Pistons

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Pistons

Post by mr. X »

Zat een paar dingen te zoeken op internet over zuigers. Heb er verschillende gezien van merk/strength etc.. even eerst een ding: het B18C5 blok, is dat in principe hetzelfde als de C6? Zit namelijk al geruime tijd te zoeken maar de C6 kom je niet tegen, maar naar mijn weten is de C5 hetzelfde op enkele kleine verschillen na die niet zuiger gerelateerd zijn (am I right?)

Ook hier nog gezocht op het forum en alles gelezen dat ook maar één woord met zuiger erin had staan :-)
Ben echter nog niet veel wijzer

Goed, wil dus andere (high-compression) zuigers.
Nieuwe zuigers houdt in dat je je blok ook moeten laten honen, right? Of is dat alleen puur als je een overmaat hebt?
Scheelt namelijk aanzienlijk in het kosten plaatje als je je complete onderblok uit de auto moet (laten) trekken om het te laten honen.
maar als het dan toch open hangt, is dan een stroker kit interessant?

Want mocht ik dit namelijk allemaal gaan doen, wil ik het ook echt goed hebben. Geen half werk.

Iemand die me hier meer kan vertellen of ervaring heeft met zuigers in een B18C6? Frank bijv. ben je te spreken over de Wiseco's? of was is er nog meer als alternatief (of zijn dat gewoon de beste/goede)

Iets meer info:
Wil N/A blijven rijden heb ik besloten, geen gezeur met FI
(Eigenlijk is het maar vermogen voor de domme ahoewel ik dat niet mag zeggen, want ben best jalours op bijv. een 800 pk supra)
Verder heb ik dan sinds kort een nieuwe koppakking (std honda)
kleppen zijn geslepen voor goede afdichting.
klepseals zijn vervangen
kleppen en veren en nokken zijn echter nog std (door de twijfel of het FI werd of niet)
verder is eigenlijk al het klein meuk gedaan zoals uitlaat, filter, koppeling enz enz...

Wat is icm bovenstaand lijstje aan te raden, qua verdere setup.

Mocht het blok eruit moeten om gehoond te worden, laat ik het denk ik ook sleeven + ietwat opboren mits dat niet achterlijk in de bedragen gaat lopen. stel goede zuigers erin die dus rond de +- 250 pk aankunnen en dan eventueel nog drijfstangen. krukas is niet relevant denk ik zo? Je kunt wel een balanced ding halen, maar ivm rondslingerend olie in je carter heb je daar ook niet veel voordeel van denk ik?

kop laten porten en andere nokken kunnen daarna nog altijd, maar wil dus eerst het onderblok.

Zal aankomende week ook met enkele bedrijven contact op nemen en dit hier ook posten.
Prijs indicatie is altijd fijn om te weten/overwegen als je hier aan begint.

standaard boring x slag = 81,0 x 87,2 mm
standaard compressie = 11,1:1

nou heb ik hier wat meer informatie gevonden, kom er echter zelf nog niet helemaal uit:
import performance parts
wiseco pistons
JE pistons
crower

Alvast bedankt voor Reacities :-)
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ik denk dat je bij spoon moet zijn.
Freddy van de civicclub heeft voor zijn B16A1 een strokerkit bij spoon vandaan gehaald.

Een uitgebalanceerde krukas doet meer dan je denkt hoor!
Hij moet waarschijnlijk sowieso opnieuw gebalanceerd worden ivm andere zuigers en drijfstangen.
En hij moet sowieso gehoont (gehoond?) worden als je andere zuigers neemt, moet op elkaar ingesleten zijn. Je koopt als het ware een overmaatse zuiger omdat je blok al ingesleten is. Dus je blok moet iets meer ingesleten worden om die zuiger te laten passen (niet schrikken, gaat om 100ste van mm)

Ik zou ook even informeren of je aandrijflijn en alles eromheen 250 pk wel aankan. Kan overmatige slijtage krijgen.
Tevens is er een grens van wat je chassis aankan. klinkt gek maar kan krom trekken bij een bepaalde vermogens grens.

Heb je er al andere nokkenassen in?

Al met al is het geen goedkope maar wel een degelijke upgrade.


edit: dit is een willekeurige strokerkit, zoals je ziet is het een compleet pakket inclusief krukas. Prijs vindt ik meevallen, alleen montage wordt duur. Dus handig als je het zelf kan.

http://www.tokyo-express.co.uk/spoon/18 ... er.php.htm

edit2: meer info weet alleen niet hoe goed je duits is, gaat over tunen B18C6. Motor in de soep gelopen en hij wil hem opnieuw opbouwen.

http://www.hondapower.de/phpBB2/viewtop ... 1bb28c0c0c
Nana korobi ya oki
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Ok ok nog meer info! haha

Altijd handig om te weten:

Here's so good-to-know kinda stuff:
B20B/Z's have started showing signs of cracking the aluminum section of the sleeves when Compression ratio's higher than 11:1ish are used.

I had a 13:1 motor in my integra last fall --> spring. It was an LS/VTEC .25mm overbore Civic Type R (PCT) pistons. The longer stroke yields a 12.98:1 CR w/ a GS-R head. It had JUN 2 cams w/ valvetrain. I ran a 14.21 up here all motor, but our track is at 5820ft, so it looks a lot worse than it really is. It was a 13.1 second car at sea level according to the NHRA altitude conversion factor (multiply time by .9269). But this was with the GS-R manifold, and only the JUN 2 cams, stock throttle body, etc....

forged Aluminum rods would be a real good idea, much lighter than the stock steel rods, and forged pistons with at least a 12.5:1 CR would be a good idea.

A mild, yet not excessive head port would be good, whether to use stock or oversized valves is always a debate.

Some people stand behind the individual throttle body set-ups like TWM offers, others, like Erik Agular, use a single large Tbody ~90mm. This is really up to you. You want a header with really long primaries, its easy to buy a JDM ITR header, and extend the primaries to ~4-5". It's a good idea to make very fluid bends in the header, the less resistance the walls of the pipe provide, the lower pressure will be that builds behind the exhaust pulse. This allows a vacuum to build behind the exiting exhaust gas... if you have this condition, and have overlap in the cams, then that vacuum will help in sucking the intake charge into the chamber.

Another thing up for debate with our honda blocks is the oil sprayers which coat the bottom of the pistons with oil. Some argue that the weight of the oil coating the pistons acts as a parasite to the engine, where others insist that the oil allows necessary cooling of the piston to prevent hot spots and detonation. Opinions?

A good majority of the all-motor drag cars utilize DOHC VTEC blocks. Whether they plug these oil squirters or not is undecided. I'd imagine that they would all be sleeved to a larger bore, possibly to around 84-86mm. I think it would be easy to get a B16A block, sleeve it to a larger bore, then stroke it with either a stroker kit, or a B17A crank. This would allow for higher revs, and of course you're going to make more power up there.

There's always running a 1-2" deck plate as well.

As far as cams are concerned, I'd want to run a cam w/ 12mm lift for sure on both sides, then somewhere in the neighborhood of 280-300 degrees duration on the intake side. 270-285 on the exhaust. Another concern with valvetrain is the weight of the VTEC system. Crane Cams and TODA Racing have roller valvetrain set-ups which eliminate the VTEC system, which is useless for drag racing.

You'll want a B16A/B16B/B18C/B18C5/B18C6 Tranny for the all motor set-up. LSD is important as always, as is a good clutch and a light flywheel.

A lot of the drag cars are also using a solid rear axle set-up which allows for more traction durring launching. 20-22" slicks are about as big as you want to go.
Nana korobi ya oki
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Nog wat gevonden voor de B18C VTEC blokken

http://www.crower.com/cat/import/honda/rods/rods.shtml


*EDIT*: klik bij bovenstaande link ff rechts op "stroker kits"
staan er ook een aantal voor de B18C6.
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

dankje voor alle reacties,
ga zometeen even langs een bedrijf en zal daar ook eens gaan uithoren.

Die spoon set van die link is zeker niet overdreven duur, ben alleen bang voor de motage kosten. Zou het érg graag zelf doen, maar heb er nog te weinig ervaring voor om het alleen te ondernemen
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Zou het niet alleen doen nee.

Honen moet je sowieso laten doen maar montage kan wel hoor.
Grootste werk is blok eruit en uit elkaar, en daar betaal je goudgeld voor ivm uurtarief, is wel even werk.

Dus alles laten preparen en zelf (of met iemand die je kent, monteur ofzo of iemand van hier) monteren en blok er weer inhangen.

Gaat even duren (hoop dat je tweede auto hebt :lol: )
Nana korobi ya oki
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

vervangende auto is geen probleem, heb nog wel iets :wink:
Zit aankomend jaar doordeweeks toch op kamers in driebergen omdat ik daar naar school ga, dus dan is de auto geen probleem. Plus het wordt weer slechter weer, plus hij zou daar 5 dagen buitenstaan en dat had ik hem niet aangedaan want had al een vervangende auto geregeld...
Ben alleen sweekends thuis waarvan ik zaterdag een baan krijg. Dus iedere zaterdag avond en zondag zou ik kunnen sleutelen. Nou kun je in 1.5 dag heel veel doen, maar ik zit met de garantie.

Als ik het láát doen en er mocht iets verkeerd gaan, kan ik terug gaan.
Vind het helemaal niet erg om het zelf te doen, mocht er iemand bij zijn die me mee kan helpen, vader is alleen niet zo technisch dus beetje lastig.

Ook is er laatst bij ons ingebroken en hebben ze ál ons gereedschap gestolen, zijn nu bezig weer alles nieuw te kopen en hebben alweer een hoop, maar nog niet alles. Zit nu alleen nog te azen op een 2 koloms brug. Dat is wel een must als je hier überhoupt aan wil beginnen...

Kan al veel dingen, wil nog meer dingen proberen, maar wil niet met een kapotte B18 zitten dadelijk
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Nee ok dat snap ik. Weet niet of een dealer of iets garantie durft te geven als jij met een stroker kit aankomt en ze vraagt of ze die willen monteren.

Brug is zekers aan te raden ja, wordt lastig op blokken voor je huis in de straat hehe.
En een motorkraan e.d., eigenlijk een complete werkplaats :lol:
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Hij heeft een grote garage dus het zal niet buiten staan...

@ Maarten, laat ik nou wel een hele hoop electische kettingtakels hebben liggen :wink:
MikeEp3
Posts: 326
Joined: Tue Aug 09, 2005 5:21 pm

Post by MikeEp3 »

Ik raad je aan om echt heel goed uit te zoeken waar je het laat monteren. Want he komt zo vaak voor dat ze als er iets gebeurt het product de schuld geven enzo je weet wel. En als je zelf nog niet veel ervaring heb dan zou ik het het zeker weten laten doen. Dat soort modificaties is altijd een risico.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Dat klopt wel, je moet met een aantal dingen rekening houden anders stempelt tie meteen een mooi rondje in je zuiger zodra je hem start.
Goed in verdiepen als je het zelf doet, verstand erbij enzo.

Moet natuurlijk wel enige affiniteit hebben met de techniek en motoren.
Liefst iemand erbij die veel ervaring heeft in de werkplaats.

Kleine dingen zoals "nat" monteren (dus goed in olieen) kunnen al grote gevolgen hebben als je het niet doet.

Maar ja als je het laat doen praat je wel over een aantal rooitjes.
Nana korobi ya oki
ExigeS2
Posts: 30
Joined: Wed Jul 05, 2006 10:46 am

Post by ExigeS2 »

@mr. x

Als ik het goed gelezen heb wil je een NA B18C motor bouwen of laten bouwen dat 250 pk heeft.

De compressie verhogen is al een goed begin. Welke zuigers?
Als je het met OEM stukken wil doen kan je de B16B zuigers in je
motor plaatsen.

Als je ne rebuild doet van je motor is het beter dat je de motor laat boren en honen op de juiste maat van je nieuwe zuigers. Ik zou zelf zeggen de motor laten boren tot de eerste overmaat 81,25 mm.
Zo ben je zeker dat van een goede basis vertrekt.

Waar je ook rekening moet mee houden is het toerental dat je wil draaien. De B18C motor is een lange slag motor en niet zo geschikt voor heel hoge toeren te draaien.

Als je een stroker kit wil plaatsen in de motor. Kan je is op deze website gaan kijken van Eagle http://www.eaglerod.com/. Hier ga je mogelijkheden genoeg vinden voor de Honda B motor.

Voor nokkenassen zijn er wel wat mogelijkheden maar ik heb heel goede resultaten met onze nokkenaskit voor de B serie motoren. Even een voorbeeld.

Een B18C motor.

Specs:

onderblok volledig OEM
cilinderkop OEM
Nokkenaskit ( nokkenassen veren en retainers)
DC JDM 4-1 collector + open lijn inox 2,5"
Cold air AEM
Afstelling benzine ontsteking dmv Unichip.
Regeling Vtec en toerentalbegrenzer dmv Chip

Vermogen aan de motor 215 pk

Je kan me altijd contacteren voor meer info kan je is op de website kijken
http://www.inter-tuning.com/

Het samenbouwen van een motor is een kunst waar je niet zomaar zonder enige ervaring kan aan beginnen. Informeer u goed. Controleer het werk van een ander ( is de motor juist geboord, is de zuiger wand speling niet te groot? enz...) Uiteindelijk spreek je wel over een beetje geld.

Veel plezier.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

goed advies....

Al zou ik niet die pct zuigers nemen (B16B CTR) Ze zijn nogal zwaar wat vooral met de belachelijke hoge zuigersnelheden van de ITR problemen kan geven.
Een mooi licht zuigertje is bv een Wiseco en die heeft minder last van de massa traagheid bij hoge toerentallen.

Verder is de compressie van de ITR al vrij hoog en je moet wel erg uitkijken dat je niet doorschiet. Boven de 12:1 zou ik niet gaan als je bij de normale pomp wilt kunnen blijven tanken. Zelf rij ik met 12,9:1 en ik kan je zeggen dat er hele slechte benzine verkocht wordt in Nederland! De ene keer is er niks aan de hand na het tanken, de andere keer bij de zelfde pomp, zelfde soort benzine gaat mn knock sensor compleet over zn nek!

En bij een hoge compressie horen wel de juiste nokkenassen. Hoge nokken verlagen je dynamische compressie wat je motor weer minder knock gevoelig maakt.
Als het je echt om het top vermogen gaat zijn JUN 3 nokken de meest geschikte. Kijk er echter dan niet van op dat je minder koppel mid toeren hebt dan dat je nu hebt.
Een mooie nok die alles gemiddeld erg goed doet is de Skunk2 stage 2 of de nieuwe pro nok van Skunk2. Die hebben zn waarde wel bewezen de laatste paar jaar.

250pk zal je nooit halen met een B18c5. Tenzij je met open header, ITB's geflowde koppen, 10.000rpm etc aan de gang wilt.

Wordt wel een duur geintje hoor!



Oja, wil die H22a7 even zn huiswerk beter gaan doen? Je zit een spoon stroker set aan te bevelen die voor de B16B bedoeld is! Niet voor de B18! Wakker worden!!!!
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Post by roblom »

Gaskleppie wrote:Oja, wil die H22a7 even zn huiswerk beter gaan doen? Je zit een spoon stroker set aan te bevelen die voor de B16B bedoeld is! Niet voor de B18! Wakker worden!!!!


Volgens mij doen er meer dat... of ben ik gek....

ExigeS2 wrote:De compressie verhogen is al een goed begin. Welke zuigers?
Als je het met OEM stukken wil doen kan je de B16B zuigers in je
motor plaatsen.
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

:dontspeak:
ExigeS2
Posts: 30
Joined: Wed Jul 05, 2006 10:46 am

Post by ExigeS2 »

@roblom: ik heb het alleen over de zuigers die kan je perfect in de B18C motor plaatsen wel met de krukas en de drijfstangen van de B18C.

Maar inderdaad wat Gaskleppie zegt ze zijn zwaar maar het zijn oem stukken. Voor sommige belangrijk.

JE/SRP zuigers daar heb je keuze genoeg.

Wat de compressie betreft 12:1 zou ik toch nog doen voor dagelijks gebruik. Natuurlijk Pk moet je voeden een motor met normaal 180 à 190 Pk naar 250 brengen zal meer verbruiken. Maar het zal er ook vanafhangen hoe je je voet laat bewegen natuurlijk :D .

Nokkenassen, met onze kit zowel midden als hoge toeren Pk en koppel gewonnen en bijna geen Vtec put meer.

Maar je moet goed weten waarvoor je je auto gaat gebruiken, en naar die doeleinden je motor bouwen.

greetz.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

@gaskleppie

Ik neem aan dat je deze link bedoeld:
http://www.tokyo-express.co.uk/spoon/18 ... er.php.htm

Zoals je er vlak boven kan lezen en ik citeer mezelf
"dit is een willekeurige strokerkit...."

Ging met name om het feit dat er een krukas bij zit, bij een stroker kit, dus dat je niet hoeft te kloten met het opnieuw uitbalanceren van je eigen krukas.

Enneh, zeg maar Steven hoor.
Nana korobi ya oki
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

ok,
Maar je wilt helemaal geen stroker kit in je ITR! Er zijn er wel te krijgen maar je zuigersnelheid wordt zo ontiegelijk hoog dat je hele vreemde problemen krijgt.
Je max rpm gaat dan knap naar beneden en dat wil je ook niet.
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Post by RedSun »

Das wat anders. X vroeg naar de mogelijkheden m.b.t. zuigers etc en die gaf ik hem een paar.
Of je het wil is een tweede

Maar excuses aanvaard hoor :lol:
Nana korobi ya oki
Post Reply