type r & LPG

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

type r & LPG

Post by vx0877 »

Weet dat dit een gevaarlijk & gevoelig onderwerp is, maar wat zijn de meningen, zijn er hier mensen die ervaring hebben?

ik heb al met verschillende 'gewone' wagens gereden op lpg, nooit geen problemen gehad.

mijn richting van denken, vb ITR op lpg zetten, maar afstellen zodat wagen alles tussen 0& 4500rpm op gas doet, alles erboven gewoon op benzine.

zou dit kunnen? naar mijn inzien zou dit de duurzaamheid van de motor toch niet schaden (er rijden # vti's op lpg) & natuurlijk met bijhorende extra smering (Flash Lube; valve saver fluid)

merci voor de opinies!

sammy
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

waarom zou je het uberhaubt willen?

als je de benzine te duur vind moet je geen sportwagen kopen maar een diesel ofzo.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

Ik ben er zeker van dat je heel veel tegenstand hier op gaat krijgen.
Ik heb al twee jaar met een VSI (gasinjectie) installatie gereden op een Civic 1.4 '98 zonder enige problemen. Nu rij ik al een dik jaar met net dezelfde installatie op de ITR. Op gas rij ik heel rustig en kom ik niet boven de 4300 rpm uit, wil ik sprinten of hem goed laten gaan dan zet ik hem op benzine. Iederen 10.000 km worden de kleppen opnieuw gesteld, dat moet je wel zeker doen. Laat ook een extra oliepotje zetten voor de kleppen te smeren...
Mijn blok loopt als een klokje en gaat nog altijd even hard als vroeger :wink:
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

Post by vx0877 »

DC2TYPER wrote:Ik ben er zeker van dat je heel veel tegenstand hier op gaat krijgen.
Ik heb al twee jaar met een VSI (gasinjectie) installatie gereden op een Civic 1.4 '98 zonder enige problemen. Nu rij ik al een dik jaar met net dezelfde installatie op de ITR. Op gas rij ik heel rustig en kom ik niet boven de 4300 rpm uit, wil ik sprinten of hem goed laten gaan dan zet ik hem op benzine. Iederen 10.000 km worden de kleppen opnieuw gesteld, dat moet je wel zeker doen. Laat ook een extra oliepotje zetten voor de kleppen te smeren...
Mijn blok loopt als een klokje en gaat nog altijd even hard als vroeger :wink:


merci voor de reactie, had inderdaad zaken verwacht als een sportwagen & lpg gaan nie samen, maar als je rijplezier goedkoper kan maken waarom niet?

is voor mij terug een duwtje in de richting ITR, ik rij nu ook op gas en als ik bvb volgas ga, voel ik de overschakeling niet, wil zeggen als ie van gas naar benzine gaat bij volvermogen..dus net zoals DC2TYPER zegt, lpg enkel voor het woon-werk-verkeer en in het weekend op benzine..
thanx DC2TYPR; hoeveel km heb je al op je wagen met lpg-installatie als ik vragen mag? dat flash-lube potje komt er zowiezo ook op, heb ik nu ook op mijn lpg-tib.

is natuurlijk mooie meegenomen qua woon-werk verkeer..
User avatar
CyRaX
Posts: 929
Joined: Mon Jan 19, 2004 2:51 pm

Post by CyRaX »

Mja.....dan ga ik het toch zeggen..... :twisted:

Dan had/moet je geen R moeten aanschaffen, maar een " normale" wagen.
Ik vind dat het echt absoluut zonde is....een R is een R....daar moet je RON 98 of hoger indonderen....en gebruiken.

Op gas moet je koken. :twisted: :wink: :D
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

vx0877 wrote:
DC2TYPER wrote:Ik ben er zeker van dat je heel veel tegenstand hier op gaat krijgen.
Ik heb al twee jaar met een VSI (gasinjectie) installatie gereden op een Civic 1.4 '98 zonder enige problemen. Nu rij ik al een dik jaar met net dezelfde installatie op de ITR. Op gas rij ik heel rustig en kom ik niet boven de 4300 rpm uit, wil ik sprinten of hem goed laten gaan dan zet ik hem op benzine. Iederen 10.000 km worden de kleppen opnieuw gesteld, dat moet je wel zeker doen. Laat ook een extra oliepotje zetten voor de kleppen te smeren...
Mijn blok loopt als een klokje en gaat nog altijd even hard als vroeger :wink:


merci voor de reactie, had inderdaad zaken verwacht als een sportwagen & lpg gaan nie samen, maar als je rijplezier goedkoper kan maken waarom niet?

is voor mij terug een duwtje in de richting ITR, ik rij nu ook op gas en als ik bvb volgas ga, voel ik de overschakeling niet, wil zeggen als ie van gas naar benzine gaat bij volvermogen..dus net zoals DC2TYPER zegt, lpg enkel voor het woon-werk-verkeer en in het weekend op benzine..
thanx DC2TYPR]

Mijn ITR had 58.000 km toen de installatie erin ging, nu heb ik er 88.000.
Idd, waarom een k u t diesel kopen als je droomt van een ITR maar de vele kilometers een obstakel zijn terwijl het perfect mogelijk is zonder schade aan de motor op gas te rijden ?
Veel succes en als je vragen hebt...
klokkie
Posts: 103
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:29 pm

Post by klokkie »

Volgens mij kan een R niet eens op gas. Heb het eens uit nieuwsgierigheid gevraagd voor een civic vti, en kreeg te horen dat het vtec systeem niet loopt op gas. Dus dan is er weinig keuze over.
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

klokkie wrote:kreeg te horen dat het vtec systeem niet loopt op gas.


Dat is waar, daarmee dat ge uit het vtec gebied moet blijven..
Tenzij ge een programme laat schrijven wat mee overschakelt op vtec..
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

CyRaX wrote:Op gas moet je koken. :twisted: :wink: :D


En met diesel brand je de beerput uit :wink:
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

Post by vx0877 »

CyRaX wrote:Mja.....dan ga ik het toch zeggen..... :twisted:

Dan had/moet je geen R moeten aanschaffen, maar een " normale" wagen.
Ik vind dat het echt absoluut zonde is....een R is een R....daar moet je RON 98 of hoger indonderen....en gebruiken.

Op gas moet je koken. :twisted: :wink: :D


lpg heeft ron van 110....
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

Post by vx0877 »

CyRaX wrote:Mja.....dan ga ik het toch zeggen..... :twisted:

Dan had/moet je geen R moeten aanschaffen, maar een " normale" wagen.
Ik vind dat het echt absoluut zonde is....een R is een R....daar moet je RON 98 of hoger indonderen....en gebruiken.

Op gas moet je koken. :twisted: :wink: :D
µ

waarom zou het zonde zijn, als je weet da je hetzelfde rijplezier voor 1/3 van de prijs kan hebben zonder problemen.... met het maken van huiswerk?

ik begrijp je wel R = R (heb er ook nog mee gereden!) maar waarom meer betalen als het een heel stuk goedkoper kan...
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

Post by vx0877 »

DC2TYPER wrote:
vx0877 wrote:
DC2TYPER wrote:Ik ben er zeker van dat je heel veel tegenstand hier op gaat krijgen.
Ik heb al twee jaar met een VSI (gasinjectie) installatie gereden op een Civic 1.4 '98 zonder enige problemen. Nu rij ik al een dik jaar met net dezelfde installatie op de ITR. Op gas rij ik heel rustig en kom ik niet boven de 4300 rpm uit, wil ik sprinten of hem goed laten gaan dan zet ik hem op benzine. Iederen 10.000 km worden de kleppen opnieuw gesteld, dat moet je wel zeker doen. Laat ook een extra oliepotje zetten voor de kleppen te smeren...
Mijn blok loopt als een klokje en gaat nog altijd even hard als vroeger :wink:


merci voor de reactie, had inderdaad zaken verwacht als een sportwagen & lpg gaan nie samen, maar als je rijplezier goedkoper kan maken waarom niet?

is voor mij terug een duwtje in de richting ITR, ik rij nu ook op gas en als ik bvb volgas ga, voel ik de overschakeling niet, wil zeggen als ie van gas naar benzine gaat bij volvermogen..dus net zoals DC2TYPER zegt, lpg enkel voor het woon-werk-verkeer en in het weekend op benzine..
thanx DC2TYPR]

Mijn ITR had 58.000 km toen de installatie erin ging, nu heb ik er 88.000.
Idd, waarom een k u t diesel kopen als je droomt van een ITR maar de vele kilometers een obstakel zijn terwijl het perfect mogelijk is zonder schade aan de motor op gas te rijden ?
Veel succes en als je vragen hebt...


merci DC2TYPER!!
30.000km op lpg vind ik al een schone referentie! denk er nu zeker over terug naar de roots terug tekeren!
vx0877
Posts: 11
Joined: Tue Aug 15, 2006 11:51 am

Post by vx0877 »

klokkie wrote:Volgens mij kan een R niet eens op gas. Heb het eens uit nieuwsgierigheid gevraagd voor een civic vti, en kreeg te horen dat het vtec systeem niet loopt op gas. Dus dan is er weinig keuze over.


v-tec niet op gas, er rijden effectief wel VTI rond op LPG, denk dat dit toch een 'treffelijke' referentie is naar ITR qua motor. reed er vroeger ene rond omgeving Bruggen en heeft heeft mij genoeg afgekuist in mijne ESI...jawel op gas
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Mijn ITR heeft 50.000km op lpg gereden zonder enig probleem.
De installatie is enkel verwijderd omdat ik wat minder km's ben gaan rijden en stilaan met motortuning bezig ben.
User avatar
JDMTEG
Posts: 2820
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:31 am

Post by JDMTEG »

Met mijn ITR heb ik de eerste 2 jaren op gas gereden. Ongeveer 50.000km. Niet altijd zonder problemen. Als ik mijn stuur soms volledig omdraaide wou de motor al eens afslaan als hij stationair draaide.
Toen ik van werk veranderde, en maar 20km per dag meer aflegde, heb ik dat ding er onmiddelijk weer laten uitgooien. Tot mijn grote verbazing trok de ITR veel beter dan toen de LPG tank erin lag. Ook al reed ik soms gewoon op benzine.
Achteraf bekeken was dat wel logisch. Want door die ring waarlangs de gas naar binnen wordt gespoten werd de diameter van de luchtinlaat aanzienlijk verkleint.
Dus als je op gas wil rijden zou ik dan toch aanraden om een LPI instalatie te laten monteren.
Maar het best voor een ITR is natuurlijk zonder.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

* inbouw kosten
* gewichtsverstoring van je lochte lpg tank
* gezeik met overschakelen onder rijden
* slijtage onbekend na veel km's

Ik zie meer punten waarom je het niet moet doen.

Koop voor die 3000 euro voor je gas installatie een brommobiel en tuf daar mee heen en weer! Of koop iets anders goedkoop waar al een gas installatie in zit.

Een R is gemaakt om te rijden. En dat is niet met 30 km/h door het dorp.
Je koopt een R ook niet om er daarna iedere tank ron 95 benzine in te kelderen omdat deze goedkoper is.

Al mijn kilometers heeft mijn barrel op ron 98 gelopen of hoger. En dat is geen pretje nee aan de pomp als hij op de 1.60 per liter staat (ja voor die prijs heb ik getankt, heb er nog een foto van getrokken ook :-? :-? )
Maar elke keer weer gaat bij mij het rijplezier boven het verbruik.

Vind niet dat je het in je hoofd moet halen hem om te bouwen...
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

ALs je geld wil besparen zou ik een 4th gen civic 1.3 16v halen en rustig naar je werk rijden. Die dingen zijn super zuinig. En in het weekend pak je je R.

Je kan op de korte termijn wel geld willen besparen maar als je daardoor op de lange termijn allemaal dure reparaties krijgt en je blok moet reviseren ben je meer kwijt dan het je opgeleverd heeft.

De VTEC blokken zijn gewoon niet gemaakt voor LPG. Er zijn maar weinig motoren die uberhaupt probleemloos op LPG lopen.
Nana korobi ya oki
DC2TYPER
Posts: 558
Joined: Tue Aug 22, 2006 12:08 am

Post by DC2TYPER »

RedSun wrote:De VTEC blokken zijn gewoon niet gemaakt voor LPG. Er zijn maar weinig motoren die uberhaupt probleemloos op LPG lopen.


Geen enkel blok is tot nu toe puur voor gas gemaakt...
Het hangt meestal veel van de chauffeur af,
welke installatie ligt erin (ja ook gasinstallatie's worden nieuwer beter en veiliger :lol: ) ? Hoe wordt er mee gereden ? Hoe word het allemaal onderhouden ??
ITR639
Posts: 314
Joined: Sat Sep 25, 2004 11:43 am

Post by ITR639 »

Ach er zullen altijd wel tegenstanders van lpg blijven puur uit onwetendheid.
Het is juist zo dat er met lpg minder slijtage optreedt als je maar niet in vtec begint te trappen want dan durft het wel te arm lopen.
Lpg vervuilt de olie niet, of veel minder. Extra kopsmering en je kleppen hebben nergens last van.
En als je budget het niet toelaat om 2 auto's te houden...
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Nou ik heb honderden auto's meegemaakt met diverse problemen met LPG. Honda is een van de weinige waar het wel goed bij werkt (in veel gevallen) maar fransen,italianen en duitsers hebben doorgaans alleen maar gezeik met LPG, op een enkeling na....

Ik ben op zich geen tegenstander van LPG maar het werkt vaak gewoon niet, en al helemaal niet met een performance motor.

In jouw geval wel blijkbaar maar wat je zegt, je moet hem niet gaan belasten. Dat kan dan toch niet goed zijn? De blokken zijn gewoon niet gemaakt voor LPG. De enige die affabriek goed op LPG lopen zijn de Volvo's Bi-Fuel.

Bij Toyota vervalt je garantie als je kiest voor LPG. Ze staan niet in voor de gevolgen en die gevolgen hebben we hier dikwijls meegemaakt.

Het is een persoonlijke keuze, tuurlijk het rijd goedkoop en je hebt niet altijd probelemen maar ik zou een andere oplossign zoeken om geld te besparen.
Nana korobi ya oki
Post Reply