Page 1 of 2
Spoon Engine Torque Damper
Posted: Mon Dec 11, 2006 9:41 am
by vtecmoon
Graag jullie mening hierover...best een leuk speeltje van "Spoon" naar mijn mening, maar is dit nou "waar" wat de verkoper beweert?
De blok zit naar mijn mening wel iets strakker vast, maar of dat nou zoveel scheelt?
"The Spoon Engine Torque Damper reduces engine movement under on/off throttle conditions such as gear shifts. Consequently, engine power is more directly transferred to the wheels and wheel hop is reduced. The reduction of wheel hop is particularly noticeable on the RSX's first to second gear shift. The torque damper is made from CNC aluminum and chromoly steel. The damper itself consists of ABS plastic enclosed in a CNC aluminum sleeve. The plastic is compressed upon when the engine moves under load. The torque damper is compatible with engine mount upgrades and is highly recommended for high horsepower cars".

Posted: Mon Dec 11, 2006 1:00 pm
by Gangaran
Klopt wel denk ik. Ik ben zelf op zoek naar eentje. Ik dacht zelf aan DC, maar Spoon zal ook goed zijn.
Posted: Mon Dec 11, 2006 2:21 pm
by riddertje
Wheel hop is bijna volledig weg met een torque damper,
het enige nadeel is dat het je auto stationair voelbaar harder doet vibreren.
Posted: Mon Dec 11, 2006 2:42 pm
by vtecmoon
maar zo je dan niet ook een aan de andere kant plaatsen? zit ie helemaal vast, of is dat nou ook weer niet de bedoeling (tsja, ik ben een noob op dit gebied)...
Posted: Mon Dec 11, 2006 4:10 pm
by -=[BLACKA]=-
:twisted: Miguel heeft er een
Posted: Mon Dec 11, 2006 4:38 pm
by slydawg
Verhaaltje van de verkoper klopt heel goed.
Ja, ik heb er 1 in combinatie met ES MM inserts, werkt heel goed.
Je moet maar een keer bij mij checken Key hoe het zit enz enz.
Weet je ook gelijk als je kan leven met de vibraties, ik merk het niet meer.
Die torque damper kan je instellen hoeveel die moet meegeven of niet.
Ik heb van J's racing

Posted: Mon Dec 11, 2006 4:45 pm
by wilco
Ik meende dat deze engine damper voor de DC2 alleen voor de JDM markt was , hetzelfde geldt voor de J's Racing engine damper.
Bij ons zit de hoofdremcilinder in de weg , waar in de JDM DC2 de accu zit.
Posted: Mon Dec 11, 2006 5:10 pm
by slydawg
ik heb ze gezien op de DC2 alleen kan ik me niet herinneren waar, gewoon EU DC2 dan.
Posted: Mon Dec 11, 2006 5:32 pm
by itr-1895
wilco wrote:Ik meende dat deze engine damper voor de DC2 alleen voor de JDM markt was , hetzelfde geldt voor de J's Racing engine damper.
Bij ons zit de hoofdremcilinder in de weg , waar in de JDM DC2 de accu zit.
engine demper van spoon is idd alleen voor de jdm DC2.
en ik ben verder ook nog geen ander merk tegen gekomen die dit maakt voor onze ITR.
mischien eens een keer een goedkope jdm engine demper kopen en proberen dat ding om te bouwen. :wink:
Posted: Mon Dec 11, 2006 5:37 pm
by slydawg
Spoon heeft gewoon eentje voor de EP3.
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:22 pm
by vtecmoon
slydawg wrote:Spoon heeft gewoon eentje voor de EP3.
idd, vandaar mijn vraag hier...zo te zien wordt het dus aanschaffen dat ding!! :wink:
Posted: Mon Dec 11, 2006 9:44 pm
by Voodoo
vtecmoon wrote:slydawg wrote:Spoon heeft gewoon eentje voor de EP3.
idd, vandaar mijn vraag hier...zo te zien wordt het dus aanschaffen dat ding!! :wink:
Zou je de vibraties niet eerst willen aanvoelen, voor de vrouwen lijkt het me alleen maar prettig :wink: :lol:
Posted: Tue Dec 12, 2006 11:45 am
by RedSun
Dan komen ze helemaal je auto niet meer uit en zit je met die vlekken op je nette stoelen
Posted: Tue Dec 12, 2006 5:37 pm
by wilco
Maar is er nu een Engine damper verkrijgbaar voor de EDM ITR?
Posted: Tue Dec 12, 2006 6:16 pm
by slydawg
wilco wrote:Maar is er nu een Engine damper verkrijgbaar voor de EDM ITR?
Als ik me niet vergis is ie gewoon te krijgen.
Posted: Tue Dec 12, 2006 6:55 pm
by Gaskleppie
Ik heb hem nog niet gezien.
Op zich wil ik zo'n demper helemaal niet hebben......
De enige plaats waar je hem stevig kan plaatsen is aan de distributie zijde van de motor. Als je alles eens heel goed bekijkt is dat helemaal geen goede plaats!
Waar komen de krachten op de motor los die het kantelen van het blok veroorzaakt? Juist, onderaan bij de bak.
En waar probeer je die krachten tegen te werken? Juist, aan de andere kant en aan de bovenkant van de motor.
Heel simpel gezegt zal het blok torderen als de krachten tegen gewerkt worden door de demper.
Ik heb dit zelf als zodanig ervaren toen ik mn B20 CRX gebouwd had.
Ik had toen geen plaats om de voorste motorsteun te plaatsen waar hij hoort (bij de bak) en dus maakt ik een extra steun aan de kant van de distributie. Voor het plaatsen van de extra steun liep het motortje als een zonnetje, na het plaatsen klokt hij onder belasting merkbaar rauwer en ging het olieverbruik omhoog!
Na een maandje zo rondgereden te hebben werd het steeds erger en heb ik besloten de steun weer weg te halen en een andere steun bij de bak, ondanks de weinige plaats, te maken. Het resultaat was verbluffend! Olieverbruik ging weer naar beneden en de motor liep weer een stuk netter!
Ik wijd alles aan het torderen van het blok!
Een demer ala die van spoon werkt net zo dus ik hoef hem niet!
Posted: Tue Dec 12, 2006 10:39 pm
by slydawg
Bovenstaande zat ik ook te denken toen ik hem aanschafte, heb hem sinds ik de voorste en achterste motorsteun heb voorzien van de poly inserts gewoon op z'n zachts staan.
Posted: Wed Dec 13, 2006 9:46 am
by Jo&
Miguel,
Ben je nu wel dat hoppen kwijt? Want dat heb ik heel erg..,.
Posted: Wed Dec 13, 2006 11:28 am
by slydawg
Nee je bent het niet helemaal kwijt, het is wel een heeel stuk minder en heftiger.
Posted: Wed Dec 13, 2006 2:41 pm
by vtecmoon
hmmm, we moeten maar gauw afspreken Miguel!