar ik heb nog geen idee welke olie. Heb me nu al enkele keren lopen verdiepen maar steeds kom ik er niet uit.
Als ik de auto dagelijks zou gebruiken was de keus veel makkelijker en zou het een groep IV PAO worden gezien mijn zware rechtervoet.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
De complimenten = heel nuttig topic !
heb het met plezier gelezen
Nu had ik toch nog een paar vraagjes :
1) over dat zijsprongetje van de luchtfilter. Is het dan gewoon beter om het bij de originele te houden ?
2) als je maar 5.000km per jaar rijdt is het dan een must om elk jaar je olie te vervangen of kan wachten op een onderhoudsbeurt geen kwaad ?
3) zijn toevoegingen zoals SLICK 50 en andere nuttig of is het gewoon geldverspilling
heb het met plezier gelezen
Nu had ik toch nog een paar vraagjes :
1) over dat zijsprongetje van de luchtfilter. Is het dan gewoon beter om het bij de originele te houden ?
2) als je maar 5.000km per jaar rijdt is het dan een must om elk jaar je olie te vervangen of kan wachten op een onderhoudsbeurt geen kwaad ?
3) zijn toevoegingen zoals SLICK 50 en andere nuttig of is het gewoon geldverspilling
daxcer wrote:2) als je maar 5.000km per jaar rijdt is het dan een must om elk jaar je olie te vervangen of kan wachten op een onderhoudsbeurt geen kwaad ?
Een beurt is toch 1x per jaar...?! Dus elk jaar een onderhoudsbeurt wat inhoud dat je je je olie ververst....?!
daxcer wrote:3) zijn toevoegingen zoals SLICK 50 en andere nuttig of is het gewoon geldverspilling
Dat zal je nooit weten.
Zelf ken ik SLICK niet, maar heb een keer Forté bij mn olie gegooid en de motor loopt veeel stiller en soepeler stationair.
Af en toe een reiniger in je benzine kan ook geen kwaad.
Hoi mensen...
Woendag ga ik de kopppelings cylinder vervangen en ook de druk groep lager.
Als de bak voor de drukgroep lager toch al er onder vandaan is gehaald dan kan ik net zo goed de olie ervan verversen.
Ik heb het topic doorgelezen en de search gebruikt maar kan niets vinden over versnellingsbak olie. ( so please don't flame me ops: )
Wat moet ik daarvoor gebruiken?
Ik weet dat men op de Antillen er gewoon motor olie voor gebruikt en dit op auto's die extreem gebruikt worden ( racen , sprinten etc). ( het betreft een 10W40 olie van honda zelf dat daar de dealer voorschrijft ervoor)
Wat is het beste dat ik kan gebruiken?
Woendag ga ik de kopppelings cylinder vervangen en ook de druk groep lager.
Als de bak voor de drukgroep lager toch al er onder vandaan is gehaald dan kan ik net zo goed de olie ervan verversen.
Ik heb het topic doorgelezen en de search gebruikt maar kan niets vinden over versnellingsbak olie. ( so please don't flame me ops: )
Wat moet ik daarvoor gebruiken?
Ik weet dat men op de Antillen er gewoon motor olie voor gebruikt en dit op auto's die extreem gebruikt worden ( racen , sprinten etc). ( het betreft een 10W40 olie van honda zelf dat daar de dealer voorschrijft ervoor)
Wat is het beste dat ik kan gebruiken?
Geen motorolie in je versnellingsbak! Schijnen onze Honda's slecht tegen te kunnen!
Gewoon Manual Transmission Fluid versie 3 bij de Honda dealer halen. In het kort MTF 3!
Heb zelf mn EP3 ververst met MTF3 en ben er over te spreken. Er staat ergens op het forum een of meerdere slechte verhalen over motorolie in versnellings bakken van Honda's.
Voor een ITR moet iemand dit even bevestiging, maar ik weet vrij zeker dat MTF3 daar ook het beste voor is.
Gewoon Manual Transmission Fluid versie 3 bij de Honda dealer halen. In het kort MTF 3!
Heb zelf mn EP3 ververst met MTF3 en ben er over te spreken. Er staat ergens op het forum een of meerdere slechte verhalen over motorolie in versnellings bakken van Honda's.
Voor een ITR moet iemand dit even bevestiging, maar ik weet vrij zeker dat MTF3 daar ook het beste voor is.
'@Micronsil
Wes rijdt een K20
Zie http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... 085#133085
Rijdt een Integra
wesjes wrote:MTF 3, is 1,7 Liter
Wes rijdt een K20
Zie http://hotel.messageboard.nl/3633/viewt ... 085#133085
V-tje integra wrote:mijn itr met filter 4 lieter olie en in mijn bak gaat ongeveer iets van een 2.7 l mtf 3....
gisteren mijne maat zijn bak olie ook vervangen en daar ging ook 2.7l mtf in :wink:
Rijdt een Integra
'98 JDM Integra Type-R