Page 1 of 3

bougie's probleempje

Posted: Tue Nov 14, 2006 1:31 pm
by jimmy
ik dacht hier een tijdje geleden ook al dat er iemand was met zo
een probleem!
http://foto.telenet.be/Photos/Albums/Ph ... ROEm6fyH5h

na een goede rit verleden zaterdag reed ik de autosnelweg af,
en aan de rodelichten draaide de motor onregelmatig,
en bij het op en afschakelen telkens een kleine knal in de uitlaat.....
hij kwam ook niet veel verder dan 220km/ph,
wat ook al verdacht was.
en de bougie's zijn één mand geleden vervangen geweest
op groot onderhoud.
heb ze zelf vervangen en ze zijn niet gevallen of geraakt
met ze er in te draaien.

RAAR!!??

Posted: Tue Nov 14, 2006 1:43 pm
by mr. X
ATR?
Vervuilde injectoren, daardoor arm mengsel, en komen de bougie's er zo uit te zien.
Heb dit bij mijn ITR ook gehad. Middelste 2 zagen er ook zo uit. Plofte ook uit de uitlaat, en was vermogen kwijt (niet gek achteraf :-?)

Als je ITR hebt, even benzine druk nakijken op hoeveel bar hij staat...

Posted: Tue Nov 14, 2006 5:58 pm
by HondArd
Yup, dat was met mijn bolide. Toen was ook de binnenmantel bij één van de bougies naar de gallemiezers. De andere drie waren nog heel maar sterk vervuild. Ik weet alleen niet of het bij mij als gevolg van de injectoren was of olieverbruik. Als je dan toch nieuwe bougies laat plaatsen en je injectoren laat reinigen zou je misschien eens een keer met een endoscoop in je motorblok moeten kunnen kijken om te zien of je zuigers,je kleppen en je cilinderwanden nog goed zijn.

Dat je trouwens nog 220kmpu wist te halen vind ik erg knap. Misschien toch niet helemaal een goede brandstof/lucht balans en dat is niet goed voor je vermogen, en een ITR heeft ongeveer 192pk nodig om 230kmpu te halen.

Posted: Tue Nov 14, 2006 7:10 pm
by jimmy
ik denk dat alles wel verbrand en gevaporiseerd zal zijn maar dat
weet je inderdaad pas zeker als je hem open doet of kan kijken met zo'n
cameratje.
ik heb voorlopig de origineele bougie's(honda) er terug in gezet,
ik denk dat de oorzaak gewoon verkeerde bougie's zijn(beru platin)
en dat die zo geen extreme hitte aan kunnen.
het moet gebeurt zijn terwijl ik op een redelijke snelheid reed,
met over gang van 4de naar 5de kwam juist de begrenzer even aantikken
en dan mischien...?ik zal het nooit zeker weten.

Posted: Tue Nov 14, 2006 9:27 pm
by mr. X
Bij mij was het onder volgas situatie gebeurt de snelweg. Reed +- 230 toen hij opeen zwaar inhield. En eerst volgende afslag dat ik stopte om te kijken plofte hij uit de uitlaat en wist ik genoeg.

Je mengsel kan het nét gehouden hebben tot overschakeling (toerenbegrenzer) in de 4. Krijgt hij nét even nog minder benzine waardoor het zo heet word dat hij de topjes wegsmelt.

Bij mij was er ook niets te zien aan de binnenkant. Alles eruit gegooid waarschijnlijk door de uitlaat klep.
Grappig was wel bij plaatsing DC spruit, ik allemaal kleine puntjes in de binnenkant terug vond :wink:

Posted: Tue Nov 14, 2006 11:28 pm
by Gaskleppie
(beru platin)


Die pokkedingen zouden verboden moeten worden.

Die had jij er toch ook in toen het mis ging? (Maarten)

Posted: Wed Nov 15, 2006 2:26 pm
by jimmy
@ gaskleppie
wat is dan wel een goede bougie voor een ITR buiten de origineele?

Posted: Wed Nov 15, 2006 4:31 pm
by mr. X
Yep, had ook die beru's NEVER nooit meer die gekke dingen voor mij. Leuk voor je golfje vr6 :wink:
Maar idd, ze zouden er een verbod op moeten leggen :-? (werden mij nota bene aangeraden door de automaterialen zaak)

Iridium bougie's (code nummer oid weet ik zo niet) Betaald er echter wel iets van 16 euro per stuk voor. Bevallen verder wel prima.

Posted: Wed Nov 15, 2006 5:37 pm
by Gaskleppie
De orginele zijn in principe perfect voor de ITR. je zou idd ook iridium kunnen nemen.

Posted: Wed Nov 15, 2006 6:51 pm
by Voodoo
Misschien een stomme vraag, waarom zetten jullie in godsnaam die 'beru platin' erin terwijl het helemaal niet geschikt is voor onze motoren guys?

Posted: Wed Nov 15, 2006 6:52 pm
by mr. X
mr. X wrote:....(werden mij nota bene aangeraden door de automaterialen zaak)...


Daarom... :wink:

Posted: Wed Nov 15, 2006 6:54 pm
by Voodoo
mr. X wrote:
"mr. X":x45488gx wrote:....(werden mij nota bene aangeraden door de automaterialen zaak)...


Daarom... :wink:[/quote:x45488gx]

Eerst flink vooronderzoek doen in the future :-)

Posted: Wed Nov 15, 2006 6:56 pm
by mr. X
yep, lesgeld betaald. Gelukkig in de zin van 4 bougie's en niet een motorblok...

Posted: Wed Nov 15, 2006 7:06 pm
by HondArd
Bougies ga ik echt niet mee lopen klooien. Ik ga er vanuit dat Honda daar genoeg research & development in heeft zitten om daar lang en ongestoord van te kunnen genieten.

Posted: Wed Nov 15, 2006 7:09 pm
by mr. X
Ja als je standaard blijft rijden zoiezo wel! Dan zou ik ze zeker opvolgen. Ga je echter wat veranderen, moet je alles meenemen. En dan zeker niet bougie's uit het oog verliezen.

Posted: Wed Nov 15, 2006 7:11 pm
by HondArd
Dan denk ik dat je wel een beetje verstand van hogere voertuigtechniek moet hebben.

Posted: Wed Nov 15, 2006 8:06 pm
by jimmy
ja in mijn geval ook aangeraden in de auto(speciaal)zaak!!
samen met de rest van de filters.
iridium? nooit van gehoord.
denk dat ik gewoon de origineele er terug in zet.
weer een lesje geleerd!

Posted: Wed Nov 15, 2006 11:15 pm
by Gaskleppie
yep, lesgeld betaald. Gelukkig in de zin van 4 bougie's en niet een motorblok...


Wat scheelt het?

Posted: Thu Nov 16, 2006 8:01 am
by mr. X
uhm.. enkle 100-en/1000-en euro's :?: of snap ik de vraag niet

Posted: Thu Nov 16, 2006 11:55 am
by Gaskleppie
Wat scheelt het dat het je een motor gekost heeft?
Koppakking eruit, hoop reparatiekosten, achteraf een olieboot.

Is nog niet niks als resultaat van rotte bougies!