2007 Civic type R

Alle informatie & nieuws berichten over Honda
Jay aRTi

2007 Civic type R

Post by Jay aRTi »

Het is een feit, dit is hem dan de nieuwe Civic type R

Image
History of driven cars:
Honda Civic [ED7] 1.6i (9 april 1999 - 23 september 2001
Honda Civic [EG4] 1.5 DXi (23 september 2001 - 19 oktober 2013)
Honda Civic [EP1] 1.4i Sport (19 oktober 2013 - 22 december 2018)
Honda Civic [FN2] 2.0i type R ( 22 december 2018 - heden)

Life is too short for to drive boring cars.
CyRaX

Post by CyRaX »

En waar zijn nou die dikke Brembo's......en de rest..... :-?
SnoopDogg

Post by SnoopDogg »

CyRaX wrote:En waar zijn nou die dikke Brembo's......en de rest..... :-?

Was te verwachten dat ze hem zo ''mild'' zouden uitbrengen...

Het wordt ineens een veel minder begerenswaardig apparaat naar mijn mening! Gewoon een 3-deurs met wat sportieve accenten, meer niet...

Zie hier de nieuwe Honda Civic Type R in vol ornaat. Een auto die als een kostbaar juweel is fijngeslepen op alle mogelijke plaatsen. Zoals Autovisie reeds onthulde: de meest rauwe versie wordt een lichtgewicht R die ontdaan is van 40 kilo aan (overbodige) luxe.

Honda heeft de eerste foto’s vrijgegeven van de nieuwe Civic Type R. Een auto die direct hebberigheid oproept, ondanks dat het uiterlijk heel dicht bij beschaafdere Civics is gebleven. Een extra grote centrale luchtinlaat voor, 18-inch, zevenspaaks wielen, een 15 mm verlaagde koets en een achterspoiler in carrosseriekleur, daarmee zijn de aanpassingen wel genoemd. Tijd dus om de motorkap van de Engelse Japanner op te lichten.

Onder die kap ligt een tweeliter viercilinder die (we onthulden het eerder deze week reeds) 201 pk aflevert, precies eentje meer dan zijn voorganger. Honda zegt geen noodzaak te zien het vermogen op te voeren. Toch is het een heel nieuw blok, dat al bij 5200 toeren per minuut de kleppen in standje race zet, ze staan dan langer open en duwen de vierpitter helemaal door tot de rode lijn die bij 8000 toeren per minuut ligt. Op dat punt levert de R zijn maximale vermogen van 201 pk af. Mede dankzij een drive-by-wire gaspedaal en variabele luchtinlaat is de respons op rechtervoetbewegingen sneller geworden. Een lampje in het dashboard geeft nu aan wanneer de R zich in het VTEC-toerengebied bevindt. De prestatiecijfers zijn nagenoeg gelijk aan de voorganger: 6,6 seconden naar 100 km/u en een top van 235 km/u. Het nieuwe model is iets zwaarder, maar heeft een betere aërodynamica en iets kortere versnellingen om die kilo’s te compenseren.

De wielophanging van de Type R is in de basis gelijk aan die van de tammere (normale driedeurs) Type S, met dus een torsie-as achter en een 20 mm grotere spoorbreedte voor de achterwielen. Demper-, bus- en veerkarakteristieken zijn wel uniek voor de snelste Civic. Ook is hij nog eens 15 mm lager, wat bodyroll tegengaat en zorgt voor een lager zwaartepunt. De zevenspaaks wielen zijn maatje 18-inch en worden omvat door banden in de maat 225/40. De toch al stijve structuur van de Civic is verder versterkt: het stuurhuis werd steviger verankerd en in de vloer zijn versterkingen aangebracht. Ook is de dwarsverbinding onder het motorcompartiment stijver.

Lichtgewicht sportversie beschikbaar:

De Type R heeft een directere besturing meegekregen dan de Type S. Honda vindt dat de R al met al een aaibaarder stuurgedrag heeft dan zijn voorganger, voorspelbaarder vooral. Van de R komt zowel een met opties afgeladen versie als een vedergewicht op de markt. Die laatste is ontdaan van de radio, hoedenplank, geluidsisolatie en de beschermkap onder de motor. Dat scheelt in totaal 40 kilogram. De Type R wordt daarnaast volledig gehomologeerd voor de FIA Groep N en A.

In het interieur tenslotte vinden we uiteraard kuipstoelen bekleed met alcantara en rode stiksels. De achterbank is verdeeld in twee separate stoelen. Ook de Gun Metallic dashboardaccenten en een plaatje met ingegraveerd serienummer vlak voor de versnellingspook laten zien dat je met iets speciaals onderweg bent. Zoals we eerder beschreven komt er ook een met opties overladen uitvoering op de markt. Die heeft gordijnairbags, cruise control, automatische verlichting en ruitenwissers en dual zone airco. U mag uw keuze maken vanaf volgend voorjaar, als de auto in de Europese Honda-showrooms staat.
Image
HONDA

Post by HONDA »

Net niet apparaat...

Te weinig vermogen, te veel gewicht en een mindere wielophanging. Honda verliest met dit model de strijd met de concurrenten. Jammer hoor Honda...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
HondArd

Post by HondArd »

Ze zouden de oude en de nieuwe CTR direct met elkaar moeten vergelijken, kijken of het dan inderdaad een net niet apparaat is.
mr. X

Post by mr. X »

idd.. was er qua uiterlijk echt weg van (de vorige foto's van de gele) dit is een beetje jammer. Gaat erg de verkeerde richting in met alle modellen
HONDA

Post by HONDA »

AccordTypeaRd wrote:Ze zouden de oude en de nieuwe CTR direct met elkaar moeten vergelijken, kijken of het dan inderdaad een net niet apparaat is.

Vergeleken met de concurrenten is dit al een net niet apparaat. Dit model kan dan net iets beter zijn dan de huidige CTR (als dat al zo is) maar vergelijken met een ouder model is eigenlijk zinloos als de concurrenten al veel sneller zijn met hun huidige modellen.

Onder de 250 pk doe je eigenlijk niet meer mee tenzij je wat anders biedt zoals een perfecte wegligging. Ik lees nu dat het onderstel gelijk is aan de kleinere (lees mindere) broer. Ik vind het een slechte zet van Honda...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
RedSun

Post by RedSun »

Met alle respect ik vindt het wel een dik apparaat en ik denk dat hij goed kan concureren in z'n klasse.

Ben het eens met het feit dat hij, t.o.v. zijn voorganger, weinig veranderd is. motorisch erg weinig. ze zullen wel gedacht hebben: waarom iets veranderen wat al goed is.

"Ook het toerengebied waarin het VTEC-systeem actief is, is groter: zijn extra portie kracht geeft hij voortaan al af van 5.200 tot 8.000 toeren per minuut. Het resulteert in een sprint van 0 naar 100 in 6,6 seconden. "

6,6 is erg rap, hij is in iig sneller dan de golf GTI,de Astra GTC 2.0 turbo en de Focus RS.

Volgens mij was het VTEC altijd al vanaf 5200 toeren.....of niet bij de CTR?

Qua wegligging weet ik het niet, geen ervaring mee iig.

Denk ook dat je er eerst in gereden moet hebben, van papier beoordelen werkt nooit zo goed bij auto's.
Nana korobi ya oki
Gangaran

Post by Gangaran »

Bij de CTR ergens tussen de 5800 en 6000rpm. Ze moesten de andere velgen ook eronder laten. Maar ja....
CyRaX

Post by CyRaX »

Misschien valt het allemaal wel mee na een proefrit....maar ik zie het somber in..... :(
roblom

Post by roblom »

VTECCIE wrote:
AccordTypeaRd wrote:Ze zouden de oude en de nieuwe CTR direct met elkaar moeten vergelijken, kijken of het dan inderdaad een net niet apparaat is.

Vergeleken met de concurrenten is dit al een net niet apparaat. Dit model kan dan net iets beter zijn dan de huidige CTR (als dat al zo is) maar vergelijken met een ouder model is eigenlijk zinloos als de concurrenten al veel sneller zijn met hun huidige modellen.

Onder de 250 pk doe je eigenlijk niet meer mee tenzij je wat anders biedt zoals een perfecte wegligging. Ik lees nu dat het onderstel gelijk is aan de kleinere (lees mindere) broer. Ik vind het een slechte zet van Honda...

Onderstel is niet gelijk, ook demper, vering en bushings is anders. Hij is 15 mm verlaagd en achter heeft hij een 20 mm bredere wielbasis. Aangepast stuurhuis voor directere sturing. Verplaatste tank (omlaag).
Volgens mij zijn de remmen ook aangepast, aangezien er Type-R op staat.

Pk's is ook niet alles, denk dat hij het met zijn grotere koppel range de concurrent nog behoorlijk lastig maakt. Net als bijv de CTR en de ITR wordt hij van papier af vaak zwaar onderschat, Honda kennende is dat ook dit keer het geval.
ITR1689

Post by ITR1689 »

Waarom toch een torsie-as? Gaskleppie zei toch dat de Type R een speciale achterwielophanging zou kijgen?

Hij is pas aantrekkelijk bij een prijs van 30.000 euro.
SnoopDogg

Post by SnoopDogg »

H22A7 wrote:Met alle respect ik vindt het wel een dik apparaat en ik denk dat hij goed kan concureren in z'n klasse.

Ben het eens met het feit dat hij, t.o.v. zijn voorganger, weinig veranderd is. motorisch erg weinig. ze zullen wel gedacht hebben: waarom iets veranderen wat al goed is.

"Ook het toerengebied waarin het VTEC-systeem actief is, is groter: zijn extra portie kracht geeft hij voortaan al af van 5.200 tot 8.000 toeren per minuut. Het resulteert in een sprint van 0 naar 100 in 6,6 seconden. "

6,6 is erg rap, hij is in iig sneller dan de golf GTI,de Astra GTC 2.0 turbo en de Focus RS.

Volgens mij was het VTEC altijd al vanaf 5200 toeren.....of niet bij de CTR?

Qua wegligging weet ik het niet, geen ervaring mee iig.

Denk ook dat je er eerst in gereden moet hebben, van papier beoordelen werkt nooit zo goed bij auto's.

Quote: 6,6 is erg rap, hij is in iig sneller dan de golf GTI,de Astra GTC 2.0 turbo en de Focus RS

Hoho, geen enkele standaard civic type-r gaat binnen 7sec naar de 100, houdt er rekening mee dat dit opgegeven wordt door de fabrikant, en dat dit bij alle testen nog nooit is gehaald, zo haald de megane RS het niet in 6,5sec de evo9 gaat ook niet in 5,7sec die haald het niet onder de 6,1...

de 200pk catogerie hatches gaan hooguit een tiende onder de 7sec maar de opgegeven waardes halen ze nooit.. Jammer maar waar
Image
RedSun

Post by RedSun »

Dat kan wel kloppen maar het is wel een referentie.

Laat ik het dan zo zeggen:

op papier is hij sneller.

De motoren moeten de fabrieksopgave kunnen halen onder optimale omstandigheden, probleem is dat de omstandigheden zelden optimaal zijn.
Nana korobi ya oki
Gangaran

Post by Gangaran »

18 inch wielen en een digitale teller. Not bad. Ik wil het toch in het echt zien. Een tegenvaller voor mij dan, is dat je niet een ander radio kan inbouwen. Foto's staan op autoweek.nl
Katana

Post by Katana »

http://www.redh.co.uk/?campaignid=CM049200E01A

Ik kreeg ook de mail.

Op het dashbord zit nu ook een VTEC lampje. Ziet er minder als de gele uit maar wil m eerst maar eens in het echt zien. In het WIT!
Spijker

Post by Spijker »

Ik vind hem zo juist wel mooi. Niet te veel toeters en bellen. Dat conceptmodel leek wel alsof ie bij een of andere foute Duitse autostyler vandaan kwam. Dit is precies goed zo.
Civic Type R #03855
HondArd

Post by HondArd »

In de tijd dat de concurrentie standaard op 150pk zat uit een 16kleps tweeliter deed honda hetzelfde vermogen, maar dan uit een 1.5-1.6je. Met andere woorden: Honda is weer eens lekker wijs van z'n eigen (of eigenwijs) bezig. Over een paar jaar kunnen we zien of ze er al dan niet verstandig aan gedaan hebben, maar alles bij elkaar vind ik het een hele aantrekkelijke auto (mits 'ie ook in CW wordt geleverd). En misschien hebben ze dat beperkte vermogen wel expres gedaan, blijft er nog wat te tunen over voor de liefhebber, en dat heeft ook zo zijn charme.
RedSun

Post by RedSun »

Idd ben het met je eens. Beperkte vermogen moet nog blijken hoe dikker de motor hoe dikker de prijs, als deze "goedkoop" blijkt en goed mee kan komen met de dikke benzineslurpers dan zijn ze, zoals gewoonlijk, slim bezig bij Honda. Tegenwoordig wordt er steeds meer op het verbruik gelet en dan kun je beter een 2 liter ongeblazen hebben dan een 2.0 turbo of 2.5 turbo. Met prestaties waar de anderen dus een turbo voor nodig hebben.
Nana korobi ya oki
HONDA

Post by HONDA »

Dit is een Type-R hoor. Dat ding moet vooruit ongeacht het slurpen of whatever. Als klanten dat niet willen dan kunnen ze toch een gewone Civic kopen?
Locked